Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (8447 totalt) |
Bra olja till M52-TU? (BMW 2.8)
Hej, Jag har problem med att bilen börjar ticka när jag har kört ca 20 hårda min på banan. Antar att olja blir för varm och att det blir ngn slags luft eller nåt? Kom gärna med förklaringar på vad som händer! Jag kör med Mobil1 helsyntet idag och trodde den skulle tåla lite iaf. Har även problem med att servooljan kokar ![]() Finns det racingolja till servon precis som bromsvätskan? Detta är alltså på en Z3 Coupé 2.8 med en M52-TU motorn. _________________ /Per Hyltén |
||
Re: Bra olja till M52-TU? (BMW 2.8)
Vad är det för viskositet på den Mobil1 du hällt i (finns olika)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Re: Bra olja till M52-TU? (BMW 2.8)
Känt problem med den motorn, prata med Koni här på forumet, han vet nog mer om vad man skall använda. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Vet inte om detta gäller även för M52TU, men i min gamle M42:a fick jag höra talas om folk som upplevde samma symptom som du beskriver med Castrol GTX 5w40-olja. Samma som jag åkte på och hade uppfattat något liknande men sedan övertygat mig själv om att det var inbillning.
Passande nog smällde jag tråget och fick därmed åka på att hälla i ny olja och testade då att hälla i en Castrol RS-olja (5w50 eller 5w60 har jag för mig) och jag uppfattade då problemen som bortblåsta. Även det karakteristiska "knacket" den första halvsekunden när man startar M42:an är helt borta. En liten indikation i alla fall kanske om det än ej är samma motor som du har. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Castrols RS-olja finns i 0W-40 eller 10W-60, sedan har de TWS Motorsport som också är 10W-60. Den senare är orginal oljan till de nyare M-bilarna. Hohenester vars trim jag kör med rekomenderar den senare olja till sina trim.
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Så var det nog. 10w60. ![]() Fick tag i oljan till kalaspris hos BMW-handlaren och de sa att de hade det i M-bilarna och till deras "racingbilar" som de sa, men han sa att det var en RS? Inte TWS? ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Nyss hemkommen från 170 mil enkel väg ner till skåne
![]() ![]() Nu har jag inte en M52 men upplever liknande problem med min M50 och för mig blir problemen mindre med Pennzoil 15W-40 mineralolja däremot försvinner det inte helt, tänkte därför prova deras 25w-50 racing mineralolja nu i sommar. Krister Andersson har en M52TU och har väl provat dom flesta oljesorter och inte hittat någon som tar bort problemen helt, bla har han provat Castrol RS utan skillnad. oljan blir tunn när den blir varm och just M52 verkar vara känslig på tryckarna, nu kommer jag inte ihåg vilken olja Krister hällde i nu senast men vi får väl se om han inte dyker upp snart också. Sedan angående servooljan så finns det racing ATF bla Redline har den, själv har jag aldrig haft problem med överhettad servo, kör med vanlig ATF dock en vanlig E36:a, sitter det oljekyl för servon på Z3:an? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jupp problemet finns kvar på min , men är minimalt just nu , körde en OMEGA motor rengörinsflaska vid senaste bytet , och hällde i , Hör och häpna , OKQ8 10-50 synt olja , den guldfärgade flaskan , och nu återstår bara en slutlig test på det hela ,köra en sväng på en bana för att kolla om det håller ,
Men före detta så funkade Pennzoil 15W-40 mineralolja bäst av det jag har provat , ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Du kanske borde prova Biltema olja? Det är inte för inte folk köper den ![]() (notera nu min ironi i inlägget ![]() du vet väl vad för olja det är i biltemas burkar?. ledtrådar: norsk/statligt oljebolag ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Per Hylthén , hur långt hadde din motor gått , tänker närmast på skicket på lyftarna , Min började ganska tidigt att slammra (ticka) på lyftarna , den har nu hunnit med 13 tusen mil,
![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Min tickade inte i lördags, men i söndags då jag drog några repor på Sthlm-sektionens förarträning på Tullinge (Stort tack till arr:arna förresten!) började min ticka för allra första gången. Och då skall gudarna veta att den har gått ofanbtligt mycket hårdare innan...
Min har gått 9000 mil. (Tickande försvann iofs på 1 min.) Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Vad kör du på för olja Micke?
Min tickar alltid när jag kör på bana ![]() Det brukar gå över när den får stå på tomgång några minuter men det är ändå väldigt irriterande! Är det samma problem på M54 motorn? _________________ /Per Hyltén |
||
I min M42:a åker jag med.... Lantmännens Agrol Spectra, tidigare 5W-50, numera "omdöpt" till 5W-40!!! (Men det är samma smörja i flaskan. Tydligen ska det ha kommit nga nya typer av test eller krav...
![]() Var väldigt skeptisk till detta först, men när Björn Persson hälde den i sin Porsche Turbo på runt 700hk som han vann Super Saloonlopp med så började iaf jag undra. Forskningen gav svaret att oljan i flaskan är den samma som ett kännt oljemärke med en siffra i nament... 259kr för 4 liter. Hade den i racebilen oxå. Funkar väldigt bra för mig iaf. |
||
Åker man traktor så.... ![]() ![]() ![]() Hur va den oljan efter mantorp? tickade motorn mer? _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Traktor???!!! Vad åker du själv då?! ![]() Har inte märkt ngn skillnad alls på motorn. Det är nog den del på bilen som verkar må än bättre efter Mantorp. Ett hjullager bak, eller diffen, vill nog få lite ny smörja (hann inte innan) alt. byte., bromsarna är av metall/metallmodell samt att däcken ser sådär ut... Prio nu är: Bromsar, oljor och R-däck. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (8447 totalt) |