Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29217 totalt) |
![]() Köpte också två nya däck där nere för att ha fram om det blev blött. Kanske ett misstag eftersom balansen i bilen blev helt galen och det liknade mer drifting än racing. Rätt skoj och bra för blodcirkulationen, men inte så snabbt. Hade ingen vidare pejl på lufttrycken heller, ska erkännas, körde med för högt lufttryck i bak. Passar på att rapportera av litegrann också. Tog iaf två placeringar mer än vanligt på lördan eftersom bakhjulsdriften inte gjorde BMW-bilarna riktig rättvisa i den ordentliga blötan. Hade också hyfsat häng på fältet ganska långt in i loppet tills takten började öka och man blev driftingfantom. Annars är det nog vid blött jag har någon chans att förbättra placeringarna i närtid. Tidsmässigt var helgen en stor besvikelse eftersom jag inte lyckades nå 1:06 den här gången heller. 1:07.019 blev den bästa rundan, men de flesta verkade gå en dryg sekund långsammare än vanligt, så det kanske är ett framsteg ändå. Ångrar mig också att jag inte sprattlade emot mer vid ett par-tre situationer och utnyttjat tillfället till att bli jagad. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Har investerat i trailer och kan iaf åka till SMK Söderhamns arr utan att det gräver nya hål i plånboken....
![]() Är iaf nere på 1:24.XX på Gelleråsen. Inte för att det duger, men nu är jag bekant med väghållningen i bilen och det är ju ett steg framåt. Vet också rätt väl var jag kan kapa en knapp sekund till med körningen, sen tror jag det är stopp. Mellan till höga 1:23 är nog vad bilen med mig i klarar av. Reine Bergström testade min bil på Gelleråsen och kom med en hel del värdefulla tips, varav en del ska omsättas på söndag. Synd att det planerade lånbytet av bil med en blivande svensk mästare i racing föll på bränslebrist, dock. Hade varit kul att köra en vinnarbil samt få en "second opinion" från någon som kör snabbt med en ganska neutral bil också. Men bilen ÄR rätt tung att få runt tajta svängar som Ejes och hårnålen på Gelleråsen, dessutom även kvarnen och mekanikern på Kinnekulle. Tror jag har rätt bra koll på hur man balanserar bilen med däcktryck, men nu återstår det att öka greppet i framvagnen. Finns nog litegrann att hämta där. Kör fortfarande med ca 65 kg övervikt och husse måste banta..... ![]() ![]() Micke har lovat att klippa ihop lite material från Gelleråsen som kommer att länkas här så snart det är klart! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Kul att det går framåt med körningen.
Håller med dig att just tajta kurvor är svåra att få till rätt med våra bilar utan diff. Hoppas att du tar med dig din lilla 205:a till Knutstorp 1 oktober, och kanske vi kan testa varandras bil ?? Har varit sugen att prova hur en Fyndbörsen 205 känns att ratta. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Till knutan blir det kombin eftersom...
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
En liten race-rapport frång helgens "En dag på racerbanan":
Helgen inleddes med fyra pass fri träning på fredagen och för att hinna i god tid till 13:20 hade jag planerat att ge mig iväg 6.00. Hade nämligen lite saker att fixa eftersom allt inte blev klart to kväll. Jag lastade bilen och hustrun packade år mig då jag inte skulle hinna båda delarna. Tankning och hjulbyte mm blev inte gjort tillsammans med en massa annat. Men fredag morgon 5.00 var jag inte pigg alls och ställde om alarmet till 6.00 och avfärden blev 7.30 hemifrån och 7.45 var släpet påkrokat vid garaget. Med tankning, Biltema-besök och käk var klockan strax efter 13 när jag rullade in i maskindepån vid Kinnekulle Ring och första passet var missat, men väderprognosen hade lovat uppehåll, så det gjorde inget. När första passet var över kom regnet och eftersom vi skulle flytta till området bakom tidtagningstornet efter 17.00 (varför vi inte kunde stå där från början var det ingen som förstod) så var det ingen idé att sätta upp tält. Inspirationen att skruva var ju inte direkt på topp och däcken var ju halvhyfsade iaf, så jag kollade oljan och gav mig ut på det blöta pass 2 och det var groteskt halt. Konstigt halt som om bilen gick på luftkuddar, nånting jag inte känt förut. Jaja, kanade runt och kände mig för lite i alla fall. Pass 3 gick i upptorkande och det fanns ett torrspår med hyggligt grepp och jag låg på mitten av 1:06 har jag för mig, men tyckte ändå att jag hade laddat på bra. Kollade däcken på kvällen och de verkade ha tillräckligt mycket gummi kvar för att köra lördagens kval på. Men när Reinhold kollade vänster fram på lördag morgon hittade han en fläck med korden framme på, vet inte riktigt vad jag hade hållt på med. Jo, det vet jag förresten, ingen av oss hade packat med regnkläder, så jag stod i hällregn och satte upp tältet. När det var uppe avtog regnet och jag var sur i dubbel bemärkelse. Kanske detta påverkade ambitionsnivån? Dessutom hade jag missat att anmäla mig och fick därför inte besikta osv, osv...... När jag hade bytt till fräscha framdäck hittade jag fler fläckar och tydligen är det inte mkt gummi kvar på A048 när mönstret är borta. En noggrannare koll bak gav vid handen att vänster bak också var slut och det höger framhjul jag bytt ut fick tjänstgöra som vänster bak. Detta byte och lite övrig koll av bilen, ätande av frukostbanan mm, gjordes med förarmötet insprängt 7:30-7:45 för vi skulle ut på kval redan 8:20. Jag hann precis (som vanligt) hoppa i overallen och spänna fast mig i bilen innan vi rullade ut på tidskvalet. Banan var torr, men det var tidigt på morgonen, så den var kall och inte så greppig. Jag gick ut bland de sista för att ha fri bana, släppte om de jag visste var snabbare redan under uppvämningsvarvet och fick en bra lucka framåt och ingen större risk för trafik genom varvningar heller. Nu hade jag bestämt mig för att det skulle satsas och när jag började komma ikapp en medtävlare gav jag mig f*n på att jag skulle om honom. Ingen skulle nog känna igen mitt beteende bakom ratten då. Jag satt och vrålade saker som "köööör för i h***e" åt mig själv samt ryckte och slog i ratten. Mycket riktigt kom jag ikapp honom, Mikael Eriksson i en Clio och vi båda närmade oss ytterligare en kollega Carro i ytterligare en Clio. Blev frustrerad över att åka tre varv utan att få hjälp av blåflagg, de är ganska snabba att vifta om jag har ngn snabbare bakom mig även på träning och kval. Jag tyckte Carro började dra ifrån oss och jag satsade på att köra om Mikael ändå. I mekanikerböjen bromsade jag mig in till ett kraftigt överlapp och hoppades kunna hålla emot såpass att jag kunde få innerspår under bron, men då kom "checkered flag" och kvalet var över. Jag var rädd att jag blivit hindrad på något av de snabbare varven och att de båda andra i klungan skulle ha kvalat bättre och att jag skulle få starta sist. Men jag hade tagit dem med ett par tiondelar och slapp den absoluta kön. Övriga kvalresultat ser ni här: http://www.sskracing.com/Resultatark Det var otroligt påfrestande att köra på maximal laddning så där och när det direkt efter kvalet var dags att agera instruktör vid gatbilskörningen var jag långt ifrån på topp mentalt. Efter första passets instruerande, kollande på Mattias Ekströms framfart och lite lunch var det dags för race 13.20 I lineupen kände jag att ratten var glapp, jag hade slagit den till det tillståndet under kvalet! Jag hoppades att det inte skulle sätta sig mentalt, kollade så att det inte fanns några aluminiumspån någonstans och bestämde mig för att glömma det. Vilket lyckades. Ratten satt också kvar hela rejset.. ![]() Jag hade 15:e ruta som ligger i höger led vilket inte kändes riktigt hundra, efter min ringa erfarenhet verkar det bättre att ha innern under bron och i kvarnen brukar det gröta ihop sig på innern bland oss köbilar så man kan runda ett par bilar på yttern. Helt omringad av Cliosar var jag eftersom jag hade Felix Körling framför mig. Leif hade ju pole och han startar i ett tempo som är gynnsamt även för mig och jag tyckte jag fick en hyfsad start och hängde på Felix ända till kvarnen då den snabbe Segerström (som inte fick ngn kvaltid pga haveri) dök in mellan oss och jag fick backa av. Jag tror det var då Mikael E körde om mig, men jag hade å andra sidan tagit en placering av Joakim Karlsson på vägen dit. Tyvärr tog Kjell H med sig Reinhold ut i spenaten i vänstern tillbaka under bron. Reinhold fick titta på racet från en inte allför munter publikplats och dessutom blev bilen rätt tilltygad... ![]() Jag minns faktiskt inte helt klart när jag körde om Mikael igen, men är ganska säker på att det var redan nästa varv som jag bromsade mig om i kvarnen. Därefter började jag ta in på Felix och Steinmetz som låg och tampades. Efter ett tag tog sig Steinmetz om Felix, men jag fortsatte att ta in på Felix. Någonting jag inte klarat av tidigare. Ryandet åt mig själv och det fysiska våldet på inredningen tilltog och jag började knapra in ytterligare, men efter några varv var det någonting som tog slut. Min skärpa, däckgreppet eller om motorn kroknade av värme. Kanske en kombination. Felix åkte iväg med sin Preem-gula och Mikael E närmade sig bakifrån med sin knallgula Clio. Han har bra mkt mer knuff i sin på rakorna och det gällde ju att försöka vara taktisk. Han närmade sig under ett par varv och jag började tajta till spåren. Jag såg i backspegeln att han gick av innan TV-kurvan, men kom upp igen utan att ha tappat så mycket och jag lyckades hålla avståndet ut på rakan. Men utefter rakan tog han in mycket och jag la mig i höger spår långt innan kvarnen och jag tror han gjorde ett misslyckat försök att gå om på yttern. Jag satt och tänkte att det här kan bli kul, att få testa att hålla någon bakom sig i tre varv. Tillbaka under bron igen behövde jag inte bromsa eftersom jag hade fått en kass utgång ur kvarnen pga det defensiva spåret och kanske var det brist på bromslyse från min bil som rörde till det för min antagonist och jag såg åter igen gul Clio ta grönt spår i backspegeln. Reinhold hade fått hoppa undan för bilen som kom ångande i det hala gräset. Den här gången kom Clion inte upp på banan igen. Väldigt synd eftersom vi kunde ha fått en jäkligt bra fajt under de sista varven. Något som han höll med om efteråt, vi hade iaf grymt kul båda två så länge det varade. Nu var det långt till något hot bakifrån och Felix hade dragit ifrån ytterligare, så jag slog av och finåkte in i mål på 12:e plats av 18 startande vilket gav den bästa poängskörden hittills. Dessutom var det bland det roligaste jag varit med om! Rejset innan finåkat alltså. Bästa varvtiden 1:05.561 sattes redan på tredje varvet, sen gick det utför och jag vet som sagt inte riktigt varför. Kanske det finns en sekund till att hämta ur bilen, men det måste nog filas både på motor och chassi samt minskas vikt för att det ska bli någon ytterligare förbättring. Körtekniskt kan det såklart finnas mer att ta, men jag tycker ändå att jag utnyttjar tillgängligt grepp i de flesta kurvor. Har gått på fyrhjulssladd över TV-krönet några gånger (vilket är spännande och inte speciellt snabbt, men bilen beter sig kolugnt) bl.a. Den kurva som jag är riktigt kass på att ta är högern efter Mohlin-knäppen, man/mus-kvoten behöver höjas just där och jag har svårt att hitta ett spår som stämmer för mig. Nytt mod har repats och det blir nog till att fixa lite med bilen och köra några tävlingar nästa år också. På finalen 24/9 har jag ju annat för mig, så för den här säsongen är det sluttävlat. Resultat från helgen: http://www.sskracing.com/Resultatark Tabell: http://www.sskracing.com/Resultatark Några bilder av Mattias Nordenström postade i eftersnack-tråden och inlänkade här: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Några nytagna bilder av osmo Savikko. Tagna på SMK Söderhamns "prova på" + testdag 11/9:
![]() ![]() ![]() ![]() ....framkrängaren ska kopplas i. Känns som det finns lite marginal till att ha för hög last på inner bak. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Men din blir kanske väldigt vek utan framkrängare om jag tillåts gissa. Jag har nästan dubbel fjäderkonstant fram jfrt dig och du ser att den kränger en del ändå. Men testa för all del! Iom att jag lyfter inner bak "för mycket" efter att jag fixat framfjädringen, kan jag troligen lägga lite till krängstyvhet i fram utan att öka understyrningen eller tappa traction (ingen diffbroms). _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Lite av monolog här, men jag ser ju att tråden blir läst, så jag fortsätter väl...
![]() En dag på racerbanan blev sista tävlingen för säsongen. SSK-finaldagen ska ägnas åt att avgå som ordförande i Peugeot Sport Club i stället. Kanske jag kan smyga in någon körning till, men det "civila" livet tenderar att kräva lite för mycket just nu med renovering av hus, körigt på jobbet mm. Tänkte iaf behålla bilen och putsa lite under vintern. Fortsätta minska vikt förstås och så får man hoppas att husse hakar på..... ![]() På väghållningssidan har jag skrivit vad som är ett minimum, men kanske även dämparna ska bytas. Fram är budgetlösningen att shimsa om de befintliga Bilstein-dämparna (finns separat tråd om detta). Är rätt övertygad om att kompressionsdämpningen är för vek eftersom bilen "stjälper över" på ytter fram väldigt snabbt vid instyrning. om det känns som om penningarna börjar bränna hål i fickan, kanske dessa kan bli aktuella: http://www.avouk.com/pm/118 Bak är det nog större sannolikhet för att jag byter dämpare, men där börjar jag nog oavsett med lite enklare doningar: http://www.avouk.com/pm/83 . Egentligen likadana som "sport"-dämparna till 205 förutom att det blir ledlager för mig isåfall. Om de mindre spenderbyxorna passar just då kanske det blir att beställa två uppsättningar, en med kompression:retur 1:2 och en med 1:1. Det är mycket snabbt gjort att byta dämpare och dessa uppsättningar skulle ev. kunna kategoriseras som torr- respektive regndämpare. Har sett en del skrivas på forumet om att 1:2 skulle vara tvärfel på en tävlingsbil, men om det blir bara en uppsättning är det nog den bestyckningen jag satsar på av diverse skäl. Om ingen lyckas övertyga mig om annat, vill säga. ![]() Nåväl, motorjobb räknas till tråkigheterna i min bok, men sen finns det karosserijobb också, som är rent förblindande tråkigt..... > ![]() En sammanfattning av säsongen är väl att jag tror jag förbättrat bilen runt en sekund på Kinnekulle och Gelleråsen, men att jag själv inte riktigt levt upp till detta. 1:05.561 på Kinnekulle motsvarar väl egentligen målet och om att ha tre (körande) bilar av 18 kan räknas som att vara "uppe i fältet" så möttes det andra delmålet också, men där håller jag inte riktigt med. Men med tanke på att jag kört ganska lite, inte sett över bilen något egentligen, kör med max 130 hk @ 970-980 kg (beroende på bana) isf rimliga 140 hk @ 915 kg så är nog resultatet iaf på gränsen till godkänt. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Efter senaste inlägget var jag uppe på Mittsverigebanan 8/10 och körde också https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
![]() Hursomhelst så testade jag att koppla in främre krängningshämmaren och det kommer jag nog att stanna kvar vid. Lite slöare instyrning märkte jag, men det kanske är bara en vanegrej eller så får jag titta över hjulvinklarna. Bl.a. detta ska testas ut lite mer första banhelgen enl nedan. Fyndbörsenreglementet har ändrats så att polykarbonatrutor är tillåtna (utom vindrutan) så det blir till att byta till sådana för att åtgärda en del av övervikten. Ca 2500 kr går det på, en transponder ska inhandlas för 2500, däck köpas för ca 5000, en laptimer för 3000...... Sen finns det inte så mycket över till hårdvaran. Bakdämpare för 2000 ska det nog bli iaf.... Avo med ledlager: http://www.avouk.com/pm/86 Men det är fortfarande i körningen det brister mest, så det är ingen fara. Kommer inte att ha råd eller tid för en hel säsong och den preliminära planen ser ut så här: SLC Racecamp Mantorp 20-23 April Premiär SSK-serien Kinnekulle Ring 6-7 maj SSK-serien TBA 10-11 juni alt SSK-serien TBA 1-2 juli (beror på var det blir) Raceweek Kinnekulle Ring 21-23 juli SSK-serien TBA 19-20 aug alt En dag på Racerbanan Kinnekulle Ring 2-3 sept (beror på var TBA blir) SSK-finaler Kinnekulle Ring 23-24 sept ....ytterligare en rad av SSK kommer troligen att bli struken. Fyra racehelger är nog max vad plånboken tål. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Av uppgraderingsplanerna "bidde det en tumme" än så länge. Men det kanske händer något under säsongen.
Efter en noggrannare analys av ekonomin insåg jag att det skulle bli för skakigt läge och ev. mindre körning med för mkt investeringar. Sen har jag inte haft alltför mycket motivation heller.... Har iaf beställt en beg TranX 260 DP transponder som ska monteras innanför framspoilern, detta var ju mer eller mindre en obligatorisk investering. Dessutom kommer en MyChron Light TG lap timer att finna sin plats i bilen. Beställd via http://www.orionracing.se/ och sponsrad av CGE AB. om ekonomin rätar upp sig så är nästa investering en DL1 datalogger. Kanske låter som en konstig prioritering, men dels verkar det kul och dels tror jag att det faktiskt ger mer kapning av varvtider än motsvarande investering i hårdvaran. Planen för säsongen (hittills) ligger fast iaf. RaceCamp och sen ca fyra race i SSK. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
||||
Laddade upp en film från PSC:s körning på Kinnekulle 2005-05-22 i ett annat sammanhang:
![]() Filmad och redigerad av Michael Liljeberg. Bommade både SLC racecamp och SSK-premiären pga strul. Rotorsaken var väl dålig framförhållning, det svider att erkänna, men så är det väl..... ![]() 10/6 är det körning på Gelleråsen med Peugeot SC, så jag bommar även SSK på Anderstorp, men det är planerat sen länge. Men det börjar byggas upp en viss race-abstinens, därför har ansökan om uppgradering till nationell licens postats till vår ordförande idag (Hej Eric! ![]() ![]() ![]() De enda kompletteringar på bilen jag gjort är fast transponder och en AIM Mychron Ligt TG med extern kraft. Har installerat lap timern med kardborrband och kraften genom cig-uttag så att allt ska bli lättstulet. ![]() Några bilder på installationen: ![]() Enheten sattes till vänster, kort kabel till IR-mottagaren kanske ställer till problem? ![]() Suddig detalj på velcro-fästet med sönderblåst PSC-partytält som bas. ![]() Beacon-fäste baserat på Clas ohlson kamerastativ och magnet för applicering på Armco.(länk). Har även installerat transpondern och efter att ha prioriterat kort installationstid blev det så här: ![]() Utifrån..... ![]() Inifrån.... Inte en helt optimal placering, men kombinationen tillgänglig spänningskälla och att jag inte hade tid att riva fronten och borra fästhål i rambalken, gjorde att det blev så här. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Ja själva enheten känns väldigt gedigen, vilket man borde se som självklart med tanke på priset. Vi satte våran på nån grej som stack ner till original bogserögla, verkade va det vettigaste just då. Min idé var att ha den i kupén och borra hål i golvet, men det förslaget fick jag inte igenom
![]() |
||||
||||
Aha, det var därför Edgren ville montera den på en stång 1 meter framför bilen! ![]() |
||||
Bilen är till salu: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Tänkte försöka få till en hobbybil som inte bara är ett tävlingsredskap. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29217 totalt) |