Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 - 2006 förutsägelser
1658 besök totalt
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
F1 - 2006 förutsägelser

Verkar bli en grymt spännande säsong 2006. Jämnare än på mycket länge
Jag börjar...

Honda ser starka ut. Snabba o håller bra. Som väntat verkar Barret inte hänga med sin teamkamrat (=hur snabb är MS egentligen?)

Ferrari är snabb men har vissa problem med tillförlitlighet. Massa jämnsnabb med MS (=hur snabb är egentligen MS?)
Skitkul att se hur kampen mellan dessa två team ser ut, vem av teamkamraterna är snabbast...

Renault; snabba o håller bra. Bästa bilen i år med?

Mac; är nog snabbast men håller inte så bra. Känns det igen Jag hoppas att Kimi kan vinna i år, det är han värd!

BMW; ser förvånastvärt bra ut. Kan nog kriga om 5-6 plats. Skitkul, jag som håller Ville högt.

Williams; inga höjdarförare men de verkar ha starkaste motorn.

Toyota; ska de få sitt genombrott i år?

Sammanfattningsvis är det Renault/Ferrari/Mac/Honda som jag tror det kommer att stå mellan.

Mölndal
Här sen Feb 2004

Jag tror att Schumacher är oerhört villig iår

Honda får väl en seger genom Button iår iallafall.

Ferrari: Kommer att utmana Renault. Massa kommer inte att imponera. Kanske någon pallplats.
Mclaren: Monty är hungrig och kommer att köra om Kimi många gånger. Kimi tar väl någon seger.
Toyota: Tror inte på de. De har mycket att bevisa
Renault: De är i god form och fortsätter så som de slutade. Alltså inte snabbast men ändå vinnare.
BMW: Några pallplatser.. Mediokra förare. Kanske kan Rosberg junior imponera? Men han är ju så orutinerad i F1..
Williams: Några pallplatser här också.
RedBull: Fortsätter att pumpa in pengar. Men frågan är ju om rika människor jobbar bättre? Hungriga lejon jagar bäst som bekant..
Toro Rosso: En poäng eller två? Isåfall i början av året, då de har liten fördel av högt vrid i V10:an.
Midland: Säkert inga poäng..
Super Aguri: Ett skämt. Killen snackar om att gå i pension och resultat inom kort innan han ens gett sig in i F1 på allvar.. Han som bara har en pallplats att skryta med som förare borde väl veta bättre?

Allt som allt tror jag som "Sportbilsentusiasten" som kör en Mazda Det blir en battalj mellan Renault/Honda/Mclaren/Ferrari. Kan bli oerhört spännande!

Hoppas innerligt att Schumi får visa vart skåpet ska stå. Iallafall några gånger. Vinner någon över honom när han har bra material (och inte som förra säsongen) så blir jag imponerad..

Mästare? Schumi... Alonso en god tvåa

Så, nu har jag gissat klart. Kan någon påminna om den här tråden när säsongen är slut? Alltid kul att se hur ens föraningar har gått

Nästa vecka börjar det

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Honda kan överaska, har sett bra ut på testerna o de är väl det stall som testkört mest tror jag. så motorn ska nog hålla.
Annars är det ju en hel del stall som haft problem med hållbarhet.
Klart MS vill visa vad han kan, lika klart är att nya bilen har potential men hur bra är den??

Premiären blir otroligt spännade, vi bör kunna se redan på träningarna på fre/lö hur snabba stallen/förarna egentligen är. Bara ett par dagar kvar, YES!

Rash skrev:
Allt som allt tror jag som "Sportbilsentusiasten" som kör en Mazda

Jag hade också förutfattade meningar om RX-8 innan jag testade den reält. Miata visar dock att mazda kan göra sportbilar. Fast det skulle vara en Hondamotor i.
De är bäst på motorer från asien.
Lite talande att Toyota inte är så bra i F1. Samma trend som på vanliga bilar = håller bra men inte så snabba, haha.
Samma sak gäller Ferrari, lika snygga F1'or som deras gatbilar.

PS när jag inte längre behöver 4 säten så blir det nog en Elise/Speedster, märket är skit samma - egenskaperna är viktigast.

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Vad är Toro Rosso, Midland och Super Aguri?
Midland har jag hört innan och det är väl gamla minardi som fått ny ägare och döpt om stallet eller?
Men vilka stall bygger dem två andra på?

Edit: Tror också honda kommer vara starka men jag tror det kan vara många oförutsedda händelser, otur kan man kanske kalla det eller tekniska missöden.
Brukar vara snabba när allt funkar men det brukar finnas en tendens till otur/fel.

Hoppas på Raikonnen i år, han förtjänar verkligen en mästertitel.
Hoppas även ferrari kan vara med och slåss lite mer i toppen än förra säsongen, var inte så kul när dem vann från pole varje gång (som för 2 år sen) men det är ändå ett toppstall och de ska vara med i toppen och fajtas. Det kommer nog bli jämnare i toppen i år med fler stall som slåss om poängen iaf.

Ska man dra till med en vild gissning också (eller kanske mer önsketänkande ):

McLaren 1:a
Ferrari 2:a
Honda 3:a

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

david-o skrev:
Vad är Toro Rosso, Midland och Super Aguri?
Midland har jag hört innan och det är väl gamla minardi som fått ny ägare och döpt om stallet eller?
Men vilka stall bygger dem två andra på?

Du blandade ihop det lite.... rätt svar är:

Toro Rosso (Red Bulls juniorteam) = Fd Minardi
Midlands = Fd Jordan GP
Super Aguri = helt nytt team som dock börjar säsongen i dom gamla Arrows-chassina från 02? med motorer från Honda.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Super Aguri kör Arrows-chassien, men av en sort som Arrows aldrig kom ut och tävlade med.

Mölndal
Här sen Feb 2004

Lennart Mäkinen skrev:
Super Aguri kör Arrows-chassien, men av en sort som Arrows aldrig kom ut och tävlade med.

och det är ju bara de första tävlingarna de ska köra med Arrows-chassiet sägs det. Tills de hunnit utveckla sitt egna.. Men frågan är om det inte är lite önsketänkande och för att lura in sponsorer?

Nåja, jag tror inte att "Super" Aguri kommer att ha en suck de närmsta 5 åren, tills Aguri Suzuki ska gå i pension De har den sämsta bilen, sämsta förarna och ett helt nytt team. Det talar väl för sig självt?

Vänersborg
Här sen Mar 2004

Eftersom man är Toyota supporter och de blivit allmänt dissade hittils så tror jag på deras första seger i år däremot så tror jag inte på Honda, tror inte heller att det kommer vara ett stall som kommer vara helt dominerande i år... tror/hoppas på att kampen kommer vara tajt fram tills sista racet mellan flertalet olika stall om att vinna titlarna

Värnamo
Här sen Dec 2002

Rash skrev:
BMW: Några pallplatser.. Mediokra förare. Kanske kan Rosberg junior imponera? Men han är ju så orutinerad i F1..

Rosberg kör väl för Williams. Heidfeld och Villeneuve i SauberBMW.

Mölndal
Här sen Feb 2004

David Söderblom skrev:
Rash skrev:

Miss utav mig där BMW-Sauber har mao bara värdelösa förare, i mina ögon iallafall..

Täby
Här sen Feb 2003

Rash skrev:
David Söderblom skrev:
Rash skrev:

Miss utav mig där BMW-Sauber har mao bara värdelösa förare, i mina ögon iallafall..

Ville är det lite has-been-varning på, som dock hade klassats som en av formelbilhistoriens största talanger om han lagt av efter -97. Men jag förstår inte hur man kan tycka att Heidfeld är värdelös?
Troligen den F1-förare med bäst CV innan F1, där han bl.a. var ytterst nära att under sitt rookie-år slå Montoya i F3000. Avgjordes i sista loppet, där han fick motorstopp om jag inte missminner mig. Krossade i F3000 året efter.
I F1 har han slagit de flesta av sina stallkamrater, inkl de haussade Webber och Kimi, samt årets Ferrari-förare, Massa. Körde jämnt med Alesi i den värdelösa Prost-bilen som F1-rookie och den enda stallkamrat han förlorat mot var Frentzen, främst p.g.a. Frentzens något tursamma pallplats i USA:s GP.
Lyckades ifjol ta Williams-bilen till pole en gång, samt tre pallplaster, trots att han inte körde hela säsongen.
Vad mera kan man mer begära med de givna bilförutsättningar han har haft? Konstigt att anse en sån förare som värdelös...
Visst, inte precis världens mest spännande förare, varken på eller på sidan av banan, tystlåten är väl bara förnamnet och ont om supaorgier verkar det vara också, men klart duglig i en F1:a.

Edit: Heidfelds formelbilskarriär innan F1 ( http://www.silhouet.com/motorsport/drivers/heidfeld.html ):
1994 - German FF1600, Champion, 8 wins (from 9 starts). Crashed out from
2nd in Brands Hatch FFord World Final.
1995 - German FF1800: 2nd.
1996 - German F3 (Opel Team BSR): 3rd (3 wins, 2x2nd, 1x3rd). 6th in Macau
F3 GP.
1997 - German F3 (Opel Team BSR): Champion (5 wins, 5x2nd). Won Monaco F3 GP.
Tested for McLaren. Signed by Mercedes.
1998 - F3000 (West Competition): 2nd (3 wins, 4x2nd).
1999 - F3000 (West Competition): Champion, 59 pts, 4 wins. Took Goodwood
Festival of Speed Hillclimb record in an F1 McLaren.

#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Dessutom har jag sett någonstans att Heidfeld är mycket duktig på att kommunicera med teknikerna i stallet. Ovärdeligt.

Hur det går i år? omöjligt att säga. Men jag hoppas på en upprepning av säsongen 1982, då 11 olika förare vann någon tävling.

GBG
Här sen Maj 2004

Heidfeld är underskattad.
Hoppas att 2006 ska bli Takuma Satos år annars

sniffpetrol.com har en bra sammanställning över säsongens teamuppställningar

Umeå
Här sen Feb 2006

Tyvärr har nog sato inte riktigt så bra förutsättningar i år.
Jag måste nog sticka ut hakan lite och tror att Villneuve kan bli bra i år, även om han inte kommer att vara med i toppstriden. Jag hoppas mycket på Button och vill gärna tro att Barrichello kan tillföra BAR/Honda mycket erfarenhet som de förhoppningsvis kan dra nytta av.

Linköping
Här sen Okt 2003

Sällan har det väl varit jämnare i förhandssnacket och i träningstider innan en säsong?

Lite extra krydda lär komma under slutet av säsongen, med så många redan nu annonserade förarbyten.

Lite gissningar:
Mercedes eldar inte upp riktigt lika många motorer i år (men nästan).
Ferrari hänger tyvärr inte med i tempot, och det här året _är_ det Bridgestones fel (som ju inte har så mycket att bevisa då de redan nu är klara som ensam leverantör nästa år).
Renault vinner.
Williams skrällvinner minst ett lopp, trots Bridgestone.
Toyota får någon pallplats, men ingen vinst. *host*fuskare*host*
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 - 2006 förutsägelser
1658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande