Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglemente Däck/Vikt/Volym för Slc-Modifierad.
1, 2, 3   >>
10091 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Reglemente Däck/Vikt/Volym för Slc-Modifierad.

När man funderar lite djupare på vad den nya klassen Modifierda har för potensial.....så kan man konstatera att den kan bli hur stor som helst.

Det måste gå att sy ihop ett reglemente så att alla från SuperSeven till 8-liters V8 Challenge bilar kan tävla på hyfsat lika vilkor.

Jag har räknat på massor av reglementen under åren. Och de flesta har nakdelen att dom favoriserar just den biltyp som regelskrivaren gillar mest.

Grunden i det hela är R-däck........och målet är att få in alla aktuella bilar som går i alla serier i Sverige.

Det värsta som kan hända i ett så brett reglemente....är att vissa bilar från befintliga klasser hos andra arrangörer...får åka med lite extra vikt.
Men det är väl ett rimligt pris att betala.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Det är viktigt att befintliga bilar inte behöver byggas om allt för mycket.

Så för att börja någonstans, så lägger jag upp en tabell för dom tyngsta bilarna som det ser ut idag.
Men för att få en bred tabell.....så har jag ökat fälgbredden lite på de tyngsta bilarna.


VIKT ..........FÄLG.......VOLYM
-----------------------------------
500 kg..........6"..........1800cc
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1150 kg..........10"..........5500cc
1300 kg..........11"..........6750cc
1450 kg..........12"..........8000cc

Jag vet att listan haltar rent matematiskt.......men det är nu vi ska hjälpas åt

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Avregistrerad (7214)

Här sen Feb 2006
Inlägg: 49



fråga ?

Vill ni slåihopa alla klasserna till en. då blir det lite som ssk sprinten dvs vikt/hk
jag tror några supertouring åkare ej vill detta.

det är väl bra indelning som det är nu slc 400 , 800 + nya 700

ps vad är modifierad klass för något

hälsning Jan banan

_________________
Avregistrerad användare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
jan banan skrev:
fråga ?

Vill ni slåihopa alla klasserna till en. då blir det lite som ssk sprinten dvs vikt/hk
jag tror några supertouring åkare ej vill detta.

det är väl bra indelning som det är nu slc 400 , 800 + nya 700

ps vad är modifierad klass för något

hälsning Jan banan


Modifierad....är enkelt uttryckt em bräddning av V8-Challeng.....för att kunna ta emot alla sortes bilar.
DET JAG PRATAR OM....GÄLLER ALLTSÅ INTE SLC GT....!!!!!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
jan banan skrev:
fråga ?

Vill ni slåihopa alla klasserna till en. då blir det lite som ssk sprinten dvs vikt/hk
jag tror några supertouring åkare ej vill detta.

det är väl bra indelning som det är nu slc 400 , 800 + nya 700

ps vad är modifierad klass för något

hälsning Jan banan


Modifierad....är enkelt uttryckt em bräddning av V8-Challeng.....för att kunna ta emot alla sortes bilar.
DET JAG PRATAR OM....GÄLLER ALLTSÅ INTE SLC GT....!!!!!!


ELLER OM MAN SÅ VILL.....EN SAMMANSLAGNING AV SLC700 OCH V8-C.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866



Vet inte om överladdade bilar är tillåtna?
omräknings faktor?
Restriktor?

Finns lite att fundera på där

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
super7 skrev:
Vet inte om överladdade bilar är tillåtna?
omräknings faktor?
Restriktor?

Finns lite att fundera på där


Ja.....fram med åsikter nu.

Jag kommer snart med en komplettare tabell..........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866



ButterflyRacing skrev:
super7 skrev:
Vet inte om överladdade bilar är tillåtna?
omräknings faktor?
Restriktor?

Finns lite att fundera på där


Ja.....fram med åsikter nu.

Jag kommer snart med en komplettare tabell..........


Lite OT:

Anledningen att jag nämnde det är att en kompis köpt en
Saab 9/3 som han skall köra rally med i Grp-H
2.0 liter med resticktor....den ger en himmla massa vrid
Som jämförelse så ger en Volvo Evo på 2.8 liter mindre vrid

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
VIKT .............FÄLG.......VOLYM
-----------------------------------
500 kg..............6.0"......1800cc
600 kg..............6,5"......2420cc
700 kg..............7,0"......3040cc
800 kg..............7,5"......3660cc
900 kg..............8,0".......4280cc
1000 kg............8,5".......4900cc
1100 kg............9,0".......5520cc
1200 kg............9,5".......6140cc
1300 kg............10"........6760cc
1400 kg............11"........7300cc
1500 kg............12"........8000cc

Som diskusionsunderlag..!!
Räkna på din egen eller kompisens bil........är det någon som känner sig handikappad av detta..????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
super7 skrev:

Anledningen att jag nämnde det är att en kompis köpt en
Saab 9/3 som han skall köra rally med i Grp-H
2.0 liter med resticktor....den ger en himmla massa vrid
Som jämförelse så ger en Volvo Evo på 2.8 liter mindre vrid


Men omräkningsfaktorer för överladdning finns ju redan i andra reglementen....så det måste ju gå att fixa här oxså.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tommy classon
eskilstuna
Här sen Dec 2005
Inlägg: 8



Hej o gomorron,
Full fart på ideérna ser jag. Kul ! Jag tycker att den nya klassen skall delas in i 5-6 olika grupper, annars blir det en djungel av vikter o bredder mm Kompressorer, ja visst, räkna upp som i SLC GT (motorvolym gånger 2)
Jag tycker också att en "minsta vikt" är behövlig, för att undvika extremt lätta och sköra (och dyra) grejer.
Kanske 800 kg är en lämplig minimivikt ? Man får ju tänka på att de skall tävla mot bilar med kanske dubbla vikten...

Hälsar

_________________
tommy classon
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
tommy classon skrev:
Kanske 800 kg är en lämplig minimivikt ? Man får ju tänka på att de skall tävla mot bilar med kanske dubbla vikten...


Ja...men då stänger man ute tex SuperSeven...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Jag kanske var lite snabb att posta tabellen......den här är nog bätter....eller..??

VIKT .............FÄLG.......VOLYM
-----------------------------------
500 kg..............6.0"......1000cc
600 kg..............6,5"......1700cc
700 kg..............7,0"......2400cc
800 kg..............7,5"......3100cc
900 kg..............8,0".......3800cc
1000 kg............8,5".......4500cc
1100 kg............9,0".......5200cc
1200 kg............9,5".......5900cc
1300 kg............10"........6600cc
1400 kg............11"........7300cc
1500 kg............12"........8000cc

Som diskusionsunderlag..!!
Räkna på din egen eller kompisens bil........är det någon som känner sig handikappad av detta...?????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Hur breda fälgar får man ha i Locost men motorcyckelmotor..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



ButterflyRacing skrev:
Jag kanske var lite snabb att posta tabellen......den här är nog bätter....eller..??

VIKT .............FÄLG.......VOLYM
-----------------------------------
500 kg..............6.0"......1000cc
600 kg..............6,5"......1700cc
700 kg..............7,0"......2400cc
800 kg..............7,5"......3700cc
900 kg..............8,0".......3800cc
1000 kg............8,5".......4500cc
1100 kg............9,0".......5200cc
1200 kg............9,5".......5900cc
1300 kg............10"........6600cc
1400 kg............11"........7300cc
1500 kg............12"........8000cc

Som diskusionsunderlag..!!
Räkna på din egen eller kompisens bil........är det någon som känner sig handikappad av detta...?????

Du borde kanske i nästa steg även ange vilka däck som får användas till respektive, annars så blir
det tjafs om det senare

_________________
Lars Malmros
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
calibra skrev:
Du borde kanske i nästa steg även ange vilka däck som får användas till respektive, annars så blir
det tjafs om det senare


Ja......tex.
500 kg.........185
1500kg.........335.....eller något liknande.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
VIKT .............FÄLG.......DÄCK......VOLYM
------------------------------------------------
500 kg..............6.0"......185.........1000cc
600 kg..............6,5"......195.........1700cc
700 kg..............7,0"......205.........2400cc
800 kg..............7,5"......215.........3100cc
900 kg..............8,0".......225........3800cc
1000 kg............8,5".......235........4500cc
1100 kg............9,0".......245........5200cc
1200 kg............9,5".......265........5900cc
1300 kg............10"........275........6600cc
1400 kg............11"........295........7300cc
1500 kg............12"........315........8000cc

Som diskusionsunderlag..!!
Räkna på din egen eller kompisens bil........är det någon som känner sig handikappad av detta

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Eller ska man göra det enklare.
Bara räkna på vikt och fälgbrädd............????????????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
VIKT .............FÄLG
-----------------------
500 kg..............6.0"
600 kg..............6,5"
700 kg..............7,0"
800 kg..............7,5"
900 kg..............8,0"
1000 kg............8,5"
1100 kg............9,0"
1200 kg............9,5"
1300 kg............10"
1400 kg............11"
1500 kg............12"

Som diskusionsunderlag..!!
Räkna på din egen eller kompisens bil........är det någon som känner sig handikappad av detta

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En idé som vi har spånat på tidigare är om det skulle fungera med en begränsning av antal mm däck att nyttja.

Jag ska genast säja att jag har ingen avsikt att starta i denna klass, Så mina ideér får väl tas med en stor nypa salt.

T.ex en seven kanske har 225 bak och 185 fram = 820mm i total bredd.
Dessa 820mm är fria att disponera på valfritt sätt.
Kanske vill ngn köra 205mm runt om.

En elak Corvette kanske vill ha 335mm bak och 265mm fram = 1200mm totalt att disponera.

Detta skulle nog göra reglementet mer flexibelt.

Kombinera detta med en viktklass. (som inkluderar en överladdningskofficient).

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



ButterflyRacing skrev:
VIKT .............FÄLG
-----------------------
500 kg..............6.0"
600 kg..............6,5"
700 kg..............7,0"
800 kg..............7,5"
900 kg..............8,0"
1000 kg............8,5"
1100 kg............9,0"
1200 kg............9,5"
1300 kg............10"
1400 kg............11"
1500 kg............12"

Som diskusionsunderlag..!!
Räkna på din egen eller kompisens bil........är det någon som känner sig handikappad av detta

Är nog bra om det bara är vikt och fälgbredd. Det finns bekant en hel del däck att välja på.
När du nämner vikt på bil. Är det med förare och vikt efter race?

_________________
Lars Malmros
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglemente Däck/Vikt/Volym för Slc-Modifierad.
1, 2, 3   >>
10091 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande