Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Klass 3 - Nr 15 - Ravila Motorsport
4942 besök totalt
persvensson

Här sen Maj 2004
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Klass 3 - Nr 15 - Ravila Motorsport

Ravila Motorsport

- Startnummer 15
- Klass 3

____________________________________________________________________

BMW M3 V8

Bilen vi åker med är från början en BMW E36-97. Några år av förändringar har gjort den till vad den är idag. Till 2003 genomgick bilen en bantningskur, chassiet utvecklades ytterligare, motorns andning förbättrades samt andra förändringar för att förbättra driftsäkerheten tillkom.

Tekniska Specifikationer för
RAVILA MOTORSPORT BMW M3 V8 RM4.1

Kaross: BMW E36 4dr 1997. Skärmbreddad ca 100 mm. Skärmar, dörrar, motorhuv, baklucka och stötfångare i glasfiberarmerad plast. Rutor (ej vindruta) i polykarbonatplast. Innerpaneler i kolfiber. Störtbur, ca 30 meter (90kg).

Motor: BMW V8 M62. Slagvolym 4384 cc. Tillbakaflyttad och sänkt maximalt utan åverkan på torpedvägg.
Elektronisk bränsleinsprutning. Egendesignade 4-1 grenrör. Kamaxlar med ökat lyft och duration. Koniskt luftfilter med "luffarturbo". Friflödande avgassystem. Effekt 370 hk, vridmoment 480 Nm, maxvarv 6500 rpm.

Växellåda: 5-växlad ZF. Sachs 184mm 2-skivig sinter-koppling och egentillverkat svänghjul.

Slutväxel: BMW 3,15:1 eller 2,93:1 med differentialbroms.

Bromsar: Fram, Brembo sexkolvsok med 330x34 mm skivor. Bak, Brembo fyrkolvsok med 304 mm skivor. ABS-system Conti-Teves Mk20.

Hjulupphängning: Fram: egendesignade dubbla triangellänkararmar samt spindel, fullt justerbara Öhlinsstötdämpare.
Bak: egendesignade dubbla triangellänkararmar samt spindel, fullt justerbara Öhlinsstötdämpare.

Hjul: Fälgar 17x8" OZ-racing Superleggera.
R-däck (mönstrat slicks) Bridgestone RE540S 225/45R17 Soft gummiblandning samt Bridgestone Potenza S02 205/50-17 för extremt våta förhållanden.

Aerodynamik: Frontspoiler/splitter BMW M3 modifierad. Bakvinge av kolfiber, egenkonstruerad.

Vikt: 1125 kg fullt raceklar inklusive 70 liter bränsle. Viktfördelning fram/bak 52/48 %

Prestanda: Toppfart ca 250 km/h med 3,15:1 slutväxel. Acceleration 0-100 km/h 4,5 sekunder.

Övrigt: FIA snabbtankningssystem, dubbelkoppling. Pumpar för bakaxel och växellådskylning drivs genom remdrift på bakväxelns utgående axlar. Laptimer. Integrerad komradio. Byggstart vintern 2001, tävlingspremiär våren 2002.

____________________________________________________________________

Vårt team

Johan Zackrisson
Konsult med uppdrag på Volvo PV Motorutveckling
Kört långloppsracing i fem år. Teamchef, förare och drivlinekonstruktör

Håkan Gustafsson
Svetstekniker på mekanisk verkstad
Kört bl.a. rally, rallycross, F3, banracing, långlopp
Förare, broms- och chassikonstruktör

Kenneth Qvist
Verkstadschef på Ravilaverken Mekaniska
Kört bl.a. rally, banracing, långlopp.
Elektriker och materialansvarig

Patrik Hjelm
Servicetekniker på Bensin & Rörtjänst
Kört långloppsracing i fyra år
Kaross- och aerodynamik konstruktör

Marcus Fasth
Utvecklingsingenjör på Volvo Lastvagnar motorutveckling.
Kört gokart, långlopp
Förare, koordinator och sponsorkontakt

Per Svensson
IT-konsult på Kerfi AB
Kört långloppsracing i fem år
Förare, sponsor- och webansvarig

Johnny Adolfsson
Motormekaniker Volvo Lastvagnar
Kört långloppsracing i fem år
Förare, drivlinekonstruktör

ove Karlén
Uppdragsledare på Volvo Personvagnar motorutveckling
Kört långloppsracing i fem år
Drivlinekonstruktör

Mikael Nilsson
Tankansvarig

Övriga medarbetare:
Gunnel och Weine Fasth
Marica Dahlin-Fasth

Samt många fler som ställer upp när de kan.

Hemort: Göteborg
Websida: http://www.ravilamotorsport.com

____________________________________________________________________

Våra sponsorer

Ravilaverken Mekaniska
Consat Engineering
World of Wheels
Motul
Nomo Kullager
S-racing
Bensin & Rörtjänst
Etapp Engineering
NBB
Måleriakuten
Mobimech
Alu-S
Bilglascentralen
HCJ Bilutrustning
Lindbergs Skyltar
Caro
Göteborgs Handelsstål
Herdbergs Kyl
Svetsekonomi Göteborg


____________________________________________________________________

_________________
Per Svensson
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



dax för uppdatering?

Ravila kör inte med BMW utan med en GT3:a i år säger ryktet!

_________________
Martin Engström
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

triple skrev:
dax för uppdatering?

Ravila kör inte med BMW utan med en GT3:a i år säger ryktet!

SLC har koll och det ligger "i röret" för våra presentationer av årets team.
Teamets stora mål i år är dock inte SLC utan det är goda internationella resultat. Men vi kommer att få se dem gästspela vid ett par tillfällen.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Allmänt banåkaforum
Klass 3 - Nr 15 - Ravila Motorsport
4942 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande