Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1759 besök totalt |
Formula Renault 2.0 Nordic Series
Info: http://www.renault.se/formulaRenault Det är himla kul att det har blivit fart på Formel Ford Zetec i både SM och NM, med riktigt stora startfält. Hoppas verkligen att det spiller över och blir lite mer startande i Formel Renault-serien också, då jag tycker att det är en klart intressant serie med hyfsat snabba formelbilar. Visserligen kan det ju vara kul med sladdande och lite småbökande ibland, men själv är jag stark formelbilsfantast och tycker att det är väldigt vackert att se en väl utsorterad formelbil ta en kurva i hög hastighet, samt omkörningar som inte innebär att man skall knuffa framförvarande åt sidan, även om det nu blir lite ont om omkörningar och kurvtagningarna kanske kan se lite väl som-på-räls-aktiga ut, speciellt på TV. Men med stort startfält så händer det alltid saker någonstans i fältet. Fartmässigt är ju inte FR särskilt långt ifrån F3, utan klart snabba för svenska förhållanden även om det långt ifrån är spektakulärt och WOW-faktorn är väl lite låg, men nåt annat är nog svårt att realistiskt tro på. Det vore skoj om det även kunde bli en serie där förare kunde göra sig en karriär och inte enbart en klass som man passerar igenom under ett par år i jakten på en F1-sits, så att den får mindre av ren juniorklass över sig. Då kan man även få lite förarprofiler som folk känner igen och inte enbart okända juniorer. Kul initiativ på Mantorp där man körde ihop med den holländska serien. Någon som vet hur det ser ut inför 2006? Jag har en känsla av att det blev lite av självuppfyllande profetia i år, där rykten om litet startfält fick folk att köra i Tyskland eller i andra serier och därmed blev det också litet startfält. Det vore kul med ett rykte åt andra hållet inför nästa år. ![]() Det var ju någon test/visning nyligen, tror det var 22/9 som ett par av forumskribenterna skulle till. Hur gick tongångarna där, var det många som verkade seriöst intresserade och trodde de att serien skulle få fler startande nästa år? Jag läste att Alexander Haegermark ( http://www.team13.se/site2005/tavlin _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Det låter ju bra. ![]() ![]() Hur många var det som var där och testade då? Var det samma som Haegermark var på, alltså på Gelleråsen, eller har det varit flera try-outs? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
vet faktiskt inte exakt hur många vi var som testade den dagen, runt 10 kanske. Jo, det var samma som han var på, väldigt kul bilar måste jag säga! (edit: tror bara det har varit 1 try-out) MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
OK, hur kändes det då, hängde du med hyfsat, eller tror du att du kan hänga med hyfsat? Det är kanske inte så lätt i en första test att avgöra det. Viktigare brukar dock vara att få ihop pengarna till en säsong - serien är ju inte helt gratis...
Vad går en säsong på ungefär? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
njae, som du säger är det så svårt att avgöra... jag tror att mitt snabbaste varv låg 1,10-området. Då tog jag det verkligen jätte försiktigt, dels så var jag ju helt grön på denna typen av bil och sedan kunde jag inte ta fulla rattutslag heller vilket var lite obehagligt, satt för högt med benen så att jag slog i dom när jag skulle ratta max ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() tror nog at jag skulle kunna hänga med i klassen med mer övning, kände trots allt att det fanns inom mitt räckhåll... Nu jagas det pengar kan jag lova ![]() MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
Alex Engblom körde på 1.06.4
Viktor Huggare 1.05.2 Haegemark måste ha kört på 1.04.7-1.05.0 tror jag, men då körde han kl 14.00 oxå, var lite varmare än på morgonen. Enligt Thomas Amnell (ansvarig för support klasser på Polestar Racing) var de personer som hade kört Radical snabbast och bäst på att hantera bilen. Några av de som körde serien i år ska väl köra utomlands nästa år. Blir nog några fler startande, men inte många tror jag. /Andreas _________________ Andreas Douhan |
||||||
absolut var det så! men de är ju också ganska vana vid de farterna, vilket exempelvis jag inte var. Telemetrin lär ha skickats iväg för analys nu... MVH/ Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
Halloj Det är ju sant. Hur gick det för dig gentemot s40 förarna, kanske är en bättre jämförelse. Loggningen skulle den analyseras? Det var mer än jag visste, det skulle väl bara vara ett test där man fick prova hur det var att köra en FR 2.0? /Andreas _________________ Andreas Douhan |
||||||
Hej! Mot S40-förarna tror jag att jag stog mig bättre, men jag tog det nog mest försiktigt av alla iom att banan var ganska halt... vet inte riktgt vad de körde på, men de körde nog alla efter lunch, jag körde som andra man på morgonen tror jag... MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
Alex Engblom körde först, sedan jag, då hade det duggat lite, så det kändes lite halt, men det påverkade inte jättemycket. Att fästet var dåligt var mycket beroende på kylan. Jag vet inte hur det såg ut senare på dagen.
Var ganska svårt att köra fort som du sa alex då vi inte hade stolar som passade oss. Jag hade svårt att växla så benet låg över växelspaken typ, och så tog benen i ratten när man vred mycket. Som du sa! blev lite spännande ![]() Men har ni nån koll på vad andra körde på? Jag vet bara min och engbloms tid. Haegermark var snabbast iaf tror jag. Men jag skulle vilja sen ändå =) _________________ Viktor Huggare |
||||||
kanske sant som du säger med kylan, men halt var det i alla fall! ![]() mjo, hade samma problem med växelspaken... jag var ganska lång och bred gämför med de andra tycker jag, så jag hade rejäla problem med att sitta någorlunda i bilen... _________________ A Eklöw |
||||||
_________________ Andreas Douhan |
||||||
Det börjar närma sig säsongen nu, det spekuleras i ett startfält på 10-12 bilar. Roligast blir nog finalen på Mantorp när förhopningsvis den nybildade serien North european Championship (hopslagning av tyska och holländska serien) kommer på besök. Skall bli otroligt intressant att se Motopark med Red Bull Junior team förarna och framför allt Filipe Albuquerque.
_________________ Andreas Douhan |
||||||
Trevligt med ett vettigt startfält. En mkt sdympatisk klass känns det som för en utomstående standardbilstomte som mig.
|
||||||
Inte vad jag vet, men dessa är mer eller mindre klara vet jag: Huggare Racing: Viktor Huggare www.huggare.nu Motorsportgymnasiet: www.motorsportgymnasiet.com Micke olsson www.mioh.net Alex Eklöw KEo Racing: www.keoracing.com Daniel Ivarsson www.daniel-ivarsson.com Team Århus racing: www.tar.dk Steffen Möller www.steffenmoller.dk Philip Forsman _________________ Andreas Douhan |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1759 besök totalt |