Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (28710 totalt) |
Hej! Jag har haft lyckan att hitta denna underbara Alpina (Alpinvit förståss
![]() Det är alltså en Alpina B6 2.8 -86, nr 253 av 259 byggda 2.8:or. Motorn är renoverad och borrad till 3.0liter,något vassare kam och är även utrustad med Hartge extraktorrör. Orginaleffekt är 210hk och 270nm. Växellåda med ettan neråt. 25% diffspärr i slutväxeln. Chassimässigt sitter det ett KW-kit,ställbart i höjd och hårdhet,M3 eccentrisk bussn i främre bärarm och BMW:s egna topplagringar med +/- 30min cambercorr.18mm kränghämmare fram och ställbar 14,5mm bak. Styrväxel från Alpina med 3.75 rattvarv och varvtalsberoende servoassistans. Bromsar är Alpinas egna,296mm vent-skivor fram,bak är jag inte helt säker men tror det är som typ E30 323i/325i dvs solida 258mm skivor. Stålomspunna bromslangar runtom. Alpina-fälgar naturligtvis,7x16 fram 205/50-däck och bak sitter 3.5:ans 8x16fälgar med 225/45-däck. Förståss avnjuts denna bil bäst på bana.. ![]() ![]() Mer bilder kommer varefter den blir klar. Ett litet smakprov: ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Trevligt med fler B6-bröder!
![]() Fler bilder kommer imorrn! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Har inga mått på exakt höjd men kanske kan ta lite mått/bilder och skicka? Testa skicka iväg ett mail till Alpina? De brukar vara hjälpsamma. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Det ska följa med monteringsanvisningar om inte jag missminner mig ![]() _________________ / Erik Tryggvesson |
||
Fick en liten påstötning av P.P. Om Alpinavänner här!
Jag har en Montageanleitnung på Deko-set 87 sen jag bytte spoiler på min B6 3,5 -89. Som Tryggvesson säger hänger det med i paketet. Och man slänger ju inget! Jag kan scanna av och skicka om det kan vara intressant. /Tobbe _________________ Tobias Nanker |
||
Tackar för tipsen & hjälpen boys!
![]() ![]() "Antar att det är M30-motorn när det är så stor motorvolym??" << Ja David det stämmer,det är M30-motorn ...en stor,tung klump till motor men det tycks som om Alpinorna ändå har hyfsad balans.. ![]() Anton: Ja verkligt kul...var inte direkt planerat men föll direkt för bilen första gången jag såg den....och det är såå svårt att lämna E30-träsket! ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Hej!
![]() Nu när jag gått igenom bilen och insett vad som är kvar att göra tills den blir körklar så får jag nog "släppa" det här med BMW Spring Break...jösses vad mkt plock det blir...nästan alla delar finns men det känns nästan som om jag köpt en byggsats i naturlig storlek! ![]() ![]() Det här alltså utgångsläget just nu: ![]() Nästan allt det här ska skruvas på bilen!: ![]() Under den sega tejpen tittar en Mahle högkompskolv fram. ![]() ![]() ![]() En bild på bilens bästa sida för tillfället (Alpina-kännare ser att det sitter 3.5:ans bakspoiler på) ![]() Alpinas egna motorfäste på passagerarsidan,ser lite hemgjord ut men bastant! : ![]() En låda med bult,mutter,clips m.m...som jag inte har en aaaning om var dom ska sitta. Jag har alltså lite "detektiv-jobb" framför mig nu i vår... ![]() ![]() En beg och en ny org Alpina-spoiler: ![]() Jag blir alldeles ![]() ![]() ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
En sån urläcker vagn måsta man gratulera till!
Var själv och tittade på en B6:a innan det blev 320is och den där goa M30 motorn har ju ett vrid som en tysk oxe!!! Ser fram emot att se dig färdigställa byggsatsen, uppdatera ofta! _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
||
![]() ![]() Åtdragningsmoment på toppen: 60nm -> 20min -> 80nm -> varmkör 25min -> 35grader Maila ner till Alpina annars o fråga ang. åtdragningsmomenten dom brukar bara hjälpsamma. c.kratzer@alpina.de eller b.schneider@alpina.de Jag vet att man får med instruktioner från Alpina till vissa topplock osv. Fast jag har inga till mitt B8 4.6 topplock som ligger i förådet > ![]() Kolla den här pdf:en http://www.tedserbinski.com/m3/docs/bmw_torq.pdf _________________ / Erik Tryggvesson |
||
>>Tackar,tackar... ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
>>Tack för infon! ![]() En fundering bara...hoppas man kan vänta en längre stund efter "80nm" ...jag menar,det tar ju en stund att få motorn startklar efter toppmontering!? ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Lite info om vad som händer. Det går plågsamt sakta
![]() Här blocket redo för ett lock: ![]() och här den Alpina-preppade toppen med bl.a hemisfäriska förbränningsrum: ![]() En bild på kedjespännaren med sitt lilla oljebad.Man luftar spännaren genom att först lossa på locket till fjädern så att den endast tar med några gängor (för att luft ska kunne sippra igenom),sedan skjuter man kedjeskenan fram å tillbaka tills den blir stum: ![]() Några bilder på nuläget i motorrummet: ![]() ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (28710 totalt) |