Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1284 totalt) |
Identifiering av stötdämpare
Har fått erbjudande att köpa ett par stötdämpare (coilovers) som är renoverade med bytta packningar mm. Det sitter en justerskruv på själva dämparen och "ändarna" är i guldeloxerad Alu typ Öhlins. Dämpar huset är i svarteloxerad stål med en löst gängad hyllsa med muttrar osv. Ni förstår säkert. Det enda nummer jag får fram är P2011 och det står stansat längst ner på dämparen. På bilderna fattas den gängade delen men den skuter man bara på utanpå dämparen. (Glömde fota den) Lite bilder kanske underlättar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||||
Gissar på en öhlinare med tanke på utseendet på gasdfyllnadspluggen & locket över styrguiden MEN kan öven va en Bilstein prototypdämpare eller en kopia av nämda ditton...
Vit närmare eftertanke.... Kopia ~60% Öhlins ~20% Bilstein ~20% _________________ Kim Agge ______________________ Bmw M5 E39 (Skabbgalten) |
||||
Nu var det inte de bästa av bilder, men det hela ser väldigt "prototypigt" ut.
Nummret skulle kunna skvallra om Koni då de gärna sätter 4-siffriga nummer på sina dämpare...men det kan ju fler göra underutvecklingen så... Ser iaf inte ut att vara ngt direkt "billigast möjliga"...men bättre bilder hade kanske sagt mer. |
||||
Nja Koni e det inte... dom använder int den typen av gasfyllning, & så har dom min 6 siffror i sina nummer ![]() _________________ Kim Agge ______________________ Bmw M5 E39 (Skabbgalten) |
||||
Nu avsåg jag siffrona de säljer sina dämpare under och de är 4 till antalet. Vad de skriver på sina interna blad är en annan sak. Sen sa jag inte att den såg ut som en Koni, bara att nummre KUNDE skvallra om det. ![]() |
||||
Skulle tippa på att de är Öhlinsdämpare.
Många detaljer är identiska med mina bakdämpare till Renaulten. Varför de är svarteloxerade är dock en bra fråga. Karnske ombyggda av någon? Mina bakdämpare: ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
ok
Man får tacka för alla förslag. Verkar vara en svår nöt att knäcka. Jag köpte dom i alla fall. Passar så bara bak på bilen. Om inte annat så har jag ju något att mäta och fundera runt nu när det byggs nytt bak. ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1284 totalt) |