Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5452 besök totalt |
lämplig klass för gammal fiat
Då min bil genomgå större förändringar just nu och ett visst tävlingsintresse dykt up söker jag lämplig klass att anpasa nygnationerna till. Bilen är en fiat 125 1968. |
||
Standard "ny" eller Standard 66-76 är din klass.
I Sverige kör vi mest trimmat, dvs i stort sett Grupp 2 från perioden i den klassen Kika på SBF udner regler och Appendix K, så ser du vad reglmentet ger dig för möjligheter. I stort sett kan sägas att du inte får modifiera på annat sätt man gjorde på den tiden i grupp 2 (frånsett säkerhetsutrustning. Vet itne hur homologerignshandlignarna ser ut för din bil. Kolla med Lasse Widenborg. (telenummer hittar du på www.rhkswe.org Det som annars slår mig när det gäller din bil, är att den i Sverige var vanligare i Grupp 1 (oftast i rally) Håkan Lindberg (fabrilsförare för Fiat på den tiden) körde en Fiat 125 i rally och T SM dessa år. Där var det en vinnarbil. Så bilen klassningen är troligen mera konkurrenskraftig i grupp 1 (som var mera standard, ungefär som Grupp N, fast ännu striktare). Jag skulle fundera mera på bilen i det utförandet för historiskt. I Finland och Tyskland t.e.x är dessa klasser redan poppis med mycket bilar. I sverige skulle du bli en föregångare! Då grupp 1 är billigare att preparera till och dessuto mger betyfligt lägre driftskostnader, är det konstigt att ingen kommit på det ännu i sverige. Är övertygad om att det komemr då det troligne är svårt att tävlam er ekonimiskt i hsitorisk racing om man väljer rätt bil. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
||
Hjälpsam man med många bra svar ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5452 besök totalt |