Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglemente Däck/Vikt/Volym för Slc-Modifierad.
<<   1, 2, 3   >>
10091 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
calibra skrev:

Är nog bra om det bara är vikt och fälgbredd. Det finns bekant en hel del däck att välja på.
När du nämner vikt på bil. Är det med förare och vikt efter race?


Det är sådant vi måste diskutera.
Var skulle din bil hamna. Skulle du få vikta..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Dude skrev:
En idé som vi har spånat på tidigare är om det skulle fungera med en begränsning av antal mm däck att nyttja.
-
-
-

Kombinera detta med en viktklass. (som inkluderar en överladdningskofficient).


Ja..det kan vara en idee...

Överladdning, flerventilsteknik mm måste det kompenseras för. Men det måste ju gå att räkna fram en procentökning av vikten......så man slipper att ha motorvolymen i reglementet.
Man får förståss ha en max motorvolym....och den är 8 liter i gamla reglementet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
VIKT .............FÄLG
-----------------------
500 kg..............6.0"
600 kg..............6,5"
700 kg..............7,0"
800 kg..............7,5"
900 kg..............8,0"
1000 kg............8,5"
1100 kg............9,0"
1200 kg............9,5"
1300 kg............10"
1400 kg............11"
1500 kg............12"

Min bil väger idag mer än 1500kg.....och går på 10" fälgar.
Jag kan köra som den är .....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



bra funderingar.... fortsätt gärna så kollar jag.....

EDIT:
I slutet av Februari har vi möte i Stockholm och direkt efter det så sätts alla regler för 2006, så tills dess fyll på så mycket ni kan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



ButterflyRacing skrev:
calibra skrev:

Är nog bra om det bara är vikt och fälgbredd. Det finns bekant en hel del däck att välja på.
När du nämner vikt på bil. Är det med förare och vikt efter race?


Det är sådant vi måste diskutera.
Var skulle din bil hamna. Skulle du få vikta..??

Min bil kommer att väga under 1100kg med full tank utan förare.
om det blir en regel med vikter så tycker jag att man skall ha en minimivikt
på bilen efter race. Detta med anledning av olika förare kan köra vår bil
och vid en eventuell koll så kan en lätt förare bli bestraffad och inte jag.

_________________
Lars Malmros
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



En idé skulle ju kunna vara att jämka ihop reglementen för alla lämpliga klasser och se hur det kan bli. Men samtidigt får man ju vara redo att tala om vilken prestandanivå som man tänkt sig.
Roadsport C passar inte så väldans bra vad det verkar med 7kg/hk, 1,8L, 1050kg och 225 runt om.
Kanske Roadsport B men defintivt Roadsport A och Modsport.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
En idé skulle ju kunna vara att jämka ihop reglementen för alla lämpliga klasser och se hur det kan bli. Men samtidigt får man ju vara redo att tala om vilken prestandanivå som man tänkt sig.
Roadsport C passar inte så väldans bra vad det verkar med 7kg/hk, 1,8L, 1050kg och 225 runt om.
Kanske Roadsport B men defintivt Roadsport A och Modsport.



Det är ju det vi försöker göra.
Roadsport C passar väl bättre i Standard klassen..?

Utveckla dina tankar....jag är inte med på var du menar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det som jag spontant känner är det alla "mellanbilar", dvs hemmatrimmade BMW, Volvos osv med 200-250hk och 900-1100kg matchvikt som inte platsar in. För snabba för standard, inte tillräkligt vassa för modifierad där de borde hålla till känns det som. I Modifierad med de vikter/hjulbredder som nu lagts fram är det Super 7 eller V8 som gäller. Klart bättre blev det nog av att man skiter i volymen då merparten av dessa vagnar med runt 7" hjul har motorer på 2-2,5 liter, inte 3,5-4l.

Vill dock uppmuntra till ett mkt bra förslag. Lyckas man få till det bra finns potential, men då måste man kunna åka vedbotrimmad Volvo hyffsat konkurenskraftigt i klassen tror jag. thumbs up

Ska Standard bli än friare? Jag tycker inte det. Typ "130-170hk och 1000kg på 205 breda R-däck" måste vara en stor potential i.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Det som jag spontant känner är det alla "mellanbilar", dvs hemmatrimmade BMW, Volvos osv med 200-250hk och 900-1100kg matchvikt som inte platsar in.


Men dom får ju åka 8-9" breda fälgar. Det måste väl räcka..
Eller menar du att dom ska klassa in med de fälgar dom använder i någon annan klass...7".
Det blir svårt att fixa....för då måsta Sevenbilarna gå på 3,5" fälgar....och det är det ju ingen som kommer att acceptera...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:
En idé skulle ju kunna vara att jämka ihop reglementen för alla lämpliga klasser och se hur det kan bli. Men samtidigt får man ju vara redo att tala om vilken prestandanivå som man tänkt sig.
Roadsport C passar inte så väldans bra vad det verkar med 7kg/hk, 1,8L, 1050kg och 225 runt om.
Kanske Roadsport B men defintivt Roadsport A och Modsport.
Det är ju det vi försöker göra.
Roadsport C passar väl bättre i Standard klassen..?

Utveckla dina tankar....jag är inte med på var du menar.
Nja, jag funderade mest på att rent pappersvägen handplocka lämpliga klasser och sen se om det går att knö ihop dem till en klass med kanske däcksbredd som enda modifikation. SSK och SPVM kan ju vara två ställen att plocka deltagare.
Ett annat sätt att se på det är ju vilken klass man skall köpa färdig bil ifrån för att få vara med och leka.

om det är en klass ska väl sista bil passa inom 107% dessutom, eller gnäller jag bara nu?

Kanske kan man titta på varvtider och plocka reglemetesideér från de klasser som ligger nära önskad varvtid och där det finns gott om bilar?
Det kan ju inte bli alltför många klasser som kan knös ihop (om alla ska kunna ha en teoretisk att passa inom 107%).

Bara en massa svammel som vanligt, jag ska ju tävla på annat håll har jag tänkt mig...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:
Andreas Lidström skrev:
Det som jag spontant känner är det alla "mellanbilar", dvs hemmatrimmade BMW, Volvos osv med 200-250hk och 900-1100kg matchvikt som inte platsar in.


Men dom får ju åka 8-9" breda fälgar. Det måste väl räcka..
Eller menar du att dom ska klassa in med de fälgar dom använder i någon annan klass...7".
Det blir svårt att fixa....för då måsta Sevenbilarna gå på 3,5" fälgar....och det äer det ju ingen som kommer att acceptera...


Jo jag ser problemet. Dock är jag frågande till hur mkt det gör att få åka mer däck...egentligen.
Får en kännsla av att vi hobbynissar är extremt dåliga på att utnyttja fördelar typ att tillåtas ha 2" mer fälg/däck. Men det är ju inget man kan ta i akt när man gör ett reglemente.

Ja, man får väl helt enkelt ta ett första år där man åke med det man har för att sedan när allt satt sig, folk finner klassen kul, se hur fler och fler optimerar bilen för just detta reglemente.

Dock tror jag många fortsätter åka 205 och 7" hjul oavsett då det verkar vara en bra avvägning pengar/prestanda...iaf i 15".

Jaja, lätt att få alla att vara blir det inte. Men om alla kan vara har du lyckats och jag tycker iden är mkt bra.

Super Saloon Light.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Slog mig just att en rekryteringsplats för en sådanhär klass skulle vara SSK...och där har/hade de ju 8-10" breda hjul och de motorvolymer jag nämnde. Satt fast lite i 15"-klasserna.

Det de måste göra är att byta till R-däck.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Jag är glad för dom åsikter som kommit in.
Men jag är överraskad över att inte fler har åsikter.....när man har chansen.

Jag fortsätter att räkna.......men det är ju inte meningen att detta ska bli mitt reglemente.

Jag vill ha fler synvinklar från "mitten" bilåkare. Jag behärskar inte det.
Var är alla BMW Opel och ALFA åkare ??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



Niklas Falk skrev:
En idé skulle ju kunna vara att jämka ihop reglementen för alla lämpliga klasser och se hur det kan bli. Men samtidigt får man ju vara redo att tala om vilken prestandanivå som man tänkt sig.
Roadsport C passar inte så väldans bra vad det verkar med 7kg/hk, 1,8L, 1050kg och 225 runt om.
Kanske Roadsport B men defintivt Roadsport A och Modsport.

Lite lat idag, mycket på jobbet.
När Ni pratar kg/hk är det på hjulen?
Tom bil?

_________________
Lars Malmros
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
xxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



ButterflyRacing skrev:
calibra skrev:
När Ni pratar kg/hk är det på hjulen?
Tom bil?


Vi pratar inte hästkrafter. Ett reglemente med Kg/hk blir mycket orättvist
Jag tror det bästa är att hålla volym och hästkrafter utanför....om det går.

Men blir vi tvungna så räknas det 100hk/1000cc för motorer med två ventiler/cylinder.
Sedan blir det en omräkningsfaktor för fler ventiler, turbo mm.

Bäste Håkan
Det var bara en fråga till Niklas.

_________________
Lars Malmros
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
xxxx

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Niklas Falk skrev:


om det är en klass ska väl sista bil passa inom 107%


Används det i Slc ?
Det borde vara större skilnad på de smabbaste GT-bilarna och Folkvagnarna...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:


om det är en klass ska väl sista bil passa inom 107%


Används det i Slc ?
Det borde vara större skilnad på de smabbaste GT-bilarna och Folkvagnarna...


GT och bubblorna är olika klasser..... Och då är det 130% som sbf säger inte 107% som det "ska" vara i en klass.....dvs i det här fallet Modifierad..... då enbart.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ButterflyRacing skrev:
calibra skrev:
Bäste Håkan
Det var bara en fråga till Niklas.


Sättet att räkna är det samma.....oavsett om jag eller Niklas svarar.


Lars menade nog hur det räknades i Roadsport idag, därför frågade han niklas.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



calibra skrev:
Niklas Falk skrev:
En idé skulle ju kunna vara att jämka ihop reglementen för alla lämpliga klasser och se hur det kan bli. Men samtidigt får man ju vara redo att tala om vilken prestandanivå som man tänkt sig.
Roadsport C passar inte så väldans bra vad det verkar med 7kg/hk, 1,8L, 1050kg och 225 runt om.
Kanske Roadsport B men defintivt Roadsport A och Modsport.

Lite lat idag, mycket på jobbet.
När Ni pratar kg/hk är det på hjulen?
Tom bil?
I Roadsport räknas det lite olika på omodifierade och Modifierade motorer (intyg eller formel), men det är alltid på veven.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglemente Däck/Vikt/Volym för Slc-Modifierad.
<<   1, 2, 3   >>
10091 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande