Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2876 besök totalt |
Kapa fjädrar, är det alltid fel?
om vissa personer ser detta, får jag nog äta upp en del uttalanden! Hursomhelst har jag ju en bil som det inte finns så mycket bra väghållningsprylar till och har upptäckt att de bakfjädrar jag chans-köpte (egentligen till sedan) är mjukare än original till kombi, har räknat antal varv, jämfört fri längd och spoldiameter samt mätt tråddiameter. Jag vill ha ca 2 cm (geometrin verkar klara det) lägre och definitivt inte mjukare än med de Eibach jag har nu. Dessutom är fjädrarna bara abrupt avslutade i bottenänden, inte utsmidda eller med kortare "pitch". Eftersom det inte finns färdiga fjädrar som passar mina önskemål så blir jag ju frestad att kapa dem ca 2/3 varv, eftersom bottenänden inte skulle ändra utseende och jag tänkte försöka såga försiktigt för hand så att inte härdningen förstörs annat än lokalt. Finns det andra anledningar varför man inte ska kapa fjädrar? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
en liten följdfråga på detta då
vilket är egentligen bäst? att kapa fjädrarna eller att använda de där fjäderspärrarna som biltema säljer för 150 spänn? _________________ /MVH Ali Amin - 0736461148 PSCARS.SHOWS.IT - en sida för photoshoppare |
||
Biltema fjäder spännar krafs är ju till och med livsfarliga. och inte godkända av SBP _________________ // Jani Hast |
||
Fjäderspännarna borde ge rätt stygga punktbelastningar på fjädrarna om inte annat och utan att veta så borde risken för fjäderbrott öka om man får minsta anvisning i det härdade skiktet, så jag föredrar definitivt att kapa i mitt fall åtminstone. Men en "grisknorr" skule jag nog inte ens fundera på att kapa bort.
Pär: Jag känner som dig, det BORDE vara OK, men har man glömt att tänka på ngt? Tilläggsinfo: det är ca 5 aktiva varv från början, så 2/3 varv bort ger ca 15% styvare, det tror jag bilen mår bara bra av med lite hårdare retur utan att ha gjort ngn analys. Hade tänkt passa på att väga upp ofjädrade vikten utan fjäder+dämpare, men det blir väl hets som vanligt och man får prioritera bort det där med dokumentation. ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Klart du ska kapa fjädern..........jag har åkt med kapade fjädrar på min bruks Volvo 245 i 20 000 mil..........dessutom lastat tungt och kört tunga biltransportsläp.
Ta kaprondellen och kör av skiten........men du behöver ju inte mata på så ändarna blir blåa.. Biltema grejorna kan du glömma _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Re: Kapa fjädrar, är det alltid fel?
På en coilover, så ligger fjädern närma dämparen. En kapad fjäder utan planslipad ände ger en viss snedböjning av fjädern, som då tar i stötdämparen på mitten. Det är heller inte bra för stångens gång i dämparhuset. Står fjädern i en skål i a-armen som på många jänkare spelar det ingen roll om den är kapad. Stötdämparen sitter då separat monterad i länkarmen. Vill du ha fjädern uppmätt, är du välkommen förbi. Hälsn Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re: Kapa fjädrar, är det alltid fel?
Tack för erbjudandet. Ska ha det i åtanke, men det blir nog q 'n d denna gång. Jag drar igång rondellen i morrn bitti. En följdfråga, förresten. Om man nån gång skulle få för sig att kapa - smida/slipa om - härda om en fjäder enl devisen "man vet vad man har och vet hur mycket man vill förändra", endera med slipade och/eller hopsmidda ändar eller med "grisknorrar" (tror det heter "pigtails" på eng) , jag menar där fjädern minskar drastiskt i diameter intill sätena. Med tex 2,25" fjädrar är det väl knappast ekonmiskt eller motiverat, men med "standardliknande" fjädrar så kanske? Funkar det överhuvudtaget? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jag tycker du krånglar lite väl mycket med dina fjädrar, hur magiska är de egentligen?
/en som brukar betala under 1000 :-/paret för sina icke coil over fjädrar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2876 besök totalt |