Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Rallybil på asfalt - spana videon!
15 besök senaste veckan (4656 totalt)
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Såg ut som den petade på något hejdlöst ... thumbs up
Klart rolig bil

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Aaa, härligt ljud ....

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



rallybil?

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597




_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Maxpower skrev:
rallybil?


Exakt vad jag också undrar över - det ser ju snarare ut som en Westfield...

_________________
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Jo jag reflekterade på det också men, äch jag lyssnade bara på det helt underbara motor ljudet

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det är en Megablade Westfield skulle jag gissa, alltså MC-motor i. Det verkar gå hejdlöst fort uppåt i växlarna, men de kan ju också vara "korta". Osannolikt med någon annan motor som har insuget på just det stället på motorhuven och sekvensiell vxl-låda.

Mysigt ljud är det dock - kanske lite liten ratt? Trevlig instrument-panel också thumbs up .

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Destined for tarmac rallying the car has been highly specified for it's task. Designed with the smooth, slippery tarmac of Barbados in mind, the car is easily adjusted to challenge on the hills and circuits of Europe. High hopes are held for this very advanced, highly engineered machine.

Chassis

A unique Westfield SEi chassis was the starting point, the chassis was then significantly stiffened and strengthened post-factory with extensive bracing to ensure rigidity and durability. The chassis is panelled in pre-preg carbon-fibre, with a 2.7mm carbon-fibre floorpan running the length of the car to further enhance rigidity and ensure the base of the car is, quite literally, bulletproof. A lightweight T45 FIA Custom Cages multi-point roll-cage sees to the safety of those inside.

Engine

The 1000cc 20v Yamaha R1 engine has been solidly mounted to the chassis through triangulated engine mounts and carbon fibre bracing. The engine has been baffled, ported and re-jetted. A Barnett billet spring clutch replaces the existing diaphragm unit. The manifold is a custom-made thinwall stainless steel serpent design mating onto an oval titanium race silencer.

Transmission

The six-speed sequential box is linked to a flat-shift gear-change system - utilising Fluke Motorsport's paddle-shift steering wheel, the intelligent unit cuts the ignition for 50 milliseconds while the solenoid slots in the next gear allowing semi-automatic changes up and down the gearbox - like PlayStation, only louder. There is a steering-column mounted mechanical system for redundancy.

The engine is linked to the Quaife ATB differential through a centre-bearing Bailey Morris prop.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



om man jämför den med abarthen, eftersom det är samma motor. Fluken har iofs portad topp "vilket ger ca 10hk extra" samt ombestyckad, för att de har tagit bort orginal plenum kammare. annars är det samma motor som jag har i abarthen thumbs up . Men en sak som jag tänkte ganska mkt på- var att ettan är MKT kortare än min. De har mao en mkt lägre utväxling än vad jag har. Abarthen skall göra 193km/h vid 11500rpm, jag tror inte att Fluken gör nå mkt mer än 160-170km/h vid 11500rpm

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Det är Graeme Finlaysons bil. Och det är helt korrekt att det är en rallybil. Graeme kör nåt rally på nån trpisk ö med den. Tidigare körde han med en tvåliters Vauxhall maskin och en Quaife sexväxlad sekventiell låda. Den motorn och lådan lät trevligt den också...

Han var inbjuden till Goodwood Festival of Speed med den för att representera Lotus & Caterham Seven-kopior. (Blasphemy... )

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Tror det stått om den där (ev annan hojmotor-Locaterfield för rally) i Cars & Car Conversions för ett tag sen.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Förresten... Var kan man hitta CCC i Stockholm? Jag har aldrig sett den här. fast jag tycker att den blivit lite Max Power-aktig.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17360



LittleBlue skrev:
Förresten... Var kan man hitta CCC i Stockholm? Jag har aldrig sett den här. fast jag tycker att den blivit lite Max Power-aktig.
Jag brukar köpa den på OK Globen, men berätta det inte för nån för då är den nog slut när jag ska ha den. Har för mig jag sett den på den ena tidningskiosken i Kista C också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



LittleBlue skrev:
Förresten... Var kan man hitta CCC i Stockholm? Jag har aldrig sett den här. fast jag tycker att den blivit lite Max Power-aktig.
Det är hyfsat billigt att prenumerera http://www.cccmagazine.com/ , ca 600 kr/år tror jag det är. Jag har inte läst den så länge, men om du med "MP-aktig" refererar till perioden när de kallade sig endast CCC, så har de lyft innehållet igen, tycker jag. Klart, det är inte som systertidskriften (?) Racecar Engineering, men de skriver inte felaktiga saker, även om det är lite grunt ibland.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Bilder o videos
Rallybil på asfalt - spana videon!
15 besök senaste veckan (4656 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande