Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 15277 besök totalt |
SLC RM deltagare 06
Här i tråden kommer SLC att presentera alla årets långloppsteam. En liknande tråd för årets sprintåkare finns här -> sprint 2006 Upplägget för tråden är att team för team kommer att få en liten presentation på SLC hemsida och här i tråden. Samtidigt kommer listan över anmälda att uppdateras. Med tanke på antalet team kommer det ta ett par veckor att presentera alla. För er team som vill vara med och påverka vad som ska stå i er presentation och när den läggs ut, skicka ett mail till kristian@slc.se eller ring 0734-039562. _________________ /Kristian Elisson |
Deltagarlista
Klass 1 5. Forza Motorsport, BMW Compact (8h) 23. EHS Motorsport, Volvo S40 (3+8h) 24. Ahlqvist Racing, Honda Civic (3+8h) 26. Team Suksess, Volvo S40 (3+8h) 55. Type-R Racing, Honda Civic (3+8h) 68. PT Motorsport, Volvo 240 (3+8h) 93. Swede Team Motor, Saab 9-3ss (3+8h) 94. Citroen Motorsport X3M, Citroen Xsara (3+8h) 96. Citroen Motorsport X3M, Citroen Xsara (3+8h) 444. New Beetle Racing, Seat Ibiza tdi (3+8h) 930. Swede Team Motor, Saab 9-3 (utvalda race) Klass 2 7. Flatout Racing, Volvo 240 (3h) 10. Team Klugscheisser, Renault Megane (3+8h) 14. Skydda Racing Team, MB 190 Evo (3h) 21. Matex Racing, Opel Tigra (3+8h) 69. Team Raketservice, Opel Speedster (3+8h) ??. Schmidt Racing, Volvo 240 (3+8h) Klass 3 3. Jap Racing, BMW Z3 (3+8h) 4. New Beetle Racing, VW (3+8h) 08. Stötdämparexperten Racing, VW Golf (8h) 18. Seat Skadecenter, Seat Toledo (3+8h) 30. Uppsala trä, BMW Compact (3+8h) 31. Wärnbring Motorsport. BMW M3 (3+8h) 36. Team Fast Experience, BMW M3 (3+8h) 39. Swede Team Motor, Saab 9-3ss (3h) 43. Fyra3 Racing, Porsche 944 (3+8h) 44. New Beetle Racing, VW (3+8h) 78. Fellke Motorsport, Ford (3h) 89. Team Delta, Porsche 968 (3+8h) 944. X-Racing, Porsche 944 (3+8h) Klass 4 1. Hubert Bergh Motorsport, Porsche 996 GT3 (3+8h) 2. Hubert Bergh Motorsport, Porsche 996 GT3 (3+8h) 6. Puma Racing, Porsche 996 GT3 (3h) 16. Spalding Motor, BMW M3 (3h) 37. MV Racing, Porsche 911 GT2 (3h) 46. BRS Motorsport, BMW E46 (3h) 65. Eks Racing, BMW M3GTR (3+8h) 80. Avanti Racing, Porsche 996 GT3 (8h) 88. Team Delta, Porsche 996 GT3 (3+8h) 90. Team Delta, Porsche 996 GT3 RS (3h) 95. Citroen Motorsport X3M, Citroen Xsara (3+8h) 161. Bapelsin Racing, BMW 635 (utvalda race) ??. Sysslingarnas Motorsport, Lotus Elise (3+8h) ??. Axehult Motorsport, Porsche 996 GT3 (utvalda race) ??. Sörman Racing, BMW M3E46 (3h) _________________ /Kristian Elisson |
Matex Racing redo
I helgen som gick hade Matex Racing sin traditionsenliga kick off. SLC fanns givetvis på plats för att ta tempen på förra årets succéteam. Vi ska visa att fjolårets tredjeplats i RM inte var en slump säger Mats Hultman och fortsätter, vi räds inte de snabba bilarna i klass 4 utan tror att det allvarligaste hotet kommer från toppen i klass 1. Vi kommer dock väl förberedda och har under hela vintern arbetat med åtgärder för att höja vår lägstanivå. 2006 ska bli vårt år avslutar Mats och får medhåll av resten av teamet. Tilläggas kan göra att Matex Racing har två bilar till i teamet. Båda är inplanerade till ett par SLC Pro-Am och om intresse finns även något ordinarie långlopp. Intresserad? För mer information om teamet se: Matex Racing _________________ /Kristian Elisson |
Swede Team Motor på bred front
Under årets säsong ska vi få uppleva något man idag bara hittar i gamla goda racingminnen eller i historisk racing, tre Saabar i samma startfält! Teamet tar i år sikte på RM-titeln med sin vassa dieseldrivna sportsedan. Många förhandstippare är desutom beredda att ge dem rätt. Även totalsegern i tretimmars är det tänkt att man ska ha med sig när säsongen summeras i oktober. Om det uppskruvade tempot i 3h-cupen är för högt för dieseln kanske teamets turbomatade klass 3-bil passar bättre? Något som är säkert är att konkurrensen under säsongen kommer att vara hög, både inom och utanför teamet. Teamets förra dieselbil utgör nu tredjebil. Istället för pension gör den inhopp i serien vid utvalda tillfälle. Är du intresserad av att köra dieselbil på hög nivå är en kontakt med teamet ett bra första steg. För mer information om teamet se: STM Hemsida _________________ /Kristian Elisson |
Ahlqvist Racing storsatsar
Att komma trea i sin klass redan under sitt första år är starkt. Det skänker dock ingen mättnadskänsla till teamet som till årets säsong kommer med ny bil, nya teamfärger och nya mål! Vi lärde oss mycket under förra året och kommer nu med en snabbare bil. Målet är att tillhöra toppen i klassen och fortsätta ha kul i trevligt sällskap berättar Toni Ahlqvist. För mer information om teamet se: Ahlqvist Racings hemsida _________________ /Kristian Elisson |
Axehult Motorsport
Sprinträven Per-Erik återfinns givetvis i startledet när säsongen drar igång i april. Målet är detsamma som förra året, dvs totalseger i SLC Sprint. För att nå målet har det satts fokus på två områden, att må bra på tävlingarna och mer körträning. Trivseln löser man genom att bygga om sin racebuss och körträningen löses på det självklara sättet, genom att köra långlopp! En bil med tyskt ursprung är den knapphändiga informationen som kommit ut. SLC gissar på Bmw! Uppdatering: Gissningen visade sig vara fel denna gången, indikationerna pekar numera mot en Porsche. För mer information se: Axehult Motorsport _________________ /Kristian Elisson |
Team Raketservice återuppstår
Efter ett problemfyllt 2005 är teamchef Anders Bisting tillbaka med nya delar, nytt hopp och nytt manskap. Med ökad tillförlitlighet blir teamet att räkna med, farten finns där redan! _________________ /Kristian Elisson |
Paus i presentationerna, dags för http://www.motorsportgames.se/
![]() _________________ /Kristian Elisson |
Schmidt Racing debuterar
I år berikas klass.2 med världens mest aerodynamiska Volvo 240! Efter att under 2004 tillhört det övre skiktet i 9-timmars, tvåan bland Sveriges långloppsserier, var det tänkt att teamet skulle ta klivet upp till SLC redan under förra säsongen. Arbetet med att utveckla bilen för att kunna möta upp mot det tuffa motståndet i SLC drog dock ut på tiden och bilen hittade inte ut ur garaget under hela året. När tiden ändå rann iväg beslutade man att utveckla ännu mer och nu när årets säsong närmar sig är bilen ännu ej klar. Teamet utkämpar nu årets första fajt, den mot klockan på garageväggen! SLC håller tummarna och hoppas att teamet hinner ut med bilen för ett par dagars välbehövlig utsortering under SLC Racecamp. _________________ /Kristian Elisson |
BRS Motorsport
![]() BRS Motorsport är teamet alla konkurrenter unnade en seger förra året. Teamet tillhörde de snabbaste i alla race och bröt i ledning med kort tid kvar vid ett par tillfällen. I år ska förhållandet vara det motsatta, BRS Motorsport ska vara teamet alla hoppas få slå. För att nå dit har data från fjolårets haverier legat till grund för vinterns uppdateringar på bilen. Även effekten har ökats något. För mer information om teamet se: BRS Motorsports hemsida _________________ /Kristian Elisson |
New Beetle Racing
![]() När andra team nyttjat vintern till att i lugn och ro göra i ordning bilarna gjorde New Beetle Racing tvärtom. En av bilarna gjordes i ordning för att stå och representera SLC på Bilsportmässan, den andra gjordes i ordning för race! Teamet begick i början av januari internationell debut. En debut som förutom ett bra resultat även gav mersmak. Teamet planerar redan för nästa års 24h-äventyr i Dubai. Men innan dess är målet fortsatta fina resultat i SLC. Efter att ha snubblat på mållinjen i RM-tabellen förra året är det nu tänkt att man i år ska abonnera på pallplatser. Under vintern har en del rykten om bilantal, motorbyten, omlackeringar etc. florerat. Klart är att det på premiären kommer att stå minst två välförberedda och snygga bubblor på startlinjen. Mer information om teamet finner man på: New Beetle Racing _________________ /Kristian Elisson |
Hubert Bergh Motorsport
Regerande mästarna har inga planer på att lämna ifrån sig några titlar. Årets vinnarrecept är klassiskt, ändra aldrig på ett vinnande team. De som tror att teamet legat på latsidan hela vintern och redan räknat hem årets vinst får tänka om. Vinterträningen förlades till arabiska halvön och resulterade i en klar klassvinst och en total andraplats i Dubai 24h. _________________ /Kristian Elisson |
Samma besättning, men ny bil för MV Racing
![]() MV Racings framgångsrika trio Mårten Samuelsson, Håkan Hall och Carl Rydquist fortsätter att tävla ihop även under 2006. Teamets Porsche 911 GT3 Cup är däremot såld till ett annat svenskt stall till förmån för en Porsche 911 GT2. Målsättningen är att följa upp 2004 års seger och 2005 års andraplats i SLC Endurance 3h med ännu ett toppresultat. I år kommer MV-förarna även att satsa lite mer på internationellt tävlande, något som gör möjligt för ytterligare en ambitiös förare att ansluta teamet under hela eller delar av SLC-säsongen 2006. Intresserade vänder sig till Håkan Hall på mobiltelefon 0705-809310. Mer information om teamet finner man på den egna hemsidan: MV-Racing.se Eller på Carl Rydquists hemsida _________________ /Kristian Elisson |
Skydda Racing Team
För teamets del är det inga stora förändringar på bilen. En mindre uppdatering på motorsidan men i övrigt är det kosmetiska förändringar i form av lackering samt dekaltrimning med några nya sponsorer som knutits till teamet. Målsättningen är att försöka vinna klass 2 i tretimmars-cupen för tredje året i följd, och givetvis försöka var med i toppskiktet av total-cupen precis som 2005. Det kommer självklart bli tufft med tanke på att många av konkurrenterna uppdaterar för fullt men kan teamet bibehålla driftsäkerheten på bilen och stabiliteten i körning och team samt undvika incidenter så vet man aldrig... Skydda Racing har enligt många SLCs snyggaste hemsida och den finns här: skyddaracing.com _________________ /Kristian Elisson |
Team Avanti
![]() Teamet som förra året gjorde årets byte när man mitt under brinnande säsong ställde sin publikfriande men ack så sköra turbomatade Volvokombi och rullade ut en Porsche. Från att ha ägnat tävlingshelgerna åt skruvande började man nu rada upp fina placeringar. Mekanikern fick ta till snusdosan för att bli skitig om fingrarna... I år är det tänkt att ta steget upp på podiet och för att nå dit har bilen gåtts genom minutiöst under vintern. En del saker har man hittat och rättat till och dessutom återfann man en hel del bortsprungna hästkrafter. Vi avslutar med att citera teamet: "I år är det vår tur!" _________________ /Kristian Elisson |
Team Klugscheisser
![]() Efter ett miserabelt 2005 är nu teamet mer taggat än någonsin. Problem med tillförlitligheten samtidigt som klasskonkurrenterna kom ifatt och i viss mån förbi i ren hastighet gjorde att 2005 snabbt lades till historien. Till årets säsong är bilen minutiöst genomgången och allt är bytt eller förstärkt. Teamet ser nu fram emot säsongen och både SLC och de medtävlande unnar "Kluggen" ett bra år! _________________ /Kristian Elisson |
Citroen Motorsport X3M Racing Partners
![]() Bilarna som bara rullar och går ska i år göra det också! Vi har alla tagit för vana att se hur de små röda bilarna ligger ute och nöter varv och passerar konkurrent efter konkurrent. Säsongen 2005 bjöd dock på en del oplanerad tid i depån och resultaten blev därför sämre än förväntat. Till året ska bilarna vara tillbaka i gammal god form och nya topplaceringar är att räkna med. Förutom de två bilarna i klass 1 har teamet en betydligt värre Citroen i klass 4. Alla väntar på att det ska lossna på allvar för den, är det dags i år? Det kan också nämnas att X3M är ett av de team som tar in flest gästförare varje år. För kontaktinformation och mer information om teamet är hemsidan en bra källa: X3M-racing _________________ /Kristian Elisson |
EHS Motorsport - Nytt team redo att utmana i klass 1
Det sprillans nya teamet EHS Motorsport startades hösten 2005 av Staffan Sälg, Åke Ekerbring och Johan Hagegård. Teamets ambition för 2006 är att med små enkla medel förbättra en redan bra bil och därigenom utveckla sig själva, teamet och bilen under året. Det förväntas bli ett lärorikt år då både Staffan och Åke som är relativt nya i SLC och Johan som har dryga 2 år på nacken i serien genom både Eks Racing och Ahlqvist Racing. Bilen som köptes av Ahlqvist Racing genomgår nu en hel del förändringar. Chefsmekaniker Patrik Lindell, som värvats från bl a Per Eklunds stall, tillser just nu att vi får ut det mest optimala som går att få av bilen. Hjulupphängning, bromsar och avgas är det som närmast ligger på tapeten. Därefter ligger motorgenomgången på bana och framtiden ser mycket ljus ut, rapporterar Patrik. Även aerodynamiken har fått sig en behövlig skjuts. Kort sagt har det mesta genomgått en förändring. Och detta kanske räcker till pallplats under året? Sajten www.ehsmotorsport.se kommer inom kort att lanseras. _________________ /Kristian Elisson |
Sysslingarnas Motorsport
Teamet är nystartat och 2006 är tänkt som ett läroår. 2007 är målet att vara med och slåss i toppen på allvar men vissa förhoppningar om riktigt bra resultat redan i år finns givetvis. Bilen är en Lotus Elise Motorsport. Bilen är försedd med en motor på 237 hk/229Nm kopplad till en 6-växlad sekventiell växellåda. Bilen är försedd med komplett kolfiberkaross och väger ca 700 kg race ready. Mer information och en hel del bilder finner man på: Sysslingarnas Motorsport _________________ /Kristian Elisson |
PT Motorsport
PT Motororsports fjolårssäsong får man säga var allt annat än lyckad. Bilen var väl i ordning men motorn ville aldrig fungera som det var tänkt. Så för att säsong 06 ska bli mer lyckad har teamet börjat med att.... lacka om bilen. Givetvis har en helt ny motorleverantör kontrakterats och en del andra modifieringar på bilen har genomförts. Nu börjar klättringen tillbaka till toppen i klass 1. På bilden ses Volvon vara på väg till lackeraren, ledtråd på vilken färg det blir: Mclaren Mercedes F1 byter färg från silvergrå till? Teamets hemsida innerhåller mer information och den hittar ni här: PT Motorsport _________________ /Kristian Elisson |
Wärnbring Motorsport
Wärnbring Motorsport må vara ett nytt team i serien men det saknas inte rutin för det. Far och son Wärnbring är kända namn inom svensk rallycross och har en fallenhet för hög effekt och drivning bak. Efter att ha gjort ett par inhopp i SLC bestämde man sig för att satsa på eget team till årets säsong. Val av bil blev enkelt när Eks Racings gamla trotjänare kom ut på marknaden, här fanns allt man kunde begära! Några mål för året är inte uttalade men har någon sett en rallycrossförare fira en andraplats? _________________ /Kristian Elisson |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 15277 besök totalt |