Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (7387 totalt) |
Den ekonomiska banbilen, en dröm?
Finns det något som kan klassas in som en ekonomisk banbil för vardagsbruk, eller är det bara en önskedröm för någon som lever på en CSN baserad livsbudget? Visst, det finns bilar som är roliga o ratta och billiga i inköp. Typ en bmw e28 m535 är inte helt sanslöst dyra att köpa. Men sen att försäkra är juh en helt annan femma. Men där kan man juh nöja sig med en trafikförsäkring (som förvisso fortfarande är ganska hög, men mer rimlig). Men såfort något pajjar, då är man illa ute igen. För att inte nämna driftkostnaderna, det är juh inte direkt någon bränslesnål motor, sen så är det juh en relativt stor bil, däck och bromsar går juh åt i skapligt tempo... Det som började som en billig skojjbil blev ganska dyrt i slutändan ![]() Sneglar lite åt en BMW 316 compact som får avlösa min Seat (som visade sig vara lite väl tråkig för att användas på bana), frågan är bara om den inte är lite för slå för att vara rolig på bana. Eller kanske en VW Lupo, men de är juh lite i de minsta laget ändå ![]() Någon annan som har ett vettigt förslag? |
||||||||||||
Honda civic vt 89-91
Honda civic vti 92-95 Honda crx vt 89-91 Alla tre bil är mycke bil för pengarna _________________ Daniel"Lillen" Nilsson Kör Honda s2000 -00 www.hondaklubben.com För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen |
||||||||||||
Nu är väl jag otroligt färgad av just mitt val på banbil.. men jag fick för mig när jag letade,
att Porsche 924/944 ger väldigt mycket VPK (varvtid per Krona). Iof en äldre bil, och man får nog skruva lite ![]() Men roliga är de! ![]() Edit: vill passa på att säga att bilen jag köpte, ägdes just av en CSN:are ![]() |
||||||||||||
Civic Vt kom 90 CR-X Vt kom -90 ![]() billiga i drift, ja - krocksäkra - N E J ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||
Ja, på svensksålda eller så monterar man i efterhand ![]() ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||||||
En miata är juh inte sådär jättepraktisk till vardagsbruk, dessutom känns de löjligt överprissatta
![]() En tidig Civic VT har varit i tankarna, men som kristian påpekar är dessa allt annat än säkra att krocka med... eller ja, man kan väll vara säker på att det inte går speciellt bra ![]() Med min beryktade tur så ska jag nog inte utmana ödet ![]() Porsche 924/944 är man inte lite sugen på, men bara trafikförsäkringen på en sådan överstiger helförsäkringen på många andra potentiella bilar ![]() Jag förstår att man inte kommer undan jättebilligt med försäkring på en lite roligare bil, men någon måtta får det vara... Sen är jag lite tappad bakom skiftnyckeln så det vore lite som E28'an ![]() |
||||||||||||
Miata har ett grymt bra andrahands värde, minskande andrahands värde är ofta den största penga boven i normalt bilägande. När det gäller "nya" bilar som Bmw 316 och VW lupo påverkar dåligt andrahands värde ägandekostnaderna mer än lite högre bensin förbrukning eller servicekostnader.
En gammal porsche 911 är troligen billigare att äga i längden än en nästan ny lupo som kommer vara värd 10 000kr om några år. Mazda miata ger både låga ägande kostnader och roliga stunder på bana. om man nu absolut vill ha en nästan ny bil som drar lite besin, däck och bromsar är nog Citroen C2 VTR eller VTS ett bra alternativ, F1 lådan med paddlar i C2 VTR är riktigt rolig. _________________ Avregistrerad användare |
||||||||||||
volvo 340-360 i stort sett gratis välbalanserad massor med delar på skroten... praktisk och går att få fart på.
och alla plusspoäng som den totalt orejsiga gubbloken ger ![]() |
||||||||||||
[quote="Andrew Petrykowski"]En miata är juh inte sådär jättepraktisk till vardagsbruk, dessutom känns de löjligt överprissatta
![]() Du har väl inte familj om du går på csn? Miata kan utrustas med "lastbågar" på bakluckan där kan du fästa skidor för fjällresan osv. Om du skall ha roligt på bana är det roligare med en bakhjuls driven bil, de är mkt roligare när de pressas. _________________ Avregistrerad användare |
||||||||||||
Nä familj har jag inte, men det betyder juh inte att jag inte har något behov av baksäte ![]() Faktum är att jag övervägt miata, men att ställa en cab på min parkering är lite som att be dom att ta bilen ![]() En C2'a är något jag gladeligen skulle rulla fram i... fast min budget ligger runt 40 loppor. Jag kan säkerligen skaka fram 10 till, men bilägandet involverar juh så himla mycket mer än kostnader än bara bilköpet ![]() Mattias: En 340/360 känns som en lite väl gammal bil, som sagt är jag inte sådär jättehändig. Så en så "körklar" och pålitlig bil som möjligt out of the box är att föredra ![]() Jag vet, jag är kinkig ![]() |
||||||||||||
om du inte vill ha en Porsche 944 eller miata pga tusen anledningar, kanske du skulle ha en Peugeot 306 s16 eller gti, de är utmärkta bruksbilar som kan köras på bana när andan faller på samtidigt som de inte kräver så mycket mek. Dessutom ligger de rätt prismässigt, 30000-50000kr (alla roliga bilar är dyra i försäkring). ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||||||||
Inte p.g.a tusen anledningar utan enbart utav de i första inlägget ![]() Har spanat på både 306 gti och S16. GTI ratades förut då det blev lite väl dyrt, har dock aldrig provkört en S16 så en sådan skall nog slängas med i ekvationen ![]() Att alla roliga bilar är dyra att försäkra är jag väl medveten om, men som sagt... det får vara någon måtta ![]() |
||||||||||||
Ursäkta för den lite otrevliga tonen i mina tidigare inlägg ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||||||||
Nej, GTI märket brukar juh ha en dum inverkan på försäkringspremien, jag förstår verkligen inte varför ![]() Men sist jag kollade försäkringspremien på en 944 höll jag på att smälla av. Kollade försäkringspremien på en 325'a häromdagen (e36) 25tusen årligen för en halvförsäkring var det billigaste som gick att skaka fram, och det är juh billigare än vad en 944 skulle kosta att försäkra. BMW'n hade jag i åtanke för att den är förhållandevis billig, och för att BMWSC ger gott om tillfällen för banåka ![]() Likaså Lupon ![]() Ingen av dessa bilar är ett fartmonster, men man behöver juh inte vara snabbast på banan för att ha kul ![]() Men Peugeot glömde jag helt bort, PSC är juh också aktiva med banträffar ![]() |
||||||||||||
Många klubbar är öppna för andra märken, de är tvugna för att få ekonomin att gå ihop. oavsett märke kan du säkert åka 10 ggr per säsong om du vill. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||
Hmm, ja en Miata kanske man inte vågar ställa utomhus hur eller var som helst, och den har sina begränsningar som bruksbil även om den faktiskt går att åka långt med också :-)
Men hur är det med Alfa då? En 80-tals GTV eller 75 kan ju inte kosta så mycket idag (fast det finns bara ett par stycken GTV på blocket, och de är vrak...) och då har du mycket pengar över till stolar, båge, bälten, trim och reservdelar... Här har du en *väldigt* fin 75-a: http://www.blocket.se/vi/6918781.htm Frågan är bara om du vågar parkera en GTV eller en *FIN* 75-a där du knappt vågar ställa en Miata... Finns det inga garage att hyra förresten? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||||||
Ska vi sammanfatta din specifikation så här långt så:
Inköpspris 40-50 tusen Inget mekande Möjlig att bruxa (vardagsåka, parkera ute osv) Billig försäkring Driftsäker (inga dyra reparationer) Då handlar det om en pålitlig, slitstark vardagsvagn. Det enda jag kan komma på är Volvo 850. En bil som faktiskt är riktigt trevlig att svänga med. Med 15-tumsdäck & vettiga bromsbelägg kan du nog ha mycket bankul för lite pengar. De rostar inte så farligt, växellåda och motor är skottsäkra och andrahandsvärdet bra. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (7387 totalt) |