Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3146 besök totalt |
Ljudmätning?
Hur tuffa är man på 95db kravet? Går det komma till första tävlingen utan att veta och få bakläxa till nästa gång, eller blir man diskad på direkten? Jag är osäker på om min bil klarar gränsen. Var kan man mäta i stockholmstrakten? _________________ Fredric Gustafsson |
||
De mäter inte ljudet på besiktningen inför tävlingen, däremot kan det mätas under själva träning/tävlingen. Skulle den då låta för mycket kallas du in och meddelas om detta. Kan du åtgärda det under tävlingen så ska det vara ok att delta igen efter att de fått mäta... Annars får du lösa det till nästa deltävling.
Jag har bara varit med om att detta gjordes en gång, på Anderstorp (kanske tre år sen) där ljudet kan vara ett problem och ska vara extra lågt. Då mättes ljudet på första tidsträningen (eller om det var fri träning) och de som inte godkändes fick reda på det och gavs möjlighet att åtgärda problemet. Kan säga att det blev rusning till de lokala firmor som säljer ljuddämpare och ett antal bilar hade snygga konstruktioner där extra ljuddämpare hängde på bakstammen. ![]() Sen mätte man igen på nästa träning och de bilar som godkändes fick delta. I praktiken tror jag att alla klarade av att dämpa ljudet tillräckligt men något av heaten (modsport eller RS) fick köra korta banan istället då den slingan inte har samma ljudkrav. Så det ska nog lösa sig... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
En sak att tänka på är att högvarviga maskiner med välavstämda insugspipor kan bryta 95dB med endast insugsljudet. Så det kan vara svårt att fixa det även med dubbla burkar hängande på släp.
Har själv blivit halvt lomhörd av att ligga 50m bakom en Lotus23 som skapade en enorm resonans över 6000rpm ("är det jag som tappat nåt?"). Det var tydligen rejäla problem att ha örat bara 40cm från insuget (trots öronproppar och peltorkåpor) ![]() |
||
Hur kan arrangören fälla en utan dem har kollat decibelen innan tävlingen. Allt tävlande som gäller inom Sverige gäller alltså Gemensamma regler och tekniska regler oavsett sportgren. I racing står det under ljudmätning att man skall klara av varje banas ljudkrav( Beror nog på avgiften på lånet av banan om det är lågljuds dag eller dylikt) för genomfarts mätning ex 95 db. Läser man i Gemensamma regler SKALL alla bilar mätas INNAN tävling och ha 100 db (nationell klass) 103 db (internationell klass) vid 3500rpm. Hur skall man vägra en bil som har mer db än banägaren kräver då man inte mätt bilen enligt regel boken innan
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Håkan Bercic |
||
Det är fritt för arrangören att ställa hårdare krav än SBF.
Ur Tekniska regler TR 4 BESTÄMMELSER OM AVGASBULLERMÄTNING Mätning ska vid tävling utföras i sådan omfattning att föreskrivna maximala bullerkrav inte överskrides. Under inga omständigheter får bil tillåtas att starta eller fortsätta deltaga i en tävling om bilens avgasbullernivå överstiger 100 dB(A). Det står inte att avgasljudmätning skall ske före tävling. Om arrangören bestämmer att fordonet aldrig under tävling får ljuda mer än 95 dB(A) så har de därmed säkerställt 100 dB(A)-kravet. Sedan är det DIN skyldighet som deltagare att uppfylla de regler och krav som ställs. Dvs står det i tävlingsinbjudan att det är 95 dB vid mätning vid bankant vid passage som gäller så vet du vad som gäller. om man någon anledning misstänker att mätresultatet är felaktigt kan man naturligtvis försöka säkerställa mätutrustningen är ok. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
GunnarÖ har helt rätt.... Vi som arrangörer kan sätta vilka regler vi vill (eller snarare dom reglerna som banägarna kräver av oss) så länge som vi inte överstiger SBF's regler. Så länge det står i reglerna eller inbjudan att det är hårdare regler så är det helt ok för SBF och det enda du kan göra då är att inte åka biltävling. och anledningen är inte att vi arrangörer tycker det är kul med "bullerfria" (max95Db) tävlingsdagar eller heller inte (oftast iaf) är snåla och inte betalar för bullerhelg utan anledningen är att varje bana har ett begränsat antal bullerdagar och dom brukar gå åt snabbt till stortävlingar och så finns det bara "bullerfritt" alternativ kvar till oss andra arrangörer. T.ex på Mantorp så ryker bullerdagarna till STCC, Dragracing och Bug Run..... Och sen är det som sagt bara bullerfria dagar kvar åt alla andra. Så dämpa och kör eller stanna hemma ![]() och det går på ALLA bilar, t.ex en av SLC bilar är en Supertouring Audi som alla sa var omöjlig att få ner till låga nivåer och dom klarade med lätthet av Anderstorps ljudbegränsningar som var dom svåraste efter lite ombyggnad av insugsdämpare. (skiljer ju lite på bana till bana hur dom mäter) |
||
Ett bra tips för att testa är att köra på någon testdag som arrangeras vardagar.... t.ex SLC RaceCamp som körs den 20-21 April (kostnad 1000:- för bägge dagarna) För då behöver vi arrangörer inte vara lika hårda (eftersom dom som klagar är och jobbar mellan 09.00 - 16.00 oftast) och kan låta folk testa ljudnivåer...... iaf vi i SLC hjälper då till med ljudmätning under körning om man frågar oss om det. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3146 besök totalt |