Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra olja till M52-TU? (BMW 2.8)
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (8447 totalt)
Per Hyltén
Värnamo
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej,

Jag har problem med att bilen börjar ticka när jag har kört ca 20 hårda min på banan. Antar att olja blir för varm och att det blir ngn slags luft eller nåt? Kom gärna med förklaringar på vad som händer!

Jag kör med Mobil1 helsyntet idag och trodde den skulle tåla lite iaf.

Har även problem med att servooljan kokar Kör med vanlig ATF-olja.
Finns det racingolja till servon precis som bromsvätskan?

Detta är alltså på en Z3 Coupé 2.8 med en M52-TU motorn.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Bra olja till M52-TU? (BMW 2.8)

Per Hylthén skrev:
Hej,

Jag har problem med att bilen börjar ticka när jag har kört ca 20 hårda min på banan. Antar att olja blir för varm och att det blir ngn slags luft eller nåt? Kom gärna med förklaringar på vad som händer!

Jag kör med Mobil1 helsyntet idag och trodde den skulle tåla lite iaf...

Vad är det för viskositet på den Mobil1 du hällt i (finns olika)?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Bra olja till M52-TU? (BMW 2.8)

Per Hylthén skrev:
Hej,

Känt problem med den motorn, prata med Koni här på forumet, han vet nog mer om vad man skall använda.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Vet inte om detta gäller även för M52TU, men i min gamle M42:a fick jag höra talas om folk som upplevde samma symptom som du beskriver med Castrol GTX 5w40-olja. Samma som jag åkte på och hade uppfattat något liknande men sedan övertygat mig själv om att det var inbillning.
Passande nog smällde jag tråget och fick därmed åka på att hälla i ny olja och testade då att hälla i en Castrol RS-olja (5w50 eller 5w60 har jag för mig) och jag uppfattade då problemen som bortblåsta.
Även det karakteristiska "knacket" den första halvsekunden när man startar M42:an är helt borta.

En liten indikation i alla fall kanske om det än ej är samma motor som du har.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Castrols RS-olja finns i 0W-40 eller 10W-60, sedan har de TWS Motorsport som också är 10W-60. Den senare är orginal oljan till de nyare M-bilarna. Hohenester vars trim jag kör med rekomenderar den senare olja till sina trim.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

ThomasT skrev:
Castrols RS-olja finns i 0W-40 eller 10W-60, sedan har de TWS Motorsport som också är 10W-60. Den senare är orginal oljan till de nyare M-bilarna. Hohenester vars trim jag kör med rekomenderar den senare olja till sina trim.

Så var det nog. 10w60. thumbs up
Fick tag i oljan till kalaspris hos BMW-handlaren och de sa att de hade det i M-bilarna och till deras "racingbilar" som de sa, men han sa att det var en RS? Inte TWS?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Per Hyltén
Värnamo
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack för svar, jag inväntar dock svar från ngn som har egen erfarenhet av denna motortyp. Koni dyker väl upp snart

Kalix
Här sen Nov 2002

Nyss hemkommen från 170 mil enkel väg ner till skåne och en massa plåtrikt och ny plast behövs

Nu har jag inte en M52 men upplever liknande problem med min M50 och för mig blir problemen mindre med Pennzoil 15W-40 mineralolja däremot försvinner det inte helt, tänkte därför prova deras 25w-50 racing mineralolja nu i sommar.
Krister Andersson har en M52TU och har väl provat dom flesta oljesorter och inte hittat någon som tar bort problemen helt, bla har han provat Castrol RS utan skillnad.

oljan blir tunn när den blir varm och just M52 verkar vara känslig på tryckarna, nu kommer jag inte ihåg vilken olja Krister hällde i nu senast men vi får väl se om han inte dyker upp snart också.

Sedan angående servooljan så finns det racing ATF bla Redline har den, själv har jag aldrig haft problem med överhettad servo, kör med vanlig ATF dock en vanlig E36:a, sitter det oljekyl för servon på Z3:an?

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Jupp problemet finns kvar på min , men är minimalt just nu , körde en OMEGA motor rengörinsflaska vid senaste bytet , och hällde i , Hör och häpna , OKQ8 10-50 synt olja , den guldfärgade flaskan , och nu återstår bara en slutlig test på det hela ,köra en sväng på en bana för att kolla om det håller ,
Men före detta så funkade Pennzoil 15W-40 mineralolja bäst av det jag har provat ,

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

..., Hör och häpna , OKQ8 10-50 synt olja , den guldfärgade flaskan... [/quote]

Du kanske borde prova Biltema olja? Det är inte för inte folk köper den
(notera nu min ironi i inlägget )
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andrew Petrykowski skrev:
..., Hör och häpna , OKQ8 10-50 synt olja , den guldfärgade flaskan...

Du kanske borde prova Biltema olja? Det är inte för inte folk köper den
(notera nu min ironi i inlägget )[/quote]

du vet väl vad för olja det är i biltemas burkar?.
ledtrådar: norsk/statligt oljebolag

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

okQ8 oljan är nog samma som Q8 hadde före , thumbs up thumbs down eftersom det är samma specar på burkarna

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Per Hyltén
Värnamo
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack för alla svar! Ska ta och testa OKQ8as olja nästa gång! Det är ändå dags för byte snart.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Per Hylthén , hur långt hadde din motor gått , tänker närmast på skicket på lyftarna , Min började ganska tidigt att slammra (ticka) på lyftarna , den har nu hunnit med 13 tusen mil,

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Per Hyltén
Värnamo
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Min motor har gått 6.000 mil.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Min tickade inte i lördags, men i söndags då jag drog några repor på Sthlm-sektionens förarträning på Tullinge (Stort tack till arr:arna förresten!) började min ticka för allra första gången. Och då skall gudarna veta att den har gått ofanbtligt mycket hårdare innan...
Min har gått 9000 mil.

(Tickande försvann iofs på 1 min.)

Mvh / Micke

Värnamo
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vad kör du på för olja Micke?

Min tickar alltid när jag kör på bana
Det brukar gå över när den får stå på tomgång några minuter men det är ändå väldigt irriterande!

Är det samma problem på M54 motorn?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Per Hylthén skrev:
Vad kör du på för olja Micke?

Jag kör på den de häller i vid servicen? Men eftersom det fungerat hitills så har jag inte brytt mig.

Mvh /Micke

Mantorp
Här sen Nov 2002

I min M42:a åker jag med.... Lantmännens Agrol Spectra, tidigare 5W-50, numera "omdöpt" till 5W-40!!! (Men det är samma smörja i flaskan. Tydligen ska det ha kommit nga nya typer av test eller krav... )

Var väldigt skeptisk till detta först, men när Björn Persson hälde den i sin Porsche Turbo på runt 700hk som han vann Super Saloonlopp med så började iaf jag undra.

Forskningen gav svaret att oljan i flaskan är den samma som ett kännt oljemärke med en siffra i nament...

259kr för 4 liter.

Hade den i racebilen oxå. Funkar väldigt bra för mig iaf.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

AL skrev:
I min M42:a åker jag med.... Lantmännens Agrol Spectra, tidigare 5W-50, numera "omdöpt" till 5W-40!!! (Men det är samma smörja i flaskan. Tydligen ska det ha kommit nga nya typer av test eller krav... )

Var väldigt skeptisk till detta först, men när Björn Persson hälde den i sin Porsche Turbo på runt 700hk som han vann Super Saloonlopp med så började iaf jag undra.

Forskningen gav svaret att oljan i flaskan är den samma som ett kännt oljemärke med en siffra i nament...

259kr för 4 liter.

Hade den i racebilen oxå. Funkar väldigt bra för mig iaf.

Åker man traktor så....
Hur va den oljan efter mantorp? tickade motorn mer?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:

Åker man traktor så....
Hur va den oljan efter mantorp? tickade motorn mer?

Traktor???!!! Vad åker du själv då?!

Har inte märkt ngn skillnad alls på motorn. Det är nog den del på bilen som verkar må än bättre efter Mantorp.

Ett hjullager bak, eller diffen, vill nog få lite ny smörja (hann inte innan) alt. byte., bromsarna är av metall/metallmodell samt att däcken ser sådär ut...

Prio nu är: Bromsar, oljor och R-däck.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (8447 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande