Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5173 besök totalt |
SSK " Pop race "
Citat (IBnr20) = " Bilarna är i praktiken gatbilar som man river ur och sätter i en bur i. " Låter som inledningen på en klassbeskrivning man känner igen. ![]() Någon som vet något mer ? ![]() _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||||
Re: Jo !!
Berätta..... ( Hoppas inte att: heaten korta och intensiva för att saneringspatrullen ska få mer tid ? ) _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||||
ssk poprace
Reinhold Jag läste oxså om detta i IB men stod det inte något typ folkrace bilar. Det kanske är så att man försöker återskapa den billiga klass som fyndbörsen var ibörjan innan man började med öhlinare och en massa grn prylar. Då snackades ju i termerna kom och kör med frugans shoppingbil. Fyndbörsen krymper för varje år i början var det över 30 bilar och man kanske vill försöka göra om detta med en ny billigare klass ?? _________________ Rolf osbeck |
||||
Re: ssk poprace
Tror att det bara är Inge som kör med "frugans bil" i dag.....i alla fall med hennes motor.... själv kör vi med svärmors motor....vass som faan.....och elak...... ![]() |
||||
Du beskriver nästan på pricken min bil. ![]() ![]() Micke klarar svärmor en besiktning ? ![]() _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||||
det är tveksamt......men vass är hon....och hon har dörrar av stål..... ![]() |
||||
ssk.poprace
Jo jo alla i fyndbörsen kör med motorer direkt från skroten !! Men vi har ju iaala fall ett bevis för att det är inte motoreffekten som avgör och kanske inte det som kostar mest och jag glömde att nämna r-däcken tidigare dom var inte med i tidernas begynnelse och får säkert inte användas i poprace. Men det kanske blir som i folkrace fri trimmning av motorerna? original dämpare och fjädrar? _________________ Rolf osbeck |
||||
"orginal"serier brukar ju inte bli billiga de heller, magiska orginalmotorer och jakt på rätt batch av lagom inkörda komponenter. Men mindre teoretisk skillnad mellan bilarna "borde" ge större utslag på föraren och mindre på plånboken/mekkunskapen.
Målsättningen kanske ska vara att lyckas få ihop ett startfält som kan fungera kontinuerligt (lika många som börjar som flyttar till andra serier) under flera år. För att många skall börja kande kanske tröskeln sänkas lite (gatreggat?). Att konvertera till Zigenarliv passar ju inte alla. Edit: Men med tanke på de tävlingar jag besökt/sett iår, behövs det verkligen fler klasser? Det är ju tillräckligt rörigt som det är (för den som inte är närmast sörjande då). |
||||
ssk poprace
Niclas Gud vad kul det skulle vara att köra racing där föraren var den avgörande faktorn men tyvär så går det med stora mek.kunskaper och stor plånbok att bygga en bil som en apa kan vinna med! Den enda serie idag som kanske är i närheten av att sortera ut bra förare är väl S60 challenge men den kräver stor plånbok. _________________ Rolf osbeck |
||||
Tyvärr så blir väl S60 konceptet inte så mycket billigare om man baserar det på en billigare bil.
Att få allt att vara lika kostar (man tvingas ju betala för sånt som nån farbror kunde gjort). om en Apa kan få bra tider i en välbyggd bil tänkte jag testa i MGCC nästa år. MX-5 Trophy bilarna var ju förhållandevis billiga men då organiserades serien av Mazda Belgien också. Förmodligen gav de ett bättre avtal än Volvo möjligör med S60. |
||||
Jo, visst Rolf har vi minskat men inte riktigt för varje år. Roade mej med att titta lite tillbaka i tiden. 1990 - 35 som var med'i tabellen och åren därefter 40, 36, 34, 21, 25 och nu i år 24. Så egentligen har Fyndbörsen minskat fram till 2003 efter det verkar det vara på rätt väg igen. /Leif |
||||
POPRACE
Jag tror att det blir fler som kommer att köra SSK framöver det verkar som ledningen är lyhörd över vad förarna vill och det är ett friskhetstecken. Poprace är en god tanke men problemet förra gången var att bilarna blev sålda enligt folkrace anbud som låg på 7 000:- om jag inte minns fel dom passade perfekt till rallycross så bilarna tog slut. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
pop race
Leif Förlåt jag svor i kyrkan du har rätt det riktiga botten året var 2003 men med min återgång till enbart åskådare nästa år så hoppas jag att årets trend med 20 startande i premiären och bara 16 i finalen bryts. Det blir ju roligare som åskådare med många bilar. Motsvarande trend för 2004 var den motsatta med fler startande i finalen än i premiären. Vidare så startade i genomsnitt 20 förra året 2004 mot 15.4 i år 2005 en kraftig minskning således men som sagt vi får hoppas att det är en tillfällig svacka.Men den här tråden skulle ju handla om poprace och många inklusive jag är intresserade av vad som gäller du som tillhör den innre cirkeln borde veta. Eller varför säger man A men inte B. _________________ Rolf osbeck |
||||
Tyvärr så har förberedelserna inte hunnits med under vintern så det finns inte med i kalenderna för 2006, i alla fall inte än. /Leif |
||||
Var smarta !!
om ni skall dra i gång något billigt alternativ så kör efter grupp E reglern som finns i rally då går det säkert att lura över några rally åkare oxå. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5173 besök totalt |