Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den ekonomiska banbilen, en dröm?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7387 totalt)
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Jon80 skrev:
kollade jag med Insplanet.. svaret blev 25pax för helår..

Insplanet har aldrig lyckats hitta billigaste försäkringen åt mig... de har ju inte avtal med alla bolag... t.ex inte IF... som visat sig vara det bästa alternativet för just mina samlade försäkringar.

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

insplanet sög. De hade en försäkring till mig för ca 8000:- mer än det bästa jag själv hittade.

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Eftersom Lupo har förkommit på flera tillfällen i tråden och få har talat till dess förträfflighet så får jag väl kliva in som har provat en sådan några år. Klart att en lättviktare är att föredra...

Jag körde hade en vanlig dödlig 1,4L 16v (75hk) från 99 när jag körde på bana sist, den funkade kanon de åren jag använde den. Lättmekat när det väl behövs, liten motor ger fina utrymmen i maskinrummet. Körde den i tre säsonger på Gtiklubbens träffar och vågar nog säga att jag aldrig hade snabbast varvtid en enda gång, men jag hade hur roligt som helst ändå. 920kg tror jag att den vägde till slut fulltankad men utan förare. I bromsväg åkte jag med Tarox skivor och belägg som alla andra verkar tycka illa om, bytte till dessa efter premiärturen på Mantorp då orginalbromseriet ville vara med längre, körde med dessa belägg och skivor tre säsonger till och sen såldes den (inget stort bromskonto m.a.o.), bak är det trumbromsar på den modellen jag hade (skivor på Lupo GTI & FSI). Det satt några skruvben från H&R på bilen och några riktigt korta fjädrar med tillhörande dämpare från samma tillverkare bak när jag köpte den så dessa fick sitta kvar, körde med 2,7gr camber och 0 i toe, Yokohama A032R i prisvänliga 185/55-14" blev monterade sista året och det gjorde susen. thumbs up

Kan varmt rekommendera bilmodellen. Men visst, den är liten, inget snack om den saken, inuti känns den inte alls så liten dock. Åk iväg och prova nån så får du se.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Andrew Petrykowski skrev:

Vectra GT 16v kom 95 med Ecotech motorn på 136 hästar, är den något att ha? Den sitter juh sedan även nya Vectran 2,0 som kom 96.

Den motorn (C20XEV på Opelspråk) är inget skoj alls jämfört med 150hk 16v (C20XE på Opelspråk) som sitter i Vectra GT 16v 93, 94 och i vissa 95:or (vissa 95:or har faktiskt den, de ser olika ut så man ser det direkt i annonserna om motorrummet är fotograferat).
Trots att det på pappret bara skiljer 14hk så känns det som 40... :/

Till den "riktiga" 16v maskinen så finns det billigt godis såsom chip och liknande som verkligen ger en underbar karaktär, sen att man långkör den på under 0.7 med 17" fälgar på sommaren är ännu bättre för ekonomin.

//Fredrik - 12:e plats av 28 i SSiJ:s vårslalom med just en Vectra GT 16v mot alla Porschar och liknande..

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Sportbilsentusiasten skrev:
Nissan 200SX?
Bakjulsdriven, bra med effekt, ser ok ut...
Bör vara billigare att försäkra än GTI's o Porschar.

Försäkringen är redigt dyr om man inte entusiastförsäkrar(och då funkar det inte att bruksa). Sen kostar det en del reparationer och underhåll - motorn gillar bla täta oljebyten. Komforten vid bruksande är helt värdelös och parkerar man på fel ställe kan man nog räkna med att bilen snart är borta.

Fantastiskt roliga bilar men inget jag skulle rekomendera till Andrew.
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004

Jag hade lätt valt Primera GT om jag hade letat efter en bil med dina kriterier. Har haft en -92 Primera och även om det inte var en GT så låg den otroligt bra på vägen i svängarna. Den har bara fått beröm för sina vägegenskaper. Det finns ju an andledning till varför den andvändes inom touring rejsingen thumbs up

http://www.btccpages.com/downloads/la_99champ.jpg

Fixhult
Här sen Apr 2004

BlackAbarth skrev:
Jag hade lätt valt Primera GT om jag hade letat efter en bil med dina kriterier. Har haft en -92 Primera och även om det inte var en GT så låg den otroligt bra på vägen i svängarna. Den har bara fått beröm för sina vägegenskaper. Det finns ju an andledning till varför den andvändes inom touring rejsingen thumbs up
3200 i trafik och 5000 för halvförsäkring för en bil för 20000:- låter i mitt fall lågt för en bil med 150hk och 1300kg. Den gick ju fort i BTCC när den var styv som ett spett iaf.
Men det finns ju inte Gula Konisar till den ju.... Edit: Tydligen till P11 men inte till P10, sorry

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag tror att valfri liten lätt FWD med blygsamma chassiemodifieringar är svaret på det du söker. Varför inte baserat på en Seat Cordoba om den inte är alldeles omotoriserad

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Jag tror att valfri liten lätt FWD med blygsamma chassiemodifieringar är svaret på det du söker. Varför inte baserat på en Seat Cordoba om den inte är alldeles omotoriserad

Jag trodde samma sak, varför en Seat Cordoba SXE 16v inhandlades (100hk). Men efter att ha kört den standard ett tag nu funderar jag på om den har nogot potential som långlivad förälskelse

Faktum är att jag hatar bilåbäket, det är så fruktansvärt oinspirerat att köra bilen så jag gråter. Fast det är klart, bitigare bromsar, däck och riktig fjädring lär avhjälpa en hel del. Men frågan är om det inte är bättre att satsa på ett utgångsobjekt med bättre utvecklingspotential.

en 316compact är jag mest intresserad av eftersom jag känner att jag saknar bakhjulsdriften, speciellt nu när det har varit halt ute

Får se hur jag gör, ivf är det inte aktuellt med bilbyte på störten. Fast jag har fått en hel del idéer nu
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Figgz skrev:
Så varför inte Vectra GT16v eller liknande för dig att äga? Såna bilar med ~150 hk går att ha riktigt skoj med, bara köpa en uppsättning riktiga däck, lite bättre bromsar och varför inte nån form av mer bananpassade dämpare/fjädrar. Modifieringarna behöver inte bli alls dyra, men man får mycket nöje för pengarna!

...och att bilarna ser normala ut, kan frakta farmor till kyrkan och parkeras lite "var som" gör ju det hela inte ett dugg sämre

Vectra GT 16v kom 95 med Ecotech motorn på 136 hästar, är den något att ha? Den sitter juh sedan även nya Vectran 2,0 som kom 96.

Hade en Vectra A som bruksbil tidigare och var mycket nöjd, skitlätt bil med bra egenskaper - jag bytte ut bussningarna, sänkte, fixade nya bärarmar, fjädrar, 2 vägs justerbara dämpare och stag mellan fjäderbenstornen. Med mild trim och E85 konvertering så gick den ruggigt bra (räknat i prestanda per krona för en bil med 5 helt ok sittplatser och rejält bagageutrymme) även om folk kanske menade att den var lite väl hård i fjädringen för vardagsåka...

Eftersom det var en bruksbil så hade jag F16WR lådan. 2500rpm i 140 blås är jävligt bra bränsleekonomi! på bensin ca 0.63l/mil i landsvägstempo, lite mer på etanol. Självklart hade den varit snabbare med CR lådan (wr = wide ratio, cr = close ratio) eller F20, men åka billigt till jobbet och ha hyfsat kul under tiden hade prioritet framför banegenskaperna. Skatt och försäkring var såpass billigt att jag aldrig brydde mig om att notera summan.

Har bara en sak att säga om den bilen - jag saknar den, klart billigaste bil jag ägt i drift och lätt modifierad, så var den mycket roligare än andra (standard)bilar jag betalat 5-10x priset för... en bussjävel beslutade sig dock tyvärr för att korta ned den en halvmeter...

Farsta Strand
Här sen Dec 2003

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Erik Selim Lundkvist skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12182
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

Cobolt:
vad gick dedär modifikationerna på för jag antar att det är mer än bilen är värd?

sen undrar jag varfär ingen har nämt volvo 740-940?
tänkte att 940 ltt brukar vara ganska billiga i försäkring och gott om billiga reservdelar och är troligen inte så stöldbegälig heller

den ligger orginal på bara 135hk men går utan direkta problem att plocka ut ca 200hk ur den och mer därtill om man vill mecka lite
(en nästan skotsäker motor som redan har turbo är altid trevligt i ekonomisk synvinkel när man ska trimma)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Erik Selim Lundkvist skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12182
Som rejsklass är det bland det billigaste med så låga varvtider.
Men det är ju ingen dual-purpose gatbil direkt...

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Rullen skrev:
Cobolt:
vad gick dedär modifikationerna på för jag antar att det är mer än bilen är värd?

Nu fixade jag bärarmar, fjäderbensstag och dyl för materialkostnad och jag gjorde alla upgrades på fjädrar, dämpare och bussningar samtidigt som jag tog över bilen eftersom det var tvingande, så jag kom rätt billigt undan om man räknar merkostnad jämfört mot orginalgrejjor. E85 konvertering och småtrim togs i princip från hyllan, men sammantaget så var modifikationerna ändå dyrare en bilen - säger dock mer om hur billiga bilarna är... Man bör dock inte tänka så utan istället kika på vilket paket man kan få för en viss penningsumma. Går absolut att få en sådan bil för den budget som det pratats om, ett par beggade renoverade konis är inte så superdyra, fjädrar kostar inte mycket och känner man någon som kan svetsa så får man bärarmar för kaffepengar, bussningar någon tusing om man inte svarvar dom själv, enklare motortrim behöver inte heller vara så dyrt - utgår man från Opels C20XE 2L, 150hk, 16v så finns det hur mycket trim som helst som ligger och samlar damm ute på folks hyllor.

En annan bra bil är ju annars BMW E30 325 - lätt, bra balans, robust motor och lättmekad - mycket bil för pengarna tycker jag.

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

VOC, eller snarare VOC-specad 244 turbo/GLT är nog max banbil för pengen och funkar till vardags.
Svinbilliga delar, robust och lätt att lämna in om det blir krångligt.
Allt finns att köpa över disk i Sverige.

Annars tror jag en Peugeot 306 GTI ger bra underhållning per krona.

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag vill nog hålla med Figgz och Cobolt, Opel är ett bra val om man vill ha en billig bil som har bra vägegenskaper, dugligt med effekt, drar lite soppa och har billig försäkring!

Ta å kika på Bilsports testbil då dom byggde en Grp N bil på en Kadett GSi 16v! Den bilen blev med öhlinare, nya bussningar, rensad inredning och bur, Tarox skivor, nya fälgar och däck, chip, filter och avgassystem snabbare på superstage än t ex en 940 Grp H, Ascona B Grp H, m.fl! Med endast rensad inredning, bur, bussningar, Tarox skivor, fälgar, däck och en sänksats med dämpare för ~4000 lika snabb som en Pegge 306 GTi Grp H!

Däcken var Yokohama Advan 225/45 - 17 032R, tiden med öhlinare och trim var: 1,28.50, utan trim och öhlinare: 1,32.00. Helt orginal (bortsett från bur och rensad inredning) gjorde den med 185/65 14" etappen på 1,36.2

Vectran har väl i de närmaste samma chassie som Kadetten tror jag så de är den bil jag hade satsat på! Bilsport plockade ju också nära 180hk med "endast" chip, filter och avgassystem ur 16v motorn! Motorn sen spelar de ingen större roll om du går på 8v eller 16v, båda har bra potential och de finns mycke "skrot" ute i garagen i sverige! Se bara till å köpa en rostfri så har du ett problem ur världen!

Edit: Enda snabbare Grp N bil dom testat i de testet var en Evo V! Den var 1,2 sek snabbare.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kristoffer R skrev:
........

Annars tror jag en Peugeot 306 GTI ger bra underhållning per krona.
Em i stort sett likadan bil, förutom karossen, finns t o m utannonserad här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24935

Ska man vara petig så är den mer lika 306 S16 med 155 hk isf GTi:n med 167.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Rullen skrev:
Cobolt:

Nu har Cobolt visserligen redan svarat.. men då jag både moddat vanlig Vectra (sån 115hk) och GT 16v:s så kan jag med svara.
Dämpare/fjädrar från tyskland inkl frakt (inget ställbart, men vi sa ekonomiskt) ~2200kr, bussningar (om de gamla är kassa) ~1200, bromsar (från saab 900/9-3, 284/288mm) ~1000-1500.
Sen behöver man bara Rdäck så är bilen snabb och rolig. Trimma behövs inte när man har 150hk original och vill köra ekonomiskt.

Så modifieringar för de pengarna är inte mycket för att få en bil med nya bromsar/bussningar/dämpare/fjädrar. Sen säger jag som Fuling brukar säga: "jobba med köttklumpen bakom ratten också" så lär man verkligen bli snabb på banorna.

EDIT: Ursäkta, rejsa ska hållas fritt från märkestänkande men detta kan implementeras på "valfri bilmodell med liknande prestanda/pris" men jag valde att ta ett exempel på det jag känner att jag har koll på och som verkligen ger "Bäst varvtid per krona"

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Håller med de som skriver att en lätt bil är att föredra om man skall hålla kostnaderna nere.

Som många av er vet, så använde jag vår andrabil, en VW Polo 16V-97 som leksak under många år.
Vi har fortfarande bilen kvar som bruksfordon.
Den har iofs bara 100 hk och väger runt 1100 kg, men är väldigt varvvillig och lättkörd.

Lite justerade hjulvinklar, ett begagnat H&R Cup-chassi och en uppsättning R-däck på skrotfälgar(plåt) och vips så har man en leksak som inte kostar skjortan och även går att använda till vardags!

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Peeter skrev:
Håller med de som skriver att en lätt bil är att föredra om man skall hålla kostnaderna nere.

Som många av er vet, så använde jag vår andrabil, en VW Polo 16V-97 som leksak under många år.
Vi har fortfarande bilen kvar som bruksfordon.
Den har iofs bara 100 hk och väger runt 1100 kg, men är väldigt varvvillig och lättkörd.

Lite justerade hjulvinklar, ett begagnat H&R Cup-chassi och en uppsättning R-däck på skrotfälgar(plåt) och vips så har man en leksak som inte kostar skjortan och även går att använda till vardags!
Min Cordoba är vad jag förstått en Polo med bagagelucka och lite extravikt, den är juh inte slö... men som sagt är den juh inte speciellt kul att köra i det här utförandet den är i nu. Men visst satt det en 1.6liters 16v i din Polo, om det är samma motor som sitter i min så kan jag verkligen inte påstå att den är speciellt varvvillig???
Citera
Allmänt banåkaforum
Den ekonomiska banbilen, en dröm?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande