Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2954 besök totalt |
Länk/Bär-arm, Kontroll/Justering eller Byte? (E30)
# När är länkarmarna "slut"? När de glappar förstås! Jepp, men hur mycket är glapp och hur mycket är en naturlig rörlighet? Hur kollar man detta? # Kan man på en E30 M3 byta endast gummibussningen eller måste man byta hela länkarmen? 2600:-/styck. ![]() Lite privattesterfarenhet: Ett sätt att testa länkarmarnas kondition är att "dra åt" en hjulbult och se hur mycket hjulet rör sig i längsled. Ett annat är att köra i ca. 40km/h och försiktigt bromsa, hugger det då till i ratten är de trötta. Men hur mycket skall de sladdra? Finns det andra sätt att testa detta? Vad förutom den inringade bussningen/infästningen ger upp? Tröttnar även materialet/godset? ![]() # Kan trötta länkarmar göra till att bromsskivor slår sig? (D.v.s. att sladdrandet eller den oavsedda rörlighetsriktningen gör att skivorna får "blackspots" och därmed slår sig?) Jag har letat i forumet efter råd&dåd men inte hittat något specifikt så nu startar jag en tråd. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Vet ju inte hur det är till M3E30 men till den vanliga E30:n så kan du köpa lederna löst hos Mekonomen. BMW säljer endast kompletta länkarmar. Jag fick anmärkning när jag var hos SBP för mindre än en månad sedan på de yttre på båda sidor. De kostade 355:-/st till skillnad mot länkarma ca 2300:-/st. För att byta dessa måste man ha en hydraulpress för att pressa i och ur dem i länkarmen. Enligt Mekonomen är det även olika beroende på när bilen är tillverkad.
http://www.mekonomen.se/inetkat/Cata 4:an är den du vill byta, och 5:an den yttre. EDIT: Har alla M3E30 länkarmar av aluminium?? I sådant fall är det inte säkert att det går att byt enda kullederna. Letar lite på S14.net.... _________________ /David Söderblom |
||
Re: Länk/Bär-arm, Kontroll/Justering eller Byte? (E30)
Du kan göra som SBP, bryt lite med ett brytjärn ( typ kofot ) vid belastad och obelastad framvagn. Du skall helst inte känna eller se något glapp, varken vid yttre eller innre kulleden. BMW säljer bara hela bärarmar, men div tillbehörs firmor säljer lösa kulleder som går att byta genom att pressa dit och dän. Om det är dina armar på bilden Turner armar så vet jag inte om det går att byta kullederna, men orginal armar funkar det perfekt på. Vet inte riktigt om du menar bakre fästet då du skriver "gummibussningen" men det kan du också byta ( skall helst vara av hårdare typ, typ hockeypuck ) Skall skivorna ta skada så tror jag du måste ha väääldigt mycket glapp. Edit, sen som vanligt _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Re: Länk/Bär-arm, Kontroll/Justering eller Byte? (E30)
Jag menar den på bilden inringade. Den bakre är av nylon(synnerligen stum) på min bil. Bakgrunden till min frågeställning är att jag i slutet av sommaren började slå skivorna... Det kan givetvis bero på ett flertal saker, frågan om det kan bero på glappa spindelelder? Men jag har E46M-skivor och E36M-ok. De är ju dimensionerade för tyngre bilar än min och borde ju inte ge upp? Jag har sedan bromskylning till hjulhusen (i sommar blir det hela vägen) och kör alltid ett avkylningsvarv. Det borde därmed inte vara vämren utan något annat? ![]() Min teori är därmed att det kan vara spindellederna, det kändes som att det var så på min förra banbil som formligen åt bärarmar... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Hissa bilen i ena sidan och ryck det fria hjulet i styrriktningen fram och tillbaka, snabbt och snärtigt ska det vara! Då lär du känna glapp om det finns. Vanliga ställen är även inre styrleden, alltså den under damasken. I den inre styrleden sitter det en plastbussning som tar slut på de nyare modellerna (E36/46/39), minns dock inte om den sitter i E30:ns styrstag. Har du riktig otur så är det glapp i styrväxeln, men det går att köra med (minns inte om du redan har bytt till annan).
Vad jag vet så går det inte att byta lösa spindelleder i alulänkarmarna utan det blir nog till att byta hela armen. Har dock inte testat men de är mer slimmade runt själva lederna än de vanliga gjutjärnslänkarmarna som det går finfint att byta leder i. Uppstår vibrationerna vid mjuk inbromsning beror det ofta på glapp, då försvinner vibrationerna när du nyper hårt med bromsarna, glappet bottnar ut sas. Vibrerar det även vid hård inbromsning är det troligen skeva skivor eller beläggningar (enl stop tech), men jag tycker det skulle vara konstigt om en skiva i den storleken har slagit sig, men den kan ju ha spruckit. Alulänkarmarna skall sitta monterade på 325 touring, alla M3 varianterna och Z1 och infördes på alla dessa bilar 9/88 och framåt. |
||
För hårt åtdragna hjulbultar kan också orsaka att skivorna slår sig.
I somras när hjulbultarna lossnade på min bil, började jag spänna hjulbultarna med 140-150nm, vad hände då? jo då slår sig bromsskivorna istället ![]() Vissa säger att alubärarmarna kan knäckas rakt av efter visst antal mil/år, någon som kan bekräfta/dementera? _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Är det kulleder i bärarmarna??
Hmm jag tycker det ser så ut på bilden. om jag så skall det i prinsip inte finnas något glapp i huvudtaget om de är friska.
Al har en helt annan utmattingshållfasthet än stål, lägre. Men det skulle förvåna mig kopiöst om de inte är dimensionerade efter det, särskilt på en BMW. Går en bärarm av så får det för det mästa rätt drastiska konsekvenser så jag ser det MYCKET otroligt att de skulle säga upp efter ett antal mil. Frazze: Jag tycker du drar förhaste slutsatser om hårt dragna hjulbulatar och slagna skivor. Hur kan det vara möligt? och/eller varför? _________________ Johan Sjölinder |
||
Hjulbults moment VS skeva skivor ![]() ang, Bärarmar i Alu , så finns ett miltal - årtal man ska byta ut dom , men om det gällde gatkörning eller tävling kommer jag ej ihåg . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2954 besök totalt |