Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ACo kräver A/C
<<   1, 2
2794 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



John Nilson skrev:
kanske gör nån tankevurpa här men om man nu ändå har en ac pump, går den då att utnytja till att kyla insugsluften med också kanske?(istället för intercooler?)
Du lär ändå behöva värmeväxlare så Intercoolern blir du inte av med. Men att använda en vämepump (dvs ACn, driven av motorn) för att kyla intercoolern innebär ju bara att du måste ha en ännu större kylare till ACn ( energin försvinner inte av sig självt).
Jo, man kan med värmepump iofs öka tempdifferanserna så att värmeöverföringsytorna kan minskas. Men det blir lite omständigt.

Back on topic. Att koppla kylslangar till väst låter bökigt, kan man inte tänka sig att kyla ner stolen istället?
Stolen sitter ju iaf kvar i bilen när man skall evakuera den (synd att fastna i kylslangarna när det hänger på sekunder att komma ut).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stand21 har ett system med kylda underställ och hjälmar. Ska vara riktigt effektivt och dessutom FIA-godkänt. De låter som ett vettigt system, åtminstone under en övergångsperiod. Att bygga om redan befintliga (gamla är ett hårt ord) bilar låter omständigt.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Jag polvänder kontakterna på mitt elektriska vinterunderställ till mc-n så att det kyler i stället. Bara besiktningsmannen går på det så..

_________________
Arne Lindgren
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Niklas Falk skrev:
Back on topic. Att koppla kylslangar till väst låter bökigt, kan man inte tänka sig att kyla ner stolen istället?Stolen sitter ju iaf kvar i bilen när man skall evakuera den (synd att fastna i kylslangarna när det hänger på sekunder att komma ut).


Stolen kyler inte framsidan av kroppen så det behövs mer kylning än så för att hålla kroppstemperaturen nere.

om du tänkte på att ta sig ur en brinnande bilen så har iaf de kylsystem vi (dvs Stand 21) säljer snabbkoppling som lossnar om du glömmer eller inte hinner ta loss dem.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Stand 21:s lösning tror jag påminner en del om den som man använder i militära applikationer, så det kan nog duga långt i dessa sammanhang.
Som sagts, en smidigare lösning än alltför omfattande modifiering av existerande bilar.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



johann skrev:
Niklas Falk skrev:
Back on topic. Att koppla kylslangar till väst låter bökigt, kan man inte tänka sig att kyla ner stolen istället?Stolen sitter ju iaf kvar i bilen när man skall evakuera den (synd att fastna i kylslangarna när det hänger på sekunder att komma ut).
Stolen kyler inte framsidan av kroppen så det behövs mer kylning än så för att hålla kroppstemperaturen nere.

om du tänkte på att ta sig ur en brinnande bilen så har iaf de kylsystem vi (dvs Stand 21) säljer snabbkoppling som lossnar om du glömmer eller inte hinner ta loss dem.
Jo, det behöver ju inte bli direkt bekvämt att sitta i en iskall stol i en 45gradig bil.

Hur smidigt är det vi förarbyten (som de ju gör en del)?
Är snabbkopplingarna av en ickeläckande typ så att det inte blir mera krångligt än anslutningen för radio, bälten mm. Två kopplingar till borde inte vara omöjligt att fixa.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Niklas Falk skrev:
Jo, det behöver ju inte bli direkt bekvämt att sitta i en iskall stol i en 45gradig bil.

Hur smidigt är det vi förarbyten (som de ju gör en del)?
Är snabbkopplingarna av en ickeläckande typ så att det inte blir mera krångligt än anslutningen för radio, bälten mm. Två kopplingar till borde inte vara omöjligt att fixa.


Det är nog inget större problem då man har en tjock overall och underställ emellan så det blir snarare för lite kylning än för mycket.

Det blir ett moment till vid förarbytet men det är inte så krångligt och ev. extratid det tar tjänas lätt in på bättre och säkrare körning. Kolla gärna på www.stand21.fr för mer info.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



johann skrev:
Det blir ett moment till vid förarbytet men det är inte så krångligt och ev. extratid det tar tjänas lätt in på bättre och säkrare körning. Kolla gärna på www.stand21.fr för mer info.
Rent tekniskt är det ju inte direkt avancerande system (kallvatten från en kylväska eller kall gas från komprimerad behållare) men det ska ju fungera också

Kallvattensystemet kan ju minskas lite i omfattning om man kyler den med AC'n. Men AC'n själv väger ju ungefär lika mycket så de tjänar man nog först på vid 12 timmar eller längre användning. Sen kan man ju tänka sig att byta kylväska vid förarbyte också....

Många alternativ men inget som är självklart, än. Det är ju synd att det inte är lika enkelt att kyla som att värma.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
ACo kräver A/C
<<   1, 2
2794 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande