Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1589 besök totalt |
Erfarenheter av Zinksprayer?
Hej! När man mekar med sin racebil krävs det ibland att man tillverkar fina detaljer i stål. Hur gör ni för att rostskydda dem? Jag har testat lite olika zinksprayer och har kommit fram till att dem e skit. Jag får det aldrig att fästa, trots bra rengöring med ståltrissa. Dela gärna med er av era erfarenheter! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag blästrade mina headers i förra veckan och drog på zinkspray, CRC. Burken heter "galvaniskt rostskydd".
Skickade dem sen i ugnen på jobbet, ca 320°, och efter det satt den hur fint som helst! ![]() Har även sprutat lite blästrade saker utan att värmebehandla det och det verkar också fungera fint. Disclaimer: Vet inte om värmen gjorde att det fäste bättre, men rent psykologiskt var det iaf bättre. ![]() |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tror inte att blästrad yta är fusk, utan snarare en förutsättning i detta fallet...
![]() Tyvärr... |
||||
säg inte så ![]() ![]() Nu är ju skiten målat =), jaja, det vet man till nästa gång! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Gör om gör rätt på en gång. Har använt würths zinkspray och den sitter kvar för mig, även om rengöring inte varit helt perfekt varje gång. Men en annan variant är att förzinka eller gulkromatera delarna. Då sitter det garanterat kvar. _________________ Roland Johansson |
||||
För en som gör det för första gången - håller det? EDIT: menar alltså om det står pall för värmen? |
||||
Mitt gjutna och innan målning blästrade turbogrenrör och turbinhus satt würths färg kvar på. På några ställen där färgen hade blivit lite för tjock flagade den lite men annars satt den i ungefär 2500 mil innan motorn togs ur. _________________ Roland Johansson |
||||
Har jobbat som ytbehandlare och vi hade en snubbe som lämnade in saker till sin folka varje vecka. Tror att han elförzinkade och gulkromaterade allt på den bilen! =).. hela chassit iaf. Mitt råd är att leta upp en ytbehandlingsfirma och ber dom lägga grejorna (inte för stora saker) först i syra för att sen elförzinkas och därefter gulkromateras. Svart- och vitkormatering är inte lika hållbart (och inte lika snyggt
![]() |
||||
Japp i ( Norr så håller det bra ) vet inte hur det blir här i söder , men det som händer är samma som du beskriver , man eldar bort färgen och Zinken ligger kvar . OBS funkar inte på grenrör , där bränns allt bort , ink zinken _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
![]() Tillbaka på ruta ett då ang. grenrören ![]() Vad fasiken ska man måla grenrören med då? |
||||
Inte måla , lämna in dom till att få det där blanka på dom. Om dom nu inte är av nått rosfritt matrial , det håller ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Fungerat utmärkt för mig på grenrör, avgastempen har legat på en 850 grader ungefär. Så låt rören vara och kör. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1589 besök totalt |