Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur påverkar bensinskvalp väghållingen?
2009 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hur påverkar bensinskvalp väghållingen?

Vi har diskuterat viktfördelning, däck, hjulvinklar, geometrier etc etc mycket. Men hur mycket påverkar det igentligen när man kör med halvfull eller kvartsfull tank och bensinen skvalpar omkring i tanken, 30 kg bränsle som far rundor borde ju påverka negativt kan man tycka. Eller har bensintankar skvalpskott vanligen?

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Det kan väl i vart fall inte vara direkt positivt...

Måste väl vara en av huvudanledningarna till att nästan alla säkerhetstankar är skumfyllda...

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Hehe! Den frågan har jag ställt mig också, speciellt då man kör bana med gatbil och helt vanlig tank... Vad väger en liter bensin?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Magnus Thomé skrev:
Vad väger en liter bensin?


Har för mig att det är 0,75 kg.

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Hur påverkar bensinskvalp väghållingen?

Pär Hylander skrev:
Vi har diskuterat viktfördelning, däck, hjulvinklar, geometrier etc etc mycket. Men hur mycket påverkar det igentligen när man kör med halvfull eller kvartsfull tank och bensinen skvalpar omkring i tanken, 30 kg bränsle som far rundor borde ju påverka negativt kan man tycka. Eller har bensintankar skvalpskott vanligen?

Det påverkar mindre än vad jag trodde (bytte från en skumfylld, till en icke skumfylld, tank förra året).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Sånt skum som är i säkerhetstankar, kan man "eftermontera" ( ) det i en vanlig tank? Hade ju varit smidigt om det kom på tub som byggskum t.ex


Hade varit kul med en liten beräkningsmodelle hur skvalpet påverkar...

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Pär Hylander skrev:
Sånt skum som är i säkerhetstankar, kan man "eftermontera" ( ) det i en vanlig tank? Hade ju varit smidigt om det kom på tub som byggskum t.ex

Det finns två sätt att eftermontera skummet.

Det ena är att dela tanken och skära till skummet så att det passar exakt (lämna utrymme för bränslemängdsmätaren, om sådan finnes).

Det andra, om man skiter i bränslemängdsmätaren, är att köpa ett gäng skumbollar (utan socker) och trycka ner genom tankpåfyllningsröret eller annat lämplig hål in i tanken.

Pär Hylander skrev:

Hade varit kul med en liten beräkningsmodelle hur skvalpet påverkar...

Reta/sukta mig inte, en vacker dag kanske jag kommer dit, men innan dess skall jag bli klar med fjäderbalanskalkylbladet
(visste ni att en framtung, bakhjulsdriven bil går fortare på varvet om den är något understyrd).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Brukar det inte finnas skvalpskott även i "vanliga" tankar av delvis denna anledning i alla fall?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ronson

Här sen Feb 2003
Inlägg: 15



På en framhjulsdriven bil kan man använda mycket bensin för att få bakvagnen att släppa lättare.

S40 killarna brukar använda den tekniken för att få bukt lite med understyrning.

Ronnie
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Pär Hylander skrev:
Hade varit kul med en liten beräkningsmodelle hur skvalpet påverkar...


Tja, i mitt examensarbete finns en ganska förenklad modell för bränsleskvalp. Med den som utgångspunkt bör du relativt enkelt kunna ställa upp modell för vilka krafter det rör sig om.

Du hittar en rapporten i pdf-format här, http://www.ludd.luth.se/~gunnar/exjobb/exjobb.pdf

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



GunnarÖ skrev:
Pär Hylander skrev:
Hade varit kul med en liten beräkningsmodelle hur skvalpet påverkar...


Tja, i mitt examensarbete finns en ganska förenklad modell för bränsleskvalp. Med den som utgångspunkt bör du relativt enkelt kunna ställa upp modell för vilka krafter det rör sig om.

Du hittar en rapporten i pdf-format här, http://www.ludd.luth.se/~gunnar/exjobb/exjobb.pdf

/Gunnar


Jösses vad han kan, dendär Östlund...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696




_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Pär Hylander skrev:
Hade varit kul med en liten beräkningsmodelle hur skvalpet påverkar...


Tja, i mitt examensarbete finns en ganska förenklad modell för bränsleskvalp. Med den som utgångspunkt bör du relativt enkelt kunna ställa upp modell för vilka krafter det rör sig om.


Eeeh, det känns som det var väääääääldigt länge sen jag läste matte. Om "enkelt" är ett begrepp som ryms inom en vecka eller så, så kanske det skulle gå

_________________
Pär Hylander
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Det lilla jag tittade på det möjliga problemet tyngdunktsförflyttning? i 3 dimensioneroch att denna blir större i när vätskenivån sjunker men minskar reellt med mindre mängd vätska?


_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur påverkar bensinskvalp väghållingen?
2009 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande