|
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649
Trådstartare

10 Mar 2006 15:33
Bahrain GP
Skapar tråd för rejset (inkl träningar och kvalificering).
Det verkar som om Ferrari och Bridgestone i alla fall hjälpligt lyckas hänga med i tempot. Här är tiderna från fria träning nummer 2 (fria träningen nummer 1 är ganska ointressant då hälften av aktöerna i själva rejset inte ens satte en tid):
|
1. Anthony Davidson M Honda 1:31.353
2. Michael Schumacher B Ferrari 1:31.751
3. Alexander Wurz B Williams-Cosworth 1:31.764
4. Felipe Massa B Ferrari 1:32.175
5. Fernando Alonso M Renault 1:32.538
6. Vitantonio Liuzzi B Toro Rosso 1:32.703
7. Robert Doornbos M Red Bull-Cosworth 1:32.926
8. Giancarlo Fisichella M Renault 1:33.215
9. Jenson Button M Honda 1:33.226
10. Robert Kubica M Sauber-BMW 1:33.244
11. Christian Klien M Red Bull-Cosworth 1:33.557
12. Kimi Raikkonen M McLaren-Mercedes 1:33.577
13. Juan Pablo Montoya M McLaren-Mercedes 1:33.726
14. Nick Heidfeld M Sauber-BMW 1:33.848
15. Neel Jani Switzerland B Toro Rosso-Cosworth 1:33.900
16. Scott Speed B Toro Rosso-Cosworth 1:34.284
17. Mark Webber B Williams-Cosworth 1:34.333
18. Rubens Barrichello M Honda 1:34.384
19. David Coulthard M Red Bull-Cosworth 1:34.432
20. Tiago Monteiro B MF1-Toyota 1:34.459
21. Nico Rosberg B Williams-Cosworth 1:34.953
22. Ralf Schumacher B Toyota 1:35.170
23. Markus Winkelhock B MF1-Toyota 1:35.686
24. Jarno Trulli B Toyota 1:35.898
25. Jacques Villeneuve M Sauber-BMW 1:36.264
26. Christijan Albers B MF1-Toyota 1:36.314
27. Takuma Sato B Super Aguri-Honda 1:37.588
28. Yuji Ide B Super Aguri-Honda 1:39.021
|
Edit: Jisses! Svårediterat!
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

10 Mar 2006 18:22
Som sagt, riktigt svårt att dra några större växlar av resultaten än så länge.
En del besvikelser, störst kanske för Kimi som fick stopp på andra passet. Det rök från motorn...
En del positivt, i mina ögon glädjs jag mest för Super Aguri! Dom är tvärsist, men dom är där
Ska bli kul att se kvalet imorrn, hur funkar det nya kvalsystemet i praktiken? Vem är snabbast när det börjar gälla?
_________________ /Kristian Elisson
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078

10 Mar 2006 18:28
Hur kör dom kvalet i år, är det ett utvarv, tidtagning och ett invarv, eller vilken modell använder dom i år.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

10 Mar 2006 18:37
Lennart Jarmyr skrev: | Hur kör dom kvalet i år, är det ett utvarv, tidtagning och ett invarv, eller vilken modell använder dom i år. |
Det är inte helt enkelt...
Den bästa förklaringen har jag hittat på utmärkta http://www.forza-motorsport.se
Forza skrev: |
2006 är det nya tag igen - envarvskvalet är borta och en helt ny kvalform är införd. Nu består kvalet istället av tre delar på totalt 50 minuter där bilar slås ut efter de två första kvalomgångarna. Så här kommer det att fungera:
Del 1:
Alla 22 bilar i fältet har 15 minuter och fritt antal varv att sätta sin bästa tid. Man får köra med helt valfri bränslemängd. Efter 15 minuter stoppas kvalet, och de 6 långsammaste bilarna är utslagna och får startplats 17-22.
Del 2:
Efter 5 minuters rast och vila, börjar kvalomgång nummer två. De 16 kvarvarande bilarna får ytterligare 15 minuter och fritt antal varv att sätta en bästa tid. Även denna gång med valfri bränslemängd. Efter 15 minuter stoppas kvalet igen och de sex långsammaste bilarna är utslagna. De har plats 11-16.
De 12 bilar som har slagits ut och har plats 11-22 får nu tanka upp bilarna inför loppet med valfri mängd bränsle, de vill starta loppet med. Därefter ställs bilarna i parc fermé liknande förhållanden, och stallen får inte arbeta mer med bilarna.
Del 3:
Efter ytterligare 5 minuters rast och vila är det nu 20 minuter kvar av kvalet med de 10 snabbaste förarna. Nu måste alla dessa 10 tanka upp bilarna med den mängd bränsle de vill starta loppet med, bränslemängden är således inte längre valfri. Antalet varv i den här 20 minuter långa kvalomgången är fortfarande valfritt. När 20 minuter har gått är plats 1-10 avgjord.
Därefter måste stallen tanka upp bilarna med den mängd bränsle de har förbrukat under sista kvalomgången. Sen ställs även de här bilarna i parc fermé liknande förhållanden, upptankade för loppet.
Man har också infört en ny regel som säger att om en förare har stannat i onödan på banan, eller hindrat en annan förare, någon gång under kvalet så stryks dennes tider.
|
_________________ /Kristian Elisson
|
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134

10 Mar 2006 18:38
Hoppas verkligen inte det var något allvarligt med kimis bil, fattar inte hur den killen orkar med isf om det blir en sån säsong till med motorhaverier i vart annat race.
Kvalsystemet är en hel vetenskap så jag nöjer mig med att säga att det inte är utvarv, tidtagning, invarv.
_________________ David Olsson
Lotus Elise SC
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078

10 Mar 2006 18:54
Det som gör att jag undrade var att jag läste någonstans förra året: att nästa år kommer dom att återgå till det system som innebär utvarv/tidtagning och invarv.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
ca6
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 55

10 Mar 2006 20:51
Inte bara att Minardi, ehrm, Toro Rosso är snabba, bilarna är grymt snygga med
_________________ Christoffer Ahlm Brenander
|
C
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743

11 Mar 2006 09:59
öhhh:
Williams-Cosworth
Red Bull-Cosworth
Toro Rosso-Cosworth
vart är ferrari motorerna?
_________________ Christian Lange
458
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078

11 Mar 2006 10:00
Från lördagens fria träning.
1. 6 MASSA Ferrari B 1'32"862 209.808 Km/h
2. 5 M.SCHUMACHER Ferrari B 1'33"266 + 0'00"404
3. 3 RAIKKONEN McLaren Mercedes M 1'33"670 + 0'00"808
4. 8 TRULLI Toyota B 1'33"808 + 0'00"946
5. 1 ALONSo Renault M 1'34"001 + 0'01"139
6. 15 KLIEN RedBull Ferrari M 1'34"031 + 0'01"169
7. 14 COULTHARD RedBull Ferrari M 1'34"094 + 0'01"232
8. 7 R.SCHUMACHER Toyota B 1'34"312 + 0'01"450
9. 2 FISICHELLA Renault M 1'34"359 + 0'01"497
10. 16 HEIDFELD BMW Sauber M 1'34"656 + 0'01"794
11. 9 WEBBER Williams Cosworth B 1'34"787 + 0'01"925
12. 17 VILLENEUVE BMW Sauber M 1'34"906 + 0'02"044
13. 12 BUTTON Honda M 1'35"031 + 0'02"169
14. 18 MONTEIRo Midland Toyota B 1'35"234 + 0'02"372
15. 10 ROSBERG Williams Cosworth B 1'35"910 + 0'03"048
16. 4 MONTOYA McLaren Mercedes M 1'35"950 + 0'03"088
17. 11 BARRICHELLo Honda M 1'36"011 + 0'03"149
18. 20 LIUZZI Toro Rosso Cosw. M 1'36"141 + 0'03"279
19. 21 SPEED Toro Rosso Cosw. M 1'36"172 + 0'03"310
20. 19 ALBERS Midland Toyota B 1'36"484 + 0'03"622
21. 22 SATo S. Aguri F1 Honda B 1'38"240 + 0'05"378
22. 23 IDE S. Aguri F1 Honda B 1'41"953 + 0'09"091
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

11 Mar 2006 10:00
Christian Lange skrev: | öhhh:
Williams-Cosworth
Red Bull-Cosworth
Toro Rosso-Cosworth
vart är ferrari motorerna? |
I Red Bull
_________________ /Kristian Elisson
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

11 Mar 2006 10:01
Lennart Jarmyr skrev: | Från lördagens fria träning.
|
Fast det är inte slutgiltiga. Det kom in ett par rökartider de sista minutrarna
_________________ /Kristian Elisson
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

11 Mar 2006 10:04
1. 12 BUTTON Honda M 1'31"857 212.104 Km/h
2. 5 M.SCHUMACHER Ferrari B 1'31"878 + 0'00"021
3. 1 ALONSo Renault M 1'31"989 + 0'00"132
4. 2 FISICHELLA Renault M 1'32"031 + 0'00"174
5. 6 MASSA Ferrari B 1'32"862 + 0'01"005
6. 17 VILLENEUVE BMW Sauber M 1'32"969 + 0'01"112
7. 8 TRULLI Toyota B 1'33"047 + 0'01"190
8. 3 RAIKKONEN McLaren Mercedes M 1'33"670 + 0'01"813
9. 7 R.SCHUMACHER Toyota B 1'33"770 + 0'01"913
10. 9 WEBBER Williams Cosworth B 1'33"848 + 0'01"991
11. 15 KLIEN RedBull Ferrari M 1'33"953 + 0'02"096
12. 11 BARRICHELLo Honda M 1'34"015 + 0'02"158
13. 14 COULTHARD RedBull Ferrari M 1'34"094 + 0'02"237
14. 16 HEIDFELD BMW Sauber M 1'34"125 + 0'02"268
15. 4 MONTOYA McLaren Mercedes M 1'34"390 + 0'02"533
16. 10 ROSBERG Williams Cosworth B 1'34"438 + 0'02"581
17. 19 ALBERS Midland Toyota B 1'35"125 + 0'03"268
18. 18 MONTEIRo Midland Toyota B 1'35"234 + 0'03"377
19. 20 LIUZZI Toro Rosso Cosw. M 1'36"141 + 0'04"284
20. 21 SPEED Toro Rosso Cosw. M 1'36"172 + 0'04"315
21. 22 SATo S. Aguri F1 Honda B 1'38"240 + 0'06"383
22. 23 IDE S. Aguri F1 Honda B 1'41"953 + 0'10"096
_________________ /Kristian Elisson
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

11 Mar 2006 10:31
Inget motorbyte för McLaren.
Kimi stannade igår mitt på banan med rykande motor, visade sig vara ett elfel
Montoya klagade på sin motor och ville byta. Men det visade sig att den skulle vara slö, det var ju bara träning. Mörkning på g?
_________________ /Kristian Elisson
|
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716

11 Mar 2006 11:31
Halv timma kvar till kval! Kan inte fatta att det äntligen börjat efter en så lång och kall vinter..
Jaaaa!
_________________ Rachid Rachid
|
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716

11 Mar 2006 11:34
Tror inte att det kommer att bli så jättemycket trafik under de första 15minuterna av kvalet. Eftersom de snabba teamen säkert bara kommer att göra några få varv för att bara göra klart för sig att de är snabbare än the best of the rest teamen..
Kul iallafall att vi iår har tre team som tillhör kategorin "The best of the rest".
Midlan, Toro Rosso och Super Aguri. De är ju givna för de sista sex placeringarna. Men efter det börjar nog kvalet på allvar.. Med mycket trafik till följd. Kommer nog att bli en hel del förare som kommer att störas på sitt snabba varv iår.
20min kvar till sändning startar på ZTV!
_________________ Rachid Rachid
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

11 Mar 2006 11:40
Rash skrev: | Tror inte att det kommer att bli så jättemycket trafik under de första 15minuterna av kvalet. Eftersom de snabba teamen säkert bara kommer att göra några få varv för att bara göra klart för sig att de är snabbare än the best of the rest teamen..
|
Eller så går dom ut direkt för att ha en stund på sig att förbereda efterföljande kval... Det finns nog olika taktiker, kul i början av en säsong
_________________ /Kristian Elisson
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

11 Mar 2006 11:41
Rash skrev: | Tror inte att det kommer att bli så jättemycket trafik under de första 15minuterna av kvalet. Eftersom de snabba teamen säkert bara kommer att göra några få varv för att bara göra klart för sig att de är snabbare än the best of the rest teamen..
Kul iallafall att vi iår har tre team som tillhör kategorin "The best of the rest".
Midlan, Toro Rosso och Super Aguri. De är ju givna för de sista sex placeringarna. Men efter det börjar nog kvalet på allvar.. Med mycket trafik till följd. Kommer nog att bli en hel del förare som kommer att störas på sitt snabba varv iår.
20min kvar till sändning startar på ZTV!  |
tror att Toro Rosso kan överaska.....
tippar en slutkval på dom som 7 och 11.....
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

11 Mar 2006 12:04
Ide i pole just nu
Skapligt skitig bana just nu, toppteamen gör nog rätt som låter "also rans" städa banan...
_________________ /Kristian Elisson
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19074

11 Mar 2006 12:08
Förmodligen, såg ju inte nådigt halkigt ut första varven...
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

11 Mar 2006 12:10
Kimi kraschar. Rödflagg ute.
_________________ /Kristian Elisson
|
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649
Trådstartare

11 Mar 2006 12:15
Kristian Larsson skrev: | Kimi kraschar. Rödflagg ute. |
Hmm, vad händer vid en rödflaggssituation? Kommer resterande minuter köras senare? Kommer det läggas på lite extratid för ett utvarv?
|
|