| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är detta för "stora" bromsar?
|
1642 besök totalt |
|
Tänkte jag skulle rådfråga expertisen här på rejsa lite om bromsar. Det står ju överallt att man skall åka med så "små" bromsar som möjligt, med tanke på ofjädrad vikt å roterande massa. Hur vet man vad som är tillräckliga bromsar, utan att provköra? vill ju inte köpa en omgång å få för "små" bromsar. Bilen som bromsarna skall sitta på är en Ascona B med Volvo 2 liters turbofemma bilen bör hamna runt tusen kilo färdig. Vad viktfördelningen blir vet vi inte, men borde bli mellan 50-50 och 60-40 (fram-bak). Jag har möjlighet att köpa främre bromsok från en S60R( fyrkolvs Brembook) med 330*32mm hålborrade Brembroskivor, Är detta för "stort" Bromsarna får jag köpa till väldigt bra pris. _________________ Opeltok/Jonas Schiller Min älskade Polo, jag saknar dig så!! |
||
|
Jag utgår ifrån att du skall åka bana.
Hur långa pass i så fall? 15 min eller långlopp? Vad skall du ha för däck? hur hög effekt ungefär ger motorn? Får du de bromsarna till väldigt bra pris är det säkert ett vettigt val. Det jag känner spontant är att de kräver rätt stora fälgar vilket gör däckskostnaden hög i långa loppet. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Re: Är detta för "stora" bromsar?
Det låter som mer än vad som kan behövas, men det beror på din bromsteknik också. Någonstans runt 290-300mm skivor borde med den vikten räcka utan minsta problem. Största skillnaden mellan enkolvsok och flerkolvs är att du kan få jämnare beläggslitage (anliggning) och känsla i pedalen med flerkolvsok generellt sett. Det som avgör mest är väl hur hjulstorleken du tänkt använda att bromsarna ryms innanför fälgarna. _________________ Roland Johansson |
||
|
Micke Holmström:
Det blir bankörning å då troligtvis i pass om typ 15-45 minuter. Motorn lämnar 211hk orginal men blir nog ganska snart på ca 320-330 hk. Fälgar blir väl 17" med R-däck å med rätt fälgar så funkar dessa bromsarna i. _________________ Opeltok/Jonas Schiller Min älskade Polo, jag saknar dig så!! |
||
|
Du får räkna med att 75% av bromsningen kommer att ske med fram bromsarna. Så bromsarna blir nog ok därfram. Sedan får Du gå ner i storlek bak så att det blir proportionerligt både i beläggsyta och skivvikt.
Då kan Du köra med tämligen samma beläggstyp runt om och få samma arbetstemperatur för jämn bromsverkan. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1642 besök totalt |