Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 9799 besök totalt |
Bandagar med Motorklubben och SLC, Ny info
Inför säsongen 2006 inleder SLC Racing Series och Motorklubben ett samarbete om bandagar. Vi kommer att ordna banträffar på fredagarna i samband med SLC-loppen. Vi har tillgång till halva bantiden och alla arrangemang runtomkring med flaggposteringar och säkerhet. Det finns idag inga liknande bandagar och vi ser fram mot att få ordna riktigt bra bandagar för oss som kör med våra vanliga bilar och banbilar på bana. Självklart gör detta också att vi kommer att kunna ta oss an banmötesdeltagarna på ett ännu mera pedagogiskt sätt för den som vill finslipa sin teknik. Vi inleder säsongen torsdag 20 april i samband med SLCs Race Camp på Mantorp. Då kommer det också att finnas möjlighet att ta licens. Inom kort kommer bandagarna gå att boka på www.motorklubben.se Du kan läsa mera på: http://motorklubben.expressen.se/pub Eller här nedan: =============================================== ![]() Track Days Advanced Motorklubben och SLC Racing Series tar Track Days till en helt ny nivå i Sverige. - En strålande idé, säger STCC-föraren Thed Björk. - Vi har sett en fin utveckling bland våra medlemmar. Många är jätteduktiga förare och vill få pröva på lite mera avancerad körning, säger Motorklubbens chefsinstruktör Ulrika Söderpalm Löhr. Tillsammans med SLC Racing Series utvecklar vi vårt koncept och kan erbjuda en ny sorts bandag i racingmiljö. - Motorklubben har de bästa bandagsarrangemangen och ett pedagogiskt koncept som är unikt, säger Fredrik Skoghag som driver SLC Racing Series. Vi vill kunna erbjuda Motorklubbens medlemmar en dag på racerbanan med större fokus på avancerad förarutbildning. - Du kan delta som nybörjare på bankörning men de som kört lite tidigare är de som har den riktigt stora glädjen av denna typ av bandag, säger Ulrika. Eftersom vi har hela SLCs organisation med oss så har vi alla flaggposteringar bemannade. Vi har SLCs säkerhetsarrangemang och till och med tidtagning. - Vi kör med samma standard som för alla våra tävlingar även på bandagarna säger Fredrik. Det gör att Motorklubbens instruktörer får koncentrera sig på att coacha deltagarna. - Nu kan vi hjälpa medlemmarna att finslipa sin teknik, säger Ulrika. Vi får möjlighet ge personliga råd och gå in på djupet i hur just den enskilda föraren kan utvecklas på ett helt annat sätt. Vi kommer att kunna ge både körtekniska råd och råd om hur man ska köra med just sin egen bil runt banan på bästa sätt. - Detta är ett enastående koncept, säger STCC-stjärnan Thed Björk. Jag har redan tidigare varit instruktör på Motorklubbens bandagar men det ska bli extra roligt att få vara med nu då vi verkligen kan koncentrera oss på bilkörningen. Vi har en raceorganisation och Motorklubbens proffsiga instruktörer som jobbar tillsammans. - Jag tror att detta är en bandag som passar den som vill köra aktivt perfekt, fortsätter Thed. Här får deltagarna verkligen chansen att gasa av sig på ett seriöst sätt. Det är kul att få kvitto på hur man utvecklas tack vare att instruktörerna verkligen kan följa med deltagarnas framsteg under dagen. Motorklubben inleder säsongen på SLC Race Camp på Mantorp Park torsdag 20 april. Du kan boka bandag på www.motorklubben.se från och med 16 februari. EDIT: Medlemspriset för bandagarna blir 1550 SEK. Ordinarie pris 2200. Möjlighet till licenskurs kommer att finnas mot liten merkostnad. Motorklubbens medlemmar kan boka nu på: http://motorklubben.expressen.se/pub _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
och i SLC hälsar alla gatbils-åkare hjärtligt välkomna till våra arrangemang och ska hjälpa Motorklubben att lyfta banåkat till ytterligare en nivå genom t.ex att kunna erbjuda riktig transpondertidtagning, så att ni kan efter åket direkt få veta alla tider på en utskriven lista som ni får ta med er hem.
|
||||
Mellan 3-4 timmar effektiv tid är det som är planerat.... dvs vi kommer köra hälften av tiden möjlig under en dag för raceåkare och andra hälften för gatåkare..... Och det kommer då vara uppdelat i 20-30 minuters pass som vi bara varvar under dagarna.... |
||||
Detta verkar ju kul. Precis vad jag önskat egentligen. Särskilt kul med lite mer avancerad(kanske även individuell) träning/tips samt tidtagningen
![]() Äntligen något annat än bara det uttjatade visa spår 20 bilar i rad typ... ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det är precis det vi är ute efter..... bandag + ....... så vi hoppas vi får se dig och din bil vid något/några tillfällen... |
||||
vet faktiskt inte vad slutpriset landar på... men kolla med Peter Simons (som skrev första inlägget) eller om det möjligen står på motorklubbens sida redan. |
||||
Givet att man dyker upp på detta ![]() ![]() Jag antar att vi inte kommer se rejsas många motståndare till tidtagning på detta kuliga event ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag vet ingen som är emot tidtagning under kontrollerade former. Dock inte på klubbträffar m.m där det kan vara många otränade förare(och såna som tycker att det bara är kul att få köra fort utan blåljus ![]() Förstår inte riktigt vad du fått den här idén ifrån ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Pris, detaljinfo och bokning kommer upp inom kort på Motorklubben. (Typ nästa vecka.) Vi har lite att fixa innan vi kan lägga upp det för bokning. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
![]() |
||||
rent praktiskt så kan man aldrig räkna med att ens försäkring gäller för banträffar ANNAT än om man har kollat själv med dom att banträffar funkar.... Och då oftast med förbehåll som t.ex att man inte tar tid.... Vilket ju inte är något problem här eftersom tidtagning på enskilda bilar INTE är obligatorisk utan något du måste be aktivt om för att få av oss. så kör , men kör utan tidtagning så har du samma förutsättningar som annars för din försäkring. stora skillnaden däremot är rent säkerhetsmässig.... vi har våra riktiga posteringar bemannade med vår vanliga flaggpersonal och vår säkerhetspersonal i tjänst både med rescue-bilar och ambulans ifall något mot förmodan skulle hände..... |
||||
ANG Tidtagning och försäkringar etc
Tidtagning kommer inte att vara tillgänglig på alla körpassen. Det kommer att finnas en utgallring i hur banmötesdeltagarna skött sig innan på banan. Det är inte klart hur detta sköts. Men möjlighet till tidtagning kommer att finnas i en eller annan form precis som Fredrik säger. Vad gäller försäkringsfrågor så går allt som gäller tidtagning ENDAST under motorsportförsäkringen. Detta administreras av SLC och Motorklubben. Vi för en dialog med försäkringsbolagen angående vad som gäller trafikförsäkring. Generellt så ser de på saken som att förarutveckling faller under lagen om trafikförsäkring. Dock betyder detta inte att en eventuell helförsäkring gäller. Här är det upp till deltagaren att kontrollera med sitt försäkringsbolag. Detta kommer att beskrivas mera i detalj då vi har dagarna bokningsbara på sajten. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Utomordentligt korkat inlägg, det är väl upp till var och en att ta ställning till. Har man fått klartecken ifrån sitt försäkringsbolag, dock med undantag för tidtagning, så är det väl en högst intressant frågeställning. Peter o Fredrik: kanon, då har man möjlighet att välja själv under sansade former ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Kom ihåg att det endast gäller trafikförsäkring. Inte helförsäkring. Allt som går utöver trafikförsäkring måste försäkringstagaren själv diskutera med sitt försäkringsbolag. Ja man har möjlighet att välja själv om man vill ha tidtagning eller inte. I övrigt så kommer vi att köra med racerförare som gästinstruktörer precis som förra året. Då hade vi ju Richard Göransson, Thed Björk och Tommy Kristoffersson. Vi kommer säkert att se mer av dem i år också, samt en och annan ny överraskning. Vi har också fått tillskott bland våra ordinarie instruktörer. Jenna Brorsson, Marie Carlsson och Janina Eräkangas. Dem kan ni läsa mera om här: http://motorklubben.expressen.se/pub ![]() Marie Carlsson, Jenna Brorsson, Janina Eräkangas Jenna känner väl de flesta till. Marie har visat framfötterna i Modsport med en Lotus Elan och Janina är en riktig racer-räv. Har vuxit upp på banorna med Mika Häkkinen, Mika Salo, JJ Lehto och Michael Schumacher. (Ja, hon har klått killarna vid ett antal tillfällen också.) Sa jag att det ska bli skoj på bandagarna i år? ![]() EDIT: Stvafle _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Låter ju definitivt lockande.. Blir ut och mecka i garage nut så något av bilskrällena är färdiga, snart är det ju säsong ! (även fast det inte ser så ut:) )
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ta nu beaktning att jag kör klubbkörning där all tidtagning strängeligen är förbjuden och du kör där tidtagning är en naturlig del av det hela. Det jag menar med lite ironi(därav blinkande smilis!) är att det finns flertalet på rejsa som kör på bana men de är totalt ointresserade av tider runt densamma, inget fel i det men dom lär man inte träffa på under denna övning så att säga(lite skämtsamt, eftersom smilisen inte fick önskad effekt). Nu kanske man har turen att träffa likasinade( som tycker tiden runt banan är kul/viktig) Därav inte känna sig som en utomjording...om du förstår vad jag menar. Tycker det är utomordentligt kul att man som nu kan få tillfälle att köra mot tid och det är helt accepterat. I annat fall verkar det endast finnas ett annat sätt att köra på tid som är helt accepterat och det är köra racing, det var ju inte en dag för sent att denna möjlighet kom till tycker jag. Det kan nog insperera fler till att börja köra riktig racing kan tänkas i o m SLC närvaro o s v. Jag förstår inte varför man inte ev oxå skulle kunna tillämpa denna möjlighet till tidskörning under en liten tid under klubb bankörningarna, de körningarna är ju nog så kontrollerade i dag. Argumentet mot detta säger du är många otränade förare. Det är väl inget hinder i sig, det går väl att lösa på olika sätt med olika tider för körning, krav på licens, erfarenhet, grupper, vad vet jag? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det finns väl en sak som talar emot att göra det på vanliga bankörningar tycker jag rent personligt..... och det är att på vanliga bankörningar så har man oftast ganska låg säkerhet medans vi kör ju med exakt samma säkerhet som vi ändå har under våra vanliga racingträningar, dvs SBFs föreskrifter för träning. med allt från posteringar till brand tiill räddningsbilar med klipputrustning till ambulans och läkare. så om gud förbjude om något skulle hända så har vi både van och tillräckligt utrustad personal för att hantera det mesta. Och den risken finns ju egentligen där alltid så fort man börjar köra lite fortare än normalt oavsett om det är tidtagning eller inte. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 9799 besök totalt |