Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3 >> 7146 besök totalt |
Bra och dåliga tävlings-arrangörer !! Säkerhetsmässigt.
För mig som har hållt på som arrangör med SLC sen 1991 så har man sett många exempel på arrangemang av olika klubbar och föreningar. För mig är en av dom viktigaste sakerna att man har en vettig säkerhet, eftersom biltävling/träff faktiskt kan innebära stora risker och när olyckan är framme stora konsekvenser om man inte är förberedd på det. För mig så måste en arrangör ha med följande säkerhetsarrangemang: Ambulans inkl läkare och narkos-sjuksköterska (SBF krav och på stora banor som Mantorp, A-torp är det krav på 2 st) Räddningsbil innehållande klippaggregat, brandssläckning och saneringsmedel. (SLC använder minst 2 sådana bilar på varje tävling) Posteringar med vant funktionärsfolk som är utrustade med funktionerande radio-utrustning. Safety-car som kan åka ut och få folk att jobba säkert på banan direkt utan risk för fler olyckor. Bärgnings-bil som har tillräcklig utrustning för att bärga en bil utan att skapa lång väntan på nya körningar och utan att ge den avkörda bilen fler skador i onödan. Sen tycker jag personligen att man kan ha med en massa andra saker för att göra det till en bra tävling såsom tidtagning, TV-sändningar mfl men det är mer en kostnadsfråga beroende på vad dom tävlande/deltagande vill ha och vill betala för men säkerheten måste vara ett grundkrav som jag tyvärr har förstått att vissa arrangörer än idag snikar in på för att spara några kronor. Så vilka fler arrangörer uppfyller dessa grundläggande säkerhetskrav? (som faktiskt MÅSTE uppfyllas egentligen för att få arrangera ett SBF-evenemang) |
||||||||
Re: Bra och dåliga tävlings-arrangörer !! Säkerhetsmässigt.
om det är så att dessa krav måste uppfyllas av SBF-arrangemang så kanske det vore lättare att rada upp de som INTE uppfyller dessa krav, då jag hoppas och utgår från att alla som ligger under SBF gör det.. ![]() Hur avlönas ambulanpersonalen och hyran för tex. vissa bilar, är det upp till arrangören att pricka i en lista på det han vill nyttja, eller ligger det som en färdig "paketlösning"? ![]() _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||||
Kanske just på grund av t.ex Ambulans är förhållandevis dyrt att hyra in. Då det inte finns så många Ambulanser att hyra och det vet dom. Men jag har bara andra-hands uppgifter om vilka arrangörer som t.ex inte hyrde in Ambulans även fast dom arrangerade SBF tävling. |
||||||||
ok, jag antog att det ingick i banhyran och alltid stod på plats. Dvs ägdes en tex. ambulans av banägaren som man sedan hyr vid arr.. Kanske lite trångsynt när jag tänker efter.. ![]()
_________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||||
alla arrangörer knutna till en motorbana uppfyller dina kriterier fredrik...+ slc _________________ Christer Lövgren aldrig i en tävlingsbil |
||||||||
![]() På Kinnekulle brukar vi hyra räddningsambulansen som innehåller två sjuksköterskor och lite klipputrustning. Kostnaden var 4000:- för en lördag förra året (rätt i näven), dvs ca 20% påslag på hyran. Jag tror att det skulle vara svårt att hyra utan Ambulans numera (iaf från medvetna banägare). Räddning/bärgning/safetycar brukar det vara klent med på bankörningar, oftast eftersom det är få personer som vill delta utan att köra och få trailar bilarna dit (dragbilar är guld värda som bärgning/safetycar/flaggposttransport). Mindre klubbtävlingar som inte har allt på listan (i permanent standby) har jag väl besökt/deltagit i några gånger. |
||||||||
Finns många arrangörer som inte är knutna till en specifik motorbana, och bland dom finns det många bra och några dåliga. |
||||||||
Säkerhet kommer enligt mig självklart i första hand när det gäller all form av seriös motorsport och det är något som verkligen är värt att diskutera.
![]() Däremot tycker jag att man kan göra det på ett trevligare sätt än att framhäva sig själv och komma med vaga antydningar och andrahandsuppgifter om andra arrangörer. ![]() _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||||||
Tja, meningen var inte att framhäva oss själva. Men vaga antydningar och andrahands-uppgifter, ja det stämmer..... jag har fått skvaller som jag tror på när det gäller andra arrangörer men eftersom jag inte kan bevisa det så finns det ingen anledning att hänga ut någon....... Och det är inte meningen heller, utan snarare låta dom veta att det finns massor av människor som ändå får reda på att dom gör avsteg från SBF säkerhets-reglemente i så rudimentära saker som att hyra in en ambulans och läkare....... Och märker dom att fler reagerar och vet om det och vilka regler som faktiskt gäller för ett SBF arrangemang så förhoppningsvis så gör dom inte om det utan ser till att ha sådant och gör då istället bra arrangemang säkerhets-mässigt.... och det tjänar hela bilsporten på inkl SLC som jag företräder. Så se negativt på mitt inlägg du ![]() |
||||||||
I Club Alfa Romeo Motorsport så har vi de senaste åren haft räddningsbil, bärgare, utbildat
folk på posteringarna och bemannad ambulans. Något som tidigare gjort att vi gått back ordentligt på alla våra banmötet, trots en väl tilltagen startavgift. Däremot har vi nog inte haft någon miljöansvarig...Men det kanske bara gäller riktiga tävlingar? ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Re: du kan väll
Nja, då faller ju hela poängen med tråden. Jag tycker att Fredrik på ett väldigt finkänsligt sätt tagit upp ett även av undertecknad upplevt problem, nämligen att vissa arrangörer tagit sig vatten över huvudet och inte på ett tillfredsställande (och korrekt) sätt hanterat de säkerhetsfrågor som varit aktuella. Det handlar mer om tur än om något annat att ingen skadat sig. Precis som Fredrik skriver ovan handlar det ffa om att se till att folk uppmärksammas på vilka krav som gäller och att de som konsumenter av en tjänst ser till att leverantören levererar. Något annat leder antingen till att tråden förvandlas till en skvallerhörna där skyldiga och oskyldiga hängs ut i ett allsköns kackel, eller att två, tre arrangörer stolt förkunnar sitt evangelium varpå tråden dör. Ingetdera ett särdeles attraktivt alternativ... |
||||||||
Re: du kan väll
Som Gutniak skriver, det är inte så intressant utan det intressanta är att få fler att följa säkerheten till fullo i framtiden genom att fler tävlande uppmärksammar att det faktiskt finns krav som måste följas... Men ska jag hänga ut någon som ett exempel hur det kan gå? Tja det fanns en Skrotbils-serie som körde 6h tävlingar med oreggade bilar utan bur på folkrace-banor och i total avsaknad av ambulans och allmänt säkerhetstänkande men med massor av tävlande och skitroliga tävlingar ....... som vart kontaktade av en SBF-funktionär som sa att det finns 2 vägar, antingen att dom tar i med SBF regelverk och ställer till bekymmer eller att arrangören istället ändrar på lite saker (inga jättesvåra saker) och istället gör det inom SBFs reglemente.... detta var 1990 och är föregångaren till SLC serien såsom den ser ut idag....... men pga en välvillig person inom SBF som påpekade bristerna på ett konstruktivt sätt och såg till att vi ändrade oss så har vi kunnat skapa en relativt framgångsrik tävlings-serie som nu många tävlande har tävlat i sedan 1991 och inte en enda olycka har fått sina skador förvärrade pga en bristfällig säkerhetstjänst. Kan jag få någon annan blivande arrangör eller nuvarande arrangör att tänka till på ett liknande sätt så som jag själv gjorde en gång i tiden så vore det mycket positivt. |
||||||||
Ett steg i positiv riktning vore att publicera vad som gäller för de olika banorna
(jag har förstått att det varierar lite). Att hitta den informationen på SBF:s webbplats är i princip omöjligt... Först då kan ju "konsumenterna" bedöma vad som är en vettig säkerhet. Att bara gå på hörsägen känns ju minst sagt vagt. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Det däremot är en sak jag som slagits för lång tid och fått ![]() Det finns något som heter Banlicens och den måste varje bana uppdatera varje år på samma sätt såsom vagnsboken för er tävlande, den får vi idag oftast först när vi kommer till banan och istället har jag föreslagit SBF banbesiktigare att den ska offentligöras på www.sbf.se för varje bana så vi arrangörer kan gå in och se ändringar och krav redan innan vi kommer till banan...... men bara fått taskiga svar att det går inte och ingen riktig förklaring på varför..... ![]() |
||||||||
Hur skulle det vara med drog/alkoholtest på banan då? Doping är väl inte det jag syftar på just nu, snarare preparat som kan påverka omdömet. Att kunna ta hand om olyckor är givetvis jätteviktigt, men lika viktigt måste det vara att förebygga dom.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Vi har gjort det av och till med alko prov.......... men det är ett mindre problem numera tack och lov än det var för många år sen.... för att prata klarttext, ju mer "allvarlig" rejsing det är ju mindre bekymmer blir det....... men att det existerar som ett problem inom svensk racing fortfarande är solklart och faktiskt något SBF borde göra något åt centralt genom att åka runt och göra stickprover hos alla möjliga arrangörer...... Och det är nog enda sättet att komma åt det problemet. Droger däremot är en mycket svårare sak att avgöra eftersom det inte finns lika enkla medel att kontrollera det som arrangör betraktat, men heller är inte det problemet lika vanligt som alkoholen ändå är. |
||||||||
Det ante mig och det var därför jag ställde frågan. Jag vet ju att du gör ett bra jobb och det känns inte för mycket begärt att SBF ska göra det samma. Om alla SBF-anslutna klubbar gjorde sin stämma hörd så kan en ändring komma till stånd. om dessutom all olycksstatistik offentliggjordes så skulle var och en kunna bilda sig en egen uppfattning, speciellt när det gäller banträffar. Mörkning gynnar ingen. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3 >> 7146 besök totalt |