Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3414 totalt) |
Re: Biltema fälgar?
Snälla Andrew!!!!!!!!!! Jag kan ju ordna fälgar till dig som är både lättare, snyggare och har högre kvalité för ungefär samma pengar ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
15x7 ET35 har jag för mig väger 8kg, ett par kilo för mycket. Men de duger väl att transportera bilen på.
![]() |
||||
Jag funderade inte på att köpa fälgarna om du nu trodde det, jag var mer intresserad i hur de lyckas ligga så mycket lägre i pris och om det är självmord att använda sånna fälgar ![]() |
||||
_________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||
http://www.biltema.se/carparts/carpa
Varför skulle man inte våga åka bana med dessa? Risken att en fälg går totalsönder känns liten. För de pengarna de kostar kan man utan problem köpa lätt begagnade kvalitetsfälgar. Fälgar köper man bäst begagnade. Nypriserna är ju skruvade. Nypriset på mina Compomotivefälgar är drygt 2000kr styck > ![]() Sen tycker jag att det har gått lite inflation i att ha så lätta fälgar som möjligt. När det inte är någon som har bevisat hur stor skillnad det är i acceleration och varvtid. Att det är skillnad är ju rätt uppenbart. Men inte hur mycket. Det är en rätt viktig sak att veta när man ska bestämma om det är värt att lägga pengar på det. Om två fälgar kostar lika mycket och är lika starka (hur vet man det?) så väljer man ju självklart den lättare. Men man får ju utgå ifrån att fälgkonstruktörerna på de större märkena vet vad de pysslar med och inte gör en fälg tyngre utan att den också blir hållbarare. Mina Compomotive Mo 15x7 ET35 väger 17kg med Toyo Proxies T1-s däck med bra mönster. Orginal Speedline 13" fälgar med slitna Yohohama 048 185/60 väger 14kg. Är övertygad om att hållfastheten hos Compomotivefälgarna är godkänd iaf. Även fast orginalfälgarna inte har blivit skeva under 16 års vanligt bruk och 2 års hobbybanbruk... Vore kul att testa skillnaden mot OZ Superleggera med likvärdiga däck. Vore inte dumt med en riktig testdator så man kunde göra lite mätningar. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
När butteriks säljer 100% skämtprylar i alla andra fall, vill du prova att hjulen inte är skämt? Däremot är en del av deras verktyg bra för hobbymek. _________________ Roland Johansson |
||||
Ett tips till Automobil kanske? borde ju om inte annat kunna passa in under projekt 968... (Problemet är väll som vanligt att man får följdverkningar som man bör ta hänsyn till) _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
![]() OZ SL med Toyo i 205/50-15 hamnar ju på ca 14kg. Frågan är om du drar nytta av Compmotive's extremt starka konstruktion. Vill man testa rejält så är det väl ett tidsstabilt ekipage (förare+bil), en dag på bana/slinga som synliggör skillnaderna och dubbla uppsättningar hjul med allt samma förutom fälgarnas vikt (ta då tex Superleggera och Compmotive). Undrar om detta kunde vara ett A-test med en viss Blå 968a (ett av många MythBuster-uppdrag)? ![]() Edit: Jaha, nu skrev jag för långsamt igen.... ![]() |
||||
Att göra ett test på detta vore ju helt klart intressant. Tror att mycket av det man hör att det är dåligt med stora fälgar mm beror på att man ändrar rullomkretsen. Vilket är likvärdigt med att ändra slutväxelns utväxling. Sen är det lite trendigt på det här forumet att ha så små och lätta fälgar som möjligt.
Att jag skulle ha någon nytta av Compmotive's extremt starka konstruktion tror jag inte. Möjligtvis att fälgarna flexar något mindre. Men risken att jag skulle märka det i min bil med alla gummibussningar är väl obefintlig. Enda gången skulle väl vara om man gör bort sig ordentligt. ![]() Är väl mer en rallyfälg än en racing fälg även om den har ett visst existensberättigande iom att den rymmer stora bromsar. Att göra ett seriöst test på detta tycker jag låter som en mycket bra ide. Skulle vara mycket intressant att läsa. ![]() Men för att återknyta till tråden. Visst kan man köra med Biltemas fälgar! Det går säkert utmärkt. Men det finns ingen anledning om man inte har ont om pengar, har bestämt sig för att köpa nya fälgar och betala listpris. ![]() Men ge gärna förslag på hyffsat lätta och billiga fälgar som kan vara ett bättre alternativ. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag tycker man känner en viss skillnad , typ på räjält gropig väg ( tunga vs lätta fälgar ) men acc har jag aldrig upplevt att det har varken varit + eller - på dom siffrorna , och då har jag provat från 185/65-15 ,225/50-16,225/45-17 fram 245/40-17 bak och 225/40-18 på samma bil
![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Jupp det har man när trottoarkanten kommer ivägen vid sladd , och har sett ganska många fälgar som har vikt sig i kanten , vid kontakt med curbs . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Jag tycker man märker stor skillnad på vikt och dimension.
På min civic så har jag 14" plåtfälgar på vintern och de väger ca 12kg stycket med däck. En sommar körde jag med 17" som vägde 19kg med däck och det blev en rejäl skillnad, mycket segare respons när man accelerarde, speciellt från stillastående och mycket segare beteende i allmänhet. Förra sommaren körde jag på lätta 16" fälgar som vägde ca 14-15kg med däck och nu var det inte alls lika stor skillnad mot vinterfälgarna. Har även kört två bankörningar med denna kombinationen och tycker det funkar helt ok. Bilen får bra fäste och lite bättre känsla med den mindre profilen och de lite bredare däcken men samtidigt har jag sluppit det sega beteendet som det blev med 17" Det man ska komma ihåg är att det inte alltid är vikten som är den stora boven i dramat utan även tröghetsmomentet man får av en fälg med större dimension. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Hur mycket skiljde det i omkrets på de olika kombinationerna? Det låter mer som om du upplevde skillnader i utväxlingen... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
orginal rullomkrets på vinterfälgarna är 183,1cm Med 17" var den 187,1cm Med 16" är den 182,8cm Det kan säkert ha mycket att göra med rullomkretsen också men jag tror inte det bara är det för 16" känns ändå lite trögare än 14" fastän den har mindre rullomkrets. Men många bäckar små, som det blev med 17" som vägde mycket mer, hade mycket större tröghetsmoment och stor skillnad i rullomkretsen gjorde väl att det blev extra stor skillnad där. Kommer ihåg när jag satte på vinterfälgarna efter den somaren och tyckte jag fått en helt ny bil när det gällde respons och acc. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Helst skall ju slingan vara lite oslät så att ofjädrad vikt spelar in mera. Men då kommer man ju in på frågeställningen om det går att tuna dämparna så att nackdelen med den större ofjädrade vikten bli mindre (dvs är optimal dämparsetting med de två fälgtyperna är olika?). |
||||
Instämmer totalt att begagnatpriserna på riktiga fälgar känns betydligt mer berättigat en en uppsättning biltemafälgar. Nu var det aldrig tal om att köpa ett par visserligen, utan som sagt var det mer av nyfikenhet, för de ligger ändå 50% under "vanlig billig fälg" med sina 499kr. Något är det ändå som måste fått ge med sig på en såpass kostnadsnedskärning, man kan juh inte både göra snorbilliga och bra fälgar, det funkar inte i min hjärna ![]() Något måste det vara, jag kan inte acceptera att det bara är "feltemastämplat" som gör det billigt ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3414 totalt) |