Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7146 besök totalt |
ta kontakt med en arrangörsklubb som är bunden till en bana...
anderstorps racingklubb- anderstorp falkenberrg mk - falkenberg SSK - kinnekulle hyllinge ms - ring knutstorp mk scandia - mantorp de här klubbarna äger och hyr ut bilar med personal "säkerhetsbilar och ambulanser" och driver säkerhets arbetet på respektive bana. _________________ Christer Lövgren aldrig i en tävlingsbil |
||||||
Tilläggas kan att det finns ett par till som har personal och bilar som inte är bundna till en arrangör/bana. Ambulans: TMC (baserade i karlskoga) Sjödin (baserade i sthlm) Rescuebilar: Nåkab Rescue (baserade i Linköping) North rescue?? (baserade i Härnösand/sundsvall) HMC (baserade i sthlm) SLC (baserade i sthlm) + säkert några fler som har tillräckligt bra bilar och folk..... så banklubbarna är absolut inte dom enda som har godkända och tillräckligt kompetenta bilar/folk |
||||||
varför gå över ån efter vatten...man tar väll inte ett stockholmsbaserat rescueteam om man vill köra i skåne?
när det finns bilar och ambulans redan på banan _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||||||
Varför inte om dom är bättre och billigare? Så gör iaf jag, tog Anderstorps Ambulans till Globen för att dom är både bättre och billigare än dom sthlms-baserade ambulanserna. |
||||||
därför att det är 130 mil tur och retur stockholm - skåne á 16 kronor milen.
ca 2000 kronor tror inte att de stocholmsbaserade ambulanserna är så mycket billigare..inkluderat sjuksköterska och läkare _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||||||
Du läser som ett arsle ![]() ![]() Men det är inte poängen.....poängen var snarast att folk ska kolla runt med fler leverantörer än att bara förutsätta att den som finns på banan är bäst och billigast för det är inte alltid så......... det är det som fördelen med det kapitaliska systemet att man får välja själv ![]() |
||||||
Många mycket bra inlägg här.
![]() Men vi som håller på med motorsport inom kontrollerade former slår ju ofta oss på bröstet och hävda att vi betalar det där lilla extra för säkerheten på banan och att vi kör under kontrollerade former. Så jag tycker denna diskutionen är bra och få många att vakna. Man kanske inte ska nöja sig med att diskutera kraven på banan/arrangörens säkerhets tänkande. Vad gör vi själva som åker? Har vi minimi kraven på våran utrustning eller betalar vi gladeligen mer för att ligga i framkant? Dessvärre tror jag att vi är allt för många som kolla priset på säkerheten. Den som inte kommer ångra att han köpt billigare (läs: generellt sämre) skyddsutrustning när olyckan är framme, räck upp en hand. Det är ungefär lika korkat som att man skulle köpa en tunnare grytlapp för att den är billigare... ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
MK Scandia är inte bundna till Mantorp, klubben har även kört tävlingar på Gelleråsen & LKPG Motorstadion. Kontakt kan tas via http://www.mkscandia.se för offert angående tävling/bankörning. _________________ Stefan Örtengren |
||||||
Hur bedömmer man hur "bra" en abulans med personal är? Finns det någon typ av certifieringssystem, så man kan jämföra innan olyckan är framme? |
||||||
Det är jättesvårt för en som inte är insatt i ambulans-krav osv...... men ett bra tips är att kolla om dom jobbar på MC-tävlingar..... för klarar dom av det så klarar dom av allt som har med biltävling att göra....... Men det finns krav från SBF och även lagkrav på vad en ambulans måste innehålla för att få kalla sig ambulans istället för bårbil...... Och som jag förstått det så har kraven skärpts till i år på personal-sidan när det gäller utbildningen eller rättare sagt medicinsk behörighet. |
||||||
Kanontråd! om alla som nyttjar arragemangen (kunderna) är mer medvetna om vilka krav som gäller och vad som kan göras mera fullt ut och inte bör snålas in på inom de spikade gränserna, så kommer de ju ha ögonen på det mera när de är ute på race.
_________________ ![]() |
||||||
Kanske dags att lyfta den här tråden lite.... nu när säsongen har dragit igång..... har det arrangemanget som du ska åka bil på rätt säkerhets-nivå ? eller chansar dom mer eller mindre med era liv?
följande skall finnas med om det är ett SBF arrangemang och borde även vara en självklarhet på trackdays. Ambulans inkl läkare och narkos-sjuksköterska (SBF krav och på stora banor som Mantorp, A-torp är det krav på 2 st) Räddningsbil innehållande klippaggregat, brandssläckning och saneringsmedel. (SLC använder minst 2 sådana bilar på varje tävling) Posteringar med vant funktionärsfolk som är utrustade med funktionerande radio-utrustning. Sen en seriös arrangör i SBF-arrangemang har även följande: (men nog överkurs för Trackdays normalt sett) Safety-car som kan åka ut och få folk att jobba säkert på banan direkt utan risk för fler olyckor. Bärgnings-bil som har tillräcklig utrustning för att bärga en bil utan att skapa lång väntan på nya körningar och utan att ge den avkörda bilen fler skador i onödan. Tips till Trackdays arrangörer utan tillräcklig säkerhet: Ambulans hyr ni billigast normalt sett av Anderstorp Racing Club eller den lokala banan Räddningsbilar finns det flera som hyr ut, både banorna, SLC, HMC, Nåkab Rescue mfl Radioapparater finns det hur många som helst både civilt och arrangörer som har som kan hyra ut, t.ex så har SLC 60st med relästation men där finns det många. |
||||||
En kort fråga som passar i denna tråden. Är det vanligt/förekommer det att ambulansen på banan är oregistrerad och endast får användas inom banområdet? En ambulanssjukvårdare jag pratade med som brukar extraknäcka vid tävlingar hävdade detta. Personligen så tycker jag att det skulle kännas ganska bra om ambulansen kunde tuta iväg till närmaste sjukhus och inte behövde invänta en "laglig" ambulans vid allmän väg.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Ja, det är vanligt......... tror det bara är Karlskoga's ambulanser som har tillstånd till att göra riktiga utryckningar med blåljus..... övriga ska ringa ambulans som möter upp och tar över patienten för vidare befodran till sjukhus... men det som är grejjen med ambulanserna på banan är att dom har rätt grejjer och behörighet för att rädda liv tillsammans med läkaren....... själva transporten är "oftast" inte det viktigaste att göra snabbt, för antingen är det akut och då behöver insatserna göras på plats eller så är det inte så akut. |
||||||
Även Gelleråsen verkar byta till "riktig" Ambulans innan färd till Akuten..min grabb skadades rätt svårt där förra året,och iaf Då var gången sådan med en mellanlandning i Sjukstugan (Roadracing SM) _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Gammal tråd ifs, men jag lästem ed intresse. ambulans med läkare? det finns inte en ambulans i sverige med läkare i. Det som finns i ambulanser är sjuksköterskor och ambulanssjukvårdare (specialutbildade undersköterskor). Läkare åker akutbil, och dem lastar man inte in folk i. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||||
Inte på vägarna näe...... men på racerbanorna har vi det....... för vi måste nämligen ha minst 1 läkare och ambulanser.... Och lämpligast då är ju att stoppa in honom i ambulansen... |
||||||
Har läst detta forum med intresse, och tänkte skriva lite om det.
Vad gäller lagen så finns detta summerat här: http://www.kronoberg.polisen.se/stat Sammanfattningsvis kan sägas vad gäller den rena sjukvårdsberedskapen: 6 kap. Sjukvårdsberedskap 1 § Under en tävling skall det inom tävlingsområdet finnas minst en läkare och en sjuksköterska som båda har erfarenhet av akutvård. Nödvändig sjukvårdsutrustning skall finnas tillgänglig. Vid en tävling där hastigheten inte på någon punkt av banan överstiger 80km/h får sjukvårdspersonalen begränsas till endera en läkare eller en sjuksköterska. De ytterligare resurser som erfordras skall bestämmas av polismyndigheten med hänsyn till förhållandena vid varje tävling. 2 § En ambulans skall finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inomsådant avstånd att den kan vara på plats inom 15 minuter. 3 § Sjukvårdspersonalen skall vara väl insatt i banans säkerhetsorganisation, tävlingens uppläggning och genomförande samt den typ av skadorsom kan förväntas uppstå. En tävlingsarrangör skall i god tid underrätta omkringliggande sjukvårdsinrättningar med akutmottagning om tävlingen. Allmänna råd Sjukvårdspersonal och ambulans får ingå i den sjukvårdsberedskap som följer av gällande tävlingsreglemente. Sen finns det, som sagts ovan, andra regler från exempelvis SBF: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL. eller så kan banor ha sina egna regler vad gäller säkerhet, men detta är ett minimum. En intressant fråga är om alla arrangörer egentligen följer detta? MVH _________________ Rolf Andersson CMo Scandinavian Raceway |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7146 besök totalt |