Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Formula Renault 2.0 Nordic Series
1759 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Formula Renault 2.0 Nordic Series

Info: http://www.renault.se/formulaRenault2

Det är himla kul att det har blivit fart på Formel Ford Zetec i både SM och NM, med riktigt stora startfält.

Hoppas verkligen att det spiller över och blir lite mer startande i Formel Renault-serien också, då jag tycker att det är en klart intressant serie med hyfsat snabba formelbilar. Visserligen kan det ju vara kul med sladdande och lite småbökande ibland, men själv är jag stark formelbilsfantast och tycker att det är väldigt vackert att se en väl utsorterad formelbil ta en kurva i hög hastighet, samt omkörningar som inte innebär att man skall knuffa framförvarande åt sidan, även om det nu blir lite ont om omkörningar och kurvtagningarna kanske kan se lite väl som-på-räls-aktiga ut, speciellt på TV. Men med stort startfält så händer det alltid saker någonstans i fältet.

Fartmässigt är ju inte FR särskilt långt ifrån F3, utan klart snabba för svenska förhållanden även om det långt ifrån är spektakulärt och WOW-faktorn är väl lite låg, men nåt annat är nog svårt att realistiskt tro på. Det vore skoj om det även kunde bli en serie där förare kunde göra sig en karriär och inte enbart en klass som man passerar igenom under ett par år i jakten på en F1-sits, så att den får mindre av ren juniorklass över sig. Då kan man även få lite förarprofiler som folk känner igen och inte enbart okända juniorer. Kul initiativ på Mantorp där man körde ihop med den holländska serien.

Någon som vet hur det ser ut inför 2006?

Jag har en känsla av att det blev lite av självuppfyllande profetia i år, där rykten om litet startfält fick folk att köra i Tyskland eller i andra serier och därmed blev det också litet startfält. Det vore kul med ett rykte åt andra hållet inför nästa år.

Det var ju någon test/visning nyligen, tror det var 22/9 som ett par av forumskribenterna skulle till. Hur gick tongångarna där, var det många som verkade seriöst intresserade och trodde de att serien skulle få fler startande nästa år?

Jag läste att Alexander Haegermark ( http://www.team13.se/site2005/tavlingar/rapplist.asp?ID=58 ) testat FR på Gelleråsen och var snabbast samt positiv till att tävla i serien.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

när jag var o testade då den 22a verkade det som om många trodde på att serien skulle bli större till nästa år i varje fall vilket ju helt klart kunde va kul!

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Alex Eklöw skrev:
när jag var o testade då den 22a verkade det som om många trodde på att serien skulle bli större till nästa år i varje fall vilket ju helt klart kunde va kul!

MVH / Alexander Eklöw

Det låter ju bra. thumbs up Hoppas att det blir så i verkligheten också.
Hur många var det som var där och testade då?
Var det samma som Haegermark var på, alltså på Gelleråsen, eller har det varit flera try-outs?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

AndersY skrev:
Alex Eklöw skrev:
när jag var o testade då den 22a verkade det som om många trodde på att serien skulle bli större till nästa år i varje fall vilket ju helt klart kunde va kul!

MVH / Alexander Eklöw

Det låter ju bra. thumbs up Hoppas att det blir så i verkligheten också.
Hur många var det som var där och testade då?
Var det samma som Haegermark var på, alltså på Gelleråsen, eller har det varit flera try-outs?


vet faktiskt inte exakt hur många vi var som testade den dagen, runt 10 kanske. Jo, det var samma som han var på, väldigt kul bilar måste jag säga!

(edit: tror bara det har varit 1 try-out)

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
OK, hur kändes det då, hängde du med hyfsat, eller tror du att du kan hänga med hyfsat? Det är kanske inte så lätt i en första test att avgöra det. Viktigare brukar dock vara att få ihop pengarna till en säsong - serien är ju inte helt gratis...
Vad går en säsong på ungefär?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

AndersY skrev:
OK, hur kändes det då, hängde du med hyfsat, eller tror du att du kan hänga med hyfsat? Det är kanske inte så lätt i en första test att avgöra det. Viktigare brukar dock vara att få ihop pengarna till en säsong - serien är ju inte helt gratis...
Vad går en säsong på ungefär?


njae, som du säger är det så svårt att avgöra... jag tror att mitt snabbaste varv låg 1,10-området. Då tog jag det verkligen jätte försiktigt, dels så var jag ju helt grön på denna typen av bil och sedan kunde jag inte ta fulla rattutslag heller vilket var lite obehagligt, satt för högt med benen så att jag slog i dom när jag skulle ratta max . Jag körde bland de första på morgonen också, vilket gjorde det kallt och ganska fuktigt på banan (inte så jättekul).... men jag tyckte ändå att jag hängde med relativt bra, med tanke på att jag inte har ngn erfarenhet av denna typen av bil.... fick en del beröm av de som anårdnade testet, de sa att det märktes att jag kunde köra bil thumbs up thumbs up thumbs up

tror nog at jag skulle kunna hänga med i klassen med mer övning, kände trots allt att det fanns inom mitt räckhåll...

Nu jagas det pengar kan jag lova

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003
Inlägg: 32



Alex Engblom körde på 1.06.4

Viktor Huggare 1.05.2

Haegemark måste ha kört på 1.04.7-1.05.0 tror jag, men då körde han kl 14.00 oxå, var lite varmare än på morgonen.

Enligt Thomas Amnell (ansvarig för support klasser på Polestar Racing) var de personer som hade kört Radical snabbast och bäst på att hantera bilen.

Några av de som körde serien i år ska väl köra utomlands nästa år. Blir nog några fler startande, men inte många tror jag.

/Andreas

_________________
Andreas Douhan
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Andreas Douhan skrev:


Enligt Thomas Amnell (ansvarig för support klasser på Polestar Racing) var de personer som hade kört Radical snabbast och bäst på att hantera bilen.

/Andreas


absolut var det så! men de är ju också ganska vana vid de farterna, vilket exempelvis jag inte var. Telemetrin lär ha skickats iväg för analys nu...

MVH/ Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003
Inlägg: 32



Alex Eklöw skrev:
Andreas Douhan skrev:


Enligt Thomas Amnell (ansvarig för support klasser på Polestar Racing) var de personer som hade kört Radical snabbast och bäst på att hantera bilen.

/Andreas


absolut var det så! men de är ju också ganska vana vid de farterna, vilket exempelvis jag inte var. Telemetrin lär ha skickats iväg för analys nu...

MVH/ Alexander Eklöw


Halloj

Det är ju sant. Hur gick det för dig gentemot s40 förarna, kanske är en bättre jämförelse.

Loggningen skulle den analyseras? Det var mer än jag visste, det skulle väl bara vara ett test där man fick prova hur det var att köra en FR 2.0?

/Andreas

_________________
Andreas Douhan
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Andreas Douhan skrev:
Alex Eklöw skrev:
Andreas Douhan skrev:


Enligt Thomas Amnell (ansvarig för support klasser på Polestar Racing) var de personer som hade kört Radical snabbast och bäst på att hantera bilen.

/Andreas


absolut var det så! men de är ju också ganska vana vid de farterna, vilket exempelvis jag inte var. Telemetrin lär ha skickats iväg för analys nu...

MVH/ Alexander Eklöw


Halloj

Det är ju sant. Hur gick det för dig gentemot s40 förarna, kanske är en bättre jämförelse.

Loggningen skulle den analyseras? Det var mer än jag visste, det skulle väl bara vara ett test där man fick prova hur det var att köra en FR 2.0?

/Andreas


Hej!

Mot S40-förarna tror jag att jag stog mig bättre, men jag tog det nog mest försiktigt av alla iom att banan var ganska halt... vet inte riktgt vad de körde på, men de körde nog alla efter lunch, jag körde som andra man på morgonen tror jag...

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Kom de flesta ifrån Radical och S40?
Var det inga Formel Ford-förare som var där och testade?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 35



Alex Engblom körde först, sedan jag, då hade det duggat lite, så det kändes lite halt, men det påverkade inte jättemycket. Att fästet var dåligt var mycket beroende på kylan. Jag vet inte hur det såg ut senare på dagen.
Var ganska svårt att köra fort som du sa alex då vi inte hade stolar som passade oss. Jag hade svårt att växla så benet låg över växelspaken typ, och så tog benen i ratten när man vred mycket. Som du sa! blev lite spännande

Men har ni nån koll på vad andra körde på? Jag vet bara min och engbloms tid. Haegermark var snabbast iaf tror jag. Men jag skulle vilja sen ändå =)

_________________
Viktor Huggare
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Haegermark körde på 1.04.80 enligt team13-artikeln.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Kongo skrev:
Alex Engblom körde först, sedan jag, då hade det duggat lite, så det kändes lite halt, men det påverkade inte jättemycket. Att fästet var dåligt var mycket beroende på kylan. Jag vet inte hur det såg ut senare på dagen.
Var ganska svårt att köra fort som du sa alex då vi inte hade stolar som passade oss. Jag hade svårt att växla så benet låg över växelspaken typ, och så tog benen i ratten när man vred mycket. Som du sa! blev lite spännande

Men har ni nån koll på vad andra körde på? Jag vet bara min och engbloms tid. Haegermark var snabbast iaf tror jag. Men jag skulle vilja sen ändå =)


kanske sant som du säger med kylan, men halt var det i alla fall!

mjo, hade samma problem med växelspaken... jag var ganska lång och bred gämför med de andra tycker jag, så jag hade rejäla problem med att sitta någorlunda i bilen...

_________________
A Eklöw
Citera
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003
Inlägg: 32



En länk med massa info om bilarna:

http://www.tatuus.it/prodotti/2000.pdf

/Andreas

_________________
Andreas Douhan
Citera
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003
Inlägg: 32



Det börjar närma sig säsongen nu, det spekuleras i ett startfält på 10-12 bilar. Roligast blir nog finalen på Mantorp när förhopningsvis den nybildade serien North european Championship (hopslagning av tyska och holländska serien) kommer på besök. Skall bli otroligt intressant att se Motopark med Red Bull Junior team förarna och framför allt Filipe Albuquerque.

_________________
Andreas Douhan
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Kan man se namnen på dom som är klara för i år på någon sida + vilka team dom ska köra för?

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Trevligt med ett vettigt startfält. En mkt sdympatisk klass känns det som för en utomstående standardbilstomte som mig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003
Inlägg: 32



S.Irlander skrev:
Kan man se namnen på dom som är klara för i år på någon sida + vilka team dom ska köra för?


Inte vad jag vet, men dessa är mer eller mindre klara vet jag:

Huggare Racing:
Viktor Huggare www.huggare.nu

Motorsportgymnasiet: www.motorsportgymnasiet.com
Micke olsson www.mioh.net
Alex Eklöw

KEo Racing: www.keoracing.com
Daniel Ivarsson www.daniel-ivarsson.com

Team Århus racing: www.tar.dk
Steffen Möller www.steffenmoller.dk

Philip Forsman

_________________
Andreas Douhan
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Formula Renault 2.0 Nordic Series
1759 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande