Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (24039 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Här kommer en korkad grej in via SBF...
Jag som är intresserad av att använda min bil både till att svänga på en bana och även testa på strippen skulle då vilja ha en bur/båge i bilen.
Bekymret är då att medans ingen av de färdiga rally/racingburarna /bågarna är godkända för dragracing. I dr behövs det nämligen en huvudbåge som är minst 45x3mm, de kralligaste bulta i rören som jag hittat har en huvudbåge som är 45x2,5.

Brämhult
Här sen Apr 2003

Robert Larson skrev:
Jag har redan beställt en bur från Wiechers genom svenska återförsäljaren.

Jag beställde i februari.....

2005....

Väntar fortfarande.....

Vad är det för återförsäljare ?

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Hjulhusen. Jag kan fixa några bilder nästa gång jag är nere på ön (dvs i helgen). Jag fick min levererad på 1 vecka.

Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Tyvärr verkar leveranstiden vara riktigt lång, gäller även deras fjäderbensstag. Beställde ett och glömde av det och två månader ringde man från MH i Göteborg och satt den kommit.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

triss skrev:
Hjulhusen. Jag kan fixa några bilder nästa gång jag är nere på ön (dvs i helgen). Jag fick min levererad på 1 vecka.

Tack gärna!
Beställde du direkt själv?

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Jag beställde av bilmodecenter, men jag är rädd att de har slutat med wiechers på grund av de vanligtvis långa leveranstiderna.
Ring och hör.

Nu är ju det här en e36:a men det är ju ingen större skillnad.

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

BTG skrev:
triss skrev:

Tack gärna!
Beställde du direkt själv?

Du vet säkert vem THORD & Far, Son Sjöblom från Gislaved är, deras Alu bågar kommer från Wiecher.
Dom ( Thord) beställde själv förra våren inga problem med lev.

Det är Thord som är på gång att beställa en omgång till, (Z 3;an kan jag förstå) och även till
oss. Har inte pratat med honom ännu, men kan inte tänka mig att det blir några problem om
vi blir fler. Naturligtvis krävs bindande beställn men det hoppas jag alla förstår.

Dom olika utförandena på E/A bågen är om den skall gå "igenom" instr brädan eller " runt" om du förstår
vad jag menar???

Vi skall ha en E/A båge som går "runt "brädan i lackerd stål, extra X - stag på benen som går ner i hjulhusen bak
Extra stag vid dörren (bara 1 rör som löper efter stolen) allt detta i skruv utförande. Märk väl
att detta är ingen "tävlings" bur i detta utförande, men gott och väl ett bra skydd vid banträffar.

Den är som ett stort Mekano, med utmärkt passform (Bult on) inget svetsande och slipande.

Det bästa med skruv bågen är att den utan allt för mycket jobb går att skruva i och ur vid bes.

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Vad kostar den buren?

Nyköping
Här sen Jun 2005

M3Jonas skrev:
Vad kostar den buren?

offert är bestäld, återkommer ( en gissning runt 5 )

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Rolfson skrev:
Du vet säkert vem THORD & Far, Son Sjöblom från Gislaved är, deras Alu bågar kommer från Wiecher.

Det är Thord som är på gång att beställa en omgång till, (Z 3;an kan jag förstå) och även till
oss. Har inte pratat med honom ännu, men kan inte tänka mig att det blir några problem om
vi blir fler. Naturligtvis krävs bindande beställn men det hoppas jag alla förstår.

ok. Jag drar en rad till Thord isf. (Håller just nu på och undersöker alla möjliga alternativ.)

Rolfson skrev:
Dom olika utförandena på E/A bågen är om den skall gå "igenom" instr brädan eller " runt" om du förstår
vad jag menar???

Vi skall ha en E/A båge som går "runt "brädan i lackerd stål, extra X - stag på benen som går ner i hjulhusen bak
Extra stag vid dörren (bara 1 rör som löper efter stolen) allt detta i skruv utförande. Märk väl
att detta är ingen "tävlings" bur i detta utförande, men gott och väl ett bra skydd vid banträffar.
Den är som ett stort Mekano, med utmärkt passform (Bult on) inget svetsande och slipande.
Det bästa med skruv bågen är att den utan allt för mycket jobb går att skruva i och ur vid bes.

ok, jag tänkte faktiskt göra våld på min instrumentbräda. Dvs ta den variant som går rakt ner. Annars har jag tänkt precis som ni.
En reflektion dock:Jag har tittat lite i Fredrics biltråd och blev lite frågande till Weicher när jag såg nedan bild. Det verkar som om det är en bult(!) som skall ta upp den skjuvande kraften om olycka skulle vara framme? Det kanske fungerar bra det också men personligen tycker jag att ex.vis Heigos bur där rör möter rör. Det ser ut att hålla bättre om det skulle behövas? Eller...?

Nyköping
Här sen Jun 2005

BTG skrev:
Rolfson skrev:

ok. Jag drar en rad till Thord isf. (Håller just nu på och undersöker alla möjliga alternativ.)

Rolfson skrev:
vad jag menar???

ok, jag tänkte faktiskt göra våld på min instrumentbräda. Dvs ta den variant som går rakt ner. Annars har jag tänkt precis som ni.
En reflektion dock:Jag har tittat lite i Fredrics biltråd och blev lite frågande till Weicher när jag såg nedan bild. Det verkar som om det är en bult(!) som skall ta upp den skjuvande kraften om olycka skulle vara framme? Det kanske fungerar bra det också men personligen tycker jag att ex.vis Heigos bur där rör möter rör. Det ser ut att hålla bättre om det skulle behövas? Eller...?

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang där??? Fästet du märkt ut är ju som ett u som fästs
mot ett rör med bult, måste bli så då den är skruvad.

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Blir den buren FIA godkänd dvs godkänd för tävling eller är det som med Heigo buren att det kostar extra?
Dvs kan man få den godkänd om man fixar tillägget med staget till fjäderbenstornen

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

JohnC skrev:
Blir den buren FIA godkänd dvs godkänd för tävling eller är det som med Heigo buren att det kostar extra?
Dvs kan man få den godkänd om man fixar tillägget med staget till fjäderbenstornen

Enl deras katalog kan den bli FIA godkänd, om man kompleterar den.

Några avgifter kan jag inte se = vet ej

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
R o b e r t L a r s o n
Nora
Här sen Dec 2004

Jag beställde genom MH i Göteborg.
Vet inte hur många gånger han har hört med dom i Tyskland, men det verkar som de börjar tillverka när dom fått in ett visst antal beställningar. Och då gör dom bara tex e30 burar i en månad.....

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Rolfson skrev:
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang där??? Fästet du märkt ut är ju som ett u som fästs mot ett rör med bult, måste bli så då den är skruvad.

ok, färstet kanske är format som ett "U" ja? Jag tyckte först att det såg ut som ett öra, dvs att bulten tog all kraft...

Heigo ser nämligen ut så här:

Nora
Här sen Dec 2004

Rolfson skrev:
M3Jonas skrev:
Vad kostar den buren?

offert är bestäld, återkommer ( en gissning runt 5 )

Bara en detalj...

Vid beställning måste man också ange om man har taklucka eller inte.
(Bara så ingen glömmer det)

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Så det innebär alltså att jag skulle kunna ha en sådan bur och köra t ex BMW cup under förutsättning att jag kompletterar med det som saknas i grundsatsen. Kan vara intressant då passformen borde vara perfekt och därmed minimalt med tidsödande krökningsarbete....... thumbs up

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

JohnC skrev:
Så det innebär alltså att jag skulle kunna ha en sådan bur och köra t ex BMW cup under förutsättning att jag kompletterar med det som saknas i grundsatsen. Kan vara intressant då passformen borde vara perfekt och därmed minimalt med tidsödande krökningsarbete....... thumbs up

Enl en kamrat som är SBF (ej SBP) besiktningsman, och bla är utagen att vara besiktnings-
man under och före Svenska Rallyt ( WRC Tävling ) bör veta vad han talar om. Så är en skruvad båge
lika godkänd som en svetsad i Rally, vet ej om racing skulle ha andra regler.

Det du INTE får med skruvad bur är samma vridstyvhet i karosen, den blir mycket styvare om
det hel svetsas.

För säkerhets skull kolla i regelboken om det finns några" OM"

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En bur som är certifierad och godkänd av FIA är godkänd av SBF oavsett om den har alla rör som krävs i Gemensamma Tekniska Regl.

Köp till det som krävs och få den certifierad av tillverkaren(230_).
Annars kommer SBF att kräva att den överensstämmer med GT och det kommer kosta mkt mer.

Anders Bisting
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det brukar hjälpa om man pratar tyska i kontakterna med Wiechers.
Fö är vi ÅF sedan några veckor och kan säkerligen hjälpa till.
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Robert Larson skrev:
Jag beställde genom MH i Göteborg.
Vet inte hur många gånger han har hört med dom i Tyskland, men det verkar som de börjar tillverka när dom fått in ett visst antal beställningar. Och då gör dom bara tex e30 burar i en månad.....

Beställde också via MH/Bilmodecenter och det ska tydligen stämma som du skriver att dom börjar tillverka när en viss efterfrågan finns, lagerhållningen är m.a.o. minimal hos tillverkaren. Men denna tillverkningen påbörjas tydligen efter att det att dom har tillverkat alla FIA-godkända grejerna, ibland finns det uppenbarligen många sådana att göra. Lupoåkarna var nog inte majoritet bland kunderna, så i mitt fall tog det en stund. Beställde lite efter sommaren och fick grejerna i slutet av Mars vill jag minnas. Stolsunderreden, fjäderbensstag och sånt gick lite fortare att få hem de gågnerna man har provat att få hem sånt (ca 3mån ).

Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (24039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande