Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (5176 totalt) |
Reg.besiktning vid motorbyte
Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum, har dock varit inne och läst på det länge. Går och funderar på att dra igång ett projekt. Det var alldeles för länge sedan som gjorde något annat än att serva eller laga en bil. Senaste projektet var en Cheva 350 i en Volvo 760. Nu skulle jag vilja bygga en ban/busbil som ska fungera året om. Jag vill även att den skall vara godkänd att köra på gatan, så jag skickade denna förfrågan till sbp: Jag undrar om det är möjligt att registeriringsbesiktiga en Audi 90 quattroårsmodell -88, (Har en motor med 136hk och 190Nm) meden motor från en Audi 100 Turbo årsmodell -89 eller -90 (Har en motor med 165hk och 240Nm). Motorn skulle monteras komplett med all avgasreningsutrustning (katalysator styrsystem med lambdasond och kolkanisteravluftningtill tanken) och fick svaret: För att kunna göra denna registrering behöver du tänka på tre saker: 1. Du behöver ett intyg om överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp/motorfamilj skall intygas av en auktoriserad märkesverkstad med god kännedom om fordonets motor och kringutrustning. 2. Du behöver ett intyg från tillverkaren vad fordonets högsta tillåtna motoreffekt är.. 3. Du måste kontrollera att vikten med den nya motorn inte överstiger bilens axelbelastning. Innan förfrågan läste jag det är i Turbo Performance Club:s FAQ: 1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max Co 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken). Som jag tolkar det skall då punkt 1 inte behövas, eller? om det som står stämmer? De övriga punkterna får man väl prata med Audi sverige om antar jag. Vad har ni för erfarenheter av att registrera en bil efter motorbyte? När det gällde 760:n fanns det klara direktiv på max vrid och max effekt från volvo. _________________ //Magnus Johansson Porsche 944 S2 Cab -91 Audi 80 Avant 1.9TDI -94 |
||
Är bilen orginal utan katalysator (87 eller äldre?) så slipper du intyg 1. Förutsatt att motorn har katalysator, och är i oförendrat orginalutförande.
|
||
Hej
Jag har fått ganska många förfrågningar om liknande ändringar. Det finns två "problem" här; A. Kravet på avgasintyg om du bygger på en bil som har kat från början B. Kravet på intyg avseende effektökningen A går att lösa om man har en "snäll" VAG-verkstad, tom 1988 års modell behöver intyget bara skrivas under av en verkstad, inte VAG centralt. B är svårare eftersom det ska vara VAG som skriver intyg (generellt tillåts annars att man ökar effekt med 20% och vrid med 10%, men det räcker ju inte här). Såvitt jag vet är inte VAG speciellt pigga på att ordna den sortens intyg (det brukar vara mycket svårt att få). Det finns ett sätt att få ihop en motsvarande bil som går att regga enklare. Om man bygger på en Audi 80 fwd (eller 90 fwd), helst utan kat (om det finns?), som man stoppar i drivlina och bromsar från 90Q (eller S2, eller UrQ, eller 100/200Q....) tillsammans med en motor med kat (som din 100Q-motor) så kan bilen reggas som ombyggt fordon. Då faller kravet på intyg gällande effekt/vrid från VAG, det blir SFRo som avgör (max 15kW/100kg tjänstevikt men 165 hk är ju inga problem). Bygger du dessutom på en bil utan kat från början behövs inget avgasintyg alls. Det är kanske mer jobb rent byggmässigt men ljusår enklare att regga. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tack för klargörandet! Det verkar alltså bara vara att glömma den ursprungliga ideén > ![]() Hur omfattande ombyggnationer krävs för att man ska kunna regga som ombyggt fordon? Måste en fwd byggas om till quattro eller skulle det räcka att montera en turbomotor kombinerat med komplett fram och bakvagn från exempelvis en S2? _________________ //Magnus Johansson Porsche 944 S2 Cab -91 Audi 80 Avant 1.9TDI -94 |
||
tänkte att motor och kraftöverföringen blir delvis bytt om han tar en annan motor och karche hela drivlinan från ex 100/200Q eller en S2 /S4 annars så bör det väll kunna räknas om han byter styrsnäckan mot kuggstång och tar bort styrservo (kommer inte riktigt ihåg hur det var på audi men ni förstår nog min tanke) och byta bromsar till andra och sätta dit en bromsvåg hitta inte exakt hur mycke ombygnad som krävs på styrning och bromsar för att det ska räknas som ombyggt men min tanke är att detta borde väll vara lättast? _________________ // Mikeal Rylen |
||
Jag rekommenderar nog att du läser igenom FAQ-tråden om ombyggt fordon, där är massor av varianter beskrivna (en del flera gånger...). Om du fortfarande är tveksam, fråga gärna i den tråden.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (5176 totalt) |