Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avgassystem - Y- eller X-pipa? [KOM IGEN NU]
1 besök senaste veckan (1638 totalt)
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Hej!

Jo, jag har sökt en del om detta på forumet.

Jag har en 2.5 V6a utan turbo som skall få extraktor och sedemera rostfritt fullflödessystem. Mina frågor lyder som följer:

1. Är det gynnsammast att dra paralella rör?

2. Om jag måste sammanföra sekundärrören, gör jag detta lämpligast på jämnt primärrörs-avstånd från första collectorn? Bör jag räkna med längden på avgasporten till primärrörens längd? Nära eller långt bak?

3. Olika bud högt o lågt om man ska gå upp i dimension eller inte. Jag kommer lägga mig så nära grenrören som möjligt bakåt, men när jag sammanför sekundärrören (om jag gör det) ska jag gå upp i dimension efter sammandragningen?

4. Bör jag ha midja på det Y-röret som sammanför sekundärrören?

5. Om vi kommer fram till dubbla rör ända bak. Ska jag försöka räkna fram ett bra ställe för en X-pipa? Spelar det nån roll mtp pulser var den sitter?

Bonusfråga: Vill ha apple dämpare, men de görs inte i rostfritt - är ferrita jämförbara?

Hoppas jag har varit tydlig och att er expertis kan hjälpa mig

//Tack - Lillebror

Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare
...inga funderingar från nån?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Här har det funderats tidigare: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=33913&highlight=avgassystem . . . .

Ett tips: Meka om titeln i stil med Utformning av avgassystem, x-rörets vara eller ej.

Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare
jag vill ha mer kött på benen!

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Kan nada om V6 or , men om man ser till högprestanda 6 or ( Raka BMW 6 or ) så har M-3 modellerna 2 eller 3 X på sina avgarör , ett framför katten osv .... men priciperna för ett avgas till en V-6a och V8 borde likan varandra .

Men kika under dessa länkar .

http://www.hotrod.com/techarticles/

http://www.carcraft.com/techarticles/

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Avgassystem - Y- eller X-pipa? [KOM IGEN NU]

Effektmässigt-räknemässigt, så ska sekundärröret ha samma längd som primärpipan. Då kan man tänka sig att X förgreningen borde vara på denna plats. Sedan vidtar så stora diametrar som möjligt eftersom det helst inte skall finnas något där överhuvud taget, uta vara ren atmosfär, (ÖPPET). Konstigt uttrykt nu, för egenterligen ska inte X-röret vara där heller. poängen med X-röret är två.
1. Man använder båda slutrören för avgasflöde vilket minskar motståndet eftersom pulserna inte kommer samtidigt. Samma effekt som att spjällarean för insuget kan vara mindre för gemensamt spjäll än för separata.
2. Man får ned ljudnivån och ett annat ljud.

Nu är det så att punkt två blir bättre om X-et sitter närmare collectorn, även i viss mån punkt 1.
Det är bara det att tuningproblematiken kan ställa till det. Sätter man X-röret på dubbla avståndet så fungerar den i princip som den första collektorn, vilket gör det hela tämligen enkelt. Nu kan man få det lika bra om X-et sitter nära den första kollectorn, men jag kan inte räknemässigt förklara VAR. Lägger vi den nära kollektorn så har vi porblemet med sekundärrörens avstämning kvar, eftersom rören antagligen skulle ha fortsat bakåt bilen och då blir det ingen andra rörsavstämning över huvud taget.

Eftersom det inte är ett öppet racingsystem, så ser vi för och nackdelar som är svåra att räkna på.
oftast så får "bilen" diktera hur utformningen får bli, och vi ska inte ÖVERDRIVA vikten av det hela.

MVH
Göran Malmberg

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Jema: Läs Yodas inlägg i denna tråden:
http://www.mx-3.com/phpbb2/viewtopic.php?t=38859

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re: Avgassystem - Y- eller X-pipa? [KOM IGEN NU]

Göran Malmberg skrev:
Effektmässigt-räknemässigt, så ska sekundärröret ha samma längd som primärpipan. Då kan man tänka sig att X förgreningen borde vara på denna plats. Sedan vidtar så stora diametrar som möjligt eftersom det helst inte skall finnas något där överhuvud taget, uta vara ren atmosfär, (ÖPPET). Konstigt uttrykt nu, för egenterligen ska inte X-röret vara där heller. poängen med X-röret är två.
1. Man använder båda slutrören för avgasflöde vilket minskar motståndet eftersom pulserna inte kommer samtidigt. Samma effekt som att spjällarean för insuget kan vara mindre för gemensamt spjäll än för separata.
2. Man får ned ljudnivån och ett annat ljud.

Nu är det så att punkt två blir bättre om X-et sitter närmare collectorn, även i viss mån punkt 1.
Det är bara det att tuningproblematiken kan ställa till det. Sätter man X-röret på dubbla avståndet så fungerar den i princip som den första collektorn, vilket gör det hela tämligen enkelt. Nu kan man få det lika bra om X-et sitter nära den första kollectorn, men jag kan inte räknemässigt förklara VAR. Lägger vi den nära kollektorn så har vi porblemet med sekundärrörens avstämning kvar, eftersom rören antagligen skulle ha fortsat bakåt bilen och då blir det ingen andra rörsavstämning över huvud taget.

Eftersom det inte är ett öppet racingsystem, så ser vi för och nackdelar som är svåra att räkna på.
oftast så får "bilen" diktera hur utformningen får bli, och vi ska inte ÖVERDRIVA vikten av det hela.

MVH
Göran Malmberg

1. Alltså kommer ett X-rör inte spela någonroll om jag drar ihop de två slutrören till ett gemensamt ett femtiotal centimer innan ändrör?

2. Är det på jämna primärrörsavstånd eller är det primärrörsavstånd plus längden på avgaskanalen?

Tack ni andra för era inlägg, ska läsa era länkar nu hade jag tänkt

En parentes: Var köper man X-rör i rostfritt billigast? Burns finns ju, men kostar skjortan!

Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag kommer bygga system på min Iroc i sommar och det blir 4-1 Hooker headers 3tums collector sen går det i hop med singel 3tums Y-pipa som ser ut så här.....

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (1638 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande