Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (6271 totalt) |
ok, den motorn är alltså inte så vridmomentoptimal som man kan önska alltså eller?
Jag hade fyrpet på min förra Saab 900 Turbo och den var betydligt trevligare att köra än med den fempetade, mest för att man han dra lite längre på växlarna innan den tappade trycket. Fast det kan också berott på att den hade en högre primärväxel (annan utväxling på ingående axeln i lådan, lamellaxeln driver ej direkt utan via kedja, om ni inte visste det). Men den var lite seg i garagerampen på jobbet ![]() |
||||||||
Dög den åt 935 och andra superporschar så duger den åt mig. Svårare än så är det inte. Man kan ju alltid anpassa karaktären på en motor, vi har ju för 17 EFI idag.. _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
Nu är det så att jag inte kör med en Porsche motor, för min del så duger växellådan perfekt teoretiskt sett. 3000 varv med fullt laddtryck är väl ingen utopi? _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
Jag delar bara med mig av mina erfarenheter, bästa 930:n jag kört hade en kullagrad turbo, RUF laddluftkylare, 1.1 bars wastegate och ett väldigt trevligt avgassystem. Jag monterade en elektronisk laddtryckskontroller på den och bänkade den till över 380 hästar på hjulen och den var grymt snabb men det var inte helt kul att ha så stora steg mellan växlarna. När man väl kom in i varvtalsområde där spool-up en fanns var det bra respons. Tacka 911:ans kompakta avgassystem och ganska fritt blås för det. ![]() I en bil som bygger laddtryck vid ca. 2700 varv och varvar till 7000 funkar det nog ganska bra när man väl är ur ettans växel. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
En av anledningarna kan väl vara att Saaben inte är växlad till över 300 km/h på fyran? ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
Tyvärr - eftersom jag gillar Porsche i allmänhet ooch 930 i synnerhet - kan jag inte annat än att hålla med om att Porsches fyrpetade tar bort den mesta av körglädjen när det gäller 930 turbo. Oftast finns inte "rätt" växel utan man hamnar lite någonstans mittemellan och när det väl börjar dra iväg så är det dags att bromsa för nästa kurva. När det gäller Mattias 911 med Saab motor är det mycket möjligt det kan fungera bra.
Jag hade en fyrpetad där vi ersatt 4ans växel med 3ans och därimellan anpassade växlarna, lite roligare men inte hundra. Nu har vi en fempetad men drömmen vore en 6 växlad men de kostar tyvärr en del för mycket för det ska vara värt merkostnaden även om man konverterar en 4wd. _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
317 km/h vid 7000 varv med däcksstorlek 275/40/17. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Är det någon här som vet exakt vilket nummer och år i bilsport denna porsche var med?
Skulle bli väldigt tacksam om nån visste det.. Tack på förhand.. ![]() _________________ Johan Burman Porsche 964 TURBO -92 Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96 Ex - Porsche 911 TURBO -86 Ex - Bmw Alpina 3.5 -86 Ex - Bmw Alpina 2.8 -85 |
||||||||
Efter att ha kört i två och ett halvt år och tillryggalagt cca. 2000 mil med "tråkiga lådan" tycker jag faktiskt att den är helt reko för riktig bankörning. Däremot suger den vid rödljusrejs, dragracing och såndär konkörning som vissa envisar sig med. Rullar man i över 50km/h är den precis lagom stegad och har en 1:a som är fullt användbar. Den ger dig också en märklig känsla av upphöjdhet...när man lägger i tvåan och passerar 100km/h utan problem och sen lägger i trean och bilen accar i långt över laglig fart med bibehållen accelleration. Inget fel med den faktiskt...bökigt att parkera bara. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Jag skulle o-gilla en låda där man var tvungen att gå på rödmarkeringen för att hamna i området där turbon spoolar... När det blir tillräckligt med vrid för att den helknepiga drevningen skall lira, så förvärrar man ju problemet ytterligare med att knuffa upp spoolpunkten... Men det är klart, är banorna raka... BLÄ ![]() /J |
||||||||
Nu tar vi i litegrannn, va? Drar du den till 6000 varv hamnar du över 4000 vid uppväxling vid varje växel förutom 1:an. Även den segaste orginal 930'n bygger laddtryck över 3500 varv. om man rejsar på svenska banor kan man med fördel installera lägre utväxling i slutväxeln vilket gör den till mycket användbar låda så länge man har gott om vrid. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (6271 totalt) |