Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3 >> 6412 besök totalt |
Finns det någon klass för en bil som min? Saab 4wd TURBO
Som rubriken lyder. Finns det någon "Billig" ![]() Tanken är ju att den ska besiktigas som amatörbygge. Men ändå ca 1000kg, fyrhjulsdrift och en förhoppningsvis pigg turbomotor. Vart får man tävla med ett sådant amatörbygge? Länk https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php (Dock är denna tråd välldigt dåligt uppdaterad. Både ny fram och bakvagn) mm. _________________ Per Wahlqvist |
||||||
Det är nog framförallt 4wd som gör det svårt att hitta en klass... men även turbomotorn minskar troligen ner utbudet ganska mycket.
![]() |
||||||
Är det tillåtet med 4WD i SLC? |
||||||
Ja i SLC GT är det flera bilar som kört med 4wd...... både fabriksbyggda såsom hembyggen..... Sen "billig" klass........ alla sprintklasser i sverige nästan är billiga att åka i..... eller rättare sagt det beror på en själv hur mycket pengar man laddar in i bilen.... men tävlingarna är inte dyra i sig.... är väl vara STCC som har markant dyrare avgifter naturligtvis. |
||||||
Här var det snabba svar
![]() Jag har naturligtvis ingen vagnbok. Har inte kommit så långt än i byggandet. Jag var mest nyfiken. Skulle vara ofantligt kul om man kunnde börja köra "på riktigt" och inte bara på turboklubens träffar. Vore ju skoj om det fanns någon klass i typ SLC där man kan få köra lite ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||||||
vagnbok är ett krav som kristian skrev.... fast om du har det så kvalar din bil utmärkt in i SLC GT.... |
||||||
Med andra ord är det en vagnbok som kräfs och inte en besiktning hos Svens bilprovning. Däremot får man ju lite skrämselhicka när man ser vilka bilar som går i dom klasser du nämde. ![]() Ska söka runt lite på nätet och se vad man kan hitta om detta. Team, vagnbok mm _________________ Per Wahlqvist |
||||||
[quote="SAAB 900 T 4WD"]
Varför då ? På papperet så är ju din bil betydligt värre än den som vann serien och var snabbast ute på banan... Tysslinge SAAB 900 T 4WD Audi 4wd Saab 4wd ca 1200kg ca 1000kg 2 liter sugmotor 2,3? liter turbomotor små spoilers stora spoilers? ![]() ![]() |
||||||
[quote="Fredrik - SLC"]
2.0 liters turbomotor ![]() Jag har ju läst lite i regelverket från Svenska bilsportförbundet men ska nog läsa på lite mer. Blir ju som sagt välldigt sugen. Inte nu till sommaren men nästa, då du ![]() ![]() ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||||||
Försöker öppna bilsportförbundets hemsida men det funkar inte.
Är det inte www.SBF.se ![]() Fler som har problem med den?? _________________ Per Wahlqvist |
||||||
Funkar för mig iaf. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Gick bra hemma. Måste vart något tillfälligt knas. Hur säger regelverket att buren ska se ut i SLC. På SBFs hemsida finns ju mängder av skisser. Vad är det som gäller? Min bil är ju lite svår då ingenting är original. _________________ Per Wahlqvist |
||||||
SLC reglemente säger att du ska på något sätt övertyga SBF besiktningsman tillräckligt mycket så han skriver ut en godkänd vagnbok .... Och enklaste sättet är genom att slå någon av dom en signal innan och fråga och sen göra som han säger........ ![]() |
||||||
Förlåt mig för OT. Men denna tråd borde inte ligga i OT, såvida inte tårdstarten tycker så givetvis.
Det finns säkert fler som funderar över detta ute i landet. Om du, Per, ger ditt medgivande så flyttas tråden så den syns publikt och kanske kan fyllas på med mer tips och funderingar. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Självklart får du flytta den som du vill ![]() _________________ Per Wahlqvist |
||||||
Flyttad ![]() Ändrade lite i rubriken också. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Jag har missat din biltråd helt....men har läst igenom den nu.
Mycket frän bil...med många konstruktioner som jag gillar. Jag älskar bilar som är byggda av "gammalt skrot"....som förfinats. Du har dock några problem.. Först är det alla rör som inte möter andra rör....främst i buren/chassit i bak. Men det kanske är lite sent att börja gnälla om det nu. När det gäller vagnboksbesiktning......så tror jag att du kommer att få problem med bågen. När man bygger bur själv.....får man inte lagga till matrial mellan buren och karossen. Som du gjort på A-stolparna. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det är absolut inte försent att börja "gnälla" ![]() ![]() Vet inte om det framgår så mycket av bilderna men det är ju inte så mycket kvar av min kaross. Det är bara taket, trösklar och plåten runt dörrar samt innerplåt efter sidorna kvar. Jag måste liksom fästa fast "karossen" mot chassiet på något sätt och naturligast blev ju att svettsa dit plåtar mellen buren och stolparna. _________________ Per Wahlqvist |
||||||
med så stora ingrepp, är ett gott råd att kontakta en SBF besiktningsman direkt...... så får du ok på vad du får göra och tänker göra eller slipper bygga om senare...... |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3 >> 6412 besök totalt |