|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Trådstartare

20 Jan 2006 08:59
Gamla dyrbara motorer på vift
En ganska ovanlig story.
Vasek Polak var Porschehandlare i Kalifornien(?) och också racerbilförare. Innan han dog för några år sedan hann han samla på sig ansenlig mängd Porsche raceprylar. Bla.a. sprojlans nya 917 motorer, några stycken 908 motorer, några stycken 718 motorer (mucho ovanliga och dyra).
Hela härligheten satt i hans lagerlokal och försvann i en stöldkupp kort efter att han dog. I och med att det inte kryllar av 917 och 908:or direkt är dessa motorer värda cca. 1-1.5 mille styck. Dock finnns det max 30-40 människor på jordklotet som kan ha nytta av dom så det är ganska svårt att göra sig av med dom utan att någon märker.
Det absolut dummaste man kan göra är att försöka sälja dom på ett forum full med porschetokar...
Jag hänger mycket på Pelican Parts Porscheforum och tre år efter att motorer försvann håll Pelican Parts forumägaren Wayne koll på sina egna säljsidor. Han blev förbryllad när det dök upp annons om spröjlans 917 maskiner "där det fannns fler att välja bland". Wayne kontaktade polisen vilket ledde till tillslag och motorer återfanns i sina 40-år gamla trälådor.
Länk till trådar:
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=&threadid=261388
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=&threadid=261745
_________________ G o r a n A m c o f f
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

20 Jan 2006 10:02
oj, nu blev jag alldeles mållös!
_________________ Anders Hansson
|
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

20 Jan 2006 11:50
Boxer 12a är väll inte vanligaste motorn direkt, hur såg bilen ut som den satt i??
_________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Trådstartare

20 Jan 2006 12:11
Dessa är antagligen dom mest dyrbara.
771 backtävling boxer-8 med kuggdrivna dubbla överliggande kammar per bänk, satt i Porsche 907:
908 motor, satt i 908:an:
917 motorer finns det fortfarande förhållandesvis gott om.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Trådstartare

20 Jan 2006 12:21
|
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

20 Jan 2006 12:34
åh vad skönt att de kom tillrätta igen.
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

20 Jan 2006 12:37
Fast det verkar fortfarande som om det finns motorer ur samlingen på vift
Kul att motorerna nu ska säljas och att pengarna ska gå till välgörande ändamål
_________________ /Kristian Elisson
|
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

20 Jan 2006 12:50
vad händer med motorerna.. nån som ärver dem eller tillhör motorern nått företag??
_________________ // Ludde R
Ludde Rosten.
Hellre Nürburgring än vigselring
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

20 Jan 2006 12:53
Tydligen finns det en stiftelse i Vasek's namn och denna stiftelse är ägare av arvegodset.
_________________ Anders Hansson
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

20 Jan 2006 13:24
Läste på ngn tillverkare av kitcar/replikor på 917 bilar att dom levererat en bil men en 12 cylindrig motor men att dom uppgavs vara "slut" Normalt är tydligen olika varianter på 6-cylindriga 911-maskiner som används annars
Men ni menar alltså att det fortfarande finns viss tillgång till motorer och motordelar från 917-maskiner? Utvöver dessa som nyss kom till rätta alltså?
En 917 kitcar hade ju varit mysigt annars, kanske inte är tillåten i roadsport eller modport, men ngnstans ska man väl kunna köra med en sådan ;-)
_________________ Pär Hylander
|
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

20 Jan 2006 14:30
Pär Hylander skrev: | Läste på ngn tillverkare av kitcar/replikor på 917 bilar att dom levererat en bil men en 12 cylindrig motor men att dom uppgavs vara "slut" Normalt är tydligen olika varianter på 6-cylindriga 911-maskiner som används annars
Men ni menar alltså att det fortfarande finns viss tillgång till motorer och motordelar från 917-maskiner? Utvöver dessa som nyss kom till rätta alltså?
En 917 kitcar hade ju varit mysigt annars, kanske inte är tillåten i roadsport eller modport, men ngnstans ska man väl kunna köra med en sådan ;-) |
Vad är det som gör att man inte får lov att köra med en p17 kitcar i modsport? Det körs ju med Lola T70 och Ford GT40. Alltså, du har kanske rätt, men varför?
_________________ Max Carlsson
Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Trådstartare

20 Jan 2006 14:34
Pär Hylander skrev: | Läste på ngn tillverkare av kitcar/replikor på 917 bilar att dom levererat en bil men en 12 cylindrig motor men att dom uppgavs vara "slut" Normalt är tydligen olika varianter på 6-cylindriga 911-maskiner som används annars
En 917 kitcar hade ju varit mysigt annars, kanske inte är tillåten i roadsport eller modport, men ngnstans ska man väl kunna köra med en sådan ;-) |
Nä, dom tillverkas så klart inte längre men det finns fortfarande "crate engines" (nya motorer i trälådor) hos vissa människor och Porsche Motorsports borde ha vissa NOS (New old Stock) reservdelar på lager fortfarade. Priset lär avskräcka alla förutom dom mest välbeställda dock.
Enda 917 kitcar som levererades med 12-cylindrig motor som jag känner till hade någon sorts hembyggd motor som bestod av två ihopkopplade 911-motorer. 917 motor har dubbla överliggande kamaxlar som drivs av kugghjul så det är inte riktigt samma sak. Kraften tappas från mitten av veven också. Kolvar och cylindrar är dock väldigt lika dom som satt i 2.2S och 2.7S.
Stakar är i titan och lite svåra att få tag på.
Här är lite bilder på innnehållet:
http://www.pbase.com/917carl/917_12_cyl_engine
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

20 Jan 2006 16:13
Max skrev: | Pär Hylander skrev: |
Vad är det som gör att man inte får lov att köra med en p17 kitcar i modsport? Det körs ju med Lola T70 och Ford GT40. Alltså, du har kanske rätt, men varför? |
Lite osäker är jag allt. Men i roadsport får man inte köra med bilar som från början är avsedda för racing, tror en deltagande Westfield XRT2 var orsaken till det. En 917 var ju liksom framtagen för racing. Men det är klart, ett hemmabygge som ser ut som en 917 och är gatregad kanske formellt ät ok? För modsport är jag ännu osäkrare, en hemmabyggd bil ska ha en förebild, vilket ju kan vara en 917. Det som jag är alldra osäkrats på är om en modsportbil måste v ha varit gatreggad innan? Eller kan man ta valfri Lemans-räser och köra i modsport?
_________________ Pär Hylander
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

20 Jan 2006 16:54
Pär Hylander skrev: | Max skrev: | Pär Hylander skrev: |
Vad är det som gör att man inte får lov att köra med en p17 kitcar i modsport? Det körs ju med Lola T70 och Ford GT40. Alltså, du har kanske rätt, men varför? |
Lite osäker är jag allt. Men i roadsport får man inte köra med bilar som från början är avsedda för racing, tror en deltagande Westfield XRT2 var orsaken till det. En 917 var ju liksom framtagen för racing. Men det är klart, ett hemmabygge som ser ut som en 917 och är gatregad kanske formellt ät ok? För modsport är jag ännu osäkrare, en hemmabyggd bil ska ha en förebild, vilket ju kan vara en 917. Det som jag är alldra osäkrats på är om en modsportbil måste v ha varit gatreggad innan? Eller kan man ta valfri Lemans-räser och köra i modsport? |
fast både lola t70 och ford gt40 var väl båda framtagna för racing..... (fast att man på den tiden även lät dom bli gatbilar är en annan sak iaf forden)
|
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

20 Jan 2006 17:28
beepbeep skrev: |
 |
Jag skymtar att han verkar ha haft EN finbil iallafall...
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Trådstartare

20 Jan 2006 18:00
Argentaperra skrev: | beepbeep skrev: |
 |
Jag skymtar att han verkar ha haft EN finbil iallafall...  |
Hahahaha!!
Visst fan, han hade lite smak trotts allt.
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Trådstartare

20 Jan 2006 18:02
Lite osäker är jag allt. Men i roadsport får man inte köra med bilar som från början är avsedda för racing, tror en deltagande Westfield XRT2 var orsaken till det. En 917 var ju liksom framtagen för racing. Men det är klart, ett hemmabygge som ser ut som en 917 och är gatregad kanske formellt ät ok? För modsport är jag ännu osäkrare, en hemmabyggd bil ska ha en förebild, vilket ju kan vara en 917. Det som jag är alldra osäkrats på är om en modsportbil måste v ha varit gatreggad innan? Eller kan man ta valfri Lemans-räser och köra i modsport? |
Det finns fullt gatlagliga 917. Jag hade bild någonstans på en gatlegal 917 på tysk Autobahn. Det såg trångt ut men det gick
|
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

21 Jan 2006 01:32
Nej, det kan man ju fundera på. Beskrivningen av klassen är ju bilar som är modifierade så mycket att de inte längre är gatlegala. Fast som sagt, det körs ju både Lola T70 och Ford GT40 och de är väl ganska lika en 917 i ursprung, kan man säga. Tur att man inte har sådana besvärliga problem...
_________________ Max Carlsson
Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
|
|