Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ACo kräver A/C
1, 2   >>
2794 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Intressant säkerhetstänkade.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



helt klart vettigt i såna bilar.... thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Fredrik - SLC skrev:
helt klart vettigt i såna bilar.... thumbs up
I SLC är det väl inte direkt nödvändigt, iaf inte i finalen?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Hmmm...
Intressant, nu blir det alltså rejsigt att ha A/C i bilen... När får vi se första A/C-tråden i "skruva banåkabilar"?

_________________
Mattias Meldert
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



meldert skrev:
När får vi se första A/C-tråden i "skruva banåkabilar"?


Den är inte så avlägsen som man kan tro....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Med katalysatorreglerna i minnet är det väl inte en högoddsare att SBF inför AC-krav redan till 2006, möjligen med dispans för historisk rejsing till i augusti...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Det är det jag sagt hela tiden...

vilken tur att man har det då!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Det var uppe för ca 2 år sedan hos FIA, efter att man haft ett antal incidenter med olyckor pga utmattning och kollaps hos förare pga värmen i kupeerna.
Jag hade då t.o.m. förmånen att genom Saab få vara respondent på FIA:s förstudie i ämnet.
olika tekniker diskuterades, där ett alternativ var kylvästar av den typ som används i militära sammanhang. Diskuterades också hur kontrollen av styrnigen av AC systemen skulle ske.
Så att de inte bara satt där men stängdes av för att tjäna effekt.
Men i racing skulle jag tro att kylkompressorn snarere skulle drivas elektriskt, än via remmar.
(jämför utvecklignen på styrservon)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Bosse L skrev:
Men i racing skulle jag tro att kylkompressorn snarere skulle drivas elektriskt, än via remmar.
(jämför utvecklignen på styrservon)
Då med krav på viss elkonsumtion eller?
om man tittar på F1 så har väl de maxkrav på elförbrukning för att det inet ska bli hybridbilar alt för att strypa datorkraften.

Det blir väl en FIAcertifierad ACenhet med skvallerlogger, billigt och bra...

Eller max tillåten kupé temp på 40 grader mätt i huvudhöjd? Borde ju vara bättre eftersom det då kan uppnås på många olika sätt. Det är ju tempraturen som är problemet, inte brist på ACaggregat.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Racing med +15-18 grader i kupén så man kan ta i utan att svettas... snacka om lyx!! =)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



NiklasFalk skrev:
Bosse L skrev:
Men i racing skulle jag tro att kylkompressorn snarere skulle drivas elektriskt, än via remmar.
(jämför utvecklignen på styrservon)
Då med krav på viss elkonsumtion eller?
om man tittar på F1 så har väl de maxkrav på elförbrukning för att det inet ska bli hybridbilar alt för att strypa datorkraften.

Det blir väl en FIAcertifierad ACenhet med skvallerlogger, billigt och bra...

Eller max tillåten kupé temp på 40 grader mätt i huvudhöjd? Borde ju vara bättre eftersom det då kan uppnås på många olika sätt. Det är ju tempraturen som är problemet, inte brist på ACaggregat.


Jag tänkte mer på att elpump tar lite mindre effekt än en remdriven. Det är väl därför man har den lösningen på både race och svenssonbilar.
Tror nog att man sätter ett visst temperatur värde som kupeluften ska hålla.
Kör man t.ex. på Daytona eller Mugello mitt i sommaren spelar det nog ingen roll hur mycket luft bman tar in från utsidan utan att mellankykla den på ett eller annat sätt.
Att bara reglera det genom ett temperaturvärde låter stökigare ur ett regel och kontrollperspektiv än att föreskriva en viss utrustning. (kan mycket väl vara en cetrifierad ac) Kostnadaspekten är nog tämligen ointressant i dessa sammanhang. Det är ju inte klubbracingbilar på rejsa som avses direkt....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Bosse L skrev:
Kostnadaspekten är nog tämligen ointressant i dessa sammanhang. Det är ju inte klubbracingbilar på rejsa som avses direkt....
obligatorisk utrustning verkar ju forceras nedåt i klasserna ganska fort. Den dagen det krävs i Appendix K (och alla andra klasser) blir det ju lagom skoj.
Det kan ju ses som en säkerhetsdetalj likväl som katalysator ses som en miljöåtgärd.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



NiklasFalk skrev:
Bosse L skrev:
Kostnadaspekten är nog tämligen ointressant i dessa sammanhang. Det är ju inte klubbracingbilar på rejsa som avses direkt....
obligatorisk utrustning verkar ju forseras nedåt i klasserna ganska fort. Den dagen det krävs i Appendix K (och alla andra klasser) blir det ju lagom skoj.
Det kan ju ses som en säkerhetsdetalj likväl som katalysator ses som en miljöåtgärd.


Nu tror jag nog du målar fan på väggen lite väl mycket
Katalysatorkraven är ett rent SBF påhitt och har inget med med någon genrell FIA-regel att göra i det avseendet.
om FIA skulle kräva AC i långlopp, så handlar det snarare om GT VM och om det på sikt sprids till långlopp med standarbilar, så tror jag inte att nationella hobbyserier är det första man inför det i.
observera också att det diskuterades enbart för internationell långloppsrejsing och dit räknas inte ens SLC
Då är nog risken att du i frmatiden får skaffa ett HANS-system betydligt större.
Beträffande Appendix-K så är det så vist att det står "över" denna typ av moderniserade regler.
Vilket gäller även katalysator, nationella burregler m.m.
Tendensen inom historiskt är den motsatta, man blir tuffare och tuffare med att det ska vara historiskt korrekt.

Vi har f.ö. funderat starkt på att köra med AC i vår SLC-diesel.
Tjänar nog mera på att förarnma är skärpta i 90 minuter en om vi tappar lite prestanda pga effektförlust och ökad vikt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Bosse L skrev:
Nu tror jag nog du målar fan på väggen lite väl mycket
Förhoppningsvis men för diskussionens skull behövs den där röd/svarta penseln ibland.

Med dålig kondis räcker det med 25-30 grader för att jag ska tappa fokus efter 10-15 minuter (och då i öppen bil)...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Man har kört med AC i WRC-peggorna (eller var det Cittrorna) ett par år nu.
Det hjälper dessvärre inte så mycket. Bland annat så blir det mycket varmare i en tävlingsbil som inte har ngn isolering jämfört med en vanlig samt att overall, hjälm samt racerstol gör att det blir väldigt varmt ändå. Det blir så pass varmt att kroppstemperaturen når farliga nivåer även med AC.

Det finns dock effektiva sätt att hålla förares kroppstemp på en nivå där man presterar bäst och samtidigt minskar risker.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



johann skrev:
Man har kört med AC i WRC-peggorna (eller var det Cittrorna) ett par år nu.
Det hjälper dessvärre inte så mycket. Bland annat så blir det mycket varmare i en tävlingsbil som inte har ngn isolering jämfört med en vanlig samt att overall, hjälm samt racerstol gör att det blir väldigt varmt ändå. Det blir så pass varmt att kroppstemperaturen når farliga nivåer även med AC.

Det finns dock effektiva sätt att hålla förares kroppstemp på en nivå där man presterar bäst och samtidigt minskar risker.


Tricket kanske blir att leda in den svala luften i förardräkten för bästa kylning. Om brandsäkerheten absolut inte kan tillgodoses får väl en värmeväxlare monteras på magen och sedan några datorfläktar i förardräkten som sprider kylluften.

_________________
Roland Johansson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

och plötsligt har Hr Thomè hittat den perfekta övergången mellan arbete och hobby Datafläktar i raceoveraller.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Rolle Scirocco skrev:
johann skrev:
Man har kört med AC i WRC-peggorna (eller var det Cittrorna) ett par år nu.
Det hjälper dessvärre inte så mycket. Bland annat så blir det mycket varmare i en tävlingsbil som inte har ngn isolering jämfört med en vanlig samt att overall, hjälm samt racerstol gör att det blir väldigt varmt ändå. Det blir så pass varmt att kroppstemperaturen når farliga nivåer även med AC.

Det finns dock effektiva sätt att hålla förares kroppstemp på en nivå där man presterar bäst och samtidigt minskar risker.


Tricket kanske blir att leda in den svala luften i förardräkten för bästa kylning. Om brandsäkerheten absolut inte kan tillgodoses får väl en värmeväxlare monteras på magen och sedan några datorfläktar i förardräkten som sprider kylluften.


Jag tror på ac kopplad till vatten som köldbärare, enkelt som tusan att sen leda in vattnet i tex en väst, alltså en liknande lösning som de som redan finns, fast kopplat till bilens ac.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



kanske gör nån tankevurpa här men om man nu ändå har en ac pump, går den då att utnytja till att kyla insugsluften med också kanske?(istället för intercooler?)

kanske mer en raceteckfråga

_________________
John Nilson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



John Nilson skrev:
kanske gör nån tankevurpa här men om man nu ändå har en ac pump, går den då att utnytja till att kyla insugsluften med också kanske?(istället för intercooler?)

kanske mer en raceteckfråga


Ja, du kan göra det rent praktiskt men nej, det skulle inte fungera.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Allmänt banåkaforum
ACo kräver A/C
1, 2   >>
2794 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande