Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
SLC RaceCamp 2006
1, 2   >>
3345 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
SLC RaceCamp 2006

Den 20 - 21 April bjuder SLC in alla sveriges racerbilar till 2 dagar av test på Mantorp Park.

Torsdagen den 20 April varvar vi tillsammans med Motorklubben Expressen körningen mellan gatbilar och racebilar (saloon) i 30 minuters pass hela dagen mellan 09.00 och 16.00

Fredagen den 21 April så kör vi utan passindelning för maximal körmöjlighet.

Kostnad Racebilar

Bil med 1 förare 1000:-
Bil med 2 eller fler förare 1.500:-

Anmäler dig gör du genom att skicka ett mail till fredrik@slc.se eller tel 0708 800 695

Gatbilar anmäler sig genom Motorklubben för den avancerade gatbils-körningen.

2005 hade vi närmare 100 bilar från alla möjliga serier och klasser närvarande.

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Går det bra med formelbilar?

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Går det bra med formelbilar?

om det kommer fler än 15 anmälda så fixar jag pass åt formelbilar under Fredagen.

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Hej Fredrik,

om man bara kan köra på torsdagen, blir det ett annat pris då (flera förare)?
Vi måste ju ta oss ner till Sturup under fredagen för premiären i ERCup...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
TPR skrev:
Hej Fredrik,

om man bara kan köra på torsdagen, blir det ett annat pris då (flera förare)?
Vi måste ju ta oss ner till Sturup under fredagen för premiären i ERCup...

Nej, jag har satt priset efter normalpriset för en dag och bjuder på den andra.......

Men stanna hellre kvar och åk lite större tävling än ERCup.....

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Det lär nog inte bli aktuellt.
Vi föredrar att ha 35-40 konkurrenter i samma klass istället för 4-5 st och agera väjningsobjekt för Porschar...
No offence!

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
TPR skrev:
Det lär nog inte bli aktuellt.
Vi föredrar att ha 35-40 konkurrenter i samma klass istället för 4-5 st och agera väjningsobjekt för Porschar...
No offence!

På papperet har du rätt..... fast i verkligheten är det ju i stort sett lika stora tidskillnader inom ERC som det är inom SLC eftersom dåliga förare är en större skillnad mot snabba förare än vad det är mot bra kl.2 bilar och kl.4 bilar i SLC.

För övrigt så är inte dom mindre bilarna väjningsobjekt utan hos oss tävlar alla på lika villkor om samma tävling iom handikapp-systemet och vill en porsche om en volvo så får dom köra om när det går liksom alla andra tävlande......

själv tror jag snarare det är att dom flesta ERC bilar inte vågar ta steget upp eftersom förarkvaliten och bilkvaliten i regel är mycket högre i SLC. eller att man tycker det är ok att åka lokalt nere i skåne och båda anledningarna är helt ok.... det är ju därför det finns olika alternativ på tävlande.

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Kan hålla med om att antalet tävlingar i Skåne är minst en för mkt.
Men man ska nog komma ihåg att det är första året för ERCup och kalendern är fixad mycket sent under året. thumbs up

För vår egen del kan jag helt ärligt säga att det är konkurrensen och den täta racingen som lockar i ERCup.
Det är absoult inte pengarna eftersom jag inte ens har räknat på vad det skulle kosta oss att köra SLC.
och ser man hur bilarna i Klass 1 (där vi skulle passa in) körde förra året så skulle vi nog klara oss ganska hyfsat i den klassen...

Att det skulle skilja mer på varvtiderna mellan olika förare än mellan en S40 jämfört med en slicks-Porsche tvivlar jag på, men det är ju lätt att kolla upp.
Vi har ganska stor variation på våra förare och trots detta brukar det inte skilja mer än 5 s per varv runt tex Anderstorp.
och att förarna skulle vara bättre i SLC än i ERCup kan jag inte se något belägg för alls...
Visst finns det riktigt duktiga förare men i båda fallen är det tal om amatörserier vilket betyder stor variation i förarmaterialet.
Jag har tom hört motsatsen av ett fd ERF-team som bytte till SLC...
Bättre organisation men något sämre förarstandard. Har naturligtvis inte en aning om det stämmer.

Hur som helst, nu ska vi inte förstöra den här tråden med en massa OT-snack!
Det är ju tur att båda serierna finns! thumbs up

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Re: SLC RaceCamp 2006

Gatbilar anmäler sig genom Motorklubben för den avancerade gatbils-körningen.

Nu med rätt adress.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
TPR skrev:

För vår egen del kan jag helt ärligt säga att det är konkurrensen och den täta racingen som lockar i ERCup.

Att det skulle skilja mer på varvtiderna mellan olika förare än mellan en S40 jämfört med en slicks-Porsche tvivlar jag på, men det är ju lätt att kolla upp.

tja kollade just upp Anderstorp och jämförde ERF (där alla ni åkte förra året) och SLC.

Snabbaste ERF 1:51.524 Citius Motorsport
Långsammaste ERF 2.06.311 ALT Racing (då tog jag inte med pedgren som åkte ändå långsammare men inte i mål)
Skillnad nästan 15 sekunder på varvtiden.

SLC snabbaste 1:41.945 Hubert Bergh Motorsport Porsche Gt3 Slicksförsedd
SLC långsammaste kl.2 bil 1:52.865 Team Matex Opel Tigra 2liters R-däck (kl.2 är samma som ERC klassen)

Skillnad nästan 9 sekunder

sen har vi kl.1 som är GrN bilar dvs ändå mindre trimmade och där var
snabbaste bil i klassen 1:56.129 Type-R racing Honda skillnad ca 14 sekunder och fortfarande mindre skillnad än ERC/ERF
långsammaste bil 2:03.323 Chino Mariano Motorsport Alfa som då till slut gav en större skillnad på ca 21,4 mot ERF men då skiljer det betydligt mer på bilmaterialet än vad det gör i mellan Citius och ALT som ju faktiskt åker i samma hårda tighta klass med täta fighter

Så jag tror fortfarande att huvudorsaken är att ni inte vågar möta den bättre konkurrensen

Mattias_H

Här sen Apr 2004

När är sista anmälningsdag?

siktar på att komma men måste stuva om några arbetspass....
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Mattias_H skrev:

Finns ingen direkt sista dag, men tacksam för så snabb anmälan som möjligt för att förenkla för oss.
Men självklart så kan vi hantera även sista minuten anmälningar....... Och jag siktar och tror på ca 100-120 bilar så plats kommer det finnas...... en teoretisk gräns ligger nånstans vid 200 bilar och dit kommer vi inte tror jag.

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Mattias_H skrev:

Stuva om... ta med Danne istället så får du ju resan betald i jobbet!

(vet inte om det är det jobbet du tänkte stuva om iof...)

Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004

Fredrik!

Vi på Scuderia Danderyd (kör i MSLS) har ett par spörsmål om RaceCampen:

Är det 9-16 som gäller för fredagen också?

Behöver racebilen vara SBF-besiktigad för 2006 innan RaceCamp:en (eller räcker det med att den var besiktigad av SBF 2005)?

Behöver förarna under fredagen ha giltig licens (ett par av våra förare kommer fortfarande att vara under utbildning den 20-21 april)? om det skulle finnas krav på licens, går det att lösa VIP/endags-licens där?

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005

Fredrik - SLC skrev:
Så jag tror fortfarande att huvudorsaken är att ni inte vågar möta den bättre konkurrensen

går inte att jämföra ercup och slc
slc där kör riktiga proffsförare typ hubbe
och bilmaterlialet är bättre oxo...

ercup är ren amatörserie.

man väljar kanske serie både ur ett ekonomiskt perspektiv och ett "kompis"perspektiv
vem som är bäst arrangörer...det vete gudarna
klart har man råd med kanske 3-4 ggr högre anmälninsavgifter så visst kan man köra er serie

Citera
[Fyllesvin]-Raggarn
Karlstad/Forshaga
Här sen Apr 2004

Tjenare.....

Tänkte bara höra om min bil behöver vagnsbok för 2006 för racecampen ?! Det var en norsk vagnsbok 2005 på den när jag köpte den.

Kanske kan jag fixa vagnsbok på den om jag kommer ner på plats ?

Bilen för övrigt är Tor Kolbjörn's gamla -70 Camaro ( röd/startnummer 101) & den har ju gått i SLC senaste åren.

Behöver för övrigt hjälp med regler & klasser, blir bara förvirrad av alla olika inlägg, så det är säkert en bra lösning att försöka komma ner till racecampen & få ett tips eller två

Kanske är urdumma frågor men jag e helt ny på detta så ha överseende plz

Mvh

Robin Englund

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Tjenare.....

[Fyllesvin]-Raggarn skrev:
Tänkte bara höra om min bil behöver vagnsbok för 2006 för racecampen ?! Det var en norsk vagnsbok 2005 på den när jag köpte den.

Kanske kan jag fixa vagnsbok på den om jag kommer ner på plats ?

Bilen för övrigt är Tor Kolbjörn's gamla -70 Camaro ( röd/startnummer 101) & den har ju gått i SLC senaste åren.

Behöver för övrigt hjälp med regler & klasser, blir bara förvirrad av alla olika inlägg, så det är säkert en bra lösning att försöka komma ner till racecampen & få ett tips eller två

Kanske är urdumma frågor men jag e helt ny på detta så ha överseende plz

Mvh

Robin Englund

Du kan köra....

en jättebra grejj är t.ex att boka en tid med någon lämplig vagnboksbesiktigare på plats..... finns lokala i linköping som är bra.....

det andra..... slå mig en signal så hjälper jag dig gärna med regler och annat...

[Fyllesvin]-Raggarn
Karlstad/Forshaga
Här sen Apr 2004

Tackar tackar för snabbt svar Fredrik !

Skall försöka komma ner & testa "mig/bilen" iallafall på racecampen.

Tänkte prata med Håkan/Butterfly om regler & div. så jag fattar nått innan jag ringer & "tjatar på dig"

Men det viktigaste frågan var just om jag kunde komma ner & testa den oavsett vagnsbok mm. & den fick jag svar på.

Mvh

Robin

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Gran Tourismo skrev:
Fredrik!

Vi på Scuderia Danderyd (kör i MSLS) har ett par spörsmål om RaceCampen:

Är det 9-16 som gäller för fredagen också?

Behöver racebilen vara SBF-besiktigad för 2006 innan RaceCamp:en (eller räcker det med att den var besiktigad av SBF 2005)?

Behöver förarna under fredagen ha giltig licens (ett par av våra förare kommer fortfarande att vara under utbildning den 20-21 april)? om det skulle finnas krav på licens, går det att lösa VIP/endags-licens där?

Japp det är 9-16 som gäller bägge dagarna

Nej den behöver inte vara genomförd vagnsbokbesiktningen för att träna, dock för att tävla.... men om den inte är det så kollar vi lite extra på säkerheten såklart.

Dom behöver giltig licens, men om dom tar licensen där så är den giltig för då är körningen utbildning och då gäller försäkringen från SBF ändå.... så det är lugnt att komma dit och vara med på licenskurs där och samtidigt sen köra träningskörning.

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Hoppsan, hade missat detta...

Fredrik - SLC skrev:
tja kollade just upp Anderstorp och jämförde ERF (där alla ni åkte förra året) och SLC.

Snabbaste ERF 1:51.524 Citius Motorsport
Långsammaste ERF 2.06.311 ALT Racing (då tog jag inte med pedgren som åkte ändå långsammare men inte i mål)
Skillnad nästan 15 sekunder på varvtiden.

SLC snabbaste 1:41.945 Hubert Bergh Motorsport Porsche Gt3 Slicksförsedd
SLC långsammaste kl.2 bil 1:52.865 Team Matex Opel Tigra 2liters R-däck (kl.2 är samma som ERC klassen)

Skillnad nästan 9 sekunder

Vet inte riktigt hur du räknar, jag får det till nästan 11 sekunder...

ERF/ERCup mostvarar SLC klass 1 och 2, dock tillåter SLC större motorer i klass 2.
Kan ju vara värt att nämna att det bara var två st klass 2 bilar med på Anderstorp (8h), Matex och Filemon.
och åtminstone Filemon hade inte fått åka med sin motor i ERCup.
Får se vad de har för motor nu när de faktiskt ska åka med oss...

Fredrik - SLC skrev:
sen har vi kl.1 som är GrN bilar dvs ändå mindre trimmade och där var
snabbaste bil i klassen 1:56.129 Type-R racing Honda skillnad ca 14 sekunder och fortfarande mindre skillnad än ERC/ERF
långsammaste bil 2:03.323 Chino Mariano Motorsport Alfa som då till slut gav en större skillnad på ca 21,4 mot ERF men då skiljer det betydligt mer på bilmaterialet än vad det gör i mellan Citius och ALT som ju faktiskt åker i samma hårda tighta klass med täta fighter

Dvs SLC har ca 45% större fartskillnad mellan snabbaste och långsammaste bil!
Vi som ligger på varvtider på 2 min blankt skulle ha mer än dubbelt så långt avstånd fram till snabbaste bil... (8.5 vs 18.1)
Vet att ert handikappsystem jämnar ut denna skillnad till viss del i slutändan men nu diskuterade vi ju fartskillnad och att känna sig som ett väjningsmärke.

Dessutom är vi ju 42 bilar anmälda bilar inom dessa 15 sekunder jämfört med SLC:s 20 anmälda bilar på 21.4 sekunder...
Så nog åker vi i en tightare klass med fler och tätare fighter!

Inte alls min mening att nedvärdera SLC på något sätt! thumbs up
Absolut bästa klassen om man vill köra långlopp med riktigt snabba bilar.
Men min åsikt är att SLC kanske har för stor spridning på sina klasser, kanske hade varit bättre att koncentrera sig på klass 3 och 4...?
och ev. bara köra 3 timmars tävlingar, då det verkar vara det som är populärast för dessa två klasser.
Fast i år verkar det som de flesta har tänkt att köra även 8h. thumbs up

Som sagt, bara min personliga åsikt.
(som egentligen inte är värd särskilt mycket då jag inte kör i SLC... )

Ursäkta det långa OT-inlägget!

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005

Är det någon licenskurs iår? Vilken dag isf?

SLC RaceCamp 2006
1, 2   >>
3345 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande