Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Inbjudan till avancerad förarkurs med licenstagning 5:året
1, 2   >>
4397 besök totalt
Åke Nyberg Alfa klubben
Stockholm - Täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Avancerad Förarkurs bankörning
Inkl racinglicens

Kinnekulle / Skövde 12 Maj
samt
Sveistad / Linköping 1 Juni

Sedan 5 år tillbaka driver vi förarkurser, som började i Club Alfa Romeo, en av de klubbar i Sverige som åker mest bana, och under åren har fler och fler personer med andra märken på bilarna gått kursen.

Porsche BMW Audi Mini Cooper SAABar Lotus sevenbilar Honda type R osv för att räkna upp några.

Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skall vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil.

Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredriccson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 5 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare med mångårig erfarenhet av lära deltagare att

Över 220 personer nöjda personer har gått kursen under de år vi hållit på vilket byggt på oss en unikt lång erfarenhet som du som deltagare har nytta av.

Kursen är perfekt för nybörjare, samt de som åkt lite bana men känner att de vill bli bättre och vassare som chaufförer. Ett 20 tal personer har gått kursen flera gånger under åren och utvecklat nya saker tillsammans med samma instruktör eller provar en annan, instruktörerna är inriktade på lite olika deltagartyper.

Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan och du kan åka med
din standardbil eller banpreppade bil. Vi anpassar kursprogrammet efter den bil du kommer med.

En och annan hyrbil av andra märken har också synts på kurserna då alla inte har haft ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio har synts i depån.Vi släpper in andra märken på kursen också och man behöver inte vara medlem i Club Alfa Romeo. Flera nöjda Porsche och BMW åkare har synts på kurserna den senaste tiden samt några SAAB:ar. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i en bilen du kör. När du väl behärskar de grundläggande teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar.

Vi kommer att vara en instruktör på 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med innan lunchen. Det blir 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 20 mil på banan så det blir verkligen mycket åka av.

Banan är tillgänglig för dig hela dagen och du väljer själv när och hur många varv du skall lägga, du behöver inte vänta på andra klasser eller liknande, utan när du känner dig redo tar du så många varv du känner för, vilar dig och bilen lagom mycket innan du går ut igen och tränar vidare.

Vi har hela banan endast för kursdeltagare vilket gör att det är lungt och prestigelöst på banan och i depån.
Med maximerat deltagarantal så lär man känna varandra bättre och det är väldigt lite trafik på banan vilket gör att du kan koncetrerar dig bättre och lära dig i din egen rytm utan att ha nån som ständigt hetsar på bakifrån.

All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör och tar till dig de nya kunskaperna.

Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda och som delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering grundat på erfarenheterna vi byggt på oss under åren.

De pengar och den tid du avsätter på en seriös förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de
förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och
bra sätt.

om man tittar på banmöten i klubbarna så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga att titta på !

Du får en instruktionsvideo / DVD film som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass på banan. Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarenheter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan.

Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens.

För de som vill övernatta kvällen innan för att vara pigga och utvilade på
morgonen kommer vi att ordna vandrarhemsövernattning tillsammans med
instruktörerna till ett bra pris.

Kursens pris är 2 800 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare så det kommer nog
att bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan köra långlopp eller annan banracing.

Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på beloppet.

Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407 eller skickar ett mail till ake.nyberg@infodata.se

Vänta inte för länge, det brukar bli fullt snabbt.

Vi har en bra lösning för försäkringen på din bil under kursen.

Här sen Nov 2002

Re: Inbjudan till avancerad förarkurs med licenstagning 5:år

Åke Nyberg Alfa klubben skrev:

Vi har en bra lösning för försäkringen på din bil under kursen.

Låter intressant, är det något som du kan skriva ner så vi alla inom motorsporten kan lära oss av ?

Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005

Hade anmält mig om jag hade en bil.

Kör runt i en Jeep Grand Cherokee just nu och det är inte riktigt passande

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Rackarns att man sålt bilen :P

Hade verkligen trevligt med er på Gotland thumbs up

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

obizzz skrev:

Du får väl hyra något kul.

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

obizzz skrev:

Hade verkligen trevligt med er på Gotland thumbs up

Hyr min bil

Mazda Rx-7 -94
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Visst vad kostar det?

allvarligt alltså jag kan stå för alla kostnader plus lite till

Stockholm - Täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
hyra bil

Mini Cooper har varit en bra bil att hyra på kurser, det har även kommit BMW 3 serie och några Golfar.

Generellt sett har alla moderna bilar jävligt bra chassin, bromsar och däck som funkar otroligt bra som på förarkurserna. Renault Clio 1.2 med hyr för 299 kr på dörren har också visat sig gå bra.

Att åka fort med en motorsvag standard bil kräver större precision och alla misstag blir mycket tydligare, en motorstark bil med en sjudjävla väghållning maskerar förarmisstag genom att vara så jävla snabb i sig. Det kan vara en av anledingarna till att många med såna bilar inte utvecklas lika mycket med avseende på förarteknik, det går liksom fort ändå, men ofta inte i närheten av hur fort det skulle kunna gå.

MABI har rätt kul hyrbilar, men jag vet inte vad som finns i andra delar av landet

Du är i alla fall välkommen på kursen om du är intresserad

Tystberga
Här sen Feb 2004

Vore väldigt intressant att gå kursen och se vad man kan lära sig...

Men är det värt pengarna om man som jag redan har 2-300 varv på Sviestabanan i samband med långlopp? Instruktörerna verkar ju väldigt erfarna iof så de kan säkert en hel del mer än mig.

Men Licens har jag ju redan så på det viset förlorar ju kursen en del av sitt värde. Finns någon möjlighet till lägre kurskostnad om man redan har licens (eftersom licensen ingår i 2800sek menar jag)?

Det kanske finns andra kurser som är bättre anpassade för oss som redan tävlar?

Åke Nyberg Alfa klubben
Stockholm - Täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Licenskursen ingår

Hej, jag förstår hur du tänker, men...

Det blir inte billigare om det sitter 10 eller 15 gubbar i teorisalen när vi har licensutbildningen.

om du redan har licens kan vi under de sista två timmarna de andra sitter i teori salen ta dig under specialbehandling då det är väldigt väldigt väldigt lite bilar på banan. Under den tiden kan vi verkligen göra saker som inte går annars. Det har vi gjort tidigare med personer som gått kursen tidigare och som befinner sig på mycket högre nivå än de andra. Vi har dessutom två instruktörer som jobbar mer med riktigt snabba åkare och går in i andra faser och moment som ligger mer utanför kursen.

Ring mig på 0708 - 407 407 så kan jag berätta mer.

Bästa Hälsningar

Åke Nyberg

Tystberga
Här sen Feb 2004

Re: Licenskursen ingår

Åke Nyberg Alfa klubben skrev:
om du redan har licens kan vi under de sista två timmarna de andra sitter i teori salen ta dig under specialbehandling då det är väldigt väldigt väldigt lite bilar på banan. Under den tiden kan vi verkligen göra saker som inte går annars. Det har vi gjort tidigare med personer som gått kursen tidigare och som befinner sig på mycket högre nivå än de andra. Vi har dessutom två instruktörer som jobbar mer med riktigt snabba åkare och går in i andra faser och moment som ligger mer utanför kursen.

Det låter ju väldigt praktiskt! Deta hela låter mycket välplanerat (även om jag själv inte känner mig som en riktigt snabb åkare) och intressant.

Jag avvaktar dock lite med att besluta hur jag gör, iom att bilen just nu genomgår byte av motor så är både körbarheten och ekonomin något oviss för tillfället tyvärr.

Har du någon gissning om när man bör anmäla sig för att komma med?

Åke Nyberg Alfa klubben
Stockholm - Täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
ang bilar

Det är mååååånga som kört andra bilar på kursen än "sportbilen" och samtliga har i sin utvärdering av kursen givit höga poäng så bilen är inte fullt så viktig, som att gå. Läs om förslag på hyrbilar ovan,

I England på en av mina kurser körde jag högerstyrd Peugeot 306.... med bra resultat, det var instruktörens och kursens förtjänst att det gav så mycket.

Just nu får jag många mail från intresserade så jag kan inte ge nån bra prognos på när du måste anmäla dig för att vara säker på att få vara med. Kurserna har blivit fulla varje år vi kört.

Tystberga
Här sen Feb 2004

Som sagt var låter det hela mycket seriöst och intressant. Självklart går det att köra med en annan bil, menade bara att min plånbok just nu tvingas prioritera delar till bilen för att vara så säker som möjligt på att komma ut på banorna med den under våren.

Jag får återkomma när jag vet mer helt enkelt. Tack för mycket bra info Åke! thumbs up

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Jag gick kursen förra året och kan intyga att den var jättebra och väldigt trevlig thumbs up Min instruktör (Björn) för dagen hänger förövrigt här på rejsa.

Att det sedan var på Sviestad som jag på slutet av sesongen lyckades sätta min bil i räcket, hör ju inte hit.

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Hmmm... synd att man anmälde sig till licenskörningen på Knutstorp då. Datumen passar bättre och det här verkar roligare.

obizzz skrev:
Visst vad kostar det?

allvarligt alltså jag kan stå för alla kostnader plus lite till

Du kan ju börja med att köpa en ny fälg

Mazda Rx-7 -94
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Jag och kompisen är intresserade av Sviestad!
Båda har debutant-licens.

Finns det platser kvar?
Isf mailar vi in anmälan...

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Förlåt alla för att jag är så dryg... men kan man anmäla sig nu och om brist på pengar uppstår hoppa av senare eller är anmälan bindande?

Vore ju synd att missa detta tillfälle pga man inte anmälde sig i tid... när ska betalning ske senast förresten?

*skäms lite för mitt velande Vill gärna åka men är osäker på övriga privata omständigheter*

Åke Nyberg Alfa klubben
Stockholm - Täby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Hej på er alla som intresserade i tråden ovan,

maila direkt till mig ake.nyberg@infodata.se så tar vi frågor och svar mer personligt där.

Intresset är stort från fler håll än rejsa.nu men det finns platser kvar nu i februari i alla fall.

Men som sagt, ett mail till ake.nyberg@infodata.se är nästa steg.

Här sen Maj 2003

patand skrev:
Förlåt alla för att jag är så dryg... men kan man anmäla sig nu och om brist på pengar uppstår hoppa av senare eller är anmälan bindande?

Vore ju synd att missa detta tillfälle pga man inte anmälde sig i tid... när ska betalning ske senast förresten?

*skäms lite för mitt velande Vill gärna åka men är osäker på övriga privata omständigheter*

Klart du ska med, jag ska ner 1/6.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

AZAD skrev:
Klart du ska med, jag ska ner 1/6.

Vad skoj! Ytterligare en anledning att vara med alltså! Lutar starkt åt en anmälan just nu... ska bara kolla med "regeringen". Anmälningsavgiften var ju något lägre så den kan jag nog avvara...

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Nu är jag anmäld till 1/6!!!

Inför träffar
1, 2   >>
4397 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande