Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2794 besök totalt |
Jo, man kan med värmepump iofs öka tempdifferanserna så att värmeöverföringsytorna kan minskas. Men det blir lite omständigt. Back on topic. Att koppla kylslangar till väst låter bökigt, kan man inte tänka sig att kyla ner stolen istället? Stolen sitter ju iaf kvar i bilen när man skall evakuera den (synd att fastna i kylslangarna när det hänger på sekunder att komma ut). |
||||
Stand21 har ett system med kylda underställ och hjälmar. Ska vara riktigt effektivt och dessutom FIA-godkänt. De låter som ett vettigt system, åtminstone under en övergångsperiod. Att bygga om redan befintliga (gamla är ett hårt ord) bilar låter omständigt.
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Stolen kyler inte framsidan av kroppen så det behövs mer kylning än så för att hålla kroppstemperaturen nere. om du tänkte på att ta sig ur en brinnande bilen så har iaf de kylsystem vi (dvs Stand 21) säljer snabbkoppling som lossnar om du glömmer eller inte hinner ta loss dem. |
||||
Stand 21:s lösning tror jag påminner en del om den som man använder i militära applikationer, så det kan nog duga långt i dessa sammanhang.
Som sagts, en smidigare lösning än alltför omfattande modifiering av existerande bilar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() Hur smidigt är det vi förarbyten (som de ju gör en del)? Är snabbkopplingarna av en ickeläckande typ så att det inte blir mera krångligt än anslutningen för radio, bälten mm. Två kopplingar till borde inte vara omöjligt att fixa. |
||||
Det är nog inget större problem då man har en tjock overall och underställ emellan så det blir snarare för lite kylning än för mycket. Det blir ett moment till vid förarbytet men det är inte så krångligt och ev. extratid det tar tjänas lätt in på bättre och säkrare körning. Kolla gärna på www.stand21.fr för mer info. |
||||
![]() Kallvattensystemet kan ju minskas lite i omfattning om man kyler den med AC'n. Men AC'n själv väger ju ungefär lika mycket så de tjänar man nog först på vid 12 timmar eller längre användning. Sen kan man ju tänka sig att byta kylväska vid förarbyte också.... Många alternativ men inget som är självklart, än. Det är ju synd att det inte är lika enkelt att kyla som att värma. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2794 besök totalt |