Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Motorklubben Track Days 2006
1, 2   >>
4199 besök totalt
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Grundprogrammet för Motorklubbens Track Days 2006 är nu klart. Vi kommer att köra fyra Track Day Advanced och minst två Track Days.

Vi inleder säsongen 20 april med Track Day Advanced på Mantorp Park. Samtidigt finns möjlighet att ta racinglicens.

Track Days 2006
- Torsdag 20/4 Mantorp Track Day Advanced
- Fredag 19/5 Sturup Track Day Advanced
- Torsdag 6/7 Gelleråsen Track Day
- Lördag 2/9 Gotland Ring Track Day
- Fredag 15/9 Anderstorp Track Day Advanced
- Fredag 13/10 Mantorp Track Day Advanced

Boka Track day här.
http://motorklubben.expressen.se/public/events.aspx?mid=9

Läs mer om Track Day Advanced
http://motorklubben.expressen.se/public/showarticle.aspx?aid=631

Läs mer om Licenskurs
http://motorklubben.expressen.se/public/showarticle.aspx?aid=641

Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Re: Motorklubben Track Days 2006

Peter S skrev:
Grundprogrammet för Motorklubbens Track Days 2006 är nu klart. Vi kommer att köra fyra Track Day Advanced och minst två Track Days.

Vi inleder säsongen 20 april med Track Day Advanced på Mantorp Park. Samtidigt finns möjlighet att ta racinglicens.

Track Days 2006
- Torsdag 20/4 Mantorp Track Day Advanced
- Fredag 19/5 Sturup Track Day Advanced
- Torsdag 6/7 Gelleråsen Track Day
- Lördag 2/9 Gotland Ring Track Day
- Fredag 15/9 Anderstorp Track Day Advanced
- Fredag 13/10 Mantorp Track Day Advanced

Boka Track day här.
http://motorklubben.expressen.se/public/events.aspx?mid=9

Läs mer om Track Day Advanced
http://motorklubben.expressen.se/public/showarticle.aspx?aid=631

Läs mer om Licenskurs
http://motorklubben.expressen.se/public/showarticle.aspx?aid=641

Nu har jag iallafall suttit med kalendern hela kvällen och bokat bandagar.
Vi ses 20/4, 6/7 och säkerligen 2/9
Nu gäller det bara att få i nya motorn

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Stephan B skrev:

Bara att skruva på. Vi ses!

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Peter - Måste min bil vara påställd & skattad/försäkrad ?

jag vill gärna köra på Sturup igen - men jag ställer rinte på den enbart för detta.

Försäkringen gäller ju ändå inte :-)

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Hur många är det på banträffarna ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Cédric skrev:
Hur många är det på banträffarna ?

Max 50.

KristianAE86 skrev:
Måste min bil vara påställd & skattad/försäkrad ?

Nej. För detta arrangemang gäller inte trafikskadelagen. Däremot måste din bil klara besiktning av SLC.

Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Peter S skrev:
Stephan B skrev:

Bara att skruva på. Vi ses!

Jag bokade 2st trackdays men fick bara bekräftelse på en av dom.
Den som jag inte fick det på var 6/7 på Gelleråsen.
Vem kan bekräfta att det bokningen gått igenom?

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Stephan B skrev:
Vem kan bekräfta att det bokningen gått igenom?

Du är anmäld.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Peter S skrev:

Nej. För detta arrangemang gäller inte trafikskadelagen. Däremot måste din bil klara besiktning av SLC.

Vill du förklara detta enkelt - eller står det annanstans på Rejsa.nu vad reglerna är ?

För det är väl för GATBILAR det är menat ?

Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Peter S skrev:

Vill du förklara detta enkelt - eller står det annanstans på Rejsa.nu vad reglerna är ?

För det är väl för GATBILAR det är menat ?

Trafikskadelagen gäller inte på Track Days Advanced. Dessa evenemang faller under motortävlingsförsäkringen. Jag håller på att sammanställa detta.

Men ja det är helt klart avsett för gatbilar.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Peter S skrev:
[
Trafikskadelagen gäller inte på Track Days Advanced. Dessa evenemang faller under motortävlingsförsäkringen. Jag håller på att sammanställa detta.

hehehe jag menade SLC-besiktningen

jag har pressade oljeslangar & bilen klarade besiktningen på MECA raceway i somras - så det borde ju inte vara några problem

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:
Peter S skrev:
[

hehehe jag menade SLC-besiktningen

jag har pressade oljeslangar & bilen klarade besiktningen på MECA raceway i somras - så det borde ju inte vara några problem

SLC's speciella regler för dom här körningarna är mer allmänna förnuftsregler.....

dvs bromsar som funkar, bälte som sitter fast oavsett om det är 3 punkt eller bättre, stol som sitter fast, inga lösa föremål, och rent allmänt gott skick som inte innebär farligheter varken för föraren eller oss som står bredvid........

oljeslangar är inget stort bekymmer normalt...... nångång läcker olja alltid ut för oss under tävlingshelgen så vår personal är vana att snabbt åtgärda det...... men självklart vill vi inte ha ut bilar där man vet att det kommer hända.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Fredrik - SLC skrev:

SLC's speciella regler för dom här körningarna är mer allmänna förnuftsregler.....

dvs bromsar som funkar, bälte som sitter fast oavsett om det är 3 punkt eller bättre, stol som sitter fast, inga lösa föremål, och rent allmänt gott skick som inte innebär farligheter varken för föraren eller oss som står bredvid........

oljeslangar är inget stort bekymmer normalt...... nångång läcker olja alltid ut för oss under tävlingshelgen så vår personal är vana att snabbt åtgärda det...... men självklart vill vi inte ha ut bilar där man vet att det kommer hända.

Tack för ett mkt bra svar Fredrik.

en enkel säkerhetsbesiktning helt enkelt.

Går det att göra något litet undantag så du & peter får åka några varv med mig ev: ?

PS:

ALLA SBF dragracingevenemang kräver enligt reglerna pressade oljeslangar på tryckändarna av slangarna - Är detta inget krav inom racingen ?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:

ALLA SBF dragracingevenemang kräver enligt reglerna pressade oljeslangar på tryckändarna av slangarna - Är detta inget krav inom racingen ?

Näe inte vad jag vet (fast kan ha fel förståss) ...... men å andra sidan så är vi inte lika känsliga för lite halka heller, i racing vågar vi köra när det regnar med

Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Går det att göra något litet undantag så du & peter får åka några varv med mig ev: ?

Våra instruktörer får åka med, om de själva anser att det är bra för förarens utveckling. (Läs om de vågar...) om deltagarna vill kan instruktörerna också demonstrera i deltagarnas bil och då får förstås bilens förare åka med. (Läs om du vågar låta instruktörerna köra din bil )

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Peter S skrev:
KristianAE86 skrev:

Våra instruktörer får åka med, om de själva anser att det är bra för förarens utveckling. (Läs om de vågar...) om deltagarna vill kan instruktörerna också demonstrera i deltagarnas bil och då får förstås bilens förare åka med. (Läs om du vågar låta instruktörerna köra din bil )

Är det nån av det söta flickorna så e det ju självklart att de skall få prova denna rent sagt grymma & fantastiska japanska lågflygande jaktplan till bil jag innehar

Vågar: Tssss

Jag har läst till mig att väldigt många kända racerförarre är åkrädda.... Inget fel med detta egentligen ju ! men det känns lite fel att läsa deta om dem...

Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
KristianAE86 skrev:
...racerförarre... ...åkrädda...

Kan berätta att i samband med ett lopp på Kinnekulle 1992 så hamnade vi oss till Skara Sommarland.

En inte helt okänd racerförare följde med i bergochdalbanan. Upplevelsen var så stark att racerföraren ifråga grät av rädsla. Detta efter att en stund tidigare ha hållit fullt under bron då alla andras bromslysen tändes...

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Eftersom frågan kom upp i en annan tråd om gatbils-körnings arrangemang och säkerhet....

så kan jag meddela att dom arrangemang som Motorklubben gör tillsammans med SLC så är säkerheten följande:

Fullt bemannade posteringar
Ambulans
2 st Rescuebilar med brand och klipputrustning
Bärgningsbil
Tidtagning
Instruktörer som har koll på hela banan.

Rickard
Göteborg
Här sen Mar 2004

En generell fråga från mig med tummen mitt i handen.

Klarar en vanlig standardsportbil en hel dag med "track day advanced"? Av erfarenhet från motorklubbens träffar förra året med ca 10-15 minuters åkpass var det bra många som eldade upp bromsar och smälte däck, blåste turbos mm (inklusive mig själv)

Efter att ha läst lite trådar här på forumen verkar det som om standardbilar brukar ta ganska duktigt med stryk av bankörning. Klarar diff, växellåda, hjullager, bromsar, motor, koppling mm av att smiskas runt på bana i den utsträckning som track day advanced innebär?

Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Det jag mer undrar är hur mycket körning det blir på en trackday? På de flesta bankörningar är det ju uppdelat på något vis, och i slutet av dagen brukar man ju få köra hur mycket man vill.

Hur funkar det på trackdays med Motorklubben? Är väldigt sugen på att köra på Gelleråsen. Men ska jag betala 950kr så vill jag gärna få gott om körtid. Och om man dessutom får körtips av någon racerstjärna till instruktör blir jag bara glad..

Men rent i tid, hur mycket körning blir det per person och hur är passen uppdelade?

Täby
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Rickard skrev:
Klarar diff, växellåda, hjullager, bromsar, motor, koppling mm av att smiskas runt på bana i den utsträckning som track day advanced innebär?

Det är inte större påfrestning på materialet än på en vanlig bandag. Det är utbildning & kringarrangemang som är mera "advanced".

Sen är det ju en behaglig konst att kunna köra fort så att materialet håller. Mjukt är fort.

Inför träffar
1, 2   >>
4199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande