Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
peltorhjälmar :P
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (8374 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Colin McRae knäckte väl käken mot ratten får ett par år sen? Flera som kör med Integral i rally nu...

Det där med vilka hjälmar som är godkända i olika race, det beror väl på vilka det är som "håller i det"? Svenska Rallyt är det väl FIA som håller? Därför kan man köra med deras regler, samma med ETCC och FIA GT? medans SLC är SBF och därför gäller deras regler?

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om du har internationell licens så får du åka med integralhjälm i täckt bil.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

dude skrev:
om du har internationell licens så får du åka med integralhjälm i täckt bil.

Hur många här på forumet har en sådan licens?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det är bara fråga om pengar och ett läkarbesök.
har för mig att licensen kostar 2500:-/år + läkarbesöket.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

cat7even skrev:
ice skrev:
Är det någon som provat Peltors snikmodell, Race?

Yepp
Inte är det som de riktiga och inte får man tävla men de är lätta och räcker väl för bandagar? Nöjd med min
Konstiga storlekar small är inte speciellt liten osv.

Jag trodde att man fick köra nationella tävlingar med Racehjälmen, är det inte så?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Har du pengar satsa på Peltor g6
Står valet mellan att åka på bana eller inte välje race

Race hjälmen är INTE godkänd för tävling på asfaltsbana
Men GODKÄND för folkrace

RE:FIA godkännelse Det troliga är att fia har ett viktområde för hjälm där Peltor G6 ej klassar in och vice versa.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Nej, Peltor G6 klarar visst inte FIA:s stötkrav, så det har inget att göra med att den skulle var för lätt. Den skyddar helt enkelt inte tillräckligt bra. Den får väl bara användas i svensk racing och är väl inte godkänd för nåt annat, typ MC-åkning, etc., eller?

Vad det gäller arrangör så beror det som sagt på vilken licens man har och inte vem som arrangerar, om inte arrangören har några speciall krav. Men SLC går väl t.ex. att köra med FIA-godkänd integralhjälm, förutsatt att man har internationell licens, om jag inte missuppfattat det hela.

#24, #64, #88
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Som sagt tragiskt att sbf har andra regler en fia. Förstår att ett par hekto har betydelse vid rejäla smällar men livsavgörande tror jag inte det är. En intergralhjälm skyddar ju som sagt ansiktet på ett helt annat sätt och man kan inte slå sönder och få in massa skräp. För den dagen olyckan är framme och du dammar av och rutor och annat går mer eller mindre sönder samt att du voltar skyddar en intergralhjälm så mycket bättre.

Är ju bara träna nackmusklerna lite extra dom ggr man är på gymmet eller göra lite övningar hemma.

Den dagen jag köper en bilhjälm kommer det garanterat vara av intergralhjälm.

Brämhult
Här sen Jan 2003

Har nu fått svar från Trendab. Klipper in mailet nedan.

Hej!

Har hört att ni har mycket bra priser på det ni säljer och bra sortiment.

Har nu äntligen siktat in mig på vad jag vill ha i hjälmväg och kommit fram till att det är en Peltor G6-hjälm jag är ute efter.

Vad har ni för pris på en sådan?

Leveranstid?

Fraktkostnad?

Betalningssätt?

M.v.h.

Claes Haglund

Svar från Trendab:

2315:-
Finns i lager
202:50
Efterkrav

MVH TRENDAB

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Per-_
FFM
Här sen Feb 2003

Laholm
Här sen Nov 2002

Dalhems säljer den för 2.283 inkl. frakt thumbs up

Skall du till Falkenberg så kan du dessutom hämta den direkt, ligger bara några km därifrån (I Vessingebro)

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

HOOPoo skrev:
Är ju bara träna nackmusklerna lite extra dom ggr man är på gymmet eller göra lite övningar hemma.

Det där är ju bara nonsens.........vi är några här på forumet som har nackskador.......och då är det lite jobbigt att höra skitsnack.

Förövrit har jag en känsla av att intergralförbudet i täckt bil har fler orsaker än vikten.
Jag har kört kör 100-tals mil i Cobran med intergralhjälm.....och syretillgången är inte vad den borde.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Claes Haglund skrev:
cat7even skrev:
ice skrev:
Är det någon som provat Peltors snikmodell, Race?

Yepp
Inte är det som de riktiga och inte får man tävla men de är lätta och räcker väl för bandagar? Nöjd med min
Konstiga storlekar small är inte speciellt liten osv.

OK. Nu åkte allt uppochner igen. Small är inte särskilt liten. Och jag som har litet huvud. Då blev det svårt. Någon som har en annan uppfattning?

Jag köpte först en "RACE" hjälm av storleken L60 men hade stora problem med att hjälmen tryckte på pannan.
Väldigt påfrestande vid långlopp.
Därför var jag med på gruppköpet hos forsman och köpte mig en G6 L60 som sitter mkt bättre speciellt efter lite masserande av stoppningen framtill vid pannan så sitter den kanon thumbs up
RACE finns f.ö inte i XL.
Jag testade även en XL i G6 och storlekarna är verkligen skumma då hjälmen glappade friskt på knoppen, mao stor skillnad L-XL.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Wärhner skrev:

Jag köpte först en "RACE" hjälm av storleken L60 men hade stora problem med att hjälmen tryckte på pannan.

Är det hornen i pannan som skaver..........

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Wärhner skrev:

Är det hornen i pannan som skaver..........

Det trodde jag att ni förstod?

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
HOOPoo skrev:

Det där är ju bara nonsens.........vi är några här på forumet som har nackskador.......och då är det lite jobbigt att höra skitsnack.

Förövrit har jag en känsla av att intergralförbudet i täckt bil har fler orsaker än vikten.
Jag har kört kör 100-tals mil i Cobran med intergralhjälm.....och syretillgången är inte vad den borde.

Det finns åskilligt fler som har nackskador ifrån bilolyckor utan att ha haft hjälm, så det har nog inte bara med hjälmens vikt att göra. Huvudet väger som sagt ganska mycket i sig självt. Men visst är det förstås en fördel att bära med sig så lite extravikt som möjligt. Men det där med nackmuskler hjälper säkert också till, förutsatt att man är beredd, vilket man ju inte alltid är. F1-förare verkar kunna sopa in i räcken i 300 utan större nackskador, trots integralhjälm.

Det där med syrebrist låter underligt, jag har tillbringat åtskilliga timmar i en massa olika integralhjälmar genom åren och aldrig haft några sådana problem. Däremot har jag aldrig haft en integralhjälm som man fullständigt kan slippa imma på visiret i. Är speciellt ett problem när jag kör kart och det är kallt ute. Svettigt ansikte och flåsande andedräkt på ett kallt visir verkar inte vara någon lyckad kombination. Men med ett steg öppnat visir går det bra. Men när jag kommer upp en bit över hundra brukar ibland visiret stängas av sig själv, vilket kan leda till plötslig imma precis när man skall in i den snabba böjen efter rakan...
Det blir inte bättre av att visiret till min Fimez-hjälm har varit mindre repigt och det verkar vara lite svårt att få tag i ett nytt.

#24, #64, #88
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

AndersY skrev:
ButterflyRacing skrev:
HOOPoo skrev:

Det finns åskilligt fler som har nackskador ifrån bilolyckor utan att ha haft hjälm, så det har nog inte bara med hjälmens vikt att göra. Huvudet väger som sagt ganska mycket i sig självt. Men visst är det förstås en fördel att bära med sig så lite extravikt som möjligt. Men det där med nackmuskler hjälper säkert också till, förutsatt att man är beredd, vilket man ju inte alltid är. F1-förare verkar kunna sopa in i räcken i 300 utan större nackskador, trots integralhjälm.

Det där med syrebrist låter underligt, jag har tillbringat åtskilliga timmar i en massa olika integralhjälmar genom åren och aldrig haft några sådana problem. Däremot har jag aldrig haft en integralhjälm som man fullständigt kan slippa imma på visiret i. Är speciellt ett problem när jag kör kart och det är kallt ute. Svettigt ansikte och flåsande andedräkt på ett kallt visir verkar inte vara någon lyckad kombination. Men med ett steg öppnat visir går det bra. Men när jag kommer upp en bit över hundra brukar ibland visiret stängas av sig själv, vilket kan leda till plötslig imma precis när man skall in i den snabba böjen efter rakan...
Det blir inte bättre av att visiret till min Fimez-hjälm har varit mindre repigt och det verkar vara lite svårt att få tag i ett nytt.

Vikten har givetvis betydelse men jag räknade lite på det hela. Skillnaden vikt på en g6 och g10 är ungefär 300g. Jag har fått för mig att ett huvud väger kring 5kg och då får vi en viktökning på 5%. Om vi säger att intergralhjälmen väger 600g mer får vi då en viktökning på 10%. Visst är varje gram viktigt och nackskador är inte att leka med men det är inga jätteskillnader vi pratar om. Det extra skydd en sådan hjälm enligt mig ger väger upp den lilla nackdelen med ökad total massa.

om vi tar Schumachers krasch på silverstone när han damma av i en bra bit över 200 blås och bröt ena benet så var det då inga nackproblem. Så med lite träninga så går nog den 5 - 10 % skillnad i vikt ganska liten skillnad.

Det där med att ha svårt att andas har jag inte märkt med de intergralhjälmar jag provat utan tror att problem med imma är det största problemet som även andersy påpekar.

Laholm
Här sen Nov 2002

HOOPoo skrev:

om vi tar Schumachers krasch på silverstone när han damma av i en bra bit över 200 blås och bröt ena benet så var det då inga nackproblem. Så med lite träninga så går nog den 5 - 10 % skillnad i vikt ganska liten skillnad.
.

Han hade väl ett sånt där dyrt system som håller fast hjälmen bilen (HANS tro jag det heter)

Ivf har dom sådana system nu, vet inte säkert hur det var för 3 år sen.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Nu jämför vi äpplen och päron igen..........När jag pratade om syrebrist, menar jag naturligtvis inte i kart eller mc........där det finns rörlig luft runt huvuder.
I Cobran är det i stort sätt vindstilla i vissa hastigheter........och den lilla luftrörelse som finns kommer bakifrån. Och då har jag upplevt att luften står still i hjälmen.
I en täckt bil är det ännu mindre luftrörelse.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

och jämförelsen med F1.......orkar jag inte ens svara på

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
HOOPoo skrev:

.

Han hade väl ett sånt där dyrt system som håller fast hjälmen bilen (HANS tro jag det heter)

Ivf har dom sådana system nu, vet inte säkert hur det var för 3 år sen.

Nej, det infördes först i år i F1.
Burti sopade ju in i räcket på Spa för ett par år sedan i 300 knyck så att Armcon böjde sig en meter, men han klarade också nacken. Det största problemet är nog när man inte är beredd, som t.ex. en touch bakifrån, eller liknande.

#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
peltorhjälmar :P
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (8374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande