Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12715 besök totalt |
En bekant till mig brukar säga ungefär så här:
Fyrhjulsdrift är för de som inte fattat att man startar på bakhjulen! I banracing brukar man normalt sett inte starta med framhjulen över markplanet, men viktförskjutningen vid kraftig acceleration gör att drivning på styrhjulen inte behövs. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Ang. 996C4 vs M3 E46 http://www.track-challenge.com/main_ Väl värt att notera här är ju dock att av de testade bilarna så har M3:an en klar hk-kontra-viktfördel gentemot C4:an. 4,6kg/hk vs 4,9kg/hk...ändå kör de i princip jämnt. Än mer noterbart (och dessutom lättare mätbart pga färre faktorer) är också den markant högre hastigheten för C4:an i korta slalombanan, vilket rimligtvis borde kunna vara (åtminstone delvis) relaterbart till dina tidigare påståenden om förmågan för däcken att kunna hantera styrning, i kombination med förmedling av drivkraft? Situationen är dessutom liknande i jämförelsen mellan C4 (300hk) och C2 (2002, 320hk) i slalombanan, om än inte lika markant. http://www.track-challenge.com/compa ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Du kanske missade att M3:an är mer än 100 kg tyngre? ![]() Fö, så har deras slalomtester väldigt lite med kurvtagning på en bana att göra eftersom den sker under konstant hastighet, så kör man inte på en bana. Ja du kanske gör det men då är du en ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Nej då, som jag mycket väl pekade på så är viktskillnaden inräknad. Men, faktum kvarstår hursomhelst att M3:an har en hk/vikt-fördel... ![]()
Det stämmer att man inte kan jämställa en slalombana med kurvtagning på bana, men som jag också påpekade så innehåller en slalombana färre faktorer som kan påverka den faktiska hastigheten än en hel bana. Dvs bilens kapacitet för väghållning/prestanda genom slalombanan är lättare mätbar. ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Det hjälper den möjligen på NS men den är snabbare på Hockenheim också, kolla senaste testet i Sport Auto.
Fast så länge du mäter konstant hastighet i en slalombana så har det ingenting (eller iaf mkt lite) med bankörning att göra. Så även fast det är lättare att mäta så mäter man ngt annat. Men varfört jämför du inte med GT2 istället nästan identisk vikt? ![]() |
||||||||
Som sagt, så blir skillnaden för stor då: hk-antalet (462 kontra 300 (i testet)), vridmomentet (620Nm kontra 350Nm), etc, etc... Men med din logik, där till synes enbart vikten (och förmodligen RWD kontra AWD) tycks spela roll kan vi ju istället göra en jämförelse mellan M5 E39 och Lamborghini Murciélago...då blir hk/kg-jämförelsen mer liknande ditt förslag..! ![]() http://www.track-challenge.com/compa _________________ ![]() |
||||||||
Tvärtom om jag använder och ditt mått för väghållning, dvs slalom. Blir rätt intressant om man jämför C4 och GT2 och då talar vi om ett moment där effekt och vrid är helt ointressant. |
||||||||
Det är inte mitt "mått för väghållning", utan i jämförelsen (C4 vs M3) bara ett (lättytt och) talande exempel på att fyrhjulsdrivna bilar kan vara (är?) överlägsna i moment även på torr asfalt, trots uppenbara brister i hk/vrid mot de bilar de jämförs med. Vill du ha fler exempel - så titta bara på de detaljerade beskrivningarna av kurvhastigheter, etc i bantesterna. Jag tycker det mesta talar för sig självt. ![]() Sedan kan man ju alltid diskutera effektiviteten hos exempelvis C4:ans viskokoppling... _________________ ![]() |
||||||||
Varför envisas du att med att jämföra med M3 när din tes helt och hållet faller med exemplet GT2 vs C4? Båda väger lika mkt, har liknande vikfördelning, effektskillnaden är ointressant i slalomtesterna, etc. Fattar du överhuvudtaget att effekt och vrid inte spelar ngn roll i slalomtesterna som Sport Auto genomför? Det verkar nämligen inte så eftersom du envisas med att nämna effekt och vrid. Men om jag uttrcyker det så här, VRID OCH EFFEKT PÅVERKAR INTE VÄGHÅLLNING, så kanske det går in. ![]() Dessutom höll du ju själv med om att slalom inte liknade kurvtagning vid bankörning så vad visar det egentligen vad gäller väghållning vid bankörning? Slutligen för att knyta an till kurvhastigheter så kan du ta och jämföra dessa från det senaste testet med M3 (M3 vs S4) så får du se att den tom kan vara snabbare i kurvorna än den över 100 kg lättare C4, trots smalare däck. |
||||||||
![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||||||
Rätta mig om jag har fel, men Biela vann BTCC -96 överlägset med Audi AWD. Året efter blev det förbjudet och då fick Biela köra Audi FWD och var ingenstans i mittfältet. Med andra ord, det är inte bara att ta bort drivningen på ett hjulpar och tro att det ska funka. Audi var väl ganska handikappade av att motorn var/är längsmonterad jämfört med de andra FWD med tvärställda motorer. Framtungt med andra ord. Just därför är jag inte helt förtjust i Audis koncept... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
De skulle tagit bort drivningen på framhjulen istället. ![]() |
||||||||
När det gäller slalom så är det viktigt med hur fjädring -dämpare är uppsatta.
Bilen får en fram och återgående krängrörelse som inte får ligga ur fas med inställningen. I det fallet (motfas) laddar man upp energi i fjädringssystemet som bilen vill göra sig av med "åt fel håll" mot vad man styr i nästa sväng. Det här är svåra inställningar och ofta så går man på vad andra använder. Eftersom bilarna aldrig blir HELT lika, borträknat förare (å inte ens där e de lika), så går en bil bättre än en annan. Då tittar alla på den bilen och gör nått liknande. Så här pågår utvecklingen växelvis, och en grupp bilar kan då förefalla överlägsna. Rätt vad det är kommer någon inovativ typ på en egen lösning som fungerar, och så förskjuts trenden åt det hållet. Det här var inget för eller mot bak-fyrhjuls läget. Mer att visa på att man ska använda den lösning som gagnar det man vill göra. Jag kan inte ta "seriebilarnas" framgångar som inteckning för vilka tekninska lösningar som är bäst. Bara konstatera att den som nu vann var bäst under rådande omstänighet. Man kan plocka ut vilken bil som helst och bygga om den så att den blir snabbare. Rent tekninskt. Men den platsar givetvis inte i serien längre sen. Och det var väl inte fyrhjul-bakdrift som platsar i nån serie det handlade om? Fast såna här diskussioner plockar fram en hel del kul fakta tycker jag. Man ser klar och tydligt att saker å ting inte är enkla. Kör hårt. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Reglementet hade nog tillåtit det? ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
om du ska ha ner kraft i asfalten för att föra bilen framåt samtidigt som du svänger så kan du fördela mer kraft på fyra hjul än två innan du tappar fästet, alltså kan en 4WD ge mer gas i kurvorna. (Kamms cirkel)
1996 då Audi kom till BTCC och tog hem både förar- och märkestiteln på första försöket deltog BMW/Schnitzer med Joachim Winkelhock, Roberto Ravaglia och Peter Kox (endast de 3 sista racen). 1996 var ändå det bästa året på 2-3 år eftersom BMW då kom 2:a i märkesmästerskapet. Jag måste rätta mig själv också, 1997 kom Audi 2:a i förar- och märkesmästerskapet med 4WD, 1998 floppade de med FWD. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||||
För att retas lite? ![]()
ojojoj då! ![]() ![]() ![]() [quote="johann"]Dessutom höll du ju själv med om att slalom inte liknade kurvtagning vid bankörning så vad visar det egentligen vad gäller väghållning vid bankörning?[quote] Det förekommer ju trots allt chikaner och andra "slalomliknande" tillfällen på diverse banor, eller hur? ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Trehjulingar är väl i regel framhjulsdrivna, eller? ![]() Seriösa argument för övrigt. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Nja, tänkte då närmast på trehjulingar för vuxna, dvs de som är kedjedrivna. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12715 besök totalt |