Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
318is [E30] från tyskland?
1710 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Nu när det lida mot slutet av sommar (jag vet, jag är något av en optimist ibland) så börjar man kolla efter bilar. Efter alla diskutioner kring ämnet "billig rejsabil" så har jag kommit fram till att jag antagligen kommer att satsa på en 318is [E30]. Idag köpte min kusin en annonstidning (importbörsen) vilket fick mig att undra lite efter importpriser på bmw... jaja, för att göra en lång historia kort (lite sent för det nu kanske?) :
318is finns juh för runt 10.000kr nere i tyskland, dom med 16v spisarna alltså. Och vad min gymnasietyska förstår utav beskrivningarna så handlar det inte heller om slaktade bilar, utan om helt reko bilar.
Frågan är juh nu, är det värt att köpa bilen där? Då man i sverige kommer undan för 25.000kr om man har tur.
Är det någon som har importerat en sådan från tyskland och vet hur det går till? (med tanke på att bilen är relativt gammal -90)???
Uppskattar alla svar
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Det kan vara en kalasidé att importera en. Gärna från sydtyskland. E30:an rostar oavsett årsmodell även om 88 och framåt är mycket bättre än tidiga. I Tyskland rostar inte bilar lika mycket som här hemma. Dessutom är ju priserna mycket bättre där nere om man än får räkna med importkostnader.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Det kan vara en kalasidé att importera en. Gärna från sydtyskland. E30:an rostar oavsett årsmodell även om 88 och framåt är mycket bättre än tidiga. I Tyskland rostar inte bilar lika mycket som här hemma. Dessutom är ju priserna mycket bättre där nere om man än får räkna med importkostnader.

Vilka extra kostnader omfattar importen?
Mer än dom självfallna som dit o tillbakaresan
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Andrew Petrykowski skrev:

Vilka extra kostnader omfattar importen?
Mer än dom självfallna som dit o tillbakaresan

Kolla på http://www.bmwpower.nu/importguiden/default.asp
Där finns nog en del tips...

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Verkar som att det inte lönar sig att köpa en såpass billig bil där nere, då man måste lägga till drygt 10'000kr till i importavgifter går det nästan jämt ut med priset i sverige. Visserligen får man en finare bil, men man får en djävla massa mer krångel... Men jag får se hur det hela slutar
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

För attr ge dig fler konstiga ideer...varför inte hämta hem en e30 320is istället? Ser ut som en 318 men går som en m3. Iofs så koster dom några :- mer...men man får väldigt mycket bil för :-

Jakobserg @ Elstocolmo
Här sen Apr 2003

det största frågan är väl vad du ska ha bilen till..
om du ska ha den till gatbruk är det väl bra mycket enklare att tjacka en här i sverige

men om du vill köra på bana så kan du ju hämta hem den och skita i import konstnader..
asså skit i bes. Osv och kör enbart på bana

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Civvarn skrev:
det största frågan är väl vad du ska ha bilen till..
om du ska ha den till gatbruk är det väl bra mycket enklare att tjacka en här i sverige

men om du vill köra på bana så kan du ju hämta hem den och skita i import konstnader..
asså skit i bes. Osv och kör enbart på bana

Tja, vitsen är den att jag ska använda den till dagligt bruk, men även att man ska kunna delta på banträffar med bilen, utan att behöva skämmas för sig, eller för den delen knuffa fram bilen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Pelle Persson skrev:
För attr ge dig fler konstiga ideer...varför inte hämta hem en e30 320is istället? Ser ut som en 318 men går som en m3. Iofs så koster dom några :- mer...men man får väldigt mycket bil för :-

320is??? Vad fasiken är det?
Vart kan man hitta info om dom? och hur mycket kostar dom ungefär?
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Pelle Persson skrev:

om du går in på http://www.bmwpower.nu/default.asp klicka på ovanliga BMW så hittar du den där. Du lär få leta, de är mycket ovanliga. Jag har iaf aldrig sett ngn.

Här sen Nov 2002

Frazze skrev:
Pelle Persson skrev:

om du går in på http://www.bmwpower.nu/default.asp klicka på ovanliga BMW så hittar du den där. Du lär få leta, de är mycket ovanliga. Jag har iaf aldrig sett ngn.

Finns en som åker i SLC med en sådan.... nr 48 Italian Stallion...... hämtad från Italien ... Och passar som handsken i Kl.3 Standard Produktion.... Ni kan faktiskt även få köra i den eftersom dom letar efter någon mer förare att dela kostnaderna... mer info finns under egen tråd på SLC avdelningen på detta forum.

Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:

Italian Stallion kör en 320 is i SLC klass 3.

EDIT: Jag var inte tillräckligt snabb...

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Tror du får svårt att hitta en 320is för under 50k som är i någorlunda ok skick. Sen så kan man ju tillägga att reservdelar till BMW's M-motorer kostar flis...Inte för att dom brukar gå sönder speciellt ofta men OM...då är det bra att ha en liten reservbudget att ta fram.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Allmänt banåkaforum
1710 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande