Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (6092 totalt) |
Som en viss mattsvart 200sx menar du? ![]() ![]() |
||
Hej,
Kan bara tipsa om R-däck fram samt grusrallydäck bak. Körde själv med ett AVON som var helt kanon, hur snällt som helst. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Grusdäcken måste gå åt riktigt fort då _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Det var mycket snack om att ha olika däck bak och fram. Det är bättre att ha samma typ av däck både bak och fram. Att jobba för att ha en grymmt överstyrd bil är nog inte rätt väg att gå. För att kunna drifta riktigt snyggt behövs ett proggresivt uppträdande, det kommer att bli nog spännande med svetsad diff. Vid bankörning går det iallfall att locka ut rumpan med de flesta rwd bilar.
Det är nog ganska lönlöst att försöka sig på drifting på bana vid annat än renodlade drifting tillställningar. Vanligt banåka folk som är rädda om sina bilar och sig själva kommer klaga till arrangören om det är någon som sladdar omkring ute på banan som konstant riskerar att går runt och åka av. Sådana ekipage bör tillrättavisas eller avvisas. Att rensa banan från av åkta bilar tar lång tid och det är inte populärt i depån. Det är bättre att hitta en riktigt stor och tom parkering på ett industriområde och sladda lite än att besöka en vanlig banträff som är ämnad för just normal banköring i tron att det är tillfälle för drifting. De flesta kubbarna tillåter inte heller annat än DOT märkta däck, det finns inte en chans i rymden att försäkringen gäller om någon pysslar med "olovlig körning". Inte så skoj om du skulle gå runt och hamna i vägen för en dyr sportvagn, ett mycket effektivt sätt att skapa sig ovänner... Nej drifting platsar inte på seriösa banträffar. _________________ Avregistrerad användare |
||
Det är inte tal om att jag ska åka på några seriösa banraceträffar,det brukar vara en del klubbar som anordnar en superstagebana på Uråsa flygfält,och jag kan lova dig att de flesta åker på sladd där.Att åka runt på ett industriområde på konstanst sladd är ju lika meningslöst som att köra på en sjö som det inte är plogat på,jag vill åka en superstage med markerade koner(svängar)med sladd i varenda kurva,jag vet att jag egentligen skulle ha försökt mig på rally med min inställning men har lite för mkt respekt för träden,samt att det krävs en hel annan ekonomi.Mitt mål är givetvis att köra riktig driftning om ett par år så nu ska det byggas en gatbil med driftambitioner och träna med.Men det är svårt att få tips om hur jag ska göra för att balansera bilen,hade varit mkt enklare om det hade handlat om racing eller rally för där finns det ju utprovade recept för min bil. Jag tror på att satsa på en mjuk framvagn med mjuka greppiga däck,hårdbakvagn som inte kränger med mindre fäste i däcken,är jag helt fel ute?Jag menar,ni är ju lite mer torra bakom öronen än mig ![]() |
||
Jag skulle bygga min drifting bil precis som en vanlig banträffs bil och labborera med däcktryck och evt med camber vinklarna fram. Jag gillar likt dig att sladda, jag har haft Sierra 2.0 is och en Bmw 320 -82 i orginalskick, båda två var helt ok att drifta med utan att jag ändrade någonting trots ca 110hp. Totalt brännde jag upp 12 gammla däck med dem under sommaren. Desto svagare motor desto närmare gränsen måste man köra för att kunna hålla snygga ställ. Min maserati med nära 350hp, 500nm och diffbroms behöver ej pressas så hårt för att hålla riktigt feta ställ. Jag som lekman kan tänka mig att det skulle passa med ett normalt chassikit, 3-4 grader negativ camber fram och normal tryck på framhjulen tex 2,2kg och väldigt högt tryck bak tex 3,5 kg. Bara detta kommer göra bilen betydlig mer överstyrd. Svetsad diff kommer göra bilen nog överstyrd från början. Jag tror inte att det behövs labboreras med olika chassi hårdhet bak/fram.
Det "fetaste" ställen får du med en bil som har mer grepp bak än fram, då får bilen en jämnare balans när väl bakhjulen släpper (som på en gocart). _________________ Avregistrerad användare |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (6092 totalt) |