Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (7387 totalt) |
Mja, relativt rätt ![]() Inköpspris är rätt på Inget mekande förväntar jag mig inte, men inte en bil som behöver ständig skötsel s.a.s. Bruxbiten är rakt på, jag vill inte behöva skita på mig av rädsla över att parkera för att jag har en bil som sticker i ögonen på folk. Försäkringsmässigt är det juh klart, skall man ha en rolig bil får man punga ut lite, men jag vill helst inte ligga i den översta premieklassen ![]() Driftsäkerhet är ett stort plus ![]() Har bara erfarenhet av en Volvo 850, det var en automat ![]() Får väll testa en manuell GLT, men 2.5liter och turbo det låter som en riktig bensinslukare ![]() |
||||
En E28 låter som ett mycket bra val. Jag har haft många olika bilar och det är E28 jag fastnat för, helt underbara!
Sen att försäkring skulle vara dyr..? En M535'a är ju billigare att försäkra än en vanlig 528! mvh _________________ Mattias Widar |
||||
Jag vet att den inte är rolig att titta på, men har du övervägt en tidig Nissan Primera GT?
Du får en -92a i vettigt skick för runt 20 loppor och sedan är den faktiskt snorbillig att försäkra. Finns nog inte mycket delar att få tag på till den och man vill trimma eller styla, men lägg pengarna på däck, bromsbelägg och soppa så har du en hyfsad sleeper! ![]() Vad sägs om denna: http://www.blocket.se/vi/7025864.htm / Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
http://www.blocket.se/vi/7019422.htm
http://www.blocket.se/vi/6922202.htm http://www.webcar2000.com/countries/ Sagt det förut, säger det igen.Volvo 240 VOC. För att öka bruksvärdet kan du montera tillbaka lämplig mängd inredning. Delar finns i drivor. Om du ev (troligen inte) skulle behöva meka är det plättlätt. Detta är den enda riktigt ekonomiska lösningen för dina problem. Om du tror något annat är du ute och cyklar. _________________ /Anders C |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
![]() Nåväl, om du kollar efter en BX 16 Valve (ej BX 16, det är ngt helt annat) så får du en i allmänhet rostsäker bil som också är mekaniskt tillförlitlig med rätt underhåll. Likadan motor som i Peugeot 405 Mi16 i en ganska lätt bil, huv och baklucka är av plast tex, kanske flyglarna också men det är jag osäker på. Med billig klurighet kan man göra en hel del med det gashydrauliska fjädrings/dämpningssystemet, men de håller i bra original också. Dessutom är de löjligt billiga och eventuellt så kan detta vara en blivande klassiker eftersom det underskattade beståndet verkar smått utrotningshotat. Så allvarligt kanske det inte är, men de flesta ggr jag hör talas om BX 16 V numera, är det i rollen som motordonator till en 205:a. Jag ser det inte som otroligt att en väl underhållen bil t o m ökar i värde från dagens läge. Trevlig och snabb bil med god tillgång på delar från hela PSA-familjen. Ett snäpp upp är Citroen Xantia Activa. Även dessa väldigt billiga med hyfsad kvalitet. De tidiga årsmodellerna har en rätt träig 150 hk 8V lågtrycksturbo, men det går att chippa upp till ca 190 hk. De allra första kan ha en 2.0 l 16V sugis om jag inte missminner mig. Det går säkert att mixtra med fjädringen på dessa också, men eftersom de inte kränger, så är det nog bara att köra. Gott om expertis på dessa modeller finns på www.citroen.nu samt även www.peugeot-sport-club.com till viss del. De senare accepterar ägare av nyare cittror som medlemmar, så du får även tillgång till en del ban- och konbanekörning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Pär, när du säger rostsäker, menar du att den med säkerhet rostar, eller att den är motståndskraftig till rost?
Xantia Activa skall det kollas på, den belv förbisedd när jag köpte Cordoban för att det inte fanns någon i närheten att kika på, får se om jag hittar en den här gången ![]() Men hur är det tillförlitlighet på dessa, jag antar att saker och ting börjar bli slitna mot 20000mil, och man vill juh inte gärna behöva åtgärda hydrauliken på en sådan det första man gör, misstänker att det inte är en billig historia. |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Allmänt så är väl "familjebilar" med krut i perfekt att satsa på. Försäkringarna är inte lika blodigt dyra som på andra bilar (som t.ex. har samma motor men bara tre dörrar) då ungdomar inte gillar gubbilar
![]() Så varför inte nån Primera GT, Vectra GT16v, Citroen BX16v eller liknande för dig att äga? Såna bilar med ~150 hk går att ha riktigt skoj med, bara köpa en uppsättning riktiga däck, lite bättre bromsar och varför inte nån form av mer bananpassade dämpare/fjädrar. Modifieringarna behöver inte bli alls dyra, men man får mycket nöje för pengarna! ...och att bilarna ser normala ut, kan frakta farmor till kyrkan och parkeras lite "var som" gör ju det hela inte ett dugg sämre ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
För att kasta in ytterligare en fackla i elden: Storleken har betydelse! Eller i vart fall vikten. En tung bil sliter hårt på bromsar, däck (ofta i en stor och dyr dimension) och drar mycket soppa.
Jag var sugen på en Activa för en massa år sen men tyckte den vägde för mycket. En bil i GTi-storlek som väger 1100-1200 kg är oftast mycket billigare att köra hårt med än en 200-300 kg tyngre. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Precis, b.la. därför jag ratar en E28'a. Nu när jag kollade upp det så ligger en Xantia på 1400-1500kg i tj-vikt. Kanske lite i överkant, men å andra sidan så kan man juh alltid lätta lite ![]() |
||||
![]() Det har förresten tävlats ganska flitigt med BX 16V med originalbromsar både i sprintlopp och i SLC endurance kl 1 och vad jag vet så är det inga problem. En bidragande orsak kan vara att det är svårkokad LHM-olja även i bromssystemet. EDIT: BX 16 V har en tjänstevikt på drygt 1200 kg, det är lätt för en såpass rymlig bil. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Förtydligande: 16V-konverterad 205 GTI Väldigt rolig, mycket pang för pengen men ej helt lagligt alternativ ![]() _________________ ![]() |
||||
Har för mig att det inte var entusiastförsäkring på Porschen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Vectra GT 16v kom 95 med Ecotech motorn på 136 hästar, är den något att ha? Den sitter juh sedan även nya Vectran 2,0 som kom 96. |
||||
E28a väger också 1400-1500kg beroende på modellval... borde gå att lätta ganska mycket... ![]() |
||||
Förresten... har du verkligen kollat vad en Porsche 924 skulle kosta att försäkra... inbillar mig att den är ganska mycket billigare än 944an i försäkring.
Har själv en 924 Turbo och en 924 ombyggd till cab och ingen av dessa är hutlöst dyra att försäkra för mig (bor iof inte i sthlm och är säkert äldre än dig) |
||||
Måste hålla med Patand här.. Bör påpeka att när jag letade försäkring på min Porsche, så kollade jag med Insplanet.. svaret blev 25pax för helår.. Kollade snabbt med Länsförsäkringar, och visst.. 9500:- blev det.. helförsäkrad-helår.. Och då åker jag Turbon..
924, eller 944Na (sugmotor) borde inte vara alltför dyrt.. Såvida du inte är under 24? (ställa bilen på pappa kanske ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (7387 totalt) |