Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9194 besök totalt |
4 hjulsdriven seven !!?
Hej, jag har kollat runt lite bland trådarna men inte hittat nån info så jag startar en helt ny tråd. HAr länge varit sugen på att bygga en seven, i dagsläget har jag fullt upp med mina lotusar men jag har börjat planera lite i bakhuvudet & kollat runt på lite olika kit. Funderar på en MK Indy, men det ä iofs ett senare problem. Min fråga däremot är ifall någon byggt nån seven med 4 hjulsdrift !? Många använder ju 2.0 sierror som donatorbilar & dom finns ju som 4*4 för vettiga pengar, å jag funderade på om man skulle leta upp en sån med bra motor & ha som vinterbil tills de blir dags att börja bygga. Är det möjligt att bygga seven med 4 hjulsdrigt ? Nackdelar ? Tips & åsikter mottags med glädje, jag är 100 % novis på seven bilar... ![]() _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||||||
Tjena
Först vill jag bara tipsa om www.locostsweden.se för oss som är intresserade av Locosts ![]() Visst har det byggts några Sevens med 4-hjulsdrift. Det som funkat bäst är som sagt var 4-hjulsdrivna Sierror/cosworths. Vet inte om det ännu finns någon i sverige ännu. Vad jag vet så är bara en 4x4 MK Indy under uppbyggnad i england, den är dock inte färdig. Här är kanske en inspirationskälla -> http://cgi.ebay.co.uk/DAX-RUSH-Cosworth-4X4-400BHP-No-RESERVE_W0QQitemZ4604969338QQcategoryZ29750QQrdZ1QQcmdZViewItem _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||||
Re: 4 hjulsdriven seven !!?
Vet inte riktigt hur det ser ut i en Sierra 4x4, men det normala med frontmotoriserade gatbilar är ju att motorn ligger över eller t o m framför framaxeln. På vissa 4x4 med längsmonterad motor ser drivlinan ut ungefär som på en vanlig RWD, fast det sitter en diff och utgående drivaxlar i växellådans främre del, mellan själva lådan och sprängkåpan. Där hamnar motorn alltså en bra bit framför framaxeln! Funkar bara i rejält stora bilar. På en Seven ligger motorn däremot bakom framaxeln, och på modernare varianter ligger den ofta t o m helt bakom framhjulen. (Så blir det på min Westfield V6 t ex; motorn är ganska kort och kompakt, chassit är lite större än Lotus orginal, och jag har tryckt in växellådan i tunneln såpass att motorn bara sitter några cm framför "brandväggen".) Rent teoretiskt innebär det naturligtvis att man kanske skulle kunna lösa det med en lös diffklump framför motorn, men frågan är hur man får dit kraften utan en massa trassel, vikt och effektförluster. Det borde nästan sitta stumt i motorn, så att man kan ha en axel direkt från lådan fram till diffen...
Det har tydligen gjorts, så jag antar det. ![]()
Kanske inte helt lätt att bygga, effektförluster, mer vikt, sämre viktfördelning, problem med kraftfördelning... Dessutom är jag tveksam till om man verkligen kan ha någon nytta av det i en så lätt bil (som det fortfarande blir, även med lite extra skrot!), såvida man inte kör på grus och liknande. (Där är det väl lite annan fysik som gäller.) Lite spekulation (har ingen vidare koll på 4WD på asfalt, så jag försöker resonera lite logiskt utifrån RWD bara) : För mycket driv fram gör antagligen att bilen bara understyr när du försöker gå på ut ur kurvorna, nästan som FWD. För lite gör ju ingen större nytta när det sedan går rakt fram och största problemet är att få ner effekten i backen. Ska du verkligen få ut något av det så borde det kanske vara dynamisk fördelning - och då börjar det bli lite avancerat! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Re: 4 hjulsdriven seven !!?
[quote="olofson"]
Jag körde för snart 10 år sedan Sierra med 4-hjulsdrift, den drev ca 33 % fram & 66 % bak, mkt trevlig kraftfördelning, känndes som att köra med RWD fast med bättre grepp.. ![]() I övrigt tack för dina svar, jag ä ju som sagt helt novis på seven bilar. Vad är det för V6:a du har i din westfield ? _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||||||
Re: 4 hjulsdriven seven !!?
Jo, det får nog bli något i den storleksordningen, så att man får lite extra driv, utan att sabotera greppet i kurvorna.
Det är en Duratec V6 2.5l från en Ford Cougar. Hel-alu, DOHC (4 kammar) osv... Tydligen Porsche och Cosworth som ligger bakom en stor del av konstruktionen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har en bruks-Mondeo med en likadan motor också, och det är en trevlig motor - men jag tror den gör sig bättre i en riktig bil! ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Det är en intressant tanke med 4x4 i en seven, dessvärre tror jag att man skall upp i ganska hög effekt innan det lönar sig prestandamässigt, bilen blir ju betydligt tyngre. De sjuor jag har sett med fyrhjulsdrift har antingen varit med vässad cosworthsnurra eller med dubbla mc motorer... 300hk++. Fast då gör ju bilen 0-100 på 3 sec
![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Hur mycket gör egentligen 4WD på accelerationen, jämfört med RWD och riktigt rejäla sulor? (om vi antar att vi har effekt för att kompensera för den extra vikten rent accelerationsmässigt.) och hur användbart blir det i praktiken på banan? (om det nu inte är rattlåsracing man är mest intresserad av.) Med extra vikt (på samma däck) lär det ju gå långsammare i kurvorna, och då får man ha ännu mer effekt för att (eventuellt) kunna kompensera för det på rakorna... Om det nu inte är så att lite "lagom" drivning på framhjulen kan hjälpa till - det borde ju funka om man har däck som ger lite mer grepp än på motsvarande RWD-bil, så att man klarar lite drivkraft också utan understyrning. 3 sekunder borde man iaf kunna komma ner till även med RWD. CSR260 ligger t ex på 3.1 enligt Caterham. Har något minne av något monster som låg på 2.9 sekunder, men jag kan inte komma på vad... "400 hästar" ekar det någonstans långt in i arkivet. Tror inte det var 4WD iaf, men jag kan ha fel. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Testade ur min Esprit S4 på lagligt rattlåsrace förra sommaren, vid ett av mina heat körde jag mot en seven av något slag med sierra cosworth motor & RWD & eftersom det va lagligt race körde han på gatdäck.
Efter 150 meter hade han till min förvåning ännu inte passerat mig så då vred jag på huvudet & såg till min förskräckelse bakändan på hans bil färdas parallellt med mig... Tydligen lite svårt att få ner kraften i backen med en seven om man har för mkt hk ( !??) Nu är ju iofs rattlås racing inte något av mina stora intressen (då hade jag inte kört dom bilar jag kör) men ändå en kul jämförelse då min Esprit är "jättetung" i jämförelse med en seven & bara har dryga 300 hk. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||||||
Det är nog ganska enkelöt att svara på, ingen av de snabbaste bilarna på rattläskörningar har fyrhjulsdrift......... |
||||||||
Det finns väldigt många olika bakvagnslösningar på sevenbilar, och väldigt få av dem är egentligen genomtänkta, de flästa är bara hopskruvade som det föll sig. Med en bra bakvagn så är det inte så svårt att få ner effekten i backen. (betenk att en bil byggd med bokchassie har några få cm fjädringsväg bak.) |
||||||||
jag hade i 2 dagar fått låna en EVo2 som är 100% orginal. när ägaren skulle hämtas efter en dans så "tvingade" han mig att testa starta med den - kan säga så mkt som att en EVo2 i orginal hänger inte många superbilen ens med i starten. 7000 varv & dumpa kopplingen visade sig vara bästa starttekniken med denna bilen - det spinner i ca 2-3 meter sedan greppar det fullt ut. 4,1-4.4 sek till 100 km/h _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Ja i extrema fall så stämmer ditt påstående, i regel har dem flesta RWD bilarna bättre 60-fot. Men då pratar vi i regel inte gatbilar, enda gången i princip en RWD accelerar bättre från noll är det feta M/T sulor bak, klistrad asfalt och 4-link som gäller. Sätt på vanliga lågprofilsdäck på denna i bilen och ta ett rejs mot en 4wd bil med samma däck på gatan så kan Rwdmonstret hälsa hem. Det jag menar är att om man ska ha en startsnabb rwdbil så får man begränsa användingsområdet enormt. En 4wd-bil är startsnabb alla dagar i veckan. ;-) _________________ Fredrik Stenqvist |
||||||||
Var det SÅ mycket bättre förr? Nya evo IX gör ju 0-100 på 5,7... ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
Ja, inte någon av de snabbaste dragracebilarna altså, under 4,4 sec har jag gjort med en A-ascona, som inte var startsnabb. Snabba dragracingbilar har passerat 150 på mindre än 4 sec........ ![]() |
||||||||
Framhjulsdriften väger, och för att kompensera det behövs mer motoreffekt, har man mer motoreffekt i en lättare bil går den fortare endå, tills man kommer upp i hiskerliga siffror för en sjua, har du däremot ohemula motoreffekter, så du egentligen aldrig kan trycka full gas, då är självklart extra drivning av godo trots ökad vikt, men en sjua med ohemula effekter är inte besiktningsbar. jag har själv kört en del dragracing i min ungdom, hadde ett tag en A-ascona som gick hyfsat, svagheten var egentligen att den inte var kvick i starten, det berodde inte så mycket på greppet, snarare på avsaknaden av modern motorstyrning. Den var snabbare upp till 100 än de flästa fyrhjulsdrivna bilar jag kört, även om de haft 30-50% mer effekt. |
||||||||
Halloj
Jag tror inte att 4wd blir så mycket tyngre om man kör med fordlådan. Det är ju bara fördelningslåda, framdiff och drivaxlar som tillkommer. Kan väl inte väga så grymt mycket. Vad gäller nyttan är det väl mer tycke, smak och användningsområde som avgör. Jag har kört quattro ganska länge nu och har svårt att tänka mig något annat. Kommer att försöka lösa 4wd på något sätt i mitt kommande bygge. Antingen en seven med ford 4wd låda, eller ett mer exotiskt bygge med quattrolåda och mittmotor á la Lambo Gallardo. Mvh Sven - Locostsweden medlem. _________________ Sven Hallbeck |
||||||||
Nej, så grymt mycket mer skulle det inte bli, diffen väger bara 35-40 kg, drivaxlarna några kg styck, fördelningslådan kring 25 kg och kardanaxeln några kilo.
Så det skulle nog bara bli kring 75kg extra, men på en bil som i grunden väger 500 kg så är det en markant ökning. |
||||||||
En variat skulle ju kunna vara kedjedrift. På elmiamässan fanns denhär http://img124.imageshack.us/img124/1
Det fanns bara Fiesta ST karosser just nu men fler skule väl ev. komma tyckte jag han sa. Komplett bil utan motor kostade ca 300k så det är nog mycket kul för pengarna. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9194 besök totalt |