Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga driftingbil?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6092 totalt)
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bygga driftingbil?

Jag funderar starkt på att testa på Drifting,bilen jag har är en Volvo 240 med ca 160-170 sugmotorhk.
Kommer att åka med svetsad diff,men jag tänkte på hur man ska göra med hjulupphängningen?Har för mig att jag har läst att bilen ska vara mjuk fram och hård bak?Någon med erfarenheter?Tips?

Tacksam för svar!
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

kolla me kristanAE86 här på forumet, annars finns la en www.drifting.se tror ja..

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Annars är du inne på rätt väg när du säger att bilen ska vara mjuk fram och hård bak framförallt gäller dett krängningshämmarna, du vill ju göra bilen överstyrd.

Sök lite på forumet jag har sett några driftingbyggen baserade på 240 diskuteras här på forumet...

Uddevalla
Här sen Aug 2005

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24530&highlight=

byt bussningarna i bakvagnen til teflon.. dom håller inte, fick sj byta 3 ggr på 2 månader..

Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nikel skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24530&highlight=

byt bussningarna i bakvagnen til teflon.. dom håller inte, fick sj byta 3 ggr på 2 månader..

Kanonbra länk! thumbs up
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

klart det är ju jag som är trådskaparen
skriv in mer tipps

Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Som jag har fattat det nu efter lite forskning i gamla trådar så har jag tänkt mig följande setup:

Dubbla krängningshämmare bak,ingen alls fram?
org mjuka dämpare och mjuka fjädrar fram.
Hårda bilstein eller liknande med racingfjädrar bak.

"problemet" är att jag kommer att åka på STCC-18" däck 210/65-18 runt om,lär ju inte va så lätt att få dessa att släppa bak,anledningen till att jag ska åka på sånna däck är för att jag kommer över mååånga billigt;)

Ska jag satsa på att ha ställbar camber fram?Toe in & toe out,hur ska de stå?Alltså mer än vad man kan få orginal?Påverkar det mkt i så "låga" farter som det rör sig om?åker ju inte i 170km/h med fullt rattutslag
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Magnus Sjögren skrev:

"problemet" är att jag kommer att åka på STCC-18" däck 210/65-18 runt om,lär ju inte va så lätt att få dessa att släppa bak,anledningen till att jag ska åka på sånna däck är för att jag kommer över mååånga billigt;)

Slicks är väl inte tillåtet i drifting? Dessutom är det väl väldigt få klubbar som tillåter slicks på sina banträffar om du ska köra utom tävlan (om det nu är någon som tillåter drifting på sina evengemang?)

Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

I SBF:s tekniska regler står det bara "Stålradial, ej av diagonal typ" så slicks ska väl vara tillåtet?
Kanske dumt, men tillåtet

Malmö
Här sen Feb 2004

Jag har sett KristianAE86 skriva att R-däck inte är tillåtet för att det ger för höga hastigheter. Och jag tvivlar på att någon lyckas drifta med 265 breda slicks på en bil med moderat effekt.

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bakdäcken blir väl 15" av sämre kvalitee,har bestlutat mig för att åka med 18" runt om på gatan och 15" för drifting,för då kan man ju ändå komma över mycket däck,lär ju gå åt en del i sommar.

Det jag menar med drifing är att åka på banträffar fast åka på sladd i vissa kurvor likt Gatebils "Breidsladd" jag kommer inte att tävla i drifting utan vill ha en överstyrd banklubbracebil typ..
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Folxam skrev:
I SBF:s tekniska regler står det bara "Stålradial, ej av diagonal typ" så slicks ska väl vara tillåtet?
Kanske dumt, men tillåtet

Fick reda på idag att STCC ska åka på 17",kan det verkligen stämma? Annars åker jag med Porsche carerra cups framdäck som är 240/65-18 och det är deras regndäck jag kommer åka på inte slicks..
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Magnus Sjögren skrev:
Bakdäcken blir väl 15" av sämre kvalitee,har bestlutat mig för att åka med 18" runt om på gatan och 15" för drifting,för då kan man ju ändå komma över mycket däck,lär ju gå åt en del i sommar.

Det jag menar med drifing är att åka på banträffar fast åka på sladd i vissa kurvor likt Gatebils "Breidsladd" jag kommer inte att tävla i drifting utan vill ha en överstyrd banklubbracebil typ..

tänk på att det varierar från banträff till banträff hur stort motstånd din körstil kommer att möta.
de flesta uppskattar inte alls en körstil som bygger på drifting.

Kolla upp att dina cup-regn däck är gatlagliga också.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

sweanders skrev:
Jag har sett KristianAE86 skriva att R-däck inte är tillåtet för att det ger för höga hastigheter. Och jag tvivlar på att någon lyckas drifta med 265 breda slicks på en bil med moderat effekt.
Kristian planerar ju att köra med R-däck (Toyo R888) fram iaf.

M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Magnus Sjögren skrev:

tänk på att det varierar från banträff till banträff hur stort motstånd din körstil kommer att möta.
de flesta uppskattar inte alls en körstil som bygger på drifting.

Kolla upp att dina cup-regn däck är gatlagliga också.

Det kommer mest att köras en "superstage" som brukar anordnas på Uråsa flygfält,har typ 3km dit thumbs up
Dessutom så blir det väl lite "buskörning",vill åka på sladd men har inte råd med riktig Drifting,men det är ett mål senare i livet helt klart men till att börja med så blir det till att sladda så fort tillfälle ges så man får lite träning.
Att gatdäcken inte är gatlegala vet jag redan thumbs down
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
sweanders skrev:

Borde ju vara optimalt att åka med regnslicks(mjuka) fram och slitna sommardäck bak vid driftning.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Magnus Sjögren skrev:
Niklas Falk skrev:
sweanders skrev:

Borde ju vara optimalt att åka med regnslicks(mjuka) fram och slitna sommardäck bak vid driftning.

Jag tror det är svårt att generalisera då effekt, grepp och balans har stor betydelse.

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
sweanders skrev:
Magnus Sjögren skrev:
Niklas Falk skrev:
sweanders skrev:

Jag tror det är svårt att generalisera då effekt, grepp och balans har stor betydelse.

Ja det är ju balansen på bilen som jag frågade om hjälp först med i tråden,vet fortfarande inte hur tex framvagn ska ställas?för att ge maximalt grepp vid "fulla" rattutslag och för att bilen ska vara överstyrd.Angående effekt så räcker 160hk och svetsdiff för att kunna åka med "röven" före i kurvorna
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Magnus Sjögren skrev:
sweanders skrev:
Magnus Sjögren skrev:
Niklas Falk skrev:
sweanders skrev:

Ja det är ju balansen på bilen som jag frågade om hjälp först med i tråden,vet fortfarande inte hur tex framvagn ska ställas?för att ge maximalt grepp vid "fulla" rattutslag och för att bilen ska vara överstyrd.Angående effekt så räcker 160hk och svetsdiff för att kunna åka med "röven" före i kurvorna

Balans och svetsad diff låter som en märklig kombination
Eller balans kanske bara avser att kunna hänga ut baken hela tiden? Isf kan du väl toklätta bak och styva upp bäst det går
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Försök att få balans i bilen bara. Du vill inte ha ett överstyrt monster.
Det är bara att kolla D1-bilarna. Sätt r-däck eller slicks på en sådan och du har en RIKTIGT snabb åka fort bil också...kanske inte så snabb som en bil enbart byggt för att åka fort men skillanden är inte så stor.
Nästan alla prylar som används inom drifting är ju egentligen åka fort prylar. Sen att vissa detaljer får dekaler med "drift-spec" på betyder ju inte att det är någon skillnad på "insidan" mot åka fort prylarna.

Här sen Feb 2004

Magnus Sjögren skrev:

Lycka till! :-) tror du kommer få åka ca 1-2 varv innan du får svartflagg..

Tänk på att i svenska banracingstyrelser sitter inga norska livsnjutare, snarare mest gubbar som inte förstår sig på annat än just banracing. Sånt är livet. Enda sättet att träna på det är på de fåtal sm deltävlingar som kommer finnas eller runt i din lokala rondell eller parkeringsplats.. :-)

men man kan ju alltid försöka iof
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga driftingbil?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande