Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den ekonomiska banbilen, en dröm?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7387 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Jörgen (Jet) skrev:
Ska vi sammanfatta din specifikation så här långt så:

Inköpspris 40-50 tusen
Inget mekande
Möjlig att bruxa (vardagsåka, parkera ute osv)
Billig försäkring
Driftsäker (inga dyra reparationer)

Då handlar det om en pålitlig, slitstark vardagsvagn. Det enda jag kan
komma på är Volvo 850. En bil som faktiskt är riktigt trevlig att svänga med.

Med 15-tumsdäck & vettiga bromsbelägg kan du nog ha mycket bankul för lite pengar.
De rostar inte så farligt, växellåda och motor är skottsäkra och andrahandsvärdet bra.


Mja, relativt rätt
Inköpspris är rätt på
Inget mekande förväntar jag mig inte, men inte en bil som behöver ständig skötsel s.a.s.
Bruxbiten är rakt på, jag vill inte behöva skita på mig av rädsla över att parkera för att jag har en bil som sticker i ögonen på folk.
Försäkringsmässigt är det juh klart, skall man ha en rolig bil får man punga ut lite, men jag vill helst inte ligga i den översta premieklassen
Driftsäkerhet är ett stort plus thumbs up

Har bara erfarenhet av en Volvo 850, det var en automat
Får väll testa en manuell GLT, men 2.5liter och turbo det låter som en riktig bensinslukare
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



En E28 låter som ett mycket bra val. Jag har haft många olika bilar och det är E28 jag fastnat för, helt underbara!

Sen att försäkring skulle vara dyr..? En M535'a är ju billigare att försäkra än en vanlig 528!

mvh

_________________
Mattias Widar
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Jag vet att den inte är rolig att titta på, men har du övervägt en tidig Nissan Primera GT?

Du får en -92a i vettigt skick för runt 20 loppor och sedan är den faktiskt snorbillig att försäkra. Finns nog inte mycket delar att få tag på till den och man vill trimma eller styla, men lägg pengarna på däck, bromsbelägg och soppa så har du en hyfsad sleeper!

Vad sägs om denna: http://www.blocket.se/vi/7025864.htm?ca=11_s

/ Andreas

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



http://www.blocket.se/vi/7019422.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/6922202.htm?ca=11_s
http://www.webcar2000.com/countries/sweden/db/dbdisplay.phtml?carid=10 . . . .

Sagt det förut, säger det igen.Volvo 240 VOC. För att öka bruksvärdet kan du montera tillbaka lämplig mängd inredning. Delar finns i drivor. Om du ev (troligen inte) skulle behöva meka är det plättlätt.

Detta är den enda riktigt ekonomiska lösningen för dina problem. Om du tror något annat är du ute och cyklar.

_________________
/Anders C
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Andrew Petrykowski skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Ska vi sammanfatta din specifikation så här långt så:

Inköpspris 40-50 tusen
Inget mekande
Möjlig att bruxa (vardagsåka, parkera ute osv)
Billig försäkring
Driftsäker (inga dyra reparationer)

Då handlar det om en pålitlig, slitstark vardagsvagn. Det enda jag kan
komma på är Volvo 850. En bil som faktiskt är riktigt trevlig att svänga med.

Med 15-tumsdäck & vettiga bromsbelägg kan du nog ha mycket bankul för lite pengar.
De rostar inte så farligt, växellåda och motor är skottsäkra och andrahandsvärdet bra.


Mja, relativt rätt
Inköpspris är rätt på
Inget mekande förväntar jag mig inte, men inte en bil som behöver ständig skötsel s.a.s.
Bruxbiten är rakt på, jag vill inte behöva skita på mig av rädsla över att parkera för att jag har en bil som sticker i ögonen på folk.
Försäkringsmässigt är det juh klart, skall man ha en rolig bil får man punga ut lite, men jag vill helst inte ligga i den översta premieklassen
Driftsäkerhet är ett stort plus thumbs up


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25691

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Jörgen (Jet) skrev:
Köp en rostfri Citroen BX om du hittar. De verkar vara oförstörbara.
Billiga är de också.
Vill instämma. Om man är villig att acceptera ett utseende som lämnar få oberörda förstås, men "beauty is in the eye of the beholder"....

Nåväl, om du kollar efter en BX 16 Valve (ej BX 16, det är ngt helt annat) så får du en i allmänhet rostsäker bil som också är mekaniskt tillförlitlig med rätt underhåll. Likadan motor som i Peugeot 405 Mi16 i en ganska lätt bil, huv och baklucka är av plast tex, kanske flyglarna också men det är jag osäker på.

Med billig klurighet kan man göra en hel del med det gashydrauliska fjädrings/dämpningssystemet, men de håller i bra original också.

Dessutom är de löjligt billiga och eventuellt så kan detta vara en blivande klassiker eftersom det underskattade beståndet verkar smått utrotningshotat. Så allvarligt kanske det inte är, men de flesta ggr jag hör talas om BX 16 V numera, är det i rollen som motordonator till en 205:a. Jag ser det inte som otroligt att en väl underhållen bil t o m ökar i värde från dagens läge.

Trevlig och snabb bil med god tillgång på delar från hela PSA-familjen.

Ett snäpp upp är Citroen Xantia Activa. Även dessa väldigt billiga med hyfsad kvalitet. De tidiga årsmodellerna har en rätt träig 150 hk 8V lågtrycksturbo, men det går att chippa upp till ca 190 hk. De allra första kan ha en 2.0 l 16V sugis om jag inte missminner mig. Det går säkert att mixtra med fjädringen på dessa också, men eftersom de inte kränger, så är det nog bara att köra.

Gott om expertis på dessa modeller finns på www.citroen.nu samt även www.peugeot-sport-club.com till viss del. De senare accepterar ägare av nyare cittror som medlemmar, så du får även tillgång till en del ban- och konbanekörning.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Pär, när du säger rostsäker, menar du att den med säkerhet rostar, eller att den är motståndskraftig till rost?

Xantia Activa skall det kollas på, den belv förbisedd när jag köpte Cordoban för att det inte fanns någon i närheten att kika på, får se om jag hittar en den här gången
Men hur är det tillförlitlighet på dessa, jag antar att saker och ting börjar bli slitna mot 20000mil, och man vill juh inte gärna behöva åtgärda hydrauliken på en sådan det första man gör, misstänker att det inte är en billig historia.
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Nissan 200SX?
Bakjulsdriven, bra med effekt, ser ok ut...
Bör vara billigare att försäkra än GTI's o Porschar.

_________________
Jan Å
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17975



Sportbilsentusiasten skrev:
Nissan 200SX?
Bakjulsdriven, bra med effekt, ser ok ut...
Bör vara billigare att försäkra än GTI's o Porschar.
Jag delade garage med en kille för några år sen. Han bytte ut sin 200 SX mot en gammal 911 för att den var billigare att försäkra.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Var det verkligen likvärdiga försäkringar?
Eller var 911'an en entusiastförsäkring typ...

_________________
Jan Å
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6706



Allmänt så är väl "familjebilar" med krut i perfekt att satsa på. Försäkringarna är inte lika blodigt dyra som på andra bilar (som t.ex. har samma motor men bara tre dörrar) då ungdomar inte gillar gubbilar

Så varför inte nån Primera GT, Vectra GT16v, Citroen BX16v eller liknande för dig att äga? Såna bilar med ~150 hk går att ha riktigt skoj med, bara köpa en uppsättning riktiga däck, lite bättre bromsar och varför inte nån form av mer bananpassade dämpare/fjädrar. Modifieringarna behöver inte bli alls dyra, men man får mycket nöje för pengarna!

...och att bilarna ser normala ut, kan frakta farmor till kyrkan och parkeras lite "var som" gör ju det hela inte ett dugg sämre

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



För att kasta in ytterligare en fackla i elden: Storleken har betydelse! Eller i vart fall vikten. En tung bil sliter hårt på bromsar, däck (ofta i en stor och dyr dimension) och drar mycket soppa.
Jag var sugen på en Activa för en massa år sen men tyckte den vägde för mycket. En bil i GTi-storlek som väger 1100-1200 kg är oftast mycket billigare att köra hårt med än en 200-300 kg tyngre.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
För att kasta in ytterligare en fackla i elden: Storleken har betydelse! Eller i vart fall vikten. En tung bil sliter hårt på bromsar, däck (ofta i en stor och dyr dimension) och drar mycket soppa.
Jag var sugen på en Activa för en massa år sen men tyckte den vägde för mycket. En bil i GTi-storlek som väger 1100-1200 kg är oftast mycket billigare att köra hårt med än en 200-300 kg tyngre.


Precis, b.la. därför jag ratar en E28'a.
Nu när jag kollade upp det så ligger en Xantia på 1400-1500kg i tj-vikt. Kanske lite i överkant, men å andra sidan så kan man juh alltid lätta lite
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Andrew Petrykowski skrev:
Pär, när du säger rostsäker, menar du att den med säkerhet rostar, eller att den är motståndskraftig till rost?

.....
Det senare. Det som inte är av plast är galvat (kanske inte taket) och rostskyddet är i övrigt OK också. En sak att kolla är hydraulledningarna. Ev har alla BX 16 V de nyare plastade och anti- korrosionssäkra ledningarna, ev kan de kommit senare.

Det har förresten tävlats ganska flitigt med BX 16V med originalbromsar både i sprintlopp och i SLC endurance kl 1 och vad jag vet så är det inga problem. En bidragande orsak kan vara att det är svårkokad LHM-olja även i bromssystemet.

EDIT: BX 16 V har en tjänstevikt på drygt 1200 kg, det är lätt för en såpass rymlig bil.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



jag har väldigt kul med 150hk o 950kg

205 gti

inkomst=csn

ska du ha en citroen ska du helst va duktig på o skruva o ha stort tålamod thumbs down

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



fridh skrev:
jag har väldigt kul med 150hk o 950kg

205 gti

inkomst=csn

ska du ha en citroen ska du helst va duktig på o skruva o ha stort tålamod thumbs down


Förtydligande: 16V-konverterad 205 GTI
Väldigt rolig, mycket pang för pengen men ej helt lagligt alternativ

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17975



Sportbilsentusiasten skrev:
Var det verkligen likvärdiga försäkringar?
Eller var 911'an en entusiastförsäkring typ...
Minns inte nu, men eftersom det var en ung kille skulle han få betala dryga 30 kkr för japanbilen.
Har för mig att det inte var entusiastförsäkring på Porschen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Figgz skrev:
Allmänt så är väl "familjebilar" med krut i perfekt att satsa på. Försäkringarna är inte lika blodigt dyra som på andra bilar (som t.ex. har samma motor men bara tre dörrar) då ungdomar inte gillar gubbilar

Så varför inte nån Primera GT, Vectra GT16v, Citroen BX16v eller liknande för dig att äga? Såna bilar med ~150 hk går att ha riktigt skoj med, bara köpa en uppsättning riktiga däck, lite bättre bromsar och varför inte nån form av mer bananpassade dämpare/fjädrar. Modifieringarna behöver inte bli alls dyra, men man får mycket nöje för pengarna!

...och att bilarna ser normala ut, kan frakta farmor till kyrkan och parkeras lite "var som" gör ju det hela inte ett dugg sämre


Vectra GT 16v kom 95 med Ecotech motorn på 136 hästar, är den något att ha? Den sitter juh sedan även nya Vectran 2,0 som kom 96.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Andrew Petrykowski skrev:
[Precis, b.la. därför jag ratar en E28'a.
Nu när jag kollade upp det så ligger en Xantia på 1400-1500kg i tj-vikt. Kanske lite i överkant, men å andra sidan så kan man juh alltid lätta lite


E28a väger också 1400-1500kg beroende på modellval... borde gå att lätta ganska mycket...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Förresten... har du verkligen kollat vad en Porsche 924 skulle kosta att försäkra... inbillar mig att den är ganska mycket billigare än 944an i försäkring.

Har själv en 924 Turbo och en 924 ombyggd till cab och ingen av dessa är hutlöst dyra att försäkra för mig (bor iof inte i sthlm och är säkert äldre än dig)

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Måste hålla med Patand här.. Bör påpeka att när jag letade försäkring på min Porsche, så kollade jag med Insplanet.. svaret blev 25pax för helår.. Kollade snabbt med Länsförsäkringar, och visst.. 9500:- blev det.. helförsäkrad-helår.. Och då åker jag Turbon..

924, eller 944Na (sugmotor) borde inte vara alltför dyrt.. Såvida du inte är under 24? (ställa bilen på pappa kanske )


_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Den ekonomiska banbilen, en dröm?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande