Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1775 besök totalt |
Kardanaxelkonfiguration
Har funderat ett tag på en liten (eller stor) detalj på min bil. (BMW 1602 -74. med M20B23). Motorn sitter i lätt lutning bakåt, detta medför att från växellådan och hardyskivan så kommer den första delen av kardanen i lutning fram till stödlagret och genom detta. Därefter kommer ett knutkors som rätar ut kardanen bak mot bakaxeln. Kommer det över huvud taget att fungera eller blir det enorma vibrationer? Det känns som om det är viktigast att kardanen kommer rakt på stödlagret men att knutkorsen inte spelar så stor roll. Är dock novis så det förslår vad det gäller kardaner! ![]() ![]() ![]() Som jag skiver i bilden så är den inte riktigt som i verkligheten men problemet sitter i den röda cirkeln. Hoppas att någon vet ![]() Mvh M[/img] |
Det viktigase för att få så lite förluster som möjligt är väl att vinkeln på knutarnas infästning är samma. Alltså att medbringarna på växellådan och bakaxeln har samma lodräta vinkel. Dock ska du se till att stödlagret hamnar i rätt höjd så att axel ut inte vinklas för hardyskivan gillar inte det i längden.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
oki!
Hardyskivan pekar rakt mot stödlagret, med medbringaren i växellådan alltså, så den borde inte slitas. Men i knuten efter så vinklas kardanen rakt bak mot bakaxeln. Det är där nackdelen ligger isåfall.. hmm får ta en närmre koll på detta. Tack för hjälpen! ![]() ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1775 besök totalt |