| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Träning på ringen tills söndag.
|
1 besök senaste veckan (4041 totalt) |
Banan laddades om efter 20s hela tiden så jag kom inte längre än till första kurvan. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
så va det för mej i går ! men jag laddade ner Mäcens bana ! sen funka det !! finns det fler ver på den ?? _________________ Markus Lilja |
||||||
|
Jag var "ute" och tränade lite på Nordslingan nu. Gick väl något bättre nu. Fick ner tiden från 9:36 till 9:17. Men jag krashade alltid på varje varv.. så man får väl hoppas man skulle få 9:00 eller nått.. Om man skärpte till sig.
Jag raggade upp en norsk kille som heter John till våran liga! Han sa att han sökt länge efter nån liga. Men inte hittat nått bra.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
_________________ Markus Lilja |
||||||
Hej John och välkommen till Rejsa.nu!!!
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
Jag testade att köra 54/46.. men det resulterade bara i låsta framhjul.. kör 52/48 nu istället! Kanske var det inställt så från början? Tänkte jag skulle öva lite nu! Är det någon server igång?? Annars får man väl hosta en egen. I så fall döper jag den till Nordslingan rejsa.nu Mvh Nisse _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
Ingen annan som vill dela med sig av sin kunskap? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
8:26.601 - fast bakdäcken var lite i varmaste laget efter det varvet. Berodde nog iofs mest på att jag började bli trött och gjorde lite missar som kostade gummi att korrigera.
Lekte lite med olika varianter och kom fram till soft fram, medium bak, balans 55/45 och 95% bromskraft. Ringtryck fram/bak kan behöva justeras lite för att få de olika däcken i bättre balans. (Jag höjde lite fram och sänkte något bak.) Detta ger en bil som inte är lika ovillig att styra in - men den kräver å andra sidan desto mer kontroll på gaspedalen. (Vadå; pedal eller ratt spelar roll, bara det finns något som går att styra med! )
På vanligt hot-lap-manér satte jag varvstoppet till max och tryckte ihop växlarna så att även 1:an går att använda på banan - men det senare gör det naturligtvis lite svårt att komma iväg från stillastående... Det är ju rätt bra register i motorn, så man kan nog lika gärna ha en "normal" 1:a istället.
Kurvtekniken är: slå av och bromsa, börja styr in, fånga med gasen när det börjar överstyra (men inte för tidigt eller för mycket!), och börja dra på allteftersom kurvan och greppet tillåter (dvs tidigt). Man kan dra på såpass att man skiftar direkt från motorbroms till powersteer, men det vill till att inte spinna loss okontrollerat inne i kurvan... Idealet är nog att bilen bara precis "sätter sig" och utnyttjar gummit, men utan att det börjar gå brett. (Greppet försvinner "fullständigt" om det kasar för mycket, om med denna bilen är det dessutom f-bannat svårt att få kontroll igen om den där morrande klumpen får för sig att den har mer bråttom än föraren.) Man får passa sig när man bromsar på vissa ställen där det är ojämnt. Låser man upp så är det svårt att få grepp igen snabbt nog, och får man inte det så sätter man bilen i räcket... (Iaf om man som jag envisas med att bromsa så sent som möjligt och långt in i kurvorna. )
En annan lurig sak är när man åker över vissa backkrön. Lätt att få släpp med vilken bil som helst som rör lite på sig, men Porschen är ju rent livsfarlig! Har man inte j-igt bra koll på gasen så är det nog bäst att ligga på en lite högre växel över krönet. Det behövs ju inte så mycket kraft för att balansera bilen i det läget ändå. Försiktighet med ratten bör också iakttagas, så att man inte har för mycket rotation på bilen just när greppet nästan försvinner. En sak man inte ska vara rädd för rent allmänt är att gå på tidigt! Det är snarare så att om man inte gör det så snurrar man förr eller senare... Samma princip som om (när!) baken börjar få brått på väg in i kurvan - det är nästan viktigare att fånga med gasen än att styra efter. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Sjukt bra inlägg av olofson!
Tyvärr har jag inte kört snabbare än 9:08.... så ni som kör på 8:20 - 8:30 är verkligen duktiga! Känns som helt overkliga tider för mig! Hade jag inte krashat minst en gång per varv.. så kanske jag hade kunnat krypa ner på 9min blankt... Holmer eller vad han heter körde på 8:13 igår! Måste vara en sjukt bra tid!!!
|
||||||
8:13 känns nästan overkligt för mig! Närmade mig sådana tider med Caterham CSR när jag försökte lära mig Ringen för ett tag sedan - men den bilen borde klara Ringen på långt under 8 minuter, känns det som. Den står ju still innan man hinner släppa bromsen och axar så man har svårt att hinna med att växla.
Iofs vet jag att jag tappar tiondelar i var och varannan kurva. Det är en sak att veta hur man borde göra, och en annan att göra det - och en tredje att göra det varje gång. . Och det finns många chanser att sabba en varvtid på den banan...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
När jag kör ringen offline så har jag 60fps i första sessionen oavsätt om det är race eller träning men så fort restart eller byter session blir det 17fps vilket är helt okörbart.
Grafikinställningarna spelar ingen roll det är samma oavsätt om jag har allt på max eller allt på min. Antalet motståndare gör heller ingen skillnad. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
Den har inte buggat för mig! (Men lär väl göra det nu när jag sagt motsatsen )
|
||||||
![]() |
Racingsimulatorer
Träning på ringen tills söndag.
|
1 besök senaste veckan (4041 totalt) |