Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
High Rev Motor. Tips tack
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8521 totalt)
LonEVOlf
Trollhättan
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Motorn skall användas i driftingbil men för att synas och höras ha en väldigt egen karaktär.

Föregående diskution

Målet är att nå så nära 14.000rpm som möjligt men samtidigt hålla någolunda ekonomi.
En rakt stegrande effektkurva över hela registret.

Nissan 300ZX TT -91
Nissan 180ZX T -88
Ford Probe GT TURBO -91
Sic transit gloria mundi
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag skulle gärna vilja veta vilka motorer som kan lämpa sig som har MER än 4 cylindrar! nån v6a eller rak sexa måste de ju finnas i alla fall!

Edit: Surfade just fram att Opel även har en kandidat bland >4cylle motorerna! 3 liters sexan! Den har samma slag som de 4 cylindriga TROR jag i alla fall! ska dubbelkolla imorrn kanske. Har den också 69 i slag och runt 95 i borr så bör de ju vara ett bra alternativ! undra just bara om 2,5an bara har mindre borr eller också mindre slag!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Inte för att vara partypajjare, men ni inser att en motor som är byggd för att ha en hyfsat vågrät vridmomentskurva genom hela registret (så som det önskas för att uppnå en rak stegring på effektkurvan) som har en bredd på 14.000rpm, variabla ventiltider och förhoppningsvis någon driftsäkerhet värd att nämnas kommer att kosta mer än vad alla era bilar gör tillsammans va?

ok, en bottendel är inga större problem att bygga även om den kostar...

Men toppen med variabla ventiltider från tomggång till 14.000rpm... kan ni inte designa och tillverka grejjorna på något vis, så är ju prislappen något som skräckfilmsälskare skulle betala biljettpris för att få titta på.. Tex på hondamotorer som ska varva kring 12-13.000rpm så brukar man bli tvungen att plocka bort vtec, så att planka en lösning rakt av är inte alltid det enklaste även om det kanske kan gå att omdesigna något befintligt till något som skulle kunna fungera. Glöm dock alla standardlösningar utan tänk design från scratch och specialbyggen på nästan alla delar.

En motorstyrning med tillhörande tändning och soppasystem som VERKLIGEN fixar 14.000rpm stabilt börjar ju dock nära på närma sig ett svart hål i ekonomin! Har kikat på lite olika varianter av sådana attiraljer och 250.000+ är inga ovanliga summor i sammanhanget.

Ska väl i och för sig lägga till att jag oftast anser att trimmade motorer verkar vara byggda för att explodera inom kort och personligen har rätt extrema åsikter kring vad driftsäkerhet innebär..

Det går att bygga vad du vill ha och förmodligen elda igång grejjorna för någorlunda vettiga pengar, men de variabla ventiltiderna med ett sådant varvtal är svåra att uppnå inom en budget som inte tillåter annat än att allt ska fungera på första försöket.

Tror att Ferarris enkla lösning med en assymetriskt slipad kam som flyttas i längsled är "the way to go" för ett projekt som detta.

Den billigaste lösningen är nog å en S2000 maskin med kortare slag, längre stakar, maxlättade kolvar, cnc tråg m inbyggd gördel/övefall, torrsump och naturligtvis en helt omdesignad topp. kan du offra registret så spendera några månadslöner på lättast möjliga véntilmekanism och kör på fingerföljare och en kam som är byggd för det varvtal du vill ha, bilen kommer att låta hur fränt som helst när du kliver på... Och tomgången kommer att vara legendarisk..

Ställ gärna mer konkreta frågor så är det säkerligen många här - däribland jag själv, som gärna diskuterar kring ämnet!

Färingsö
Här sen Dec 2002

Nyare yamaha R1 varvar nästan 14000rpm.
Dock "bara" 180hk och ca 120nm.

Ska du lyckas få en relativt stor bilmotor att varva så mycket kommer du att få modifiera/byta mer eller mindre allting inne motorn. Originalstorlek på ventilerna kommer troligtvis inte funka pga att de blir för tunga, alternativet då är att bygga om till 5 ventiler per cylinder, titanventiler eller liknande.
Har du haft isär en högvarvig hojmotor någon gång och sett hur små och lätta delar en sån innehåller? På ovan nämnda motor har ventilerna 4mm skaft och diameter 23,5mm på insug, då är prylarna lätta!

Ett tips på en motor som borde kunna gå att bygga högvarvig är mazdas 2 liters v6:a.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

14 tusen rpm tar vi som exempel div F1 motorer från sent 80 tal till cirkus 90-91 , så varvade dessa ca 12 tusen rpm ( V8) 3,5 liter .

En 4 cyl motor ca 10 tusen rpm , pratar fortfarande om årtalen ovan . En hemma trimmad motor , kan nog med bra prylar varva ca 7500 med bra hållbarhet.

Såg pris på en Ford duratec motor på 300 HK 2,3 L £10995.00

Min lösning , KÖP en Wankel

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

M3Jonas skrev:
Nyare yamaha R1 varvar nästan 14000rpm.
Dock "bara" 180hk och ca 120nm.

Ska du lyckas få en relativt stor bilmotor att varva så mycket kommer du att få modifiera/byta mer eller mindre allting inne motorn. Originalstorlek på ventilerna kommer troligtvis inte funka pga att de blir för tunga, alternativet då är att bygga om till 5 ventiler per cylinder, titanventiler eller liknande.
Har du haft isär en högvarvig hojmotor någon gång och sett hur små och lätta delar en sån innehåller? På ovan nämnda motor har ventilerna 4mm skaft och diameter 23,5mm på insug, då är prylarna lätta!

Ett tips på en motor som borde kunna gå att bygga högvarvig är mazdas 2 liters v6:a.

och nya R6an har rödmarkering på 17500 och mätaren visar 20'000
Bygg en V8 på 2st sådana toppar och du borde ha en relativt fräck motor med skapligt me effekt

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det finns ju en del racemotorer att köpa ifrån t.ex. Judd som kan hålla ihop ett tag, speciellt om de inte är i fullt tävlingstrim. Visserligen kanske inte fullt 14000 rpm och inte världens bredaste register, men hyfsade. Har ingen aning vad en sån kan kosta, men ett antal hundra tusen är väl en gissning?

Skall man varva 14000 rpm och inte överstiga 25 m/s i medelkolvhastighet så blir det en slaglängd på 53-54 mm. Sedan är bara problemet att få allt annat att funka som ventiler. Där var väl därikring F1-konstruktörerna började köra med pneumatiska "ventilfjädrar", men om man inte har allt för kraftiga ventilaccelerationer så borde det gå.

#24, #64, #88
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Varva en V8 med plan vev alt korrekt grenrör till 7000 , då låter det som en fyra på 14000

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:

Tror att Ferarris enkla lösning med en assymetriskt slipad kam som flyttas i längsled är "the way to go" för ett projekt som detta.

Tack! Nu svarade du på en fråga som jag har haft i bakhuvet sen jag var på muséet och så ett par knasiga pinnar... thumbs up

BMW 330i -05
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

ljud

Hej
såg en judd V10 till salu för £27000+Vat ungefär 450 000kr, vad är beräknad drifttid för en sådan?? 26timmar kanske i longlopps spec men då varavar man nog inte 14'.......

om du bara är ute efter ljudet så varaför inte en V8 med 8-1 avgassystem................

Henrik

Laholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Cobolt skrev:

Tack! Nu svarade du på en fråga som jag har haft i bakhuvet sen jag var på muséet och så ett par knasiga pinnar... thumbs up

Det där låter ju himla smart lösning jmf med alla olika komplicerade lösningar som finns. Ngn med info om det ngnstans?

Stenungsund
Här sen Nov 2002

krister Andersson skrev:

Akkurat min mening.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Är det inte bäst att ta två stycken 4-cylindriga motorer som båda varvar 7000 rpm, koppla den första motorns vevaxel direkt till blocket på den andra och sedan ta ut kraften på den andras vevaxel som då kommer snurra med 14000 rpm? Förvisso kan motorupphängningar, el, bensin osv till motor nr 2 vara ett problem, men vi verkar ju inte backa för dyra lösningar.

En Judd-snurra som varvar 11000 och lämnar 500 hk kostar kring 700000:- och har då en drifttid på ca 16 timmar dvs. 43750:- per driftstimme.

/ Jonas Jarlmark
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Jonas Jarlmark skrev:
Är det inte bäst att ta två stycken 4-cylindriga motorer som båda varvar 7000 rpm, koppla den första motorns vevaxel direkt till blocket på den andra och sedan ta ut kraften på den andras vevaxel som då kommer snurra med 14000 rpm? Förvisso kan motorupphängningar, el, bensin osv till motor nr 2 vara ett problem, men vi verkar ju inte backa för dyra lösningar.

En Judd-snurra som varvar 11000 och lämnar 500 hk kostar kring 700000:- och har då en drifttid på ca 16 timmar dvs. 43750:- per driftstimme.

/ Jonas Jarlmark

HAHAHAHA! faan vad bra

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

kopplar du en 7000rpm fyra mot en annan måste du ha en 1:2 växling mellan för att nå 14000rpm på den andra!!

Men säg att vi lugnar ner oss med varven lite, 14k är förbannat jävla mycke!! Säg att man satsar på typ 11k isället! Sen droppar vi v-tec som Cobolt föreslog också och bygger en motor i våra huvuden som är okörbar under 6000varv och sen kliver på som en Gasell på anabola till varvstoppet! Vad krävs? en kolv acceleration under 25m/s har jag förstått under andra trådar är att önska, korrekt? att allting ska vara så lätt som möjligt och att de krävs torrsump antog jag var för givet också hehe

Jag lägger in ett exempel: Slaglängd: 69,8mm, borr: 95mm (för att fortfarande ha nån volym att arbeta med), önskat varvtal 11 000RPM. De skulle ge en kolvhastighet av ~25,6m/s! En F1 motor på 19 000varv med 40mm slag får en kolvhast på 25,33m/s. Nu spelar ju stakens längd in också! men de är en början i alla fall! Men vilka fler aspekter finns de att ta hänsyn till? De måste ju finnas en gräns för när ventilfjädrarna är för hårda också?

Nån som föresten vet vad BMW's fyra på 80-talet hade för borr/slag/staklängd? Den var ju i alla fall bara på 1,5liter så så extrema siffror bör de inte varit! Någon nämnde även Mazdas 2 liters V6a, nån vet som måtten för den?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Cassius skrev:
kopplar du en 7000rpm fyra mot en annan måste du ha en 1:2 växling mellan för att nå 14000rpm på den andra!!

Men säg att vi lugnar ner oss med varven lite, 14k är förbannat jävla mycke!! Säg att man satsar på typ 11k isället! Sen droppar vi v-tec som Cobolt föreslog också och bygger en motor i våra huvuden som är okörbar under 6000varv och sen kliver på som en Gasell på anabola till varvstoppet! Vad krävs? en kolv acceleration under 25m/s har jag förstått under andra trådar är att önska, korrekt? att allting ska vara så lätt som möjligt och att de krävs torrsump antog jag var för givet också hehe

Jag lägger in ett exempel: Slaglängd: 69,8mm, borr: 95mm (för att fortfarande ha nån volym att arbeta med), önskat varvtal 11 000RPM. De skulle ge en kolvhastighet av ~25,6m/s! En F1 motor på 19 000varv med 40mm slag får en kolvhast på 25,33m/s. Nu spelar ju stakens längd in också! men de är en början i alla fall! Men vilka fler aspekter finns de att ta hänsyn till? De måste ju finnas en gräns för när ventilfjädrarna är för hårda också?

Nån som föresten vet vad BMW's fyra på 80-talet hade för borr/slag/staklängd? Den var ju i alla fall bara på 1,5liter så så extrema siffror bör de inte varit! Någon nämnde även Mazdas 2 liters V6a, nån vet som måtten för den?

Nu förstod du nog inte riktig Jonas geniala läsning. Den första 4:ans vevaxel kopplades till den andra fyrans block och därmed för man automatiskt 2:1-utväxling. Den blir nog inte så himla rapp. Men se t.ex. gamla stjärnmotorer i flyplan från WWI, där prOpellern satt i blocken och vevaxeln satt fast i planet. Så det går ju all lösa.

De gamla F1-turbomotorerna varvade inte så hiskeligt mycket. Vevstakslängden spelar ingen roll för medelkolvhastigheten.

#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Cassius skrev:

Inte om veven på motor 1 kopplas till BLOCKET på motor 2 så att blocket på motor 2 snurrar med 7000 rpm. Då snurrar veven på motor 2 med 14000 rpm. Men som sagt så blir överföringen av bensin, el, vattel, olja osv till motor 2 lite klurig...

om man istället låter motor 2 gå baklänges med samma varv som motor 1 får man en stillastående axel trots att motorerna går fullt, något som kan utnyttjas om man tycker koppling är trist. Man kan göra starter direkt, gäller bara reglera varvtalen riktigt tight.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

BMW F1-motor hade 60mm slag och 89mm borr om det nu blir 1499cc... *orkar ine hämta räknaren*
Varvade ca 10 000rpm.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

om man verkligen vill nå varvtal på 14000 rpm, ej är nöjd med effekten från en motorcykelmotor, och har ekonomin för att genomföra detta så skulle jag rekommendera en begagnad Cosworth XB eller liknande. Kompakt och med en vikt på strax över 100 kg.

Nedan en bild av Cosworth XD, efterträdaren till XB. XD klarar något högre varvtal och ger högre effekt men är också dyrare. Strax över 200kkkr och uppåt får man räkna med att ge för en XD. Max effekt för XD var ca 850 hk med överladdning då den användes i CART men detta kan lätt höjas. Motorn lämpar sig också för bruk som sugmotor. Eftersom den normalt går på metanol borde man ganska lätt kunna sugmotorkonvertera för E85. Vill man förbättra vridkurvan förser man den lämpligen med ett variabelt insug av teleskopmodell.

Notera dock att en sådan här motor också har en ganska hög driftskostnad och vanligen brukar man sänka varvtalet för att få dem att hålla längre.

Ett billigare alternativ skulle kunna vara en begagnad IRL motor. Dessa finns begagnade i satser från ca 50kkr och uppåt, utan kringutrustning då. En sådan bör väl klara 11000 rpm i alla fall.

BMW's F1 fyra från 1980 talet hade 89,2 x 60 mm i borr x slag. Maxvarv var 11500 rpm. Exempelvis Honda var dock uppe över 13000 rpm med sin turbo sexa.
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Anders Carlsson skrev:
krister Andersson skrev:

Akkurat min mening.

Min FD (-94) piper på 7500 och kanske varvstopp på max 8500.

Så 14000 varv billigt är bara o glömma.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004

Köp en sån här motor/hela bilen, går utmärkt att drifta med samt den går bra i kurvorna med: http://www.rst-v8.com/

Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande