Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3352 totalt) |
tankar kring center gravity of height
Är fortfarande en glad entusiast som kan väldigt lite om aldelles för mycket... dvs, om man kan hålla svaren på en nivå = 6 åring så blir jag tacksam ![]() Jag pratade för ett tag sedan med Göran Malmberg ang. hur man kunde få reda på höjden på tyngdpunkten och problemet var själva mätningarna pga hjulupphängnigarnas rörelser.. (som jag förstod det) Funderade bara på om man byter ut coil oversen mot ett stag istället och har bilen på den höjden man vill så borde väl inte hjulupphängningarna påverka? om man sen lyfter framhjulen med gaffeltruck och gafflarna är plana så borde väl inte några horisontella krafter förekomma? (Njaaaa, friktionskrafter förekommer väl, men inte vidare stora?) ursäkta min brist på intelligens ![]() ![]() ![]() ![]() ideer? |
||
Re: tankar kring center gravity of height
Det här blir inte ett bra svar utan bara en flummig utsvävning.... Det som avses ovan är väl att vinkla/luta bilen relativt mycket och väga hur tyngden förändar sig mellan axlarna och sidorna? Skulle det inte gå att istället ställa bilen på skakbord, typ sådant som SBP har när dom kollar styrled och spindelled, och skaka bilen och samtidigt mäta (noggrannt) hur krafterna ändras? Antagligen behöver man mäta i flera plan samtidigt och kanske även mäta karossens accelerationer (?) _________________ Pär Hylander |
||
jo, det kanske man hade kunnat.. men var hittar man den utrustningen?
är det inte enklare att tillverka stagen och väga bilen sen istället? ![]() |
||
Jo, säkert..... Det var bara en teoretiskt flummig vinkling ![]() _________________ Pär Hylander |
||
|
||
Re: tankar kring center gravity of height
Jag vet precis hur man mäter upp tyngdpunktshöjden, men eftersom jag är sur på Anders Jeppsson, behåller jag det för mig själv. > ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Va?
Får man fråga varför ice är sur på mig? Har jag trampat dig på tårna någon gång utan att jag märkt det? Då ber jag om ursäkt eftersom min mening inte varit att förolämpa någon på detta forumet (eller andra heller för den delen) |
||
ice sitter f.n. Och dricker folkis, då det inte står någon back med finöl i källaren. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
||
va fan är detta nu då!!!?!?!?!?!?!?
fuling: ![]() Trodde att det här skulle vara ett vänligt forum ![]() > ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Vill ju oxå lära mig detta!
![]() Så om inte Anders skickar en back finöl till ice får väl vi andra sala till en så vi kan få ett svar på denna MKT viktiga fråga. ![]() |
||
Re: tankar kring center gravity of height
Njaaa, en liten missuppfattning här var det väl ändå. Det är bra att hjulupphägningen är låst, men jag gick inte in på det. Utan att bilen måste ha de upphöjda hjulen mycket lättrullande på en absolut plan yta. Det går inte med en gaffel på en bärgningsbil där hjulen sitter i fast läge. Jag provade det på SBP;S våg, och det blev alla möjliga siffror beroende på om man höjde eller sänkte gaffeln. Trots att hjulen på vågen rullade fritt. Sen är det vätskor som kan störa, även om det är lite. Låsa hjulupphägningen brukar jag göra med 4 vantskruvar i stället för coiloversarna. Då kan man justera höjden exakt. Gaffeltruck, jaa med en stor skiva på gafflarna å vattenpass därpå, så borde det väl gå. Man kan ju ordna med stopp så den inte kan rulla av. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
1. Jag saknar ett mått/parameter, var ligger tp(tyngdpunkten) i längsled på bilen? Har en känsla av att detta påverkar h, eller har jag fel?
2. Är delta W vikten på bakhjulen eller skilnaden mellan W och vikten på bakhjulen?(fram upphissad) _________________ Johan Sjölinder |
||
Längsledes vikt spelar ingen roll. Det är höjden kontra lutningen i grader som avgör. Delta W = ökningen av vikten när den hissats upp. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re: tankar kring center gravity of height
[quote="ice Jag vet precis hur man mäter upp tyngdpunktshöjden, men eftersom jag är sur på Anders Jeppsson, behåller jag det för mig själv. > ![]() Bromsberäkningar? Vem levererade svaret? Vad var frågan? Kommer Igino att stänga anders på banan? Kommer Anders bromsa för sent bara för att visa vem som hade fel? Kommer Igino då att svara med snabbaste varvet? Svar snart i en tråd nära dig! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
om man har lite överhäng på bilen borde det väl vara lättare att lyfta ena sidan? Då behöver man ju inte lyfta lika högt heller. Lite lurigare att rulla bilen fram och tillbaka kanske.
![]() Annars får man ju nästan ha en upphöjd våg om inte grejerna skall ta i och det känns ju inte så stabilt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Rent lutningsmässigt-matematiskt, så är det OK. Jag brukar jämföra med att balansera en vevstakes stor å lillända. Man har ett centrum i vev å kolvbultshålen, med en axel i centrumet. Den ena delen vilar i en klyka på en våg. Den andra änden måste hänga i en lina från säg i meters höjd. Ställer man även den änden på en klyka (U), på ett fast underlag, så blir det grava felvisningar på vågen. Det här är ett hemmapul-sätt utan elektronisk vevstaksvåg. När vevstaken rörsig upp-ner på vågen, så beskriver den en radie som skapar dragningar i vågen. Därför måste andra änden hänga fritt rörligt. Helst högt så vi får liten hängvinkel. Puh, mycke om lite. Men samma sak gäller bilen med hjulen tvärs. Eller de lyfta hjulen i en bärgargaffel. Det fungerar inte. )Frågan är om man inte skulle ha en lyftögla och lyfta med kran å wire. Sen räkna från öglans placering. Har inte tänkt klart här, bara snabbspåningar). En variant sidledes skulle vara att lyfta så högt att bilen står å väger jämnt. Då ligger ALL vikt på vågen. Då behöver man bara lutningen i grader till ekvationen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Inte behöver man någon våg heller. ![]() Ett par rejäla pallbockar som man ställer mot en ev. balk under bilen och sedan tippar man upp bilen. Eller om man svetsar på nåt kul att ställa bockarna på. Visst, det blir lite fel eftersom fjädrarna blir utfjädrade och man därför får ett lite för lågt c.g. (relativt bilens golv, inte relativt hjulens kontaktyta). Men i många beräkningar vill man ju ha den fjädrade viktens c.g. Och massa, så då kanske det bästa är att ta bort hjulupphängningarna och mäta var c.g. hamnar, för att sedan korrigera med hjulupphängningarnas c.g. samt massa. Ett sätt att väga bilen om man inte har någon våg borde då vara m.h.a. av vikter på en hävstång. Vilket dessutom ofta är mer exakt än en fjäderbelastad våg. Om man vet vikternas korrekta vikt. Så häng upp bilen i vajer i den ena änden och ställ den på en hävstång i den andra. Sedan byta sida och samma igen. Sedan korrigera för hjulupphängningarna. Borde väl funka, eller? Men masströghetsmomentet är lite klurigare. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3352 totalt) |