Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diffuser / Venturi, nya rön?
<<   1, 2, 3, 4   >>
20932 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

apex skrev:
Jag säger inte att Ferarri är kass på aerodynamik. Jag återvänder åter till vad den här tråden handlar om, och tror att jag är rörande överens med trådens skapare, Kenson.

Ferarri genererar säkert tillräcklig downforce för sin produkt, med olika medel.

Men den diffusor som man ser på bilden överst ser iaf för mig inte ut att ha ngn funktion. Jag skulle ALDRIG sätta den på min bil. Den är således ett attribut för korvkiosken, polarna i tennisklubben etc.

Kan du sluta fåna dig tror du?
Bara för att DU inte vet hur/att den funkar innebär inte att den inte har en viktig funktion, så lägg ner nu.

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Ferrari har ju alltid varit ett "förnämligt" märke! Man köper inte en Ferrari för att den är tuff, cool osv som en Lambo kan vara, man köper en Ferrari för att de är just en Ferrari! Jag har lite svårt att tro att dom måste ha en "styling" diffusor för att locka fler kunder eller verka "tuffa/coola" Den har garanterat en bra funktion! och som de alltid sägs i trådar om aerodynamik (och säkert har sagts även i denna) Så kan man aldrig vara säker på hur luften beter sig utan att först testa!!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om "Blinget" inte förstör funktionen, är det då fel att lägga till det för att snygga till designen?
Jag tvivlar på att ursprunget till samtliga detaljer är aerodynamiska anledningar, men helheten testas garanterat så att detaljerna inte förstör helheten.
Bara för att det är markerat med avvikande färg så behöver det ju inte vara en enskilt designad del (som monterats i efterhand).

Det vore nog svårsålt med en halvmeter diffusor hängandes efter. Den skulle man ju snubbla på rätt ofta och att backa uppför en slänt skulle också vara knepigt.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:
AndersY skrev:
.......som inte kommer med stensäkra sanningar. Aerodynamik innehåller massor av svårförutsägbara olinjäriteter.

Jag som bara svamlar, ska man lita blint på m.a.o.
Nädå. Men.... som lekman är det rätt kul att vindla sig in i denna typ av "svartkonst", dock.......

Jadå, bara du talar om att du svamlar så kan man blint tro på att du svamlar.

#24, #64, #88
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
ojj va ni "stojjar"

Nu har jag återvänt från garaget. Japp det blev ganska sent idag igen...

Här är lite bilder från hur min bil ser ut nu. Jag börjar med diffusorn...

Som ni ser så är den kanska kort, den är dock inte riktigt lika kort som det ser ut på dessa bilder. Det ligger dock ett bärande rör i underkant som gör att det inte så lätt går att skapa en diffusor som börjar längre in under bilen.

Den bakre delen som så att säga är över diffusorn och under det stora luftutsläppet bak är formad som en vinge. Inte en perfekt vinge men en lite kantig en som ändå har en rätt tydlig vingform som är vänd så den trycker bilen nedåt. Tror ni denna "vinge" har någon funktion?

Som det är på alla Ultimor (nästan iaf) så är det ju öppet under hela motorrummet. Detta skall jag ändra på. Dels för att jag inte vill dra upp smuts och sten mm till motorn men framförallt så tror jag det är bättre med en plan botten.

och då vidare till min andra fråga i samma anda...

Ultiman hade haft 100% plan botten om det inte hade varit så att någon kom på att man inte fick plats i bilen om man inte sänkte golvet några centimeter... Sagt och gjort man gjorde två "boxar" som man helt enkelt lät hänga ner.

Här ser man övergången mot diffusorn...

Fotat framifrån fronten. Man ser tydligt att det är helt plant förutom "nerhängen". Hur skall jag få luften att stanna kvar under bilen och inte "rinna ut" mellan fram och bakhjulen? Kan jag sätta kjolar på 5 cm utefter sidorna och på så sätt hålla kvar luften?

Ja ni ser ju själva hur det ser ut. Kom gärna med förslag på förbättringar. Jag är mycket intresserad av att förbättra konceptet inom rimliga ramar... Enkla lösningar som "garanterar" funktion smakar allra bäst

Sov gott!!!

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Boxarna där verkar ju vara precis vad man inte vill ha ur aerodynamisk synpukt, och när man ska över farthinder så sitter dom ju också precis fel, man undrar varför dom inte sänkte hela golvet istället??

Göteborg
Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:
Boxarna där verkar ju vara precis vad man inte vill ha ur aerodynamisk synpukt, och när man ska över farthinder så sitter dom ju också precis fel, man undrar varför dom inte sänkte hela golvet istället??

Finns väl inget som hindrar att man gör det nu heller iof.

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det är väl så att bilen inte designats för en aerodynamisk undersida, och då blir det det lite av ett problem att få till det. Det där med sänkt golv förekommer i Panteralägret också, och finns att köpa som tillbehör.

Vad är det för avstånd mellan golv och tak i bilen? oftast går det att ordna takhöjd genom att bygga om stolen. Mer än några centimeter från rumpan till golvet är inte nödvändigt. Sedan kan man även luta stolen
och flytta efter med ratt och pedaler. Men nedsänkta golv är ingen bra grej.

Jag har svårt för att titta på bilder, jag behöver se saker i verkligheten. Täcker man för motorn från undersidan så blir det värmeproblem, Ferrari har t,ex mantlat grenrör Modena. Hjulens tätning mot golvet är ett bekymmer. På den färgglada bilden kan vi se hur splitterns förlängning mot hjulet är formad för att klara hjulets svängvinkel. Mycket längre än så kommer man inte. Bak finns andra metoder eftersom hjulet står still bortset från vertikala rörelser.

Man kan ha kjolar under bilen, men man får kompromissa med markfrigången. Lägre markfrigång ger bättre sugkraft men då accepterar inte almänna vägar ytterligare reducering med kjolarrangemang. Så, kjolar kräver mer markfrigång mitt under bilen för att det skall bli den designen. Rent allmänt så är det senare sämre om man inte matar in luft via splittern på lämpligt sätt, och då börjar probemen med avancerad aerodynamisk undersida. I mina ögon är alltså det här ett "allmänna vägen" bruk problem.
På en plan räserbana kan man jobba annorlunda med kjolar.

Precis som Du frågar efter, skottsäkra idiotsäkra lösningar är det man i Ditt fall behöver. Och då är en helt PLAN undersida svårslaget. Går det så vinklar man av en lätt diffusor baktill med sidor och ev mellan väggar beroende på hur växellåda mm begränsar formen på diffusorn. Vill man gå steget längre så bör man titta över partiet framför framhjulen, m.a.o. splitterpartiet. Utsticket beror på bilens front form och sedan kan man göra något nedsänkta ytterbitar med lite diffusorform mot framhjulen.

Tror inte jag kommer så mycket längre här
MVH
Göran Mlamberg

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Göran <<

Menar du att nedsänkta golv med en sån där "nedsänkt boxkonstruktion" inte är en bra idé eller menar du att nedsänkta (hela) golv överhuvudtaget inte är bra?

Bromma
Här sen Feb 2003

Cobolt skrev:
Göran <<
Menar du att nedsänkta golv med en sån där "nedsänkt boxkonstruktion" inte är en bra idé eller menar du att nedsänkta (hela) golv överhuvudtaget inte är bra?

om vi har ett aerodynamiskt utformat golv i övrigt så skall det inte sticka ned någonting utöver vad som har med avsedda aerodynamiska beräkningar att göra. Altså inga stols-lådor. Bättre då med en bula i taket om inga andra metoder står tillbuds.

Nedsänkta HELA golv har ju ingen aerodynamisk nackdel från undersidan betraktat. Mer än att skälet för detta skulle vara att klara ett plant golv under bilens lägsta punkt varvid man förlorar total höjd på bilen eller liknande bieffekter.

MVH
Göran Malmberg

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Att sänka hela golvet känns inte realistiskt då bilen skall kunna köras på allmän väg. "Stolboxens" kanter är ju väldigt tvära. Om jag skulle jämna ut denna tvärhet i framkant och bakkant genom att helt enkel sätta en längre skiva framför och bakom "boxen". (som en uppfartsramp) så blir ju formen liten mer som en vinge under. Bak skulle denna "ramp kunna gå ända bak till diffusorn. Skulle det förbättre situationen?

Göran, du skriver att du har svårt för bilder och hellre ser saker live... Du är hjärtligt välkommen till vår verkstad om du har tid och lust.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Sänka hela golvet är ju en massa jobb, men bruksegenskaperna på allmän väg lär väl inte påverkas så mycket eftersom boxarna (lägsta punkten) redan sitter på den punkt som är mest utsatt?

Måste boxarna sitta där då? ingen av er verkar ju vara 2.10 lång och boxarna verkar ju inte sticka ned så mycket??

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Cobolt skrev:
Sänka hela golvet är ju en massa jobb, men bruksegenskaperna på allmän väg lär väl inte påverkas så mycket eftersom boxarna (lägsta punkten) redan sitter på den punkt som är mest utsatt?

Måste boxarna sitta där då? ingen av er verkar ju vara 2.10 lång och boxarna verkar ju inte sticka ned så mycket??

Måste och måste... Jag som är KORT har svårt att få plats med hjälm. Om jag höjde golvet och bytte stolar (stora pengar) så skulle det dessutom drabba andrahandsvärdet kraftigt (vilket iof inte spelar så stor roll just nu) men jag är ändå inte sugen på att kapa ur golvet och börja svetsa då kupén är klart med mattor mm och hela chassit är pulverlackat.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kenson skrev:
Att sänka hela golvet känns inte realistiskt då bilen skall kunna köras på allmän väg. "Stolboxens" kanter är ju väldigt tvära. Om jag skulle jämna ut denna tvärhet i framkant och bakkant genom att helt enkel sätta en längre skiva framför och bakom "boxen". (som en uppfartsramp) så blir ju formen liten mer som en vinge under. Bak skulle denna "ramp kunna gå ända bak till diffusorn. Skulle det förbättre situationen?

Göran, du skriver att du har svårt för bilder och hellre ser saker live... Du är hjärtligt välkommen till vår verkstad om du har tid och lust.

I stora drag kan man säga att Du kan få en bra effekt bakåt bilen, och även att Du minskar virveleffekterna som annars bygger övertryck, med ett sådant arrangemang. Men det komplicerar möjligheten att uttala sig om vad som kommer att hända. At formen blir mer som en vinge är riktigt, det är bara att laceringen av den lägsta punkten blir lite skum med tanke på fördelningen av trycket-undertrycket under bilen. (Hoppas inte jag får ytterström på mig för amatörmässiga uttalanden i aerodynamik nu). Kan Du inte plana ut det där?

Jo, varför inte, var ligger garaget? Är Du där om dagarna?
MVH
Göran Malmberg

Här sen Jan 2005

Här kommer en liten orgie av paint bilder som jag knåpat ihop för att visa hur jag skulle ha gjort.

Slut resultatet

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
Här kommer en liten orgie av paint bilder som jag knåpat ihop för att visa hur jag skulle ha gjort.

...

Slut resultatet

Tack! det här var verkligen på en rimlig nivå som är "görbar" utan för stora ingrepp... "Blingfaktorn" i en större diffuser med endplates tilltalar ju faktiskt också

Ang att styra upp kylluft runt motorn. Hur mycket kyls egentligen motorn av luft som strömmar igenom?

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:

I stora drag kan man säga att Du kan få en bra effekt bakåt bilen, och även att Du minskar virveleffekterna som annars bygger övertryck, med ett sådant arrangemang. Men det komplicerar möjligheten att uttala sig om vad som kommer att hända. At formen blir mer som en vinge är riktigt, det är bara att laceringen av den lägsta punkten blir lite skum med tanke på fördelningen av trycket-undertrycket under bilen. (Hoppas inte jag får ytterström på mig för amatörmässiga uttalanden i aerodynamik nu). Kan Du inte plana ut det där?

Jo, varför inte, var ligger garaget? Är Du där om dagarna?
MVH
Göran Malmberg

Garaget ligger i Åkersberga, normalt sett så är jag där kvällstid men jag har hyffsad frihet och kan även komma ifrån dagstid om det passar dig bättre. Torsdag EM kommande vecka skulle passa mig bra... Vi kan ta resten via PM.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kenson skrev:
Ang att styra upp kylluft runt motorn. Hur mycket kyls egentligen motorn av luft som strömmar igenom?

Den kyls nästan ingenting den vägen. Det handlar om att hålla kylan nere i själva motorutrymmet, med allt vad det innebär av för varm luft där för alla komponenter.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Dec 2002

Skriv gärna i den här tråden vad ni kommer fram till när ni träffas thumbs up

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005

http://www.mulsannescorner.com/
Aerodynamik och diffusor, där ser man hur diffusorn utvecklats mellan åren

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Uppföljning...

Jag börjar med att tacka Göran Malmberg för en trevlig kväll. Det var mycket intressant och trevligt att träffas. Väldigt skönt med en människa som har kombination av teori och praktik och dessutom kan förklara saker och ting på en begriplig nivå.

Totalsummeringen är att Göran tycker de sänkta golven är katastrof och utan dem så hade bilen varit i det närmaste "perfekt"... Trots detta är det inte en option att kapa bort lådorna då det förstör bruks- och ekonomiskt värde.

Lösningen blir som följer... Först en frontsplitter med upphöjning i mitten framåt och diffuser i bakkant framför framhjulen. Sedan kommer nytt golv läggas mellan stolnedsänkningens framkant och front splitter. så det blir rakt alternativt något rundat. Från stolnedsänkningens bakkant till det nedsänkta röret under motorn blir det rakt nytt golv som sedan svänger av i 5grader (det var det som gick att få till) lutning bak mot diffusorn. Diffusorn breddas och förlängs ut bakom bilen och endplates monteras.

Gummiprofiler monteras under bilen för att hålla kvar luften under bilen. Eventuellt breddas trösklarna med en längsgående "planka" i tänk linje mellan däckens uttersidor. (mest för att jag tycker det ser tufft ut

Större endplates (nedåt) monteras på bakvingen. Eventuellt sätts två luftintag igen i fronten tills de har bättre funktion för bromskylning.

Då ena bilen stog upphissad igår och den andra har motorn urtagen så kunde vi inte exakt se vilket rake bilen har i nuläget och därför vet vi inte nu om det är tillräckligt rake under bilen utan att sänka bilen för mycket i framkant. Den måste ju vara brukbar på vanlig väg också... Funkar det inte att få till ett vettigt rake så veti**n vad jag skall ta mig till...

Allmänt banåkaforum
Diffuser / Venturi, nya rön?
<<   1, 2, 3, 4   >>
20932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande