Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolfiber dörrsidor
<<   1, 2, 3   >>
11614 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik280zx skrev:
Krångla och krångla, jag (med min ringa erfarenhet) tycker faktiskt att epoxi är mycket mer lättjobbad än polyester.

Polyester kan du i princip jobba med utan skyddsutrustning (några hjärnceller vid enstaka tillfällen kan man väl avvara )
Epoxi skulle inte jag jobba med utan all föreskriven utrustning. Därav mitt "krångel" thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Dude skrev:
Polyester kan du i princip jobba med utan skyddsutrustning (några hjärnceller vid enstaka tillfällen kan man väl avvara )

och så här kommer man se ut om man jobbar med polyester utan skyddsutrustning:

Skämt o sido - polyester är faktiskt extremt allergiframkallande så jag hade rekommenderat att man har skyddsutrustning. Vet man med sig att man tex har lätt för att utveckla allergier mot saker (som jag har) ska man iaf ha riktig skyddsutrustning.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Dude skrev:

och så här kommer man se ut om man jobbar med polyester utan skyddsutrustning:

Skämt o sido - polyester är faktiskt extremt allergiframkallande så jag hade rekommenderat att man har skyddsutrustning. Vet man med sig att man tex har lätt för att utveckla allergier mot saker (som jag har) ska man iaf ha riktig skyddsutrustning.

Det har inte blivit ngn mixup här?
Jag har aldrig hört/läst om att polyester skulle vara allergiframkallande(förutom mot intelligens ), Men däremot är ju Epoxi just det.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik280zx
Umeå
Här sen Feb 2006

Jag har läst lite om det och som jag förstått så kan epoxi orsaka skinnirritation och därför rekommenderas handskar eller skyddskräm på händerna. Polyester klassas däremot som frätande och är farligt att inandas och förtära. Vissa härdare till epoxi kan däremot också vara frätande så det beror nog lite på... om allergi hittar jag bara en allmän varning för polyester/epoxi/PU där det står något om "okontrollerbar försvarsreaktion från kroppen" så de verkar ha helgarderat sig på firman där jag köper mina prylar.

Det jag menade med att jag tycker det är lättare är att man inte behöver oroa sig för ångorna från epoxi (mindre huvudvärk plus att du kan hålla till på köksbordet utan att det stinker i hela huset ifall du vill) och att det inte är lika kladdigt, jag brukar dessutom inte använda hanskar men det kanske bara är korkat (fast smidigt är det, bara att torka av sig med en trasa med lösningsmedel för epoxi).

Göteborg
Här sen Nov 2002

Fredrik280zx skrev:
Jag har läst lite om det och som jag förstått så kan epoxi orsaka skinnirritation och därför rekommenderas handskar eller skyddskräm på händerna. Polyester klassas däremot som frätande och är farligt att inandas och förtära. Vissa härdare till epoxi kan däremot också vara frätande så det beror nog lite på... om allergi hittar jag bara en allmän varning för polyester/epoxi/PU där det står något om "okontrollerbar försvarsreaktion från kroppen" så de verkar ha helgarderat sig på firman där jag köper mina prylar.

Det jag menade med att jag tycker det är lättare är att man inte behöver oroa sig för ångorna från epoxi (mindre huvudvärk plus att du kan hålla till på köksbordet utan att det stinker i hela huset ifall du vill) och att det inte är lika kladdigt, jag brukar dessutom inte använda hanskar men det kanske bara är korkat (fast smidigt är det, bara att torka av sig med en trasa med lösningsmedel för epoxi).

Släng alla matvaror du har i köket och gör aldrig om det där, ångorna från Epoxi är mycket dåliga och speciellt jävliga just pga att man inte känner lukt eller blir illamående.
Polyester är inte heller mysigt men det är ju iaf ärligt i sitt uppträdande.

Använd skydd, inte bara vid möten med tillfälliga bekanta.

BMW 330i -05
Citera
Fredrik280zx
Umeå
Här sen Feb 2006

MaZ skrev:
Fredrik280zx skrev:

Släng alla matvaror du har i köket och gör aldrig om det där, ångorna från Epoxi är mycket dåliga och speciellt jävliga just pga att man inte känner lukt eller blir illamående.

Använd skydd, inte bara vid möten med tillfälliga bekanta.
Konstigt, för polyestern är märkt med "R20"vilket betyder att det är farligt vid inandning, denna märkning finns inte på epoxin. Jag lade dessutom märke till att i de intruktionsböcker jag har tillgång till har de alltid mask när de använder polyester men inte när de använder epoxi jag kan lugna dig med att jag inte har hållit till i köket eftersom golvvärmen i garaget är ideal för att få epoxin att härda fint

Umeå
Här sen Feb 2006

Komplett varningsmärkning på flaskorna:

Epoxi:

Varningar:
R36/38 irriterande för hud/ögon
R43 hudkontakt kan orsaka hudreaktion

Säkerhetsråd:
S37/39 Använd handskar/skyddsglasögon
S28 Vid hudkontakt tvätta med tvål och vatten

Polyester

Varningar:
R10 Brandfarligt
R34 Frätande, orsakar kemisk brännskada
R20/21/22 Hälsofarligt vid inandning/förtäring/hudkontakt
R43 hudkontakt kan orsaka hudreaktion

Säkerhetsråd:
S1 förvaras i låst utrymme
S2 håll borta från barn
S36/37/38/39 använd skyddskläder/hansdskar/andningsmask/skyddsglasögon
S51 Använd endast i väl ventilerade utrymmen
S26 Vid kontakt med ögonen skölj med vatten och kontakta läkare
S45 vid olycka eller illamående kontakta läkare (visa denna etikett)

Sollentuna
Här sen Okt 2003

I länken nedan så finns lite info angående Epoxi.

http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_150.pdf

Ett litet tips. Om man måste arbeta med Epoxi så använd Latex-handskar. Vinylhandskar som är vanligare i butiker,håller dig torr om fingrarna MEN släpper igenom det "onda".(melittafilter för allergi )

Uppsala
Här sen Sep 2005

det där sakerna är väll för direkta saker antar jag för att epoxi ÄR allergiframkallande

känner en kille som jobba en hel del med epoxi för ett antal år sen och mitt under ett jobb börja han få stora blämmer över hela kroppen och dan efter så blev dom tvugna att köra han till skukan för att inte kunde andas och de hitta inget fel förutom att han fått en alargisk reaktion med nått och nu många år senare så blir han dålig om han kommer in nånstans där de håller på med epoxi

så 10år senare kan han inte vara i lokaler där de jobbar med epoxi och det kosta nästan han livet
(det var tur för han att det var knappt 2-4min till akuten)

så jag vet att ska JAG jobba med epoxi i störe skala än att sätta ihopp en skarv eller nått liten tätning så är det ordentlig skudsutrustning som jag skulle använda

mendan det jag hört om polyester så är det farligt pga att det är frätande och andas man in det kan det fräta sönder lungorna lite och ta kol på några hjärnceller och kan fräta på huden men alla dessa saker är provisorska som kroppen återhämtar sig från och ska inte orsaka långvariga skador eller alergier
(kan vara felunderrettat men det är vad jag läst)

Stocksund
Här sen Mar 2005

Ett litet bidrag från en som delvis jobbar med skiten... (polyester och epoxi), och jag tror inte heller att själva polyestern är så farlig, men har ni läst varningstexterna på härdaren? för dom grejorna är det riv i!!!
Har fått plast i ögat ett par gånger, å det enda sättet att bli av med frätandet är att tvätta med aceton. Låter skumt, men det funkar!! har provat med vattenspol oxå, men med sämre resultat... thumbs down

ot: man tror ju t.ex att lacknafta är "nyttigare" än aceton, men i.o.m. att acetonet dunstar så fort är det i princip ofarligt. I PRINCIP alltså (åtmistone i jämförelse med laknafta Sen finns det låg och högaromatisk nafta oxå, men det tar vi en annan gång )

Iövrigt instämmer jag med det -Maz- skrev:
"Släng alla matvaror du har i köket och gör aldrig om det där, ångorna från Epoxi är mycket dåliga och speciellt jävliga just pga att man inte känner lukt eller blir illamående.

Använd skydd, inte bara vid möten med tillfälliga bekanta."

Lösningsmedlen i epoxi sätter sig på arvsmassan. så även om inte du eller dina barn tar skada av det, kan det gå vidare i nästa led... Otäckt var ordet
det sista lät som varningstexten på ett ciggpaket

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Fast aceton är riktigt styggt det med, går rakt in i kroppen... Diffusion heter det kanske?

Fast det hindrar ju inte att jag använder massor med aceton varje gång jag sanerar mig efter plastjobb.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

MaZ skrev:
Fast aceton är riktigt styggt det med, går rakt in i kroppen... Diffusion heter det kanske?

Fast det hindrar ju inte att jag använder massor med aceton varje gång jag sanerar mig efter plastjobb.
Aceton torkar ut huden och kan ta med sig andra otäckheter genom sprickorna. Men i mindre mängder så går det utmärkt att använda aceton som energikälla (kroppen gör det till viss del vid svält när man bränner fett). Riskerna med Aceton i sig självt är riktigt kortvariga (brand, svimmning vid inandning av för mycket ångor, slemhinnorna får spel om man dricker det osv).

Fredrik280zx
Umeå
Här sen Feb 2006

Inte för att vara omöjlig på något sätt, jag tror på vad ni säger, speciellt allergivarningen. Men så farliga "ångor" kan det väl inte vara när inte ens arbetsmiljöverkets föreskrifter föresråkar andningsskydd annat än vid slipning, sprutnig av epoxi och när epoxi upphettas så den kan avge gas:conf:

Göteborg
Här sen Nov 2002

Har man sett jobbarkompisar få "psoriasis-händer" pga epoxi-jobb och andra börja kallsvettas och få röda utslag så fort dom kommer in i ett rum där det jobbats med epoxi så vet man att det bildas gaser som inte smakar hallon även vid rumstemp.

Använd all skyddsutrustning ni kan komma på så slipper ni problem, det är min spaning.
I detta fallet använder jag mig av försiktighetsprincipen, för det är INTE roliga problem som man kan få och inte läker det heller.

BMW 330i -05
Citera
Fredrik280zx
Umeå
Här sen Feb 2006

Nä allergi är inte att leka med, för har man en gång fått det så är det ju kört sen. Problemet är ju då att om det är ångorna som uppstår vid normal hantering som framkallar allergin är det bara komplett skyddsutrustning av den typ man ser på FOI när de leker med kemiska stridsmedel som hjälper. Annars är väl arbetsmiljöverket och liknande organisationers råd ganska vettiga, dvs att undvika att får det på huden eller i ögonen och att använda andningsskydd när man slipar.

Börjar bli lite OT kanske För att återgå till ursprungligt topic så kan jag ju säga att om det bara är bling och några extra gram inte gör något så går det att kolfiberbelägga de befintlliga dörrsidorna med ett lager kolfiber, enkelt och snyggt. Har du tillgång till en vaccumpump är det barnsligt enkelt och resultated blir otroligt bra. Bara att fixa en någorlunda elastisk påse, sugflies och perforerad film.Rengör dörrsidan, pensla ett tunt lager epoxi på dörrsidan. Passa in kolfibern, eventuellt pensla på lite mer epoxi (var sparsam med epoxin) på med perforerad film och sedan sugflies och in med hela paketet i påsen och dra igång pumpen. Vaccumet kommer att göra så att kolfibern går runt kanterna fint så det är bara att kapa bort överblivet kolfiber och försiktigt slipa bort överflödigt epoxi där den perforerade filmen har skrynklats. Sen är det bara att klarlacka. BLING!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Bara en liten kommentar. Riskerna vid hantering av komponenterna för Epoxi och risker vid slipning är ju rätt olika. En härdad plast är normalt mycket mindre riskfylld än de ingående komponenterna.

Fredrik280zx
Umeå
Här sen Feb 2006

Helt rätt! Fast eftersom vi är inne på "korkade-grejjer-jag-gör-mot bättre-vetande" så är man ju så barnsligt entusiastisk när man tillverkat någon onödig pryl så man kan inte riktigt vänta tills det har härdat ordentligt och börjar slipa för tidigt med risk för att få ohärdad epoxi i lungorna Bara en parantes för att ytterligare dumförklara mig själv

Uddevalla
Här sen Aug 2005

aramidfiber är väll ganska snyggt med? billibgt med, går det att bygga med?

Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

tänkte på om man ska göra det på en befintlig yta (ej gjuta från grunden)

kan man göra det så enkelt att man har på spraylim eller polyester på den befintliga ytan och lägga på kolfibret och jämna ut det med en gumiskrapa (liknande sätt som man sätter solfilm på rutorna)?

och hur tätt är det (tänkte om polyestern kommer att rinna igenom i stora mängder så man blir tvungen att lipa eller är kolfibret så tätt att man inte trycker igenom nått ?

och om denna metod skulle funka hur skulle det bra på svängda ytor som instrumentpaneler eller är detta nått för släta ytor ?

Umeå
Här sen Feb 2006

Aramid ska väl åxå gå bra, har dock aldrig provat. Däremot har jag provat lite med basaltfiber och det är väldigt lättarbetat. Allt går rätt igenom kolfibern. Jag tror inte att en gummiskrapa funkar för kolfibern deformeras väldigt lätt, kanske skulle gå med sån där "anti-slip" men jag har aldrig provat. De svägda former jag provat har varit med blandade resultat, är det inte så mycket svängt blir resultatet bra men blir det för kraftigt särar kolfibern på sig och trycks ihop och deformeras och har sig. Jag har provat att göra en bakskärm till min pocketbike i basalt och i svart glasfiberväv i twill-mönster. De materialen är mer formbara och går utmärkt att göra mer avancerade former i ett stycke med hjälp av vaccum.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Jannis här på forumet har ju gjort dörrsidor i kolfiber. Han kanske han nått tips.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9618&postdays=0&postord . . . .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Skruva banåkabil
Kolfiber dörrsidor
<<   1, 2, 3   >>
11614 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande